Το retail στην μετά Κορωνοϊού εποχή
15:58 - 13 Απριλίου 2020
Διανύουμε ήδη το δεύτερο μήνα, περιορισμού και social distancing, ή καραντίνας, όπως πολλοί αρέσκονται να λένε, όταν αναφέρονται στην εποχή του κορωνοϊού. Η ζωή μας έχει αλλάξει άρδην και έπεται να συνεχιστούν οι έντονες αλλαγές. Επομένως η νέα τάξη πραγμάτων έχει ήδη ξεκινήσει να διαμορφώνει καινούριες τάσεις, οι οποίες κερδίζουν έδαφος και δείχνουν ότι όχι απλά θα μείνουν, αλλά θα διαμορφώσουν και τις ισορροπίες σε όλες τις κατηγορίες.
Από τις πιο πάνω αλλαγές δεν θα μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστος ούτε ο τομέας του retail, στην Κύπρο αλλά και στο εξωτερικό. Όλα τα εμπορικά κέντρα έχουν αναστείλει την λειτουργία τους, μετά από 13 χρόνια λειτουργίας του πρώτου Mall στην Κύπρο, Mall of Cyprus, τα καταστήματα σε εμπορικούς δρόμους επίσης έχουν αναστείλει και αυτά με την σειρά τους την λειτουργία τους και το μέλλον στον τομέα του retail, παραμένει άγνωστο.
Το online business, τα ecommerce sites και γενικότερα η διαδικτυακή προώθηση φαίνεται να κερδίζουν έδαφος και εκ των πραγμάτων, όλοι δείχνουν να έχουν αντιληφθεί την σημαντικότητα του να έχεις σωστή ψηφιακή παρουσία (digital presence), είτε στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης, είτε με μια σωστή ιστοσελίδα.
Συνομιλήσαμε για το θέμα με τον τέως Γενικό Διευθυντή του Mall of Cyprus και νυν Managing Director στο White Ice Group Κύπρο Χατζηστυλλή για τα νέα δεδομένα και για το μέλλον του retail στην Κύπρο.
«Μελετώντας την ετήσια αναφορά για το 2019 (2019 annual report), το οποίο έχει εκπονηθεί από την αρμόδια αρχή στην Ευρώπη (Ecommerce Europe: The European Ecommerce Association), διαπιστώνουμε ότι το ecommerce στην Κύπρο, έχει μεν αναπτυχθεί, αλλά σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη, παραμένουμε στα πολύ χαμηλά στρώματα, πάντοτε σε αναλογία πληθυσμού. Η νέα τάξη πραγμάτων, η αναγκαστική αλλά συγχρόνως ταχύρρυθμη εκπαίδευση του κύπριου καταναλωτή λόγω κορωνοϊού, μπορεί και θα διαμορφώσει τα νούμερα μπορεί να δώσει ώθηση στις online αγορές να κερδίσουν το μερίδιο που τους αναλογεί», ανέφερε αρχικά.
Η ετήσια αναφορά, σύμφωνα πάντα με τον Κύπρο Χατζηστυλλή σχετικά με την διείσδυση του διαδικτύου στις χώρες της Ευρώπης, δείχνει ότι με μέγιστο ποσοστό το 99% και ελάχιστο το 64%, η Κύπρος είναι πολύ κοντά στον μέσο όρο, αλλά προς το μέγιστο με ποσοστό 85%.
«Ενδεικτικά αναφέρω ότι το υψηλότερο ποσοστό σε αυτή την κατηγορία το έχει η Ισλανδία και το χαμηλότερο η Ουκρανία. Πιο σημαντικό όμως είναι το ποσοστό όσων έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο, σε σχέση με τις διαδικτυακές αγορές που κάνουν (έστω και μια φορά κατά το 2019). Σε αυτή την κατηγορία το μέγιστο ποσοστό είναι 88% και το ελάχιστο 22% (60.85% μέσος όρος στο σύνολο των χωρών που συμπεριλαμβάνονται στην μελέτη). Σε αυτή την κατηγορία η Κύπρος είναι πολύ κάτω από τον μέσο όρο, με ποσοστό 38%. Ενδεικτικά αναφέρω ότι το υψηλότερο ποσοστό σε αυτή την κατηγορία το έχει η Ελβετία και το χαμηλότερο, ξανά η Ουκρανία. Κοιτάζοντας πιο προσεκτικά τα στοιχεία που αφορούν την Κύπρο, βλέπουμε ότι 83%, από αυτό το 38%, που έχουν κάνει έστω και μια διαδικτυακή αγορά, έχει αγοράσει από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης μόνο και το 36% έχει διεκπεραιώσει αγορές, από χώρες εντός και εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης», υπογράμμισε.
Λόγοι που αποφεύγουμε online αγορές
Σημαντικοί λόγοι που οι Κύπριοι αποφεύγουν τις online αγορές είναι όπως εξήγησε ο κ. Χατζηστυλλής ο χρόνος παραλαβής με ποσοστό 2%, η ανησυχία αναφορικά με την ασφάλεια ηλεκτρονικής πληρωμής με ποσοστό 13% και η έλλειψη εμπιστοσύνης όσον αφορά την παραλαβή του προϊόντος ή την επιστροφή αυτού, παράπονα κτλ., με ποσοστό 11%.
«Ακόμη ένα σημαντικό στοιχείο είναι το ποσοστό των ατόμων που έχουν προτιμήσει να αγοράσουν συγκεκριμένο προϊόν από φυσικό κατάστημα και όχι διαδικτυακά. Με μέγιστο ποσοστό το 55% και ελάχιστο το 2%, η Κύπρος κινείται προς το φυσικό κατάστημα, με ποσοστό 40%. Μεταφράζοντας τα πιο πάνω ποσοστά σε αριθμούς, στην Κύπρο έχουμε 400,000 καταναλωτές που κάνουν και online αγορές. Ο αντίστοιχος αριθμός για την Ελλάδα, που είναι μια αγορά ευνοϊκή για τους Κύπριους επιχειρηματίες, λόγω γλώσσας αλλά κυρίως λόγω απόστασης, είναι περίπου 4,000,000. Από τα πιο πάνω στοιχεία μπορεί κάποιος εύκολα να διαπιστώσει την δυναμική που δημιουργείται με τα σημερινά δεδομένα για το retail στην αγορά της Κύπρου, τόσο μεσοπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα», υπογράμμισε.
Είναι πλέον επιτακτική ανάγκη να επανασχεδιαστεί η στρατηγική των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο retail πρόσθεσε ο κ. Χατζηστυλλής.
Σημαντικοί λόγοι που οι Κύπριοι αποφεύγουν τις online αγορές είναι όπως εξήγησε ο κ. Χατζηστυλλής ο χρόνος παραλαβής με ποσοστό 2%, η ανησυχία αναφορικά με την ασφάλεια ηλεκτρονικής πληρωμής με ποσοστό 13% και η έλλειψη εμπιστοσύνης όσον αφορά την παραλαβή του προϊόντος ή την επιστροφή αυτού, παράπονα κτλ., με ποσοστό 11%.
«Ακόμη ένα σημαντικό στοιχείο είναι το ποσοστό των ατόμων που έχουν προτιμήσει να αγοράσουν συγκεκριμένο προϊόν από φυσικό κατάστημα και όχι διαδικτυακά. Με μέγιστο ποσοστό το 55% και ελάχιστο το 2%, η Κύπρος κινείται προς το φυσικό κατάστημα, με ποσοστό 40%. Μεταφράζοντας τα πιο πάνω ποσοστά σε αριθμούς, στην Κύπρο έχουμε 400,000 καταναλωτές που κάνουν και online αγορές. Ο αντίστοιχος αριθμός για την Ελλάδα, που είναι μια αγορά ευνοϊκή για τους Κύπριους επιχειρηματίες, λόγω γλώσσας αλλά κυρίως λόγω απόστασης, είναι περίπου 4,000,000. Από τα πιο πάνω στοιχεία μπορεί κάποιος εύκολα να διαπιστώσει την δυναμική που δημιουργείται με τα σημερινά δεδομένα για το retail στην αγορά της Κύπρου, τόσο μεσοπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα», υπογράμμισε.
Είναι πλέον επιτακτική ανάγκη να επανασχεδιαστεί η στρατηγική των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο retail πρόσθεσε ο κ. Χατζηστυλλής.
«Tο online buying πρέπει να έχει θέση στα πλάνα όλων των εταιρειών. Η δημιουργία ενός σωστού ecommerce shop, δεν είναι πολυτέλεια αλλά επιτακτική ανάγκη. Είναι το επόμενο κατάστημα στα πλάνα επέκτασης που έχουν ή δύναται να έχουν οι επιχειρήσεις, όχι γιατί οι καταναλωτές είναι στα σπίτια τους λόγω Covid-19, αλλά γιατί δημιουργείται μια ευκαιρία, κατά την οποία υπάρχουν μόνο δύο επιλογές. Θα ακολουθήσει και η δική σου εταιρεία την τάση της νέας εποχής ή όχι; Η επιλογή της εταιρείας που θα κτίσει το επόμενο σας κατάστημα (ecommerce shop), είναι η πιο καθοριστική απόφαση που θα πάρετε, και θα καθορίσει την επιτυχία σας, στην συγκεκριμένη κατηγορία. Επιλέγετε αρχιτέκτονα, διακοσμητή εσωτερικών χώρων, εργολάβο, ηλεκτρολόγο, το προσωπικό του καταστήματος αλλά και τους αποθηκάριους σας. Επιβάλλεται να γίνει ενδελεχής έρευνα. Πρέπει να ζητήσετε και να δείτε προηγούμενες δουλειές των εταιρειών που θα ζητηθεί προσφορά και να τις αξιολογήσετε σε σχέση με τις δικές σας ανάγκες. Μπορεί να επικοινωνήσει η σελίδα με το POS (σημείο πώλησης) που διαθέτετε. Υπάρχει ζωντανή (live) αναβάθμιση του αποθέματος, είτε στο φυσικό κατάστημα είτε στο eshop σας. Αυτά είναι σημαντικά ερωτήματα, τα οποία πρέπει να απαντηθούν με συγκεκριμένα παραδείγματα, προτού πάρετε την τελική σας απόφαση ως προς την ομάδα που θα συνεργαστείτε για το νέο σας βήμα. Εάν ήταν φυσικό κατάστημα θα αφήνατε αυτές τις επιλογές στην τύχη;», διερωτήθηκε.
Προχωρώντας ένα βήμα παραπέρα ανέφερε πως το ασφαλές περιβάλλον, η ταυτότητα του ecommerce, η ευελιξία της πλατφόρμας στην οποία θα στηθεί το ecommerce κατάστημα σας, η τιμή, ο χρόνος παράδοσης και τέλος η γκάμα των προϊόντων που θα διαθέτετε, θα καθορίσουν την εμπειρία του επισκέπτη, το κατά πόσον θα διεκπεραιώσει την όποια αγορά, αλλά και το πιο σημαντικό, το κατά πόσον θα γίνει επαναλαμβανόμενος επισκέπτης.
Έτοιμος για αλλαγή ο Κύπριος καταναλωτής
«Ο Κύπριος καταναλωτής, είναι έτοιμος για την αλλαγή αυτή και πρέπει η αγορά να ανταποκριθεί έγκαιρα. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να υποτιμηθεί ο καταναλωτής στο online buying, γιατί τα αποτελέσματα θα είναι απογοητευτικά. Είμαστε απαιτητικοί σαν λαός και συγκρίνουμε πάντοτε με ότι καλύτερο υπάρχει στην αγορά, ακόμη και αν συγκρίνουμε με αγορές όπως αυτήν της Αμερικής. Να είστε έτοιμοι λοιπόν γιατί θα συγκριθείτε με κολοσσούς όπως, Amazon, eBay, asos, macy’s κτλ.», είπε.
Η προηγούμενη τάση εποχής στην Κύπρο εξήγησε ο Κύπρος Χατζηστυλλής, ήταν τα εμπορικά κέντρα.
«Η ζήτηση ήταν και παραμένει τεράστια αλλά η προσφορά είναι περιορισμένη. Κατά την άποψη μου, τα εμπορικά κέντρα θα κυριαρχούν και τα επόμενα χρόνια, μετά φυσικά την επιστροφή μας στην κανονικότητα, όποια και αν είναι αυτή τελικά. Όλα δείχνουν όμως ότι το online buying θα εξελιχθεί και αυτό με τη σειρά του και θα δημιουργήσει ευκαιρίες, τις οποίες θα προσπαθήσουν να εκμεταλλευτούν πολλοί, αλλά θα πετύχουν μόνο αυτοί που θα κάνουν προσεκτικές και μελετημένες κινήσεις. Η προσφορά μπορεί αν είναι ανεξίτηλη στην προκειμένη περίπτωση και το κοινό να μην περιορίζεται στα όρια της μικρή μας Κύπρου, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι υπάρχει χρόνος για χάσιμο. Με τις σωστές συνεργασίες και την σωστή προώθηση, μπορούμε να έχουμε όλο τον κόσμο δίπλα μας, με ένα απλό κλίκ», κατέληξε.
WHO IS WHO
Ο Κύπρος Χατζηστυλλής, διετέλεσε στέλεχος του εμπορικού κέντρου, Mall of Cyprus, για 10 χρόνια, αρχικά από την θέση του Υπεύθυνου Λειτουργίας (2009 – 2013) και έπειτα από την θέση του Γενικού Διευθυντή. Ανέλαβε Γενικός Διευθυντής αμέσως μετά την οικονομική κρίση (2013 – 2019) και συνέχισε να κατέχει την θέση αυτή μέχρι και την ολοκλήρωση της επέκτασης του Mall of Cyprus. Το project αυτό σίγουρα θεωρείται το επιστέγασμα μιας αν μη τι άλλο πετυχημένης πορείας.
Αποχωρώντας από το Mall of Cyprus, τον Ιούλιο του 2019, ανέλαβε τη θέση του Managing Director στο White Ice Group, μητρική εταιρεία των Vestprop Developers Ltd, η οποία δραστηριοποιείται στον τομέα των ακινήτων, της Clickhouse Media και της 360TFM. Η εταιρεία Clickhouse Media εξειδικεύεται σε όλο το φάσμα του διαδικτυακού marketing, εφαρμόζοντας τεχνικές και ακολουθώντας τάσεις μεγαλύτερων και πιο εξελιγμένων αγορών. Η Clickhouse Media εξειδικεύεται επίσης και στον τομέα του ecommerce αφού τα τελευταία χρόνια έχει αναπτύξει με επιτυχία, αρκετά διαδικτυακά καταστήματα. H 360TFM, προσφέρει Total Facility Management Services και Συμβουλευτικές Υπηρεσίες. Πρόσφατα έχει υπογράψει συμφωνία αποκλειστικής συνεργασίας για Κύπρο και Ελλάδα, για την χρήση και προώθηση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας SINGU FM, ένα πολυεργαλείο που ουσιαστικά βοηθά τους ιδιοκτήτες των ακινήτων να έχουν τον πλήρη έλεγχο των ακινήτων τους, χρησιμοποιώντας βέλτιστες μεθόδους διαχείρισης και ελέγχου, τόσο των ακινήτων όσο και όλων των υπεργολάβων που δραστηριοποιούνται σε αυτά.