Αερομεταφορές: Θα χαθούν πέραν των 30 δισεκατομμυρίων δολαρίων λόγω κορωνοϊού
18:06 - 27 Φεβρουαρίου 2020
Κατά περίπου 10%, δηλαδή περίπου 4,6 εκατομμύρια πτήσεις, που θα μετέφεραν περίπου 400 εκ. επιβάτες, θα επηρεαστεί ο τομέας των αερομεταφορών από την επιδημία του κορωνοϊού, ενώ αναμένεται ότι θα χαθούν έσοδα πέραν των 30 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με τον Διευθυντή του Μεσογειακού Ιδρύματος Ασφάλειας Πτήσεων, FSF-MED, Χρίστο Πέτρου.
Αυτό δήλωσε στο ΚΥΠΕ ο κ. Πέτρου, επικαλούμενος υπολογισμούς του «Παγκόσμιου Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας ICAO» και της «Διεθνούς Ομοσπονδίας Αεροπορικών Εταιρειών- ΙΑΤΑ», ενώ παράλληλα τόνισε την ανάγκη ετοιμασίας Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Κρίσεων για όλα τα πιθανά σενάρια κρίσεων, όπως ήταν και τα συμπεράσματα του συνεδρίου που διοργάνωσε το FSF-MED πριν δύο χρόνια.
Ειδικότερα, ο κ. Πέτρου, ο οποίος κλήθηκε από το ΚΥΠΕ να αναφέρει τις επιπτώσεις του κορωνοϊού στις αερομεταφορές, τόνισε πως «θα υπάρξουν σοβαρές επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία, αφού οι αερομεταφορές συμβάλλουν στο παγκόσμιο ΑΕΠ με ποσοστό 7%», ενώ υπογράμμισε ότι «στη βάση του τι συνέβη το 2003 με τον SARS, αναμένεται ότι θα χρειαστούν περίπου 8 μήνες για τις πτήσεις να επανέλθουν στα ίδια επίπεδα πριν την επιδημία».
Ανέφερε επίσης ότι αναμένεται ότι θα υπάρξουν μειώσεις στις θέσεις εργασίας από τα 70 περίπου εκ. άτομα που εργάζονται παγκόσμια στις αερομεταφορές, ενώ δραστική επίδραση, όπως είπε, θα υπάρξει και στον παγκόσμιο τουρισμό, καθώς μόνο οι Κινέζοι, κάθε χρόνο, ξοδεύουν πάνω από 300 δισ. δολάρια στο εξωτερικό, περισσότερο από κάθε άλλη χώρα.
«Αναπόφευκτα, με τη συρρίκνωση αυτή στον τομέα των αερομεταφορών επηρεάζονται αλυσιδωτά και τα αεροδρόμια και όλες οι άλλες υποστηρικτικές υπηρεσίες, όπως παροχής καυσίμων, καταστήματα, υπηρεσίες εδάφους, ταξιδιωτικοί πράκτορες, κ.α.», σημείωσε.
Αναμένεται ότι τόσο οι τουριστικοί φορείς όσο και αυτοί των αερομεταφορών, άρχισαν να επεξεργάζονται εναλλακτικά σενάρια για πως θα αντιμετωπίσουν τις επιδράσεις αυτές, αν φυσικά συνεχίσει η χειροτερεύσει η κατάσταση.
Σχέδια διαχείρισης κρίσεων
Ο κ. Πέτρου είπε ότι πριν δύο χρόνια το FSF-MED διοργάνωσε στην Κύπρο συνέδριο με ομιλητές από όλους τους αρμόδιους διεθνείς οργανισμούς και ειδικούς από το εξωτερικό, για τέτοια σενάρια και ένα από τα συμπεράσματα και τις συστάσεις του Συνεδρίου, όπως είπε, ήταν ότι «θα πρέπει να έχουμε έτοιμα σχέδια διαχείρισης κρίσεων για όλα τα πιθανά σενάρια, συμπεριλαμβανομένων και επιδημιών και πανδημιών».
«Μάλιστα οι ειδικοί συνέστησαν ότι θα πρέπει να έχουμε Εθνικό Σχέδιο διαχείρισης κρίσεων, όχι μόνο για επιδημίες αλλά και για όλα τα πιθανά σενάρια κρίσεων, όπως σεισμοί, πυρκαγιές, πολιτικές κρίσεις και άλλα», υπογράμμισε.
Ωστόσο, ο Διευθυντής του FSE - MED τόνισε πως εξ όσων γνωρίζει τέτοιο σχέδιο δεν υπάρχει.
Ανέφερε επίσης ότι οι ειδικοί εισηγήθηκαν επίσης τη δημιουργία Εθνικού Φορέα Διαχείρισης κρίσεων, που θα συντονίζει όλες τις υπηρεσίες, «κάτι που δυστυχώς δεν έχει γίνει», όπως τόνισε.
Παράνομο αεροδρόμιο στα κατεχόμενα
Κληθείς να αναφερθεί στις περιπτώσεις επιβατών που χρησιμοποιούν το παράνομο αεροδρόμιο, ο κ. Πέτρου είπε στο ΚΥΠΕ ότι για αντιμετώπιση του κορωνοϊού, υπάρχει πληθώρα ενεργειών, κατευθυντήριων γραμμών, συστάσεων, πρωτοκόλλων και κανονισμών από τους αρμόδιους Διεθνείς Οργανισμούς και συντονισμός με τα Κράτη Μέλη τους, όπως π.χ. ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, ο ICAO, η EE, οι Παγκόσμιες Ομοσπονδίες Αεροπορικών Εταιρειών και Αεροδρομίων, η , αλλά και μια συνεχής συνεργασία μεταξύ χωρών.
«Όμως το γεγονός ότι το ψευδοκράτος είναι μια μη αναγνωρισμένη οντότητα, τέτοια συνεργασία και συντονισμός δεν μπορεί να υπάρξει, ούτε και μπορεί να γνωρίζει κανείς τι πρωτόκολλα ακολουθούνται», πρόσθεσε.
Στο σημείο αυτό ο Διευθυντής του FSE - MED διερωτήθηκε, σε σχέση με τα ταξίδια που κάνουν από το παράνομο αεροδρόμιο, Κύπριοι, Ευρωπαίοι που ζουν στην Κύπρο ή το εξωτερικό, οι Τ/κ που εργάζονται στις ελεύθερες περιοχές και περνούν τα οδοφράγματα, πώς μπορεί κανείς να ξέρει από πού ταξίδευσαν πριν μπουν σε αεροπλάνο από αεροδρόμιο της Τουρκίας και πώς μπορούν οι Κυπριακές Αρχές στα οδοφράγματα να έχουν τέτοιες πληροφορίες.
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ
Αυτό δήλωσε στο ΚΥΠΕ ο κ. Πέτρου, επικαλούμενος υπολογισμούς του «Παγκόσμιου Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας ICAO» και της «Διεθνούς Ομοσπονδίας Αεροπορικών Εταιρειών- ΙΑΤΑ», ενώ παράλληλα τόνισε την ανάγκη ετοιμασίας Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Κρίσεων για όλα τα πιθανά σενάρια κρίσεων, όπως ήταν και τα συμπεράσματα του συνεδρίου που διοργάνωσε το FSF-MED πριν δύο χρόνια.
Ειδικότερα, ο κ. Πέτρου, ο οποίος κλήθηκε από το ΚΥΠΕ να αναφέρει τις επιπτώσεις του κορωνοϊού στις αερομεταφορές, τόνισε πως «θα υπάρξουν σοβαρές επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία, αφού οι αερομεταφορές συμβάλλουν στο παγκόσμιο ΑΕΠ με ποσοστό 7%», ενώ υπογράμμισε ότι «στη βάση του τι συνέβη το 2003 με τον SARS, αναμένεται ότι θα χρειαστούν περίπου 8 μήνες για τις πτήσεις να επανέλθουν στα ίδια επίπεδα πριν την επιδημία».
Ανέφερε επίσης ότι αναμένεται ότι θα υπάρξουν μειώσεις στις θέσεις εργασίας από τα 70 περίπου εκ. άτομα που εργάζονται παγκόσμια στις αερομεταφορές, ενώ δραστική επίδραση, όπως είπε, θα υπάρξει και στον παγκόσμιο τουρισμό, καθώς μόνο οι Κινέζοι, κάθε χρόνο, ξοδεύουν πάνω από 300 δισ. δολάρια στο εξωτερικό, περισσότερο από κάθε άλλη χώρα.
«Αναπόφευκτα, με τη συρρίκνωση αυτή στον τομέα των αερομεταφορών επηρεάζονται αλυσιδωτά και τα αεροδρόμια και όλες οι άλλες υποστηρικτικές υπηρεσίες, όπως παροχής καυσίμων, καταστήματα, υπηρεσίες εδάφους, ταξιδιωτικοί πράκτορες, κ.α.», σημείωσε.
Αναμένεται ότι τόσο οι τουριστικοί φορείς όσο και αυτοί των αερομεταφορών, άρχισαν να επεξεργάζονται εναλλακτικά σενάρια για πως θα αντιμετωπίσουν τις επιδράσεις αυτές, αν φυσικά συνεχίσει η χειροτερεύσει η κατάσταση.
Σχέδια διαχείρισης κρίσεων
Ο κ. Πέτρου είπε ότι πριν δύο χρόνια το FSF-MED διοργάνωσε στην Κύπρο συνέδριο με ομιλητές από όλους τους αρμόδιους διεθνείς οργανισμούς και ειδικούς από το εξωτερικό, για τέτοια σενάρια και ένα από τα συμπεράσματα και τις συστάσεις του Συνεδρίου, όπως είπε, ήταν ότι «θα πρέπει να έχουμε έτοιμα σχέδια διαχείρισης κρίσεων για όλα τα πιθανά σενάρια, συμπεριλαμβανομένων και επιδημιών και πανδημιών».
«Μάλιστα οι ειδικοί συνέστησαν ότι θα πρέπει να έχουμε Εθνικό Σχέδιο διαχείρισης κρίσεων, όχι μόνο για επιδημίες αλλά και για όλα τα πιθανά σενάρια κρίσεων, όπως σεισμοί, πυρκαγιές, πολιτικές κρίσεις και άλλα», υπογράμμισε.
Ωστόσο, ο Διευθυντής του FSE - MED τόνισε πως εξ όσων γνωρίζει τέτοιο σχέδιο δεν υπάρχει.
Ανέφερε επίσης ότι οι ειδικοί εισηγήθηκαν επίσης τη δημιουργία Εθνικού Φορέα Διαχείρισης κρίσεων, που θα συντονίζει όλες τις υπηρεσίες, «κάτι που δυστυχώς δεν έχει γίνει», όπως τόνισε.
Παράνομο αεροδρόμιο στα κατεχόμενα
Κληθείς να αναφερθεί στις περιπτώσεις επιβατών που χρησιμοποιούν το παράνομο αεροδρόμιο, ο κ. Πέτρου είπε στο ΚΥΠΕ ότι για αντιμετώπιση του κορωνοϊού, υπάρχει πληθώρα ενεργειών, κατευθυντήριων γραμμών, συστάσεων, πρωτοκόλλων και κανονισμών από τους αρμόδιους Διεθνείς Οργανισμούς και συντονισμός με τα Κράτη Μέλη τους, όπως π.χ. ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, ο ICAO, η EE, οι Παγκόσμιες Ομοσπονδίες Αεροπορικών Εταιρειών και Αεροδρομίων, η , αλλά και μια συνεχής συνεργασία μεταξύ χωρών.
«Όμως το γεγονός ότι το ψευδοκράτος είναι μια μη αναγνωρισμένη οντότητα, τέτοια συνεργασία και συντονισμός δεν μπορεί να υπάρξει, ούτε και μπορεί να γνωρίζει κανείς τι πρωτόκολλα ακολουθούνται», πρόσθεσε.
Στο σημείο αυτό ο Διευθυντής του FSE - MED διερωτήθηκε, σε σχέση με τα ταξίδια που κάνουν από το παράνομο αεροδρόμιο, Κύπριοι, Ευρωπαίοι που ζουν στην Κύπρο ή το εξωτερικό, οι Τ/κ που εργάζονται στις ελεύθερες περιοχές και περνούν τα οδοφράγματα, πώς μπορεί κανείς να ξέρει από πού ταξίδευσαν πριν μπουν σε αεροπλάνο από αεροδρόμιο της Τουρκίας και πώς μπορούν οι Κυπριακές Αρχές στα οδοφράγματα να έχουν τέτοιες πληροφορίες.
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ