Το λιανικό εμπόριο σε κρίσιμο σταυροδρόμι
13:00 - 03 Δεκεμβρίου 2020
Το λιανικό εμπόριο ήταν κατά γενική ομολογία ο τομέας που διατήρησε σε κίνηση την οικονομία στη διάρκεια του καθολικού lockdown.
Από τον περασμένο Φεβρουάριο, με την εξάπλωση της πανδημίας στην υφήλιο, οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα του λιανικού εμπορίου βρέθηκαν αντιμέτωπες με μια σειρά από προκλήσεις.
Ειδικότερα, κλήθηκαν να προχωρήσουν στην αναπροσαρμογή του επιχειρηματικού τους μοντέλου, καθώς και να εφαρμόσουν Σχέδια Επιχειρησιακής Συνέχειας. Παράλληλα, ήταν υποχρεωμένες να προσαρμόσουν τη λειτουργία τους με βάση τα πρωτόκολλα του υπουργείου Υγείας με στόχο την προστασία της δημόσιας υγείας, αλλά και των μελών του προσωπικού τους, ενώ την ίδια στιγμή έπρεπε να διαμορφώσουν πλάνο διαχείρισης της κατάστασης, ώστε να είναι σε ετοιμότητα για το πιθανό σενάριο της καταγραφής κρουσμάτων μεταξύ των μελών του προσωπικού τους.
Στις πρωτόγνωρες συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία και μπροστά στην ανάγκη για κοινωνική αποστασιοποίηση, πολλές ήταν οι επιχειρήσεις που υποχρεώθηκαν να ενισχύσουν την παρουσία τους διαδικτυακά και να επινοήσουν εναλλακτικά κανάλια εξυπηρέτησης των πελατών τους μέσα σε μία νύκτα. Ασφαλώς, όσες εταιρείες είχαν κάνει βήματα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους προηγουμένως βρέθηκαν σε πλεονεκτική θέση σε αυτή τη συγκυρία, αφού κατάφεραν όχι μόνο να έχουν επιχειρησιακή συνέχεια, αλλά και να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των πελατών τους.
Στη διάρκεια της πανδημίας ενισχύθηκε η στροφή των καταναλωτών προς τα διαδικτυακά κανάλια εξυπηρέτησης, γεγονός που επιβεβαιώνει τη διαχρονική μας θέση ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι η ασφαλέστερη οδός για τη βιώσιμη ανάπτυξη των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο λιανικό εμπόριο. Μολονότι η Κύπρος ήταν μεταξύ των χωρών με τη χαμηλότερη διείσδυση στο ηλεκτρονικό εμπόριο το 2019, εντούτοις, η πανδημία έσπρωξε τους πολίτες σε εναλλακτικά κανάλια εξυπηρέτησης και ώθησε τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα να επανεξετάσουν το επιχειρηματικό τους μοντέλο.
Πρόσφατη έρευνα του Πανεπιστημίου Λευκωσίας αποτύπωσε κατά τρόπο ξεκάθαρο τη στροφή των Κυπρίων στην τεχνολογία για εξ αποστάσεως ψώνισμα. Όπως προέκυψε από την έρευνα, 38% των συμμετεχόντων είχαν κάνει διαδικτυακές αγορές το τελευταίο διάστημα, 43% των οποίων αφορούσαν ψώνισμα από υπεραγορές.
Ως οργανισμός σχεδιάζαμε εδώ και καιρό την ομαλή μας μετάβαση στην ψηφιακή εποχή. Η προσήλωση στην τεχνολογική εξέλιξη είναι εμφανής στις επενδύσεις που έγιναν τα τελευταία χρόνια στα καταστήματά μας, με την εγκατάσταση των self-checkouts και των ηλεκτρονικών ετικετών. Δεν είναι μυστικό ότι στόχος μας είναι η πλήρης ψηφιοποίηση των λειτουργιών και διαδικασιών μας.
Με το ξέσπασμα της πανδημίας επισπεύσαμε κινήσεις που προγραμματίζαμε για το επόμενο χρονικό διάστημα. Λόγω των συνθηκών, κρίναμε επιβεβλημένη την περαιτέρω ενίσχυση της υπηρεσίας διαδικτυακού ψωνίσματος και κατ’ οίκον παράδοσης που προσφέραμε, ώστε να είμαστε σε θέση να ικανοποιήσουμε με ταχύτητα και συνέπεια τις αυξημένες κοινωνικές ανάγκες. Προς αυτή την κατεύθυνση συνομολογήθηκε στρατηγική συνεργασία με το Foody, ενώ στόχος μας είναι να επεκταθούμε περαιτέρω στο ηλεκτρονικό εμπόριο, δημιουργώντας ένα σύγχρονο ηλεκτρονικό κατάστημα το οποίο θα προσφέρει μια ευχάριστη, εναλλακτική εμπειρία ψωνίσματος. Δεν αναμένουμε, βεβαίως, ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο θα υποκαταστήσει πλήρως την παραδοσιακή εμπειρία ψωνίσματος, αλλά είμαστε πεπεισμένοι ότι η τάση προς το ηλεκτρονικό εμπόριο θα εδραιωθεί και θα εξελιχθεί παράλληλα με το παραδοσιακό ψώνισμα.
Με την οικονομική αβεβαιότητα και την ανασφάλεια που δημιουργεί η πανδημία, το λιανικό εμπόριο βρίσκεται σήμερα μπροστά σε ένα σταυροδρόμι προκλήσεων αλλά και ευκαιριών. Εναπόκειται σε κάθε οργανισμό να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες για την εξέλιξη και τη βιώσιμη ανάπτυξή του. Από τη δική μας πλευρά, παραμένουμε δεσμευμένοι να συνεχίσουμε να λειτουργούμε με υπευθυνότητα και σοβαρότητα, συμβάλλοντας στην ικανοποίηση των αναγκών των καταναλωτών και στην πορεία της χώρας προς την ανάκαμψη.
Από τον περασμένο Φεβρουάριο, με την εξάπλωση της πανδημίας στην υφήλιο, οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα του λιανικού εμπορίου βρέθηκαν αντιμέτωπες με μια σειρά από προκλήσεις.
Ειδικότερα, κλήθηκαν να προχωρήσουν στην αναπροσαρμογή του επιχειρηματικού τους μοντέλου, καθώς και να εφαρμόσουν Σχέδια Επιχειρησιακής Συνέχειας. Παράλληλα, ήταν υποχρεωμένες να προσαρμόσουν τη λειτουργία τους με βάση τα πρωτόκολλα του υπουργείου Υγείας με στόχο την προστασία της δημόσιας υγείας, αλλά και των μελών του προσωπικού τους, ενώ την ίδια στιγμή έπρεπε να διαμορφώσουν πλάνο διαχείρισης της κατάστασης, ώστε να είναι σε ετοιμότητα για το πιθανό σενάριο της καταγραφής κρουσμάτων μεταξύ των μελών του προσωπικού τους.
Στις πρωτόγνωρες συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία και μπροστά στην ανάγκη για κοινωνική αποστασιοποίηση, πολλές ήταν οι επιχειρήσεις που υποχρεώθηκαν να ενισχύσουν την παρουσία τους διαδικτυακά και να επινοήσουν εναλλακτικά κανάλια εξυπηρέτησης των πελατών τους μέσα σε μία νύκτα. Ασφαλώς, όσες εταιρείες είχαν κάνει βήματα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους προηγουμένως βρέθηκαν σε πλεονεκτική θέση σε αυτή τη συγκυρία, αφού κατάφεραν όχι μόνο να έχουν επιχειρησιακή συνέχεια, αλλά και να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των πελατών τους.
Στη διάρκεια της πανδημίας ενισχύθηκε η στροφή των καταναλωτών προς τα διαδικτυακά κανάλια εξυπηρέτησης, γεγονός που επιβεβαιώνει τη διαχρονική μας θέση ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι η ασφαλέστερη οδός για τη βιώσιμη ανάπτυξη των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο λιανικό εμπόριο. Μολονότι η Κύπρος ήταν μεταξύ των χωρών με τη χαμηλότερη διείσδυση στο ηλεκτρονικό εμπόριο το 2019, εντούτοις, η πανδημία έσπρωξε τους πολίτες σε εναλλακτικά κανάλια εξυπηρέτησης και ώθησε τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα να επανεξετάσουν το επιχειρηματικό τους μοντέλο.
Πρόσφατη έρευνα του Πανεπιστημίου Λευκωσίας αποτύπωσε κατά τρόπο ξεκάθαρο τη στροφή των Κυπρίων στην τεχνολογία για εξ αποστάσεως ψώνισμα. Όπως προέκυψε από την έρευνα, 38% των συμμετεχόντων είχαν κάνει διαδικτυακές αγορές το τελευταίο διάστημα, 43% των οποίων αφορούσαν ψώνισμα από υπεραγορές.
Ως οργανισμός σχεδιάζαμε εδώ και καιρό την ομαλή μας μετάβαση στην ψηφιακή εποχή. Η προσήλωση στην τεχνολογική εξέλιξη είναι εμφανής στις επενδύσεις που έγιναν τα τελευταία χρόνια στα καταστήματά μας, με την εγκατάσταση των self-checkouts και των ηλεκτρονικών ετικετών. Δεν είναι μυστικό ότι στόχος μας είναι η πλήρης ψηφιοποίηση των λειτουργιών και διαδικασιών μας.
Με το ξέσπασμα της πανδημίας επισπεύσαμε κινήσεις που προγραμματίζαμε για το επόμενο χρονικό διάστημα. Λόγω των συνθηκών, κρίναμε επιβεβλημένη την περαιτέρω ενίσχυση της υπηρεσίας διαδικτυακού ψωνίσματος και κατ’ οίκον παράδοσης που προσφέραμε, ώστε να είμαστε σε θέση να ικανοποιήσουμε με ταχύτητα και συνέπεια τις αυξημένες κοινωνικές ανάγκες. Προς αυτή την κατεύθυνση συνομολογήθηκε στρατηγική συνεργασία με το Foody, ενώ στόχος μας είναι να επεκταθούμε περαιτέρω στο ηλεκτρονικό εμπόριο, δημιουργώντας ένα σύγχρονο ηλεκτρονικό κατάστημα το οποίο θα προσφέρει μια ευχάριστη, εναλλακτική εμπειρία ψωνίσματος. Δεν αναμένουμε, βεβαίως, ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο θα υποκαταστήσει πλήρως την παραδοσιακή εμπειρία ψωνίσματος, αλλά είμαστε πεπεισμένοι ότι η τάση προς το ηλεκτρονικό εμπόριο θα εδραιωθεί και θα εξελιχθεί παράλληλα με το παραδοσιακό ψώνισμα.
Με την οικονομική αβεβαιότητα και την ανασφάλεια που δημιουργεί η πανδημία, το λιανικό εμπόριο βρίσκεται σήμερα μπροστά σε ένα σταυροδρόμι προκλήσεων αλλά και ευκαιριών. Εναπόκειται σε κάθε οργανισμό να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες για την εξέλιξη και τη βιώσιμη ανάπτυξή του. Από τη δική μας πλευρά, παραμένουμε δεσμευμένοι να συνεχίσουμε να λειτουργούμε με υπευθυνότητα και σοβαρότητα, συμβάλλοντας στην ικανοποίηση των αναγκών των καταναλωτών και στην πορεία της χώρας προς την ανάκαμψη.
* CEO των Υπεραγορών Αλφαμέγα