Η ενέργεια και το περιβάλλον σε μία ανταγωνιστική οικονομία
18:00 - 28 Δεκεμβρίου 2020
Ο ενεργειακός μετασχηματισμός των χωρών, η κλιματική αλλαγή και η ανάγκη για ανταγωνιστικότητα τέθηκαν στο επίκεντρο του India Cyprus Virtual Club Meeting, το οποίο πραγματοποιήθηκε στις 16 Δεκεμβρίου 2020.
Τη διαδικτυακή εκδήλωση χαιρέτισε ο Sunil Kapoor, director της FML Ship Management.
Μοντέλο παραγωγής και κατανάλωσης
Την ανάγκη να βρεθούν οι λύσεις όπως κάθε χώρα οδηγείται στον ενεργειακό μετασχηματισμό, χωρίς η οικονομία της να καταστεί μη ανταγωνιστική ή να χρεοκοπήσει, τόνισε ο πρώην υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, Γιώργος Λακκοτρύπης.
Σημειώνοντας ότι οι μεταφορές αποτελούν κρίσιμο τομέα για το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή, έφερε ως παράδειγμα τα ηλιακά συστήματα στα σπίτια και τα ηλεκτρικά οχήματα που χρησιμοποιούνται ως αποθήκες ηλεκτρισμού παρέχοντας ενέργεια στις οικίες τα βράδια.
Τόνισε επίσης τη σημασία ενός μοντέλου παραγωγής και καταναλωτή, το οποίο, αν και θα χρειαστεί χρόνο, εντούτοις είναι αναπόφευκτό.
Όπως είπε ο κ. Λακκοτρύπης, στην Κύπρο γύρω στα 20.000 νοικοκυριά χρησιμοποιούν το σύστημα συμψηφισμού (net metering), ενώ 200 επιχειρήσεις χρησιμοποιούν το net billing, παράγοντας τη δική τους ενέργεια.
Βιώσιμες μεταφορές
Από την πλευρά του ο Κωνσταντίνος Χατζηστάσσου, Associate professor - School of Sciences and Engineering, University of Nicosia, ανέλυσε τις προκλήσεις που καθιστούν βιώσιμες τις μεταφορές, όπως η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης, οι χαμηλότερες εκπομπές ρύπων, διατήρηση / ενίσχυση της απόδοσης, η παράταση της διάρκειας ζωής, η ενίσχυση της ασφάλειας και της αξιοπιστίας, όπως επίσης το χαμηλότερο κόστος και η ελαχιστοποίηση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος (κυκλική οικονομία).
Αναφερόμενος στο μοντέλο διασποράς εκπομπών της Λευκωσίας, εξήγησε ότι θα πρέπει να εφαρμοστούν διαφορετικές πολιτικές αλλάζοντας τις μεταβλητές της ταχύτητας του οχήματος, τον τύπο καυσίμου, την ηλικία του οχήματος και τη διείσδυση του ηλεκτρικού οχήματος.
Οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής
Την ίδια ώρα η Dr. Suman Sahai, Founder of Gene Campaign – India ανέλυσε τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στη διατροφή, σημειώνοντας ότι οι πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά καλλιέργειες είναι πιο ευάλωτες σε ξηρασίες, μεταβολές θερμοκρασίας, παράσιτα και ασθένειες, ενώ οι υψηλότερες θερμοκρασίες αναμένεται να προκαλέσουν υποβάθμιση του εδάφους, μειώνοντας τα θρεπτικά συστατικά.
Ταυτόχρονα, επεσήμανε ότι τα υψηλότερα επίπεδα διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα θα μειώσουν την περιεκτικότητα των καλλιεργειών σε θρεπτικά συστατικά, καθώς και την ποσότητα σιδήρου και ψευδαργύρου στο ρύζι, το σιτάρι και τα όσπρια.
Όσον αφορά τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στη γεωργία, η κ. Sahai εξήγησε ότι θα προκύψει χαμηλότερη διαθεσιμότητα νερού, διάβρωση του εδάφους, ερημοποίηση, νέα ζιζάνια, πιο επεμβατικά ξένα είδη, νέα παράσιτα και ασθένειες καλλιεργειών, αλλά και περισσότερες ασθένειες των ζώων.
Τη διαδικτυακή εκδήλωση χαιρέτισε ο Sunil Kapoor, director της FML Ship Management.
Μοντέλο παραγωγής και κατανάλωσης
Την ανάγκη να βρεθούν οι λύσεις όπως κάθε χώρα οδηγείται στον ενεργειακό μετασχηματισμό, χωρίς η οικονομία της να καταστεί μη ανταγωνιστική ή να χρεοκοπήσει, τόνισε ο πρώην υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, Γιώργος Λακκοτρύπης.
Σημειώνοντας ότι οι μεταφορές αποτελούν κρίσιμο τομέα για το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή, έφερε ως παράδειγμα τα ηλιακά συστήματα στα σπίτια και τα ηλεκτρικά οχήματα που χρησιμοποιούνται ως αποθήκες ηλεκτρισμού παρέχοντας ενέργεια στις οικίες τα βράδια.
Τόνισε επίσης τη σημασία ενός μοντέλου παραγωγής και καταναλωτή, το οποίο, αν και θα χρειαστεί χρόνο, εντούτοις είναι αναπόφευκτό.
Όπως είπε ο κ. Λακκοτρύπης, στην Κύπρο γύρω στα 20.000 νοικοκυριά χρησιμοποιούν το σύστημα συμψηφισμού (net metering), ενώ 200 επιχειρήσεις χρησιμοποιούν το net billing, παράγοντας τη δική τους ενέργεια.
Βιώσιμες μεταφορές
Από την πλευρά του ο Κωνσταντίνος Χατζηστάσσου, Associate professor - School of Sciences and Engineering, University of Nicosia, ανέλυσε τις προκλήσεις που καθιστούν βιώσιμες τις μεταφορές, όπως η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης, οι χαμηλότερες εκπομπές ρύπων, διατήρηση / ενίσχυση της απόδοσης, η παράταση της διάρκειας ζωής, η ενίσχυση της ασφάλειας και της αξιοπιστίας, όπως επίσης το χαμηλότερο κόστος και η ελαχιστοποίηση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος (κυκλική οικονομία).
Αναφερόμενος στο μοντέλο διασποράς εκπομπών της Λευκωσίας, εξήγησε ότι θα πρέπει να εφαρμοστούν διαφορετικές πολιτικές αλλάζοντας τις μεταβλητές της ταχύτητας του οχήματος, τον τύπο καυσίμου, την ηλικία του οχήματος και τη διείσδυση του ηλεκτρικού οχήματος.
Οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής
Την ίδια ώρα η Dr. Suman Sahai, Founder of Gene Campaign – India ανέλυσε τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στη διατροφή, σημειώνοντας ότι οι πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά καλλιέργειες είναι πιο ευάλωτες σε ξηρασίες, μεταβολές θερμοκρασίας, παράσιτα και ασθένειες, ενώ οι υψηλότερες θερμοκρασίες αναμένεται να προκαλέσουν υποβάθμιση του εδάφους, μειώνοντας τα θρεπτικά συστατικά.
Ταυτόχρονα, επεσήμανε ότι τα υψηλότερα επίπεδα διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα θα μειώσουν την περιεκτικότητα των καλλιεργειών σε θρεπτικά συστατικά, καθώς και την ποσότητα σιδήρου και ψευδαργύρου στο ρύζι, το σιτάρι και τα όσπρια.
Όσον αφορά τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στη γεωργία, η κ. Sahai εξήγησε ότι θα προκύψει χαμηλότερη διαθεσιμότητα νερού, διάβρωση του εδάφους, ερημοποίηση, νέα ζιζάνια, πιο επεμβατικά ξένα είδη, νέα παράσιτα και ασθένειες καλλιεργειών, αλλά και περισσότερες ασθένειες των ζώων.