Β. Δημητριάδης: Στόχος ο ψηφιακός μετασχηματισμός της ναυτιλίας
12:27 - 20 Νοεμβρίου 2020

Για την προτεραιότητα μετάβασης της κυπριακής ναυτιλίας στην εποχή του πράσινου και ψηφιακού μετασχηματισμού μίλησε από το βήμα του Ship Tech Conference ο Υφυπουργός Ναυτιλίας, Βασίλης Δημητριάδης. Αναφέρθηκε στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ναυτιλία, λόγω της επέλασης του κορωνοϊού, υπογραμμίζοντας ότι η πανδημία αποτέλεσε ευκαιρία για το Υφυπουργείο να προχωρήσει πολλά βήματα μπροστά στην εξέλιξη του τρόπου με τον οποίο εργάζεται και την ψηφιοποίηση διαδικασιών. Παράλληλα, τόνισε ότι το Υφυπουργείο εργάζεται για τη διαμόρφωση μιας συνολικής μακροπρόθεσμης εθνικής στρατηγικής για την κυπριακή ναυτιλία για τις επόμενες δύο δεκαετίες.

«Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι ο πράσινος και ψηφιακός μετασχηματισμός συμβαδίζει. Αυτή η διπλή μετάβαση είναι η νέα πυξίδα για τον ναυτιλιακό τομέα», υπογράμμισε ο Υφυπουργός, τονίζοντας πως «είμαστε προετοιμασμένοι και αποφασισμένοι να προσαρμόσουμε τα πανιά μας για να επιτύχουμε τους στόχους μας για ασφαλέστερη, πιο ανταγωνιστική, πιο έξυπνη και βιώσιμη ναυτιλία, συμβάλλοντας ταυτόχρονα αποτελεσματικά στο να συμβάλουμε θετικά στον παγκόσμιο ναυτιλιακό τομέα».
Στην ομιλία του, ο κ. Δημητριάδης τόνισε ότι ο πράσινος και ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελούν τις δύο κύριες προκλήσεις που όλες οι βιομηχανίες πρέπει να αγκαλιάσουν, προσθέτοντας πως και η ναυτιλία βρίσκεται σε περίοδο βαθιάς μεταμόρφωσης.
Η πράσινη προσέγγιση έρχεται μετά από μια σειρά δεσμεύσεων, τόσο σε παγκόσμιο όσο και σε περιφερειακό επίπεδο, με στόχο την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Σε αυτό το πλαίσιο χρειάζεται να καταλήξουμε σε ένα καλάθι μέτρων, κανονιστικών και μη, όπως η χρήση εναλλακτικών καθαρότερων καυσίμων, η ανάπτυξη σχετικής υποδομής καυσίμων, η μετατροπή των πλοίων σε ηλεκτρικά και η χρήση τεχνολογιών ενεργειακής απόδοσης.
Αυτές οι νέες τεχνολογίες, υπογράμμισε ο κ. Δημητριάδης θα έχουν τη δυνατότητα να βελτιώσουν την περιβαλλοντική βιωσιμότητα του τομέα, καθώς επίσης και την επιχειρησιακή του αποτελεσματικότητα.
Παράλληλα, τόνισε πως οι νέες ψηφιακές τεχνολογίες είναι ένα σημαντικό εργαλείο για την αντιμετώπιση των πράσινων προκλήσεων. «Η χρήση της τεχνολογίας οδηγεί σε πρόοδο στο σχεδιασμό πλοίων και τη ναυπήγηση, ενώ θα ενδυναμώσει τις εμπορικές και επιχειρησιακές επιδόσεις των πλοίων. Τα προηγμένα συστήματα βελτιστοποίησης πόρων, ο αυτοματοποιημένος εξοπλισμός χειρισμού φορτίου και η αποτελεσματική ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ όλων των φορέων θα συμβάλουν επίσης στη μείωση του κόστους.
Εξάλλου, υπογράμμισε ότι η τεχνολογία ανοίγει το δρόμο για μη επανδρωμένα θαλάσσια συστήματα και συναφείς υπηρεσίες με αυτοματοποιημένα και αυτόνομα σκάφη. Αυτό, μεταξύ άλλων, προσφέρει μεγάλες δυνατότητες μείωσης του κόστους μεταφοράς και αύξησης της ασφάλειας των λειτουργιών.
Παράλληλα, τόνισε πως οι νέες ψηφιακές τεχνολογίες είναι ένα σημαντικό εργαλείο για την αντιμετώπιση των πράσινων προκλήσεων. «Η χρήση της τεχνολογίας οδηγεί σε πρόοδο στο σχεδιασμό πλοίων και τη ναυπήγηση, ενώ θα ενδυναμώσει τις εμπορικές και επιχειρησιακές επιδόσεις των πλοίων. Τα προηγμένα συστήματα βελτιστοποίησης πόρων, ο αυτοματοποιημένος εξοπλισμός χειρισμού φορτίου και η αποτελεσματική ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ όλων των φορέων θα συμβάλουν επίσης στη μείωση του κόστους.
Εξάλλου, υπογράμμισε ότι η τεχνολογία ανοίγει το δρόμο για μη επανδρωμένα θαλάσσια συστήματα και συναφείς υπηρεσίες με αυτοματοποιημένα και αυτόνομα σκάφη. Αυτό, μεταξύ άλλων, προσφέρει μεγάλες δυνατότητες μείωσης του κόστους μεταφοράς και αύξησης της ασφάλειας των λειτουργιών.
«Η ψηφιοποίηση έχει γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής μας ζωής. Από τις αρχές του 2020 ο κόσμος αντιμετωπίζει μια παγκόσμια πανδημία που οδήγησε σε μεγάλες αναταραχές και παγκόσμιο αποκλεισμό. Η κρίση COVID-19 επηρεάζει σοβαρά τη ναυτιλιακή βιομηχανία και τις δραστηριότητές της, αλλά απροσδόκητα οδήγησε στην ταχεία πρόοδο της τεχνολογίας, καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία αναγκάστηκε να αγκαλιάσει την ψηφιοποίηση και να προσαρμοστεί γρήγορα στις νέες τεχνολογίες», τόνισε ο κ. Δημητριάδης.
Η πανδημία, πρόσθεσε ο Υφυπουργός Ναυτιλίας, βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη και στον ναυτιλιακό τομέα παρατηρούμε καθημερινά πολλές αλλαγές στις θαλάσσιες επιχειρήσεις, από τις καθυστερήσεις των πλοίων έως το κλείσιμο των λιμένων, καθώς και την αύξηση των κανονισμών ασφαλείας, ενώ τα ζητήματα αλλαγής πληρώματος βρίσκονται στο προσκήνιο. Παρά τις προκλήσεις αυτές, ο τομέας προσπαθεί να προσαρμοστεί στη νέα πραγματικότητα, αναζητώντας ψηφιακές λύσεις για να συνεχίσει τις δραστηριότητές του όσο το δυνατόν περισσότερο. Λόγω της φυσικής αποστασιοποίησης, τα ψηφιακά εργαλεία και οι λύσεις είναι πιο σημαντικά από ποτέ. Ως εκ τούτου, οι νηογνώμονες, ο έλεγχος από το κράτος λιμένα και περισσότεροι ναυτιλιακοί οργανισμοί επιλέγουν έρευνες και ελέγχους από απόσταση, με λιγότερη φυσική παρουσία, δείχνοντας πόσο γόνιμη μπορεί να είναι η ψηφιοποίηση.
Η πανδημία, πρόσθεσε ο Υφυπουργός Ναυτιλίας, βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη και στον ναυτιλιακό τομέα παρατηρούμε καθημερινά πολλές αλλαγές στις θαλάσσιες επιχειρήσεις, από τις καθυστερήσεις των πλοίων έως το κλείσιμο των λιμένων, καθώς και την αύξηση των κανονισμών ασφαλείας, ενώ τα ζητήματα αλλαγής πληρώματος βρίσκονται στο προσκήνιο. Παρά τις προκλήσεις αυτές, ο τομέας προσπαθεί να προσαρμοστεί στη νέα πραγματικότητα, αναζητώντας ψηφιακές λύσεις για να συνεχίσει τις δραστηριότητές του όσο το δυνατόν περισσότερο. Λόγω της φυσικής αποστασιοποίησης, τα ψηφιακά εργαλεία και οι λύσεις είναι πιο σημαντικά από ποτέ. Ως εκ τούτου, οι νηογνώμονες, ο έλεγχος από το κράτος λιμένα και περισσότεροι ναυτιλιακοί οργανισμοί επιλέγουν έρευνες και ελέγχους από απόσταση, με λιγότερη φυσική παρουσία, δείχνοντας πόσο γόνιμη μπορεί να είναι η ψηφιοποίηση.
«Για εμάς στο Υφυπουργείο Ναυτιλίας, η περίοδος COVID-19 θεωρείται πρόκληση για την εξασφάλιση της συνεχούς και αδιάλειπτης εξυπηρέτησης των πελατών μας», τόνισε ο κ. Δημητριάδης.
Πρόσθεσε ότι το Υφυπουργείο Ναυτιλίας έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο για την απλοποίηση των διαδικασιών και τη μετατροπή των υπηρεσιών του σε ένα περιβάλλον χωρίς χαρτί που θα αυξήσει την αποτελεσματικότητα και την ελκυστικότητα του Κυπριακού μητρώου και των σχετικών υπηρεσιών του.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το μέλλον είναι ψηφιακό και τους τελευταίους δύο μήνες έχουμε προχωρήσει πέντε ίσως ακόμη και 10 χρόνια μπροστά στην εξέλιξη του τρόπου με τον οποίο εργαζόμαστε. Η ψηφιοποίηση είναι μια τεράστια πρόκληση, αλλά διαθέτει επίσης ευκαιρίες για όσους γνωρίζουν πώς να προσαρμοστούν και να καινοτομήσουν.
«Είμαι βέβαιος ότι μια ολιστική προσέγγιση και η μετατροπή των προκλήσεων σε ευκαιρίες είναι ο σωστός δρόμος προς τα εμπρός. Πρέπει να συνδυάσουμε τις επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες, τον συνεχιζόμενο ψηφιακό μετασχηματισμό, με την έντονη εστίασή μας στο να καταστήσουμε τις θαλάσσιες μεταφορές πιο βιώσιμες και πιο έξυπνες, γεγονός που διευκολύνει περαιτέρω τη βαθιά ενσωμάτωση των θαλάσσιων μεταφορών στην πολυτροπική εφοδιαστική αλυσίδα και συμβάλλει στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας», υπογράμμισε ο κ. Δημητριάδης.
Το Υφυπουργείο Ναυτιλίας, συμπλήρωσε, εργάζεται επί του παρόντος για τη διαμόρφωση μιας συνολικής μακροπρόθεσμης εθνικής στρατηγικής για την Κυπριακή ναυτιλία με όραμα και στόχους για τις επόμενες δύο δεκαετίες. «Εργαζόμαστε επίσης για τρόπους παροχής περαιτέρω κινήτρων στη ναυτιλιακή βιομηχανία στην προσπάθειά της να ανταποκριθεί στις προκλήσεις βιωσιμότητας και να αντιμετωπίσει τον πράσινο και ψηφιακό μετασχηματισμό του τομέα. Σε αυτό το ταξίδι, φέρνουμε την Κυπριακή ναυτιλιακή κοινότητα πλήρως on board”, κατέληξε.