Σ. Περδίος: Δεν με ικανοποιεί η παράταση στο Brexit
09:58 - 17 Απριλίου 2019
Περαιτέρω πτώση στις ήδη μειωμένες κατά 10-15% τιμές των τουριστικών πακέτων που προσφέρονται φέτος για την Κύπρο στη Μεγάλη Βρετανία από τους τουριστικούς πράκτορες, προβλέπει και για το 2020 ο Υφυπουργός Τουρισμού Σάββας Περδίος, ένεκα της παράτασης που δόθηκε μέχρι την 31ηΟκτωβρίου για την έξοδο του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση, παράταση που, όπως δήλωσε στο Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων, δεν τον αφήνει ικανοποιημένο.
Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο ΚΥΠΕ, ο κ. Περδίος επανέλαβε ότι η φετινή χρονιά θα είναι δύσκολη για τον τουρισμό, εκτιμώντας ότι δεν θα καλυφθούν οι απώλειες από τη βρετανική και τη γερμανική αγορά.
Ο Σάββας Περδίος αναφέρθηκε στο επιχειρησιακό πλάνο που καταρτίζεται για την επόμενη δεκαετία, το οποίο θα διαχωριστεί σε βραχυπρόθεσμο, μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο και θα είναι έτοιμο εντός των επόμενων δύο μηνών, προκειμένου να αποτελέσει εκ νέου αντικείμενο διαβούλευσης με τους φορείς του τουριστικού τομέα.
Κληθείς να αναφερθεί στους βασικούς επιχειρηματικούς άξονες της νέας εθνικής στρατηγικής για τον τουρισμό μέχρι το 2030, ο Υφυπουργός είπε ότι οι επιχειρηματικές στοχεύσεις βασίζονται και στα δημογραφικά της Ευρώπης, που είναι η βασική αγορά για την Κύπρο και με δεδομένο ότι την επόμενη 10ετία το 50% των κατοίκων της Ευρώπης θα είναι ηλικίας 50 ετών ή θα προσεγγίζει και τα 60, θα πρέπει να υπάρχει στόχευση και σε άλλης ηλικίας επισκέπτες. Σημαντικές παραμένουν και οι οικογένειες που είναι βασική πελατεία της Κύπρου αυτή τη στιγμή, ενώ ιδιαίτερη έμφαση, πρόσθεσε, θα δοθεί και στα λεγόμενα short breaks, δηλαδή επισκέψεις των τριών με τεσσάρων ημερών από εθνικότητες της ευρύτερης περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου, που μπορούμε πλέον να προσεγγίσουμε σε συνέχεια και των διμερών και τριμερών συμφωνιών της Κυβέρνησης. Ανέφερε ακόμα ότι χρησιμοποιώντας τις πτήσεις ή τα πτητικά προγράμματα από τις χώρες της Ανατολικής Μεσογείου, στόχος είναι η προσέλκυση επισκεπτών από πιο μακρινές χώρες, όπως Αμερική, Καναδά, Κορέα, Ιαπωνία, Κίνα, οι οποίοι αρέσκονται στο να ταξιδεύουν στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου για δυο – τρεις εβδομάδες, και να επισκέπτονται πέραν της μίας χώρας.
Την ίδια ώρα, επεσήμανε, για να μπορέσουμε να αναπτύξουμε τις αγορές αυτές, χρειάζεται ιδιαίτερη έμφαση σε ειδικές μορφές τουρισμού. «Οπωσδήποτε η υγεία, η ευεξία, η αποκατάσταση, ο τουρισμός ΑμεΑ, η γαστρονομία, πολιτισμός, κουλτούρα, καζίνο, οι γάμοι, ορεινές περιοχές, άρα ένας πλουραλισμός στη γκάμα των εμπειριών που θέλουμε να δίνουμε στον επισκέπτη και για να μπορέσουμε να πετύχουμε την επιμήκυνση της σεζόν, που είναι κάτι που ανέκαθεν η Κύπρος ήθελε και συζητούσε, νιώθουμε ότι η επιχειρηματική στόχευση θα είναι πάρα πολύ σημαντική. Θέλουμε να έχουμε σαν βασικό προϊόν τον ήλιο και τη θάλασσα, όμως για να μπορέσουμε και να επιμηκύνουμε τη σεζόν και να φέρουμε τον τουρισμό και σε άλλες περιοχές εκτός του παραλιακού μετώπου, θα πρέπει να στοχεύσουμε διαφορετικά όσον αφορά εθνικότητες, δημογραφία και ειδικά προϊόντα», επεσήμανε.
Αναφορικά με τα επόμενα βήματα, ο κ. Περδίος είπε ότι εφόσον έχει ανακοινωθεί η επιχειρηματική στόχευση, το Υφυπουργείο είναι σε θέση στοχευμένα να ετοιμάσει το επιχειρησιακό πλάνο για την επόμενη δεκαετία. «Θα είναι πιστεύω έτοιμο στην επόμενη διμηνία, θα είμαστε σε θέση σε αυτό το στάδιο να το ανακοινώσουμε στους φορείς και ξανά να διαβουλευτούμε κατά πόσον συμφωνούν για τις ενέργειες αυτές. Είναι αρκετά τα ζητήματα που πρέπει να συμπεριληφθούν», είπε, προσθέτοντας ότι πρόθεση του Υφυπουργείου είναι να διαχωριστεί το επιχειρησιακό πλάνο σε τρεις περιόδους: το βραχυπρόθεσμο πλάνο 2019-21, το μεσοπρόθεσμο 2022-24 και το μακροπρόθεσμο 2025-30.
«Από το μεσοπρόθεσμο και μετά όλες οι ενέργειες πρέπει να εμπίπτουν μέσα στην περιβαλλοντική μελέτη, την οποία θα κληθούμε να εκπονήσουμε σε συνέχεια της νομοθεσίας για την εθνική στρατηγική του τουρισμού», είπε, ενώ όσον αφορά το βραχυπρόθεσμο πρόκειται για ενέργειες οι οποίες δεν επηρεάζουν το περιβάλλον, αλλά αφορούν το μάρκετινγκ, το branding, τη στόχευση και συνεπώς η υλοποίησή τους μπορεί να αρχίσει άμεσα και να συμπεριληφθούν στους προϋπολογισμούς.
Ερωτηθείς ποια κατά την άποψή του θα είναι τα μεγαλύτερα εμπόδια στην υλοποίηση του νέου πλάνου, ο Σάββας Περδίος είπε πως είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει η σύμφωνη γνώμη του ευρύτερου τομέα και σημείωσε ότι υπάρχει μια ευρύτερη συνεννόηση με τον τομέα. «Όλοι θέλουμε περίπου τα ίδια πράγματα, είναι θέματα τα οποία εδώ και χρόνια καλείται ο φορέας του τουρισμού αναπτύξει ή να λύσει και ο ρόλος μας πλέον είναι αυτά τα θέματα να τα μαζέψουμε και με στόχο, στόχευση και πλάνο να μπορέσουμε κατά την επόμενη δεκαετία να τα εκτελέσουμε», τόνισε.
Επίσης αναφέρθηκε σε δυσκολίες σε ό,τι αφορά το μεσοπρόθεσμο πλάνο και ειδικότερα θέματα που αφορούν τοπιοτεχνήσεις, πεζοδρομήσεις, φωτισμό σε παραλιακά μέτωπα και νέες νομοθεσίες, για τα κέντρα αναψυχής ή θεματικά πάρκα, τροποποιήσεις της νομοθεσίας, που ίσως χρειαστούν 2-3 χρόνια μέχρι να είναι έτοιμα από νομοθετικής άποψης.
Ο Υφυπουργός αναφερόμενος στις επαφές που είχε στο εξωτερικό και τις επισκέψεις που πραγματοποίησε σε μεγάλες τουριστικές εκθέσεις, σημείωσε πως το βασικό συμπέρασμα για φέτος είναι ότι όντως θα είναι μια δύσκολη χρονιά από πάρα πολλές απόψεις. Ειδικότερα αναφέρθηκε στην υποτονική ανάπτυξη της γερμανικής οικονομίας που δημιουργεί «μια γενικότερη ανασφάλεια από τη γερμανική αγορά», αλλά και στη βρετανική αγορά, όπου το Brexit δημιουργεί ανασφάλεια στους επισκέπτες, με αποτέλεσμα η Κύπρος να χάσει «ήδη πολύτιμο έδαφος». Λίγο καλύτερα, ανέφερε, είναι τα μηνύματα από τη Ρωσία, με τις αφίξεις να υπολογίζεται ότι θα είναι στα ίδιο επίπεδο με πέρσι, όμως, σημείωσε, «αυτό δεν σημαίνει ότι θα καλυφθεί οποιαδήποτε απώλεια από τη βρετανική ή τη γερμανική αγορά. Ευελπιστούμε ότι θα είμαστε κοντά στους περσινούς αριθμούς. Αν το πετύχουμε θα είμαστε ευτυχείς».
«Από εκεί και πέρα όσον αφορά το μέλλον, νιώθουμε ότι με σωστή και προσεκτική στόχευση, μάρκετινγκ, αλλά και αλλαγή του branding της Κύπρου, ιδιαίτερα χώρες της Κεντρικής και της Βόρειας Ευρώπης θα ανταποκριθούν», εκτίμησε, προσθέτοντας ακόμα πως η εντύπωση που κυριαρχεί στο εξωτερικό για την Κύπρο είναι ότι είναι προορισμός ηλίου και θαλάσσης, κάτι το οποίο πρέπει να ληφθεί πάρα πολύ σοβαρά υπόψιν και ως εκ τούτου το Υφυπουργείο έχει θέσει σαν στόχο μέχρι το Μάρτιο του 2020, που ανοίγουν οι τουριστικές εκθέσεις, να είναι έτοιμο το νέο branding.
Ερωτηθείς πώς επηρεάζει την Κύπρο η παράταση που δόθηκε για το Brexit μέχρι την 31η Οκτωβρίου, ο Υφυπουργός είπε πως «δεν είναι κάτι που με ικανοποιεί. Ο λόγος είναι ο εξής: ήδη χάσαμε πολύτιμο έδαφος, το ότι μεταφέρθηκε η ημερομηνία κατά έξι μήνες θα βοηθήσει να αναπτύξουμε τις κρατήσεις για φέτος. Στο θέμα των τιμών η ζημιά έχει ήδη γίνει. Δηλαδή ενόσω επικρατούσε αυτή η αβεβαιότητα, αν θα έφευγε ή όχι το Ηνωμένο Βασίλειο από την ΕΕ, υπήρξε μεγάλη πίεση από τους τουριστικούς πράκτορες όσον αφορά τις τιμές. Αναμένουμε ότι οι τιμές στην Κύπρο για τα τουριστικά πακέτα θα έχουν μείωση 10%-15%, κι αυτό έγινε γιατί ο ιδιωτικός τομέας αναγκάστηκε να δώσει αυτές τις εκπτώσεις για να μπορέσουμε να ελπίζουμε στο να φέρουμε στην Κύπρο περίπου τον ίδιο αριθμό επισκεπτών με πέρσι. Αυτό ήταν το τίμημα για να μπορέσουμε να έχουμε τον ίδιο αριθμό επισκεπτών».
Πρόσθεσε ότι σαν αποτέλεσμα θα επηρεαστούν τα έσοδα. «Ενώ δεν μπορούμε να είμαστε σαφείς όσον αφορά τον τελικό αριθμό αφίξεων στο τέλος της σεζόν, μπορούμε να πούμε με αρκετή σιγουριά ότι σίγουρα θα υπάρχει πτώση στην κατά κεφαλήν δαπάνη, καθώς τα πακέτα είναι πιο φθηνά από άλλες χρονιές. Και το ότι αυτή τη στιγμή επεκτάθηκε αυτή η περίοδος μέχρι τον Οκτώβριο ουσιαστικά σημαίνει ότι αυτή η πτώση στις τιμές θα παρατηρηθεί και το 2020, διότι οι τουριστικοί πράκτορες, ειδικά εκ Βρετανίας, ξεκινούν από τώρα να ετοιμάζουν τα πακέτα τους για το 2020. Με βάση το γεγονός ότι όλη αυτή η ανασφάλεια και αβεβαιότητα που ζήσαμε τους τελευταίους μήνες θα επαναληφθεί σε έξι μήνες, ήδη τα μηνύματα που παίρνουμε είναι ότι θα συνεχίσει αυτή η πίεση από τους τουριστικούς πράκτορες πάνω στις τιμές. Άρα εκεί που μιλούσαμε για δυσκολίες το 2019, σύντομα θα μιλάμε και για το 2020. Αυτή τη στιγμή η έγνοια όλων είναι το φετινό καλοκαίρι, αλλά εμείς ήδη σκεπτόμαστε και προετοιμαζόμαστε για το 2020. Ηδη νιώθουμε ότι η πίεση αυτή θα υπάρξει».
Για το θέμα της αεροπορικής συνδεσιμότητας, ο κ. Περδίος είπε ότι υπάρχουν πάρα πολλές πτήσεις από και προς την Κύπρο, εκτιμώντας πως αυτό που ίσως να λείπει αυτή τη στιγμή είναι η απευθείας σύνδεση με τη Γερμανία και τη Γαλλία. «Είναι κάτι το οποίο δουλεύουμε και προσπαθούμε συνεχώς να αυξάνουμε τον ανταγωνισμό, είτε με νέες αεροπορικές εταιρείες, είτε με πιο πολλές πτήσεις από τις ίδιες αεροπορικές εταιρείες. Εάν συγκρίνουμε με την κατάσταση πριν κάποια χρόνια σίγουρα έχουν γίνει σοβαρά βήματα προόδου, την ίδια ώρα όμως, από τη στιγμή που εμείς θέλουμε να αναπτύξουμε νέες αγορές, όπως για παράδειγμα τη Μέση Ανατολή, θα δουλέψουμε πάρα πολύ σκληρά σε συνεννόηση και με το Υπουργείο Μεταφορών αλλά και με την Hermes, ούτως ώστε να μπορέσουμε να προσελκύσουμε αυτές τις αερογραμμές και να ενημερώσουμε ότι η Κύπρος προσφέρεται για ολόχρονο τουρισμό, που είναι αυτό που τους ενδιαφέρει. Λίγες αερογραμμές ενδιαφέρονται να βάλουν πρόγραμμα έξι μηνών, άρα ευελπιστούμε ότι αυτό είναι κάτι που θα πετύχουμε διότι ο ανταγωνισμός θα φέρει και πιο προσιτές τιμές όχι μόνο για τους επισκέπτες, αλλά και για εμάς τους Κύπριους που θέλουμε να ταξιδέψουμε στο εξωτερικό».
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ
Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο ΚΥΠΕ, ο κ. Περδίος επανέλαβε ότι η φετινή χρονιά θα είναι δύσκολη για τον τουρισμό, εκτιμώντας ότι δεν θα καλυφθούν οι απώλειες από τη βρετανική και τη γερμανική αγορά.
Ο Σάββας Περδίος αναφέρθηκε στο επιχειρησιακό πλάνο που καταρτίζεται για την επόμενη δεκαετία, το οποίο θα διαχωριστεί σε βραχυπρόθεσμο, μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο και θα είναι έτοιμο εντός των επόμενων δύο μηνών, προκειμένου να αποτελέσει εκ νέου αντικείμενο διαβούλευσης με τους φορείς του τουριστικού τομέα.
Κληθείς να αναφερθεί στους βασικούς επιχειρηματικούς άξονες της νέας εθνικής στρατηγικής για τον τουρισμό μέχρι το 2030, ο Υφυπουργός είπε ότι οι επιχειρηματικές στοχεύσεις βασίζονται και στα δημογραφικά της Ευρώπης, που είναι η βασική αγορά για την Κύπρο και με δεδομένο ότι την επόμενη 10ετία το 50% των κατοίκων της Ευρώπης θα είναι ηλικίας 50 ετών ή θα προσεγγίζει και τα 60, θα πρέπει να υπάρχει στόχευση και σε άλλης ηλικίας επισκέπτες. Σημαντικές παραμένουν και οι οικογένειες που είναι βασική πελατεία της Κύπρου αυτή τη στιγμή, ενώ ιδιαίτερη έμφαση, πρόσθεσε, θα δοθεί και στα λεγόμενα short breaks, δηλαδή επισκέψεις των τριών με τεσσάρων ημερών από εθνικότητες της ευρύτερης περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου, που μπορούμε πλέον να προσεγγίσουμε σε συνέχεια και των διμερών και τριμερών συμφωνιών της Κυβέρνησης. Ανέφερε ακόμα ότι χρησιμοποιώντας τις πτήσεις ή τα πτητικά προγράμματα από τις χώρες της Ανατολικής Μεσογείου, στόχος είναι η προσέλκυση επισκεπτών από πιο μακρινές χώρες, όπως Αμερική, Καναδά, Κορέα, Ιαπωνία, Κίνα, οι οποίοι αρέσκονται στο να ταξιδεύουν στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου για δυο – τρεις εβδομάδες, και να επισκέπτονται πέραν της μίας χώρας.
Την ίδια ώρα, επεσήμανε, για να μπορέσουμε να αναπτύξουμε τις αγορές αυτές, χρειάζεται ιδιαίτερη έμφαση σε ειδικές μορφές τουρισμού. «Οπωσδήποτε η υγεία, η ευεξία, η αποκατάσταση, ο τουρισμός ΑμεΑ, η γαστρονομία, πολιτισμός, κουλτούρα, καζίνο, οι γάμοι, ορεινές περιοχές, άρα ένας πλουραλισμός στη γκάμα των εμπειριών που θέλουμε να δίνουμε στον επισκέπτη και για να μπορέσουμε να πετύχουμε την επιμήκυνση της σεζόν, που είναι κάτι που ανέκαθεν η Κύπρος ήθελε και συζητούσε, νιώθουμε ότι η επιχειρηματική στόχευση θα είναι πάρα πολύ σημαντική. Θέλουμε να έχουμε σαν βασικό προϊόν τον ήλιο και τη θάλασσα, όμως για να μπορέσουμε και να επιμηκύνουμε τη σεζόν και να φέρουμε τον τουρισμό και σε άλλες περιοχές εκτός του παραλιακού μετώπου, θα πρέπει να στοχεύσουμε διαφορετικά όσον αφορά εθνικότητες, δημογραφία και ειδικά προϊόντα», επεσήμανε.
Αναφορικά με τα επόμενα βήματα, ο κ. Περδίος είπε ότι εφόσον έχει ανακοινωθεί η επιχειρηματική στόχευση, το Υφυπουργείο είναι σε θέση στοχευμένα να ετοιμάσει το επιχειρησιακό πλάνο για την επόμενη δεκαετία. «Θα είναι πιστεύω έτοιμο στην επόμενη διμηνία, θα είμαστε σε θέση σε αυτό το στάδιο να το ανακοινώσουμε στους φορείς και ξανά να διαβουλευτούμε κατά πόσον συμφωνούν για τις ενέργειες αυτές. Είναι αρκετά τα ζητήματα που πρέπει να συμπεριληφθούν», είπε, προσθέτοντας ότι πρόθεση του Υφυπουργείου είναι να διαχωριστεί το επιχειρησιακό πλάνο σε τρεις περιόδους: το βραχυπρόθεσμο πλάνο 2019-21, το μεσοπρόθεσμο 2022-24 και το μακροπρόθεσμο 2025-30.
«Από το μεσοπρόθεσμο και μετά όλες οι ενέργειες πρέπει να εμπίπτουν μέσα στην περιβαλλοντική μελέτη, την οποία θα κληθούμε να εκπονήσουμε σε συνέχεια της νομοθεσίας για την εθνική στρατηγική του τουρισμού», είπε, ενώ όσον αφορά το βραχυπρόθεσμο πρόκειται για ενέργειες οι οποίες δεν επηρεάζουν το περιβάλλον, αλλά αφορούν το μάρκετινγκ, το branding, τη στόχευση και συνεπώς η υλοποίησή τους μπορεί να αρχίσει άμεσα και να συμπεριληφθούν στους προϋπολογισμούς.
Ερωτηθείς ποια κατά την άποψή του θα είναι τα μεγαλύτερα εμπόδια στην υλοποίηση του νέου πλάνου, ο Σάββας Περδίος είπε πως είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει η σύμφωνη γνώμη του ευρύτερου τομέα και σημείωσε ότι υπάρχει μια ευρύτερη συνεννόηση με τον τομέα. «Όλοι θέλουμε περίπου τα ίδια πράγματα, είναι θέματα τα οποία εδώ και χρόνια καλείται ο φορέας του τουρισμού αναπτύξει ή να λύσει και ο ρόλος μας πλέον είναι αυτά τα θέματα να τα μαζέψουμε και με στόχο, στόχευση και πλάνο να μπορέσουμε κατά την επόμενη δεκαετία να τα εκτελέσουμε», τόνισε.
Επίσης αναφέρθηκε σε δυσκολίες σε ό,τι αφορά το μεσοπρόθεσμο πλάνο και ειδικότερα θέματα που αφορούν τοπιοτεχνήσεις, πεζοδρομήσεις, φωτισμό σε παραλιακά μέτωπα και νέες νομοθεσίες, για τα κέντρα αναψυχής ή θεματικά πάρκα, τροποποιήσεις της νομοθεσίας, που ίσως χρειαστούν 2-3 χρόνια μέχρι να είναι έτοιμα από νομοθετικής άποψης.
Ο Υφυπουργός αναφερόμενος στις επαφές που είχε στο εξωτερικό και τις επισκέψεις που πραγματοποίησε σε μεγάλες τουριστικές εκθέσεις, σημείωσε πως το βασικό συμπέρασμα για φέτος είναι ότι όντως θα είναι μια δύσκολη χρονιά από πάρα πολλές απόψεις. Ειδικότερα αναφέρθηκε στην υποτονική ανάπτυξη της γερμανικής οικονομίας που δημιουργεί «μια γενικότερη ανασφάλεια από τη γερμανική αγορά», αλλά και στη βρετανική αγορά, όπου το Brexit δημιουργεί ανασφάλεια στους επισκέπτες, με αποτέλεσμα η Κύπρος να χάσει «ήδη πολύτιμο έδαφος». Λίγο καλύτερα, ανέφερε, είναι τα μηνύματα από τη Ρωσία, με τις αφίξεις να υπολογίζεται ότι θα είναι στα ίδιο επίπεδο με πέρσι, όμως, σημείωσε, «αυτό δεν σημαίνει ότι θα καλυφθεί οποιαδήποτε απώλεια από τη βρετανική ή τη γερμανική αγορά. Ευελπιστούμε ότι θα είμαστε κοντά στους περσινούς αριθμούς. Αν το πετύχουμε θα είμαστε ευτυχείς».
«Από εκεί και πέρα όσον αφορά το μέλλον, νιώθουμε ότι με σωστή και προσεκτική στόχευση, μάρκετινγκ, αλλά και αλλαγή του branding της Κύπρου, ιδιαίτερα χώρες της Κεντρικής και της Βόρειας Ευρώπης θα ανταποκριθούν», εκτίμησε, προσθέτοντας ακόμα πως η εντύπωση που κυριαρχεί στο εξωτερικό για την Κύπρο είναι ότι είναι προορισμός ηλίου και θαλάσσης, κάτι το οποίο πρέπει να ληφθεί πάρα πολύ σοβαρά υπόψιν και ως εκ τούτου το Υφυπουργείο έχει θέσει σαν στόχο μέχρι το Μάρτιο του 2020, που ανοίγουν οι τουριστικές εκθέσεις, να είναι έτοιμο το νέο branding.
Ερωτηθείς πώς επηρεάζει την Κύπρο η παράταση που δόθηκε για το Brexit μέχρι την 31η Οκτωβρίου, ο Υφυπουργός είπε πως «δεν είναι κάτι που με ικανοποιεί. Ο λόγος είναι ο εξής: ήδη χάσαμε πολύτιμο έδαφος, το ότι μεταφέρθηκε η ημερομηνία κατά έξι μήνες θα βοηθήσει να αναπτύξουμε τις κρατήσεις για φέτος. Στο θέμα των τιμών η ζημιά έχει ήδη γίνει. Δηλαδή ενόσω επικρατούσε αυτή η αβεβαιότητα, αν θα έφευγε ή όχι το Ηνωμένο Βασίλειο από την ΕΕ, υπήρξε μεγάλη πίεση από τους τουριστικούς πράκτορες όσον αφορά τις τιμές. Αναμένουμε ότι οι τιμές στην Κύπρο για τα τουριστικά πακέτα θα έχουν μείωση 10%-15%, κι αυτό έγινε γιατί ο ιδιωτικός τομέας αναγκάστηκε να δώσει αυτές τις εκπτώσεις για να μπορέσουμε να ελπίζουμε στο να φέρουμε στην Κύπρο περίπου τον ίδιο αριθμό επισκεπτών με πέρσι. Αυτό ήταν το τίμημα για να μπορέσουμε να έχουμε τον ίδιο αριθμό επισκεπτών».
Πρόσθεσε ότι σαν αποτέλεσμα θα επηρεαστούν τα έσοδα. «Ενώ δεν μπορούμε να είμαστε σαφείς όσον αφορά τον τελικό αριθμό αφίξεων στο τέλος της σεζόν, μπορούμε να πούμε με αρκετή σιγουριά ότι σίγουρα θα υπάρχει πτώση στην κατά κεφαλήν δαπάνη, καθώς τα πακέτα είναι πιο φθηνά από άλλες χρονιές. Και το ότι αυτή τη στιγμή επεκτάθηκε αυτή η περίοδος μέχρι τον Οκτώβριο ουσιαστικά σημαίνει ότι αυτή η πτώση στις τιμές θα παρατηρηθεί και το 2020, διότι οι τουριστικοί πράκτορες, ειδικά εκ Βρετανίας, ξεκινούν από τώρα να ετοιμάζουν τα πακέτα τους για το 2020. Με βάση το γεγονός ότι όλη αυτή η ανασφάλεια και αβεβαιότητα που ζήσαμε τους τελευταίους μήνες θα επαναληφθεί σε έξι μήνες, ήδη τα μηνύματα που παίρνουμε είναι ότι θα συνεχίσει αυτή η πίεση από τους τουριστικούς πράκτορες πάνω στις τιμές. Άρα εκεί που μιλούσαμε για δυσκολίες το 2019, σύντομα θα μιλάμε και για το 2020. Αυτή τη στιγμή η έγνοια όλων είναι το φετινό καλοκαίρι, αλλά εμείς ήδη σκεπτόμαστε και προετοιμαζόμαστε για το 2020. Ηδη νιώθουμε ότι η πίεση αυτή θα υπάρξει».
Για το θέμα της αεροπορικής συνδεσιμότητας, ο κ. Περδίος είπε ότι υπάρχουν πάρα πολλές πτήσεις από και προς την Κύπρο, εκτιμώντας πως αυτό που ίσως να λείπει αυτή τη στιγμή είναι η απευθείας σύνδεση με τη Γερμανία και τη Γαλλία. «Είναι κάτι το οποίο δουλεύουμε και προσπαθούμε συνεχώς να αυξάνουμε τον ανταγωνισμό, είτε με νέες αεροπορικές εταιρείες, είτε με πιο πολλές πτήσεις από τις ίδιες αεροπορικές εταιρείες. Εάν συγκρίνουμε με την κατάσταση πριν κάποια χρόνια σίγουρα έχουν γίνει σοβαρά βήματα προόδου, την ίδια ώρα όμως, από τη στιγμή που εμείς θέλουμε να αναπτύξουμε νέες αγορές, όπως για παράδειγμα τη Μέση Ανατολή, θα δουλέψουμε πάρα πολύ σκληρά σε συνεννόηση και με το Υπουργείο Μεταφορών αλλά και με την Hermes, ούτως ώστε να μπορέσουμε να προσελκύσουμε αυτές τις αερογραμμές και να ενημερώσουμε ότι η Κύπρος προσφέρεται για ολόχρονο τουρισμό, που είναι αυτό που τους ενδιαφέρει. Λίγες αερογραμμές ενδιαφέρονται να βάλουν πρόγραμμα έξι μηνών, άρα ευελπιστούμε ότι αυτό είναι κάτι που θα πετύχουμε διότι ο ανταγωνισμός θα φέρει και πιο προσιτές τιμές όχι μόνο για τους επισκέπτες, αλλά και για εμάς τους Κύπριους που θέλουμε να ταξιδέψουμε στο εξωτερικό».
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ