ΕΤΕΚ: Κατά της επέκτασης του χώρου στάθμευσης στην οδό Ανδρέα Θεμιστοκλέους
16:45 - 08 Μαρτίου 2019
Το Επιστημονικό Τεχνικό Επιμελητήριο Κύπρου (ΕΤΕΚ) υποστηρίζει όλες τις προσπάθειες που καταβάλλονται στις πόλεις μας για προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας, οι οποίες πέραν από την ορθολογική ικανοποίηση των αναγκών μας στην κινητικότητα, στοχεύουν στην βελτίωση της ποιότητας ζωής μας και στην ελαχιστοποίηση των δυσμενών επιπτώσεων στο περιβάλλον. Το ΕΤΕΚ παρακολουθεί ενεργά την ετοιμασία του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας Λεμεσού (ΣΒΑΚ), το οποίο βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο για την ολοκλήρωση του.
Το Σχέδιο φιλοδοξεί μέσα από τους βασικούς πυλώνες της βιώσιμης κινητικότητας να αντιμετωπίσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης της Λεμεσού. Όπως είναι φυσικό, το ΣΒΑΚ δίνει έμφαση στην υποστήριξη των βιώσιμων και περιβαλλοντικά φιλικότερων μεταφορών και συγκεκριμένα των δημοσίων συγκοινωνιών, της ποδηλατοκίνησης και της πεζοκίνησης, εις βάρος της χρήσης του ιδιωτικού οχήματος. Οι βιώσιμες μεταφορές στην Κύπρο βρίσκονται σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες και η μη προώθηση τους αναμένεται ανάμεσα σε άλλα να επιφέρει αυστηρές οικονομικές κυρώσεις στην χώρα μας λόγω κυρίως της αύξησης των εκπομπών ρύπων στην ατμόσφαιρα.
Από παραδείγματα από το διεθνή χώρο έχει αποδειχθεί ότι ο βαθμός χρήσης κάθε μέσου μεταφοράς συνδέεται άμεσα με την επάρκεια και το επίπεδο των αντίστοιχων υποδομών. Όσο δηλαδή επεκτείνονται οι υποδομές για τα ιδιωτικά οχήματα τόσο αυξάνεται η χρήση τους ενώ όταν δημιουργούνται ποδηλατόδρομοι και πεζόδρομοι αυξάνεται η ποδηλατοκίνηση και η πεζοκίνηση.
Το ΕΤΕΚ εκφράζει την έντονη διαφωνία του σε σχέση με πιθανή απόφαση του Δήμου Λεμεσού για επέκταση του χώρου στάθμευσης στην οδό Ανδρέα Θεμιστοκλέους καθότι μια τέτοια υποδομή ενθαρρύνει την χρήση του ιδιωτικού οχήματος, αυξάνει την διακίνηση οχημάτων στο κέντρο της πόλης και είναι αντίθετη με τις αρχές της βιώσιμης κινητικότητας. Επιπρόσθετα και σε περίπτωση υλοποίησης μιας τέτοιας επέκτασης θεωρούμε ότι ελλοχεύουν και οι ακόλουθοι κίνδυνοι:
Το ΕΤΕΚ θεωρεί επιβεβλημένη την βελτίωση της προσβασιμότητας του κέντρου της πόλης με την δημιουργία υποδομών που συνάδουν με το πνεύμα και τις αρχές της βιώσιμης κινητικότητας όπως για παράδειγμα βελτίωση της ποιότητας εξυπηρέτησης των λεωφορείων, συστήματα park and ride, βελτίωση του συστήματος τηλεματικής, αξιοποίηση των υφιστάμενων χώρων στάθμευσης με ηλεκτρονική πληροφόρηση, προώθηση της συνεπιβίβασης (car sharing) με την παροχή κινήτρων και με ενέργειες που υποστηρίζουν το ποδήλατο και το περπάτημα. Σημειώνεται ότι πολλά από τα πιο πάνω μέτρα μπορούν να υλοποιηθούν σε μικρό χρονικό διάστημα, με χαμηλό σχετικό κόστος και με ελάχιστη ή καθόλου οχληρία στο περιβάλλον της περιοχής.
Το ΕΤΕΚ παραμένει στη διάθεση της πολιτείας ώστε να συμβάλει στις προσπάθειες εφαρμογής των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας στις πόλεις μας ενώ θα συνεχίσει να παρεμβαίνει εποικοδομητικά στον συνεχιζόμενο δημόσιο διάλογο.
Το Σχέδιο φιλοδοξεί μέσα από τους βασικούς πυλώνες της βιώσιμης κινητικότητας να αντιμετωπίσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης της Λεμεσού. Όπως είναι φυσικό, το ΣΒΑΚ δίνει έμφαση στην υποστήριξη των βιώσιμων και περιβαλλοντικά φιλικότερων μεταφορών και συγκεκριμένα των δημοσίων συγκοινωνιών, της ποδηλατοκίνησης και της πεζοκίνησης, εις βάρος της χρήσης του ιδιωτικού οχήματος. Οι βιώσιμες μεταφορές στην Κύπρο βρίσκονται σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες και η μη προώθηση τους αναμένεται ανάμεσα σε άλλα να επιφέρει αυστηρές οικονομικές κυρώσεις στην χώρα μας λόγω κυρίως της αύξησης των εκπομπών ρύπων στην ατμόσφαιρα.
Από παραδείγματα από το διεθνή χώρο έχει αποδειχθεί ότι ο βαθμός χρήσης κάθε μέσου μεταφοράς συνδέεται άμεσα με την επάρκεια και το επίπεδο των αντίστοιχων υποδομών. Όσο δηλαδή επεκτείνονται οι υποδομές για τα ιδιωτικά οχήματα τόσο αυξάνεται η χρήση τους ενώ όταν δημιουργούνται ποδηλατόδρομοι και πεζόδρομοι αυξάνεται η ποδηλατοκίνηση και η πεζοκίνηση.
Το ΕΤΕΚ εκφράζει την έντονη διαφωνία του σε σχέση με πιθανή απόφαση του Δήμου Λεμεσού για επέκταση του χώρου στάθμευσης στην οδό Ανδρέα Θεμιστοκλέους καθότι μια τέτοια υποδομή ενθαρρύνει την χρήση του ιδιωτικού οχήματος, αυξάνει την διακίνηση οχημάτων στο κέντρο της πόλης και είναι αντίθετη με τις αρχές της βιώσιμης κινητικότητας. Επιπρόσθετα και σε περίπτωση υλοποίησης μιας τέτοιας επέκτασης θεωρούμε ότι ελλοχεύουν και οι ακόλουθοι κίνδυνοι:
- Εντός του υφιστάμενου χώρου ευρίσκονται 30 και πλέον ώριμα δένδρα μεταξύ των οποίων και 2 αιωνόβιοι ευκάλυπτοι. Σε περίπτωση εκκοπής τους το κέντρο της πόλης θα στερηθεί έναν από τους ελάχιστους πράσινους πνεύμονες που διαθέτει όπως και την σκίαση και την βελτίωση του μικροκλίματος της περιοχής που προσφέρουν.
- Η εκτέλεση των κατασκευαστικών έργων θα προκαλέσει τεράστια αναστάτωση και οχληρία στην περιοχή.
Το ΕΤΕΚ θεωρεί επιβεβλημένη την βελτίωση της προσβασιμότητας του κέντρου της πόλης με την δημιουργία υποδομών που συνάδουν με το πνεύμα και τις αρχές της βιώσιμης κινητικότητας όπως για παράδειγμα βελτίωση της ποιότητας εξυπηρέτησης των λεωφορείων, συστήματα park and ride, βελτίωση του συστήματος τηλεματικής, αξιοποίηση των υφιστάμενων χώρων στάθμευσης με ηλεκτρονική πληροφόρηση, προώθηση της συνεπιβίβασης (car sharing) με την παροχή κινήτρων και με ενέργειες που υποστηρίζουν το ποδήλατο και το περπάτημα. Σημειώνεται ότι πολλά από τα πιο πάνω μέτρα μπορούν να υλοποιηθούν σε μικρό χρονικό διάστημα, με χαμηλό σχετικό κόστος και με ελάχιστη ή καθόλου οχληρία στο περιβάλλον της περιοχής.
Το ΕΤΕΚ παραμένει στη διάθεση της πολιτείας ώστε να συμβάλει στις προσπάθειες εφαρμογής των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας στις πόλεις μας ενώ θα συνεχίσει να παρεμβαίνει εποικοδομητικά στον συνεχιζόμενο δημόσιο διάλογο.