Πώς η EBRD βοήθησε τη ΜΕΦΑΛ να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του ΓΕΣΥ
10:30 - 07 Μαρτίου 2019

Η εταιρεία ΜΕΦΑΛ ιδρύθηκε το 1998 από 14 φαρμακεία (τα περισσότερα με βάση τη Λάρνακα) ως φαρμακαποθήκη και κέντρο διανομής. Σήμερα, αποτελεί την τρίτη μεγαλύτερη φαρμαποθήκη στην Κύπρο και ανήκει σε 75 ιδιωτικά φαρμακεία με βάση τη Λάρνακα, την ελεύθερη Αμμόχωστο και τη Λευκωσία. Οι υπηρεσίες που προσφέρει περιλαμβάνουν την αγορά, την αποθήκευση και τη διανομή φαρμακευτικών προϊόντων. 

Το ΓεΣΥ, που επίκειται να υλοποιηθεί το δεύτερο μισό του 2019 από το Υπουργείο Υγείας, αναμένεται να επηρεάσει δραστικά το λειτουργικό μοντέλο των φαρμακείων στην Κύπρο. Οι δικαιούχοι του ΓεΣΥ δεν θα πληρώνουν τη συνολική τιμή των προϊόντων που αγοράζουν από τα φαρμακεία όπως σήμερα. Αντίθετα, θα πληρώνουν ένα επιδοτούμενο ποσό και ακολούθως, κάθε μήνα, ο Οργανισμός Ασφάλισης Υγείας (ΟΑΥ) θα επιστρέφει στους φαρμακοποιούς τη συνολική αξία των φαρμάκων που πώλησαν. Η διαδικασία αυτή αναμένεται ότι θα επηρεάσει τo κεφάλαιο κίνησης και τη ρευστότητα των φαρμακείων. Ο κ. Στέφανος Κωνσταντίνου, Διευθύνων Σύμβουλος της ΜΕΦΑΛ, εξηγεί: «Θα υπάρξουν ένας με δύο μήνες προσαρμογής για όλους τους παρόχους υγείας που θα συμβληθούν με τον ΟΑΥ. Οι αλλαγές θα έχουν άμεσες επιπτώσεις στον τομέα της υγείας. Κάποιες από αυτές είναι πιθανά προβλήματα ρευστότητας, πιθανές ελλείψεις φαρμάκων, δυσκολία στην εξυπηρέτηση των ασθενών (αρχικά) και ανάγκη για αύξηση του κεφαλαίου κίνησης από όλους τους παρόχους».
Η διεύθυνση της ΜΕΦΑΛ έλαβε μέτρα για να προετοιμάσει την εταιρεία γι’ αυτές τις προκλήσεις και έτσι η ΜΕΦΑΛ έγινε η πρώτη εταιρεία στην Κύπρο που συμμετείχε στο Financial Management Enhancement Programme (FMEP) της EBRD και έλαβε επιχορήγηση για να εξασφαλίσει συμβουλευτικές υπηρεσίες ώστε να βελτιώσει την οικονομική της διαχείριση. Η EY Cyprus, η συμβουλευτική εταιρεία που επιλέγηκε, υλοποίησε ένα νέο σύστημα οικονομικής διαχείρισης και εκπαίδευσε το προσωπικό και τη διεύθυνση στη χρήση και αξιοποίησή του. Ο κ. Κωνσταντίνου εξηγεί τα πλεονεκτήματα του νέου συστήματος: «Η εφαρμογή του συγκεκριμένου συστήματος δίνει τη δυνατότητα στη Διεύθυνση της εταιρείας να παρακολουθεί μηνιαίως τους οικονομικούς δείκτες της και να μπορεί πιο εύκολα να παίρνει αποφάσεις ή να κάνει διορθωτικές κινήσεις. Επίσης, κάνει την παρουσίαση προς το Διοικητικό Συμβούλιο πιο εύκολη και κατανοητή. Η εταιρεία που ανέλαβε να υλοποιήσει το έργο έπαιξε σημαντικό ρόλο γιατί κατείχε τεχνογνωσία στο συγκεκριμένο θέμα, αλλά γνώριζε και τις καλές πρακτικές από άλλα πολλά έργα που ολοκλήρωσε στο παρελθόν. Με τον τρόπο αυτό η υλοποίηση έγινε γρήγορα και εύκολα.»
Ο κ. Κωνσταντίνου ενθαρρύνει κι άλλες εταιρείες να ακολουθήσουν το παράδειγμά του: «Η διαδικασία αίτησης για τη χορηγία ήταν πολύ απλή και η απάντηση ήταν σχεδόν άμεση. Θα εισηγούμουν ανεπιφύλακτα σε όλες τις εταιρείες να συμμετέχουν στο πρόγραμμα FMEP ειδικά τώρα που οι αλλαγές στην οικονομία και την αγορά έρχονται τόσο γρήγορα».
Το Financial Management Enhancement Programme (FMEP) είναι μέρος του τριετούς προγράμματος «Συμβουλευτικές Υπηρεσίες για Μικρές Επιχειρήσεις» (Advice for Small Businesses - ASB) που υλοποιείται από την EBRD και το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας από τον Μάιο του 2017, με στόχο τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, την ενίσχυση της αποδοτικότητας και την προώθηση της ανάπτυξης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Το πρόγραμμα συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ).
Για περισσότερες πληροφορίες για τις διαθέσιμες επιχορηγήσεις μπορείτε να απευθυνθείτε στην EBRD ASB Κύπρου (+357 22 39 55 08, knowhowcyprus@ebrd.com)