Στη Βουλή τα τέλη κυκλοφορίας και φόροι κατανάλωσης
10:14 - 18 Φεβρουαρίου 2019
Ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών συζητούνται σήμερα τα νομοσχέδια που ετοίμασαν τα Υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών για την αναθεώρηση και εκσυγχρονισμό των Φόρων Κατανάλωσης και Τελών Κυκλοφορίας των οχημάτων κατηγορίας Μ1 και Ν1 τα οποία τέθηκαν σε δημόσια διαβούλευση.
Κατά τη συνεδρία της Επιτροπής Οικονομικών κλήθηκαν να παραστούν εκπρόσωποι του Συνδέσμου Εισαγωγέων Μηχανοκινήτων Οχημάτων (ΣΕΜΟ), του Παγκύπριου Συνδέσμου Εμπορίας Αυτοκινήτων (ΠΑΣΕΑ), του Συνδέσμου Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων Βραχυπρόθεσμης και Μακροπρόθεσμης Ενοικίασης Οχημάτων (CVRLA), του Κυπριακού Συνδέσμου Ιδιοκτητών Αυτοκινήτων Ενοικιάσεως (C.C.R.A.), του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Ενοικιάσεως Αυτοκινήτων Κύπρου (ΣΕΕΑΚ), του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών και της Παγκύπριας Ένωσης Καταναλωτών και Ποιότητας Ζωής.
Τρία βασικά μέτρα
Με βάση τα νομοσχέδια που ετοιμάστηκαν προωθούνται τρία βασικά μέτρα:
Μέτρο 1: Ο Φόρος Κατανάλωσης (ΦΚ) όλων των οχημάτων καταργείται
Η κατάργηση του ΦΚ γίνεται για να εξαλειφθούν οι στρεβλώσεις που προκαλεί στην αγορά του αυτοκινήτου. Ειδικότερα, η ύπαρξη του ΦΚ, δημιουργεί επιπρόσθετη επιβάρυνση στα καινούργια οχήματα και άρα αυξάνει την αρχική τιμή αγοράς τους, ενώ για τα μεταχειρισμένα οχήματα ο ΦΚ είναι λιγότερος, αφού μειώνεται ανάλογα (κυρίως) με την ηλικία του οχήματος και σχεδόν εξαλείφεται όταν το όχημα είναι πολύ μεγάλης ηλικίας. Ο τρόπος δηλαδή που ο ΦΚ εφαρμόζεται, οδηγεί σε αργή ανανέωση του στόλου, με αρνητικές συνέπειες τόσο για τις εκπομπές όσο και για θέματα οδικής ασφάλειας, αφού τα νεότερα οχήματα διαθέτουν τα πιο σύγχρονα συστήματα παθητικής και ενεργητικής ασφάλειας.
Η κατάργηση γίνεται, επίσης, και για σκοπούς απλοποίησης του φορολογικού συστήματος οχημάτων και μείωσης των διαδικασιών και διοικητικού κόστους για την εγγραφή οχημάτων.
Από το μέτρο αυτό θα υπάρξει απώλεια εσόδων, η οποία όμως θα αντισταθμίζεται σταδιακά από τα Τέλη Κυκλοφορίας των οχημάτων που θα εγγράφονται για πρώτη φορά.
Μέτρο 2: Νέα Τέλη Κυκλοφορίας (ΤΚ) για οχήματα κατηγορίας Μ1 και Ν1 που θα εγγράφονται για πρώτη φορά.
Τα νέα ΤΚ θα βασίζονται:
(ι) για τα οχήματα κατηγορίας Μ1, στις εκπομπές CO2 (υφιστάμενη παράμετρος), με αυξημένη χρέωση για οχήματα με ψηλές και πολύ ψηλές εκπομπές CO2,
(ιι) για τα οχήματα κατηγορίας Ν1, στον κυβισμό της μηχανής του οχήματος (υφιστάμενη παράμετρος χωρίς οποιαδήποτε διαφοροποίηση), και
(ιι) για τα οχήματα και των δύο κατηγοριών, επιπρόσθετα, στις εκπομπές ατμοσφαιρικών ρύπων (νέα παράμετρος – π.χ. οξείδια του αζώτου, αιωρούμενα σωματίδια κλπ), μέσω διαφοροποίησης των ΤΚ των οχημάτων που θα εγγράφονται για πρώτη φορά, ανάλογα με την ηλικία τους κατά την ημερομηνία εγγραφής τους. Η νέα αυτή επιπρόσθετη παράμετρος επιλέγηκε ώστε να λαμβάνεται υπόψη η αντιρρυπαντική τεχνολογία που χρησιμοποιείτο κατά την περίοδο κατασκευής του οχήματος, άρα θα εφαρμόζεται, ως επιπρόσθετο τέλος, σε μεταχειρισμένα οχήματα που εγγράφονται για πρώτη φορά.
Μέτρο 3: Κίνητρο για απόσυρση,
Το μέτρο αυτό προνοεί μηδενικό Τέλος Εγγραφής (€150) και μηδενικό Τέλος Κυκλοφορίας για συγκεκριμένη περίοδο (5 έτη), εφόσον αποσυρθεί όχημα κατηγορίας Μ1 ή Ν1 μεγάλης ηλικίας (15 ετών και άνω) και εγγραφεί μη ενεργοβόρο και νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας καινούργιο όχημα κατηγορίας Μ1.
Κατά τη συνεδρία της Επιτροπής Οικονομικών κλήθηκαν να παραστούν εκπρόσωποι του Συνδέσμου Εισαγωγέων Μηχανοκινήτων Οχημάτων (ΣΕΜΟ), του Παγκύπριου Συνδέσμου Εμπορίας Αυτοκινήτων (ΠΑΣΕΑ), του Συνδέσμου Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων Βραχυπρόθεσμης και Μακροπρόθεσμης Ενοικίασης Οχημάτων (CVRLA), του Κυπριακού Συνδέσμου Ιδιοκτητών Αυτοκινήτων Ενοικιάσεως (C.C.R.A.), του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Ενοικιάσεως Αυτοκινήτων Κύπρου (ΣΕΕΑΚ), του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών και της Παγκύπριας Ένωσης Καταναλωτών και Ποιότητας Ζωής.
Τρία βασικά μέτρα
Με βάση τα νομοσχέδια που ετοιμάστηκαν προωθούνται τρία βασικά μέτρα:
Μέτρο 1: Ο Φόρος Κατανάλωσης (ΦΚ) όλων των οχημάτων καταργείται
Η κατάργηση του ΦΚ γίνεται για να εξαλειφθούν οι στρεβλώσεις που προκαλεί στην αγορά του αυτοκινήτου. Ειδικότερα, η ύπαρξη του ΦΚ, δημιουργεί επιπρόσθετη επιβάρυνση στα καινούργια οχήματα και άρα αυξάνει την αρχική τιμή αγοράς τους, ενώ για τα μεταχειρισμένα οχήματα ο ΦΚ είναι λιγότερος, αφού μειώνεται ανάλογα (κυρίως) με την ηλικία του οχήματος και σχεδόν εξαλείφεται όταν το όχημα είναι πολύ μεγάλης ηλικίας. Ο τρόπος δηλαδή που ο ΦΚ εφαρμόζεται, οδηγεί σε αργή ανανέωση του στόλου, με αρνητικές συνέπειες τόσο για τις εκπομπές όσο και για θέματα οδικής ασφάλειας, αφού τα νεότερα οχήματα διαθέτουν τα πιο σύγχρονα συστήματα παθητικής και ενεργητικής ασφάλειας.
Η κατάργηση γίνεται, επίσης, και για σκοπούς απλοποίησης του φορολογικού συστήματος οχημάτων και μείωσης των διαδικασιών και διοικητικού κόστους για την εγγραφή οχημάτων.
Από το μέτρο αυτό θα υπάρξει απώλεια εσόδων, η οποία όμως θα αντισταθμίζεται σταδιακά από τα Τέλη Κυκλοφορίας των οχημάτων που θα εγγράφονται για πρώτη φορά.
Μέτρο 2: Νέα Τέλη Κυκλοφορίας (ΤΚ) για οχήματα κατηγορίας Μ1 και Ν1 που θα εγγράφονται για πρώτη φορά.
Τα νέα ΤΚ θα βασίζονται:
(ι) για τα οχήματα κατηγορίας Μ1, στις εκπομπές CO2 (υφιστάμενη παράμετρος), με αυξημένη χρέωση για οχήματα με ψηλές και πολύ ψηλές εκπομπές CO2,
(ιι) για τα οχήματα κατηγορίας Ν1, στον κυβισμό της μηχανής του οχήματος (υφιστάμενη παράμετρος χωρίς οποιαδήποτε διαφοροποίηση), και
(ιι) για τα οχήματα και των δύο κατηγοριών, επιπρόσθετα, στις εκπομπές ατμοσφαιρικών ρύπων (νέα παράμετρος – π.χ. οξείδια του αζώτου, αιωρούμενα σωματίδια κλπ), μέσω διαφοροποίησης των ΤΚ των οχημάτων που θα εγγράφονται για πρώτη φορά, ανάλογα με την ηλικία τους κατά την ημερομηνία εγγραφής τους. Η νέα αυτή επιπρόσθετη παράμετρος επιλέγηκε ώστε να λαμβάνεται υπόψη η αντιρρυπαντική τεχνολογία που χρησιμοποιείτο κατά την περίοδο κατασκευής του οχήματος, άρα θα εφαρμόζεται, ως επιπρόσθετο τέλος, σε μεταχειρισμένα οχήματα που εγγράφονται για πρώτη φορά.
Μέτρο 3: Κίνητρο για απόσυρση,
Το μέτρο αυτό προνοεί μηδενικό Τέλος Εγγραφής (€150) και μηδενικό Τέλος Κυκλοφορίας για συγκεκριμένη περίοδο (5 έτη), εφόσον αποσυρθεί όχημα κατηγορίας Μ1 ή Ν1 μεγάλης ηλικίας (15 ετών και άνω) και εγγραφεί μη ενεργοβόρο και νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας καινούργιο όχημα κατηγορίας Μ1.