Συμφωνούν Ευρωβουλή και κράτη μέλη σε νέους κανόνες για αγωγούς αερίου

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη μέλη της ΕΕ συμφώνησαν το βράδυ της Τρίτης 12 Φεβρουαρίου νέους κανόνες που καθορίζουν το ρυθμιστικό πλαίσιο για λειτουργία αγωγών αερίου εντός της ΕΕ και από χώρες μη μέλη της ΕΕ.
 
Οι τροποποιημένοι κανόνες θα καλύψουν τόσο τους εσωτερικούς αγωγούς αερίου της ΕΕ όσο και όλους τους αγωγούς από χώρες εκτός της ΕΕ προς την Ενωση, ώστε να υπάρχει νομική σαφήνεια για υφιστάμενες και νέες δομές για αέριο.
 
Σήμερα ισχύει για τους αγωγούς της ΕΕ ο κανονισμός που λέει πως η ιδιοκτησία των υποδομών μεταφοράς αερίου πρέπει να είναι ξεχωριστή από αυτήν του αερίου. Με τη νέα νομοθεσία, αυτό θα εφαρμόζεται για όλους τους αγωγούς στην ΕΕ ως γενικός κανόνας, ακόμα και εάν προέρχονται από εκτός της ΕΕ, με τη δυνατότητα για αποκλείσεις για υφιστάμενους αγωγούς και εξαιρέσεις για καινούργιους.
 
Οι νέο κανόνες δίδουν αποκλειστική αρμοδιότητα στην ΕΕ όσον αφορά τις συμφωνίες για νέους αγωγούς αερίου της ΕΕ με χώρες εκτός της ΕΕ.
 
Το κράτος μέλος στο οποίο βρίσκεται το πρώτο σημείο εισόδου του αγωγού θα πρέπει να διαβουλεύεται με τη χώρα που δεν είναι μέλος πριν την απόφαση για μια εξαίρεση με βάση τους κανόνες της ΕΕ. Η Κομισιόν θα λάβει δεσμευτική απόφαση κατά πόσον θα δώσει αυτή την εξαίρεση.
 
Σε περίπτωση που η εκτίμηση του κράτους μέλος διαφέρει από αυτήν της Επιτροπής, τότε θα επικρατήσει η εκτίμηση της Επιτροπής.  
 
Η Επιτροπή μπορεί επίσης να εξουσιοδοτήσει ένα κράτος μέλος να ανοίξει διαπραγματεύσεις με ένα κράτος μη μέλος, εκτός εάν θεωρήσει πως αυτό έρχεται σε αντίθεση με την ευρωπαϊκή νομοθεσία ή είναι κατά του ανταγωνισμού ή της ασφάλειας στην προμήθεια.
 
Πριν την υπογραφή μιας τέτοιας συμφωνίας, το κράτος μέλος θα πρέπει να κοινοποιήσει το κείμενο της συμφωνίας στην Επιτροπή και να λάβει εξουσιοδότηση για υπογραφή.
 
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο συμπεριέλαβε στο κείμενο αναφορά πως μια συμφωνία μεταξύ ενός κράτους μέλος και μιας χώρας μη μέλους δεν μπορεί υπό οποιεσδήποτε συνθήκες να οδηγήσει στην καθυστέρηση εφαρμογής αυτής της οδηγίας.
 
Τα κράτη μέλη θα έχουν εννιά μήνες για να εναρμονίσουν την κρατική τους νομοθεσία με αυτή την οδηγία.
 
Για παρεκκλίσεις για υφιστάμενους αγωγούς, το κράτος μέλος στο οποίο βρίσκεται το πρώτο σημείο εισόδου του αγωγού μπορεί να παρεκκλίνει από τους νέους κανόνες, εφόσον αυτή η παρέκκλιση δεν είναι κατά του ανταγωνισμού στην ΕΕ.
 
Τα κράτη μέλη μπορούν να αποφασίσουν για μια παρέκκλιση μέσα σε ένα χρόνο αφότου τεθεί σε ισχύ αυτή η οδηγία.
 
Εάν ο αγωγός βρίσκεται στο έδαφος περισσότερων από ένα κράτος μέλος, τότε το ενδιαφερόμενο κράτος μέλος πρέπει να διαβουλευτεί με τα άλλα κράτη μέλη πριν δοθεί μια τέτοια παρέκκλιση.
 
Σε δήλωσή του ο Εισηγητής του θέματος Ευρωβουλευτής Τζέρζι Μπούζεκ ανέφερε πως με αυτή τη συμφωνία όλοι οι αγωγοί από χώρες μη μέλη της ‘Ενωσης, περιλαμβανομένου του Nord Stream 2, θα πρέπει να συμμορφώνονται με τους κανόνες της ΕΕ.
 
Η συμφωνία θα τεθεί ενώπιον της Επιτροπής Βιομηχανίας, ‘Ερευνας και Ενέργειας του ΕΚ και της Ολομέλειας για έγκριση καθώς και στο Συμβούλιο. Θα τεθεί σε εφαρμογή 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή της στην Επίσημη Εφημερίδα.

ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ
 

Δειτε Επισης

Κυριάκος Χατζηγιάννης: Δήθεν επενδυτικό ενδιαφέρον για GSI, να δοθεί στη δημοσιότητα η μελέτη των Αμερικανών
Γιώργος Παπαναστασίου: Καλά νέα για το έργο αν ισχύει η συμμετόχη της Meridiam στον GSI-Προχωρά κανονικά η Κ.Δ.
Δυναμικό μπάσιμο της γαλλικής Meridiam στον Great Sea Interconnector…Κάλυψη χρηματοδοτικών αναγκών μαζί με ΑΔΜΗΕ
Ανησυχία πρατηριούχων για νέα έρευνα ΕΠΑ στην αγορά καυσίμων κίνησης-«Μπορεί να διαρκέσει έως έξι έτη…»
ΟΠΕΚ+: Ανησυχεί για τη δέσμευση του Τραμπ να αντλήσει περισσότερο πετρέλαιο
Πτώση στις τιμές του πετρελαίου έφερε η Fed-Οι επενδυτές βλέπουν μείωση της ζήτησης
Ανησυχίες αμερικανικού οίκου για GSI-Έτοιμη να διαβουλευθεί για κατάληξη σε συμφωνία εφ’ όλης της ύλης η Κ.Δ.
Γ. Παπαναστασίου: Εντός των ημερών η απόφαση για «Αφροδίτη»-Πότε ξεκινά η γεώτρηση στο «Ηλέκτρα»
Πετρέλαιο: Δεύτερη σερί ημέρα πτώσης στις τιμές-Ανησυχία για τη ζήτηση και στάση αναμονής για Fed
Ανησυχία πρατηριούχων για διαχείριση καταγγελιών από Επιτροπή Προστασίας Ανταγωνισμού-Τι ζητούν από τη Βουλή