Δεν πέφτουν έτσι τράπεζες

Από τα όσα ειπώθηκαν μέχρι σήμερα στην ερευνητική επιτροπή για τον Συνεργατισμό, δεν γίναμε σοφότεροι. Απλώς επιβεβαιώθηκαν οι διάφορες φήμες και πληροφορίες που υπήρχαν στην περιρρέουσα ατμόσφαιρα για διαφωνίες και κόντρες στο Διοικητικό Συμβούλιο.

Δικαίως κάποιος θα πει πως αν υπάρχουν κενά και προβληματική εταιρική διακυβέρνηση, αναπόφευκτα επηρεάζεται και η λειτουργία μίας τράπεζας. Ειδικά μίας τράπεζας με σημαντικά προβλήματα και το δυσκολότερο χαρτοφυλάκιο μη εξυπηρετούμενων δανείων στη χώρα. Κατά την προσωπική μου άποψη όμως, τα όσα ειπώθηκαν μέχρι σήμερα στην ερευνητική δεν δικαιολογούν την εκκαθάριση μίας τράπεζας. Η απάντηση στο τι πήγε λάθος είναι πολύ απλή και εμπεριέχεται σε μία πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής: ««αντίθετα με τις τότε προσδοκίες(σ.σ. κατά την έγκριση του σχεδίου αναδιάρθρωσης), η ΣΚΤ –το δεύτερο μεγαλύτερο πιστωτικό ίδρυμα στην Κύπρο– δεν μπόρεσε να αποκαταστήσει τη βιωσιμότητά της: δεν κατόρθωσε να ανακτήσει κάποιο μεγάλο χρηματικό ποσό από το πολύ σημαντικό χαρτοφυλάκιο  μη εξυπηρετούμενων δανείων, εν μέρει εξαιτίας κακής διακυβέρνησης της ίδιας της ΣΚΤ και εν μέρει εξαιτίας εμποδίων που δημιουργήθηκαν από το κυπριακό νομικό πλαίσιο για τη ρύθμιση μη εξυπηρετούμενων δανείων».

Για όσους συμμερίζονται την πιο πάνω πρόταση, δημιουργούνται κάποια ερωτήματα που χρίζουν απάντησης.
  1. Κατ’ αρχάς, το σχέδιο αναδιάρθρωσης που εγκρίθηκε ήταν όντως εφαρμόσιμο, λειτουργικό και θα επίλυε τα μεγάλα προβλήματα του οργανισμού; Με κυριότερο το βουνό των πολλών σε αριθμό και αξία μη εξυπηρετούμενων δανείων;
     
  2. Αν ήταν, τι πήγε λάθος στην υλοποίηση; Ήταν θέμα κακής διακυβέρνησης ή ήταν απουσία βούλησης από πλευράς διοίκησης και διεύθυνσης και μετόχου για να κινηθούν δυναμικά ώστε να αντιμετωπίσουν δραστικά το πρόβλημα;
     
  3. Αν ήταν λειτουργικό το σχέδιο αναδιάρθρωσης, μπορούσε να εφαρμοστεί με το υφιστάμενο ανθρώπινο δυναμικό που είχε ο οργανισμός ή υπήρχε το λεγόμενο Strategy to Execution Gap; Διότι άλλο είναι να λες έκανα μονάδα χειρισμού των μη εξυπηρετούμενων γραφείων μαζεύοντας 300 από τα ταμεία των ΣΠΙ κι άλλο να κάνεις μονάδα στελεχωμένη από άτομα με εμπειρία σε θέματα αναδιαρθρώσεων.
     
  4. Αν ο Χατζηγιάννης δεν έκανε για CEO του οργανισμού, ποιος ευθύνεται που βρέθηκε σε εκείνη τη θέση; Ο Χάρης, το υπουργείο, το Προεδρικό, ο Μουσκάλλης (!), η Κεντρική Τράπεζα ή η ΕΚΤ; Έπεσε ο Συνεργατισμός επειδή ήταν CEO ο Χατζηγιάννης ή επειδή ο Γιάννος Σταυρινίδης είχε super powers; Το ότι ο Χατζηγιάννης δεν είχε γνώσεις λιανικής τραπεζικής ή το ότι δεν διετέλεσε σε αντίστοιχη θέση στο παρελθόν δεν είναι λόγος κατάρρευσης από μόνος του έστω κι αν είναι αρνητικός παράγοντας. Αν όμως ο Χατζηγιάννης ως CEO έδινε γραμμή στους υφιστάμενους του να μην προχωρούν με πιεστικά μέτρα κατά όσων δεν εξυπηρετούσαν τα δάνεια τους ή έδινε γραμμή να μην γίνονται εκποιήσεις τότε ναι, αυτό είναι λόγος κατάρρευσης. Έχει επίσης ευθύνη και αν οι οδηγίες του ήταν μεν να πιεστούν οι δανειολήπτες αλλά αυτές δεν εκτελούνταν. Τα ίδια ισχύουν και για τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου και κατ’ επέκταση τον μέτοχο.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως ο Συνεργατισμός πάει για εκκαθάριση επειδή από έλεγχο του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού διαφάνηκε πως χρειαζόταν επιπρόσθετα κεφάλαια 800 εκατ. Ευρώ επειδή η περίοδος ανάκτησης υποθηκευμένων ακινήτων ήταν τόσο μεγάλη που η αξία των εξασφαλίσεων ήταν μηδενική. Το ίδιο όμως δεν ίσχυσε στις υπόλοιπες τράπεζες. Γιατί; Αυτή θα πρέπει να είναι η βάση των ερωτήσεων των μελών της ερευνητικής επιτροπής και από αυτήν θα προκύψουν οι σημαντικότερες των απαντήσεων.

ΥΓ. Από τα όσα ειπώθηκαν μέχρι στιγμής στην Επιτροπή το πλέον επιλήψιμο είναι η απευθείας ανάθεση της διαχείρισης των μην εξυπηρετούμενων δανείων στην Altamira. Η δικαιολογία είναι πως όλοι ήταν με το πιστόλι στον κρόταφο. Η διεύθυνση πιεζόταν από τους επόπτες για βελτίωση της κατάστασης, οι εκτελεστικοί πίεζαν το συμβούλιο παρουσιάζοντας το ως την ύστατη λύση για να καθησυχαστούν οι επόπτες, αλλά επί της ουσίας δεν παραχωρείς τη διαχείριση περιουσιακών στοιχείων, όσο χάλια κι αν είναι αυτά, χωρίς να εξετάσεις όλες τις υπάρχουσες επιλογές σου. Ακόμα κι αν η Altamira ως όνομα ενδεχομένως και να ήταν το καλύτερο που θα ενδιαφερόταν. Άλλωστε, σήμερα η κυβέρνηση παρουσιάζει ως μποναμά το χαρτοφυλάκιο μη εξυπηρετούμενων δανείων που έχει κληρονομήσει και το οποίο σύμφωνα με αναφορές του υπουργού θα αποφέρει, στην χειρότερη περίπτωση, πέραν των 200 εκατ. ευρώ ετησίως. 

Δειτε Επισης

Οι μειώσεις στα επιτόκια, ο μηχανισμός νομισματικής μετάδοσης και οι επιπτώσεις στην κυπριακή οικονομία
Προκλήσεις και ευκαιρίες στον τομέα ακινήτων: Ανάγκη για βιώσιμες λύσεις και συνεργασία
Γραφειοκρατία στην Κύπρο: Ένα εμπόδιο για τους πολίτες και τις επενδύσεις
Η αυστηρή προειδοποίηση του Elon Musk: Πράγματι η Αμερική οδεύει προς τη χρεοκοπία;
Ο μετασχηματιστικός ρόλος της ΤΝ στην κανονιστική συμμόρφωση των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων
Παρωχημένα συστήματα και τεχνολογία αιχμής: Μπορεί το PropTech να φέρει επιτέλους την αγορά ακινήτων στο μέλλον;
Το ψηφιακό ευρώ: Ποια τα οφέλη του για εσάς;
Η άνοδος των βιώσιμων επενδύσεων: Οι προκλήσεις του ESG και των πράσινων ομολόγων για έναν επενδυτή
Καλό είναι κάποιοι να αρχίσουν να ξεχνάνε την ηλεκτροκίνηση
Έχει ο άνθρωπος νοημοσύνη να βάλει χαλινάρια στην AI πριν να είναι αργά;