Το γινάτι του Χάρη και το πάρτι κομμάτων στον Συνεργατισμό
16:30 - 27 Αυγούστου 2018
Ολομέτωπη σύγκρουση εναντίον του Υπουργού Οικονομικών Χάρη Γεωργιάδη για την επιπολαιότητα που επέδειξε κατά τους χειρισμούς του στον Συνεργατισμό εξαπέλυσε και σήμερα ο Γενικός Ελεγκτής Οδυσσέας Μιχαηλίδης καταθέτοντας ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής κάνοντας μάλιστα λόγο για γινάτι του Χάρη Γεωργιάδη για παραχώρηση δωρεάν μετοχών της Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας, καθώς επίσης και για ψεύτικες διαβεβαιώσεις προς το κοινό ώστε να μην πληγωθεί, κατά την έκφραση του το γόητρο του.
Συγκεκριμένα, ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης χαρακτήρισε ως ανόητη την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για παραχώρηση δωρεάν μετοχών του Συνεργατισμού προς τους πελάτες της Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας, μετά από πρόταση του Υπουργού Οικονομικών, καθώς όπως ανέφερε ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής, με βάση τις δεσμεύσεις της Κυπριακής Δημοκρατίας προς την Κομισιόν για την εξυγίανση και αποκρατικοποίηση του Συνεργατισμού, η ΕΚΤ εισηγείτο όπως μόνο το ένα τέταρτο του 25% του μετοχικού κεφαλαίου της ΣΚΤ θα μπορούσε να παραχωρηθεί στους πελάτες του Συνεργατισμού. Το όλο σκεπτικό πίσω από την εν λόγω απόφαση, ανέφερε ο Γενικός Ελεγκτής καταδεικνύει την επιπολαιότητα των χειρισμό και την μη κατανόηση από μέρους του προϊσταμένου της μονάδας διαχείρισης του Υπουργείου Οικονομικών, των δεσμεύσεων που είχε αναλάβει η Κυπριακή Δημοκρατία.
Για το γινάτι Χάρη
Ο Γενικός Ελεγκτής στην κατάθεση του περιέγραψε τις δεσμεύσεις της Κυπριακής Δημοκρατίας, ενώ επικαλέστηκε και τις γνωματεύσεις του Γενικού Εισαγγελέα που ήταν ενάντια στην παραχώρηση δωρεάν μετοχών. Μάλιστα, ο κ. Μιχαλίδης επισήμανε πως το Υπουργείο Οικονομικών απέκρυψε από το Υπουργικό τη δέσμευση της Κυπριακής Δημοκρατίας ότι μόνο το ένα τέταρτο του 25% του μετοχικού κεφαλαίου θα μπορούσε να διατεθεί στο κοινό, ενώ δεν ενημέρωσε το Υπουργικό για την άλλη επιλογή που προέβλεπε τη διάθεση του 75% της ΣΚΤ προς πώληση σε θεσμικούς επενδυτές με την δέσμευση ότι θα έπρεπε να στηρίξουν την Τράπεζα με νέα κεφάλαια εάν χρειαστεί στο μέλλον.
Την ίδια ώρα, υπογράμμισε πως ο SSM ήταν αντίθετος με αυτή την ενέργεια, ενώ παρά τις διαβεβαιώσεις που έδινε ο Χάρης Γεωργιάδης προς τις εποπτικές αρχές για την μη παραχώρηση δωρεάν μετοχών Συνεργατισμού παράλληλα προχωρούσαν οι προτάσεις προς το Υπουργικό. Υπήρχε γινάτι από μέρους του Υπουργού Οικονομικών για το συγκεκριμένο θέμα, ανέφερε ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης για να υπογραμμίσει πως ενώ έβλεπαν ότι το καράβι βούλιαζε αυτοί, «Ατού ο Γαβρίλης» συνέχιζαν τις προσπάθειες για παραχώρηση δωρεάν μετοχών. Και πάλι, είπε ο Γενικός Ελεγκτής, όταν αντιλήφθηκαν πως δεν του έπαιρνε να προχωρήσουν με αυτή την ιδέα, συνέχιζαν να λένε ψέματα ενώπιον του Υπουργικού και του κοινού, καθώς δεν ήθελαν να παραδεχθούν ότι έκαναν λάθος στις εκτιμήσεις και τους χειρισμούς τους και πληγωθεί, κατά την έκφραση του, το γόητρο τους.
Ο Χατζηγιάννης πίσω από Altamira
Μεμπτή και απαράδεκτη χαρακτήρισε ο Γενικός Ελεγκτής την επιλογή Αλταμίρα για τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων χορηγήσεων (ΜΕΧ) της ΣΚΤ, επισημαίνοντας ότι δεν γνωρίζει πως προέκυψε η συμφωνία με Altamira παρά από κάποια πρακτικά της Επιτροπείας που φέρεται ότι ο κ. Χατζηγιάννης να δηλώνει ότι η ισπανική εταιρεία προσέγγισε τον Συνεργατισμό. Επίσης, ο κ. Μιχαηλίδης ανέφερε πως το πρώτο Μνημόνιο Συν αντίληψης με την Αλταμίρα υπογράφτηκε από τον κ. Χατζηγιάννη χωρίς να ενημερώσει την Επιτροπεία. Παράλληλα, ο Γενικός Ελεγκτής άφησε αιχμές για τους χειρισμούς του κ. Χατζηγιάννη που είχαν ως αποτέλεσμα η ΣΚΤ να περιοριστεί με μία μόνη επιλογή, δηλαδή την Αλταμίρα, παρά να εξετάσει και άλλους εξειδικευμένους οίκους.
«Αυτό που φαίνεται είναι ότι ο κ. Χατζηγιάννης έπαιξε καθοριστικό ρόλο στο να οδηγηθεί η ΣΚΤ έχουσα ως μόνη επιλογή στη λειτουργία πλατφόρμας με την Αλταμίρα και για το ρόλο του αυτό υπάρχουν αρνητικά σχόλια στη συνεδρία της Επιτροπείας, περιλαμβανομένου και από τον τότε Πρόεδρο τον κ. Ταουσιάνη», σημείωσε ο κ. Μιχαηλίδης για να υπογραμμίσει ότι η Αταλμίρα κατά τους πρώτους πέντε μήνες λειτουργίας της δεν κατάφερε να πιάσει τους της, αφού, σύμφωνα με σημείωμα του κ. Διοσυνίου, η μείωση των ΜΕΧ βρισκόταν εκτός στόχου κατά €300 εκατ., ενώ τα δε δάνεια σε καθυστέρηση πέραν των 90 ημερών κατά €60 εκατ.
Ο διορισμός Χατζηγιάννη και η παρέμβαση Μουσκάλλη
Αιχμές για την επιστολή κ. Μουσκάλλη για τον διορισμό Νικόλα Χατζηγιάννη στη θέση του Γενικού Διευθυντή της ΣΚΤ άφησε ο Γενικός Εισαγγελέας ο οποίος κάλεσε την Ερευνητική Επιτροπή να διερευνήσει κατά πόσον προκύπτει ποινικό αδίκημα από την εν λόγω παρέμβαση, όπως την χαρακτήρισε, του κ. Μουσκάλλη με βάση και τον νόμο περί ποινικοποίησης του ρουσφετιού που ψηφίστηκε επί προεδρίας Γλαύκου Κληρίδη. Συγκεκριμένα, ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης ανέφερε ότι για την προκήρυξη της θέσης του γενικού διευθυντή μετά την παραίτηση Μάριου Κληρίδη, ζητήθηκε η συμβολή οίκου με τίμημα τις €35.000. Ωστόσο, με επιστολή του ο κ. Μουσκάλλης προς την Επιτροπεία ζητούσε όπως διοριστεί ο Νικόλας Χατζηγιάννης, αναφέροντας στην επιστολή του πως πρόκειται για άτομο με προσωπικότητα και όραμα.
Η πειθαρχική Χατζηγιάννη και η σχέση με Χάρη
Αιχμές και για την αρχική επιλογή Νικόλα Χατζηγιάννη ως μέλος της Επιτροπείας του Συνεργατισμού από τον Υπουργό Οικονομικών άφησε ο Γενικός Ελεγκτής ο οποίος επικαλέστηκε προσωπική του πληροφόρηση πως ενώ ο κ. Χατζηγιάννης εργαζόταν στην Τράπεζα Κύπρου είχε διαταχθεί εναντίον του πειθαρχική έρευνα, η οποία τερματίστηκε λόγω της αποχώρησης του για να διοριστεί στον Συνεργατισμό. «Ο κ. Χατζηγιάννης καλύπτεται από το τεκμήριο της αθωότητας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μιχαηλίδης, ενώ αρνήθηκε να προβεί σε αποκάλυψη της πηγής των πληροφοριών του υπογραμμίζοντας πως πρόκειται για αξιόπιστη πηγή. Διερωτήθηκε πως έγινε η επιλογή Χατζηγιάννη από τον Χάρη Γεωργιάδη τη στιγμή που όφειλε να γνωρίζει ως μελλοντικός εργοδότης και να ρωτήσει την Τράπεζα Κύπρου τι συνέβαινε με τον κ. Χατζηγιάννη. «Γνωστές είναι οι πληροφορίες για τις φιλικές σχέσεις του Νικόλα Χατζηγιάννη με τον Υπουργό Οικονομικών καθώς φοιτούσαν και οι δύο στο English School με ένα χρόνο διαφορά και σπούδαζαν μαζί, χωρίς ωστόσο να σημαίνουν τίποτα όλα αυτά», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Γενικός Ελεγκτής.
Κουρουνάς και Altamira
Χωρίς τέλος ήταν οι αιχμές για τους διορισμούς και αποφάσεις διαχείρισης στον Συνεργατισμό από τον Γενικό Ελεγκτή ο οποίος δεν δίστασε να αφήσει υπόνοιες για τον διορισμό του Βαρνάβα Κουρουνά ως επικεφαλή της Altamira. Όπως επισήμανε ενώ ο κ. Κουρουνάς εξέφραζε την αντίθεση του με τη δημιουργία πλατφόρμας και την συμφωνία με την Altamira, βρέθηκε σήμερα να είναι γενικός διευθυντής της Altamira. Επίσης, ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης κάλεσε την Ερευνητική να διερευνήσει το ενδεχόμενο κατά πόσον προκύπτει θέμα σύγκρουσης συμφερόντων με τον διορισμό Κουρουνά, καθώς, όπως υπογράμμισε, ο κ. Κουρουνάς διετέλεσε Γενικός Διευθυντής της ΣΠΕ Νήσου και επιτηρούσε την χορήγηση δανείων. Πως μπορεί τώρα, είπε, να τίθεται επικεφαλής μιας πλατφόρμας η οποία διαχειρίζεται Μη Εξυπηρετούμενες Χορηγήσεις.
Επίδομα €25.000 στον Διονυσίου
Ο Γενικός Ελεγκτής κάκισε την απόφαση της Επιτροπείας το 2016 για την αύξηση της μισθοδοσίας των μελών της Επιτροπείας και της αντιμισθίας των μη εκτελεστικών συμβούλων. Όπως είπε, δόθηκαν αυξήσεις πέραν του 50% με αποτέλεσμα η μισθοδοσία του προέδρου να αυξηθεί από 50 σε 75 χιλιάδες, του αντιπροέδρου από 38 σε 50 χιλιάδες και η αντιμισθία των μη εκτελεστικών από 15 σε 25 χιλιάδες. Οι εν λόγω αυξήσεις, ανέφερε, έπρεπε να δοθούν σε έναν οργανισμό που επιτυγχάνει τους στόχους τους, ενώ η αυξημένη μισθοδοσία μετέτρεψε τις θέσεις αυτές ως ελκυστικές με τα άτομα που τις κατέχουν να γίνονται υποχείρια των εντολών είτε από τα κάτω είτε από τα πάνω.
Με αφορμή τις μισθολογικές αυξήσεις, ο Γενικός Ελεγκτής εξέφρασε την έκπληξη του από το γεγονός ότι μόλις την περασμένη Πέμπτη ενημερώθηκε ότι ο κ. Διονυσίου του Υπουργείου Οικονομικών πληρώνεται από τον Συνεργατισμό για τη συμμετοχή του ως παρατηρητής στις συνεδρίες της Επιτροπείας με επίδομα που φθάνει τα €25.000 ετησίως. Ο κ Μιχαηλίδης ανέφερε ότι η Ελεγκτική Υπηρεσία επικοινώνησε τηλεφωνικώς με τον κ. Διονυσίου ο οποίος επιβεβαίωσε ότι παίρνει επίδομα ο οποίος έκανε λόγο για €20.000.
Εισιτήρια UEFA
O Οδυσσέας Μιχαηλίδης αναφέρθηκε και στον διορισμό Γιάννου Σταυρινίδη από τον Υπουργό Οικονομικών στο Διοικητικό Συμβούλιο της Cyta, υπογραμμίζοντας πως το ΔΣ με τη συγκατάθεση του κ Σταυρινίδη παραχώρησε δύο εισιτήρια προς Νικόλα Χατζηγιάννη και Γιάννο Σταυρινίδη για να παρακολουθήσουν αγώνα της UEFA στο εξωτερικό. Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς του η χρήση αυτών των εισιτηρίων αποποιήθηκε με την κυκλοφορία του προσχεδίου της έκθεσης της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για την Cyta.
Πάρτι κομμάτων στον Συνεργατισμό
Όλο το πολιτικό σύστημα ήθελε την ανεξαρτησία των ΣΠΙ και η οποία διαφυλασσόταν ως κόρη οφθαλμού, ανέφερε στην κατάθεση του ο Παναγιώτης Φιλίππου που διετέλεσε Πρόεδρος της Επιτροπείας της Συνεργατικής Κεντρικής Τράπεζας την περίοδο 15 Σεπτεμβρίου και 15 Νοεμβρίου 2012. «Οι Επιτροπείες ανήκαν στα πολιτικά κόμματα και αντανακλούσαν τη δύναμη των κομμάτων στην τοπική κοινωνία. Σημείωσε πως υπήρχε μια επιείκεια από την Επιτροπεία και τα προβλήματα συσσωρεύονταν», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Φιλίππου, ενώ ερωτηθείς αν δεν τον ανησυχούσαν το «πάρτι» που γινόταν στα ΣΠΙ με μεγάλες χορηγήσεις προς τα μέλη των ΣΠΙ, τα οποία μάλιστα δεν πλήρωναν, δήλωσε πως όλα όσα ακούγονταν ήταν καταγραμμένο σε εκθέσεις ελέγχων..
Πρόσθεσε πως η Ελεγκτική Υπηρεσία Συνεργατικών Εταιρειών κατέγραφε κάθε χρόνο αυτές τις ατασθαλίες και τις παρατυπίες στις ετήσιες εκθέσεις τις οποίες υπέβαλλε στην Υπηρεσία Εποπτείας και Ανάπτυξης και στον Υπουργό Εμπορίου, ο οποίος με τη σειρά του τις υπέβαλλε στην Επιτροπή της Βουλής. Απαντώντας σε διευκρινιστική ερώτηση, ο κ. Φιλίππου εξέφρασε την πεποίθηση ότι ο εκάστοτε Υπουργός Εμπορίου γνώριζε την κατάσταση και είχε καθαρή εικόνα για την όλη κατάσταση που επικρατούσε.
Με συγχωνεύσεις προσπάθησαν να καλύψουν το πρόβλημα
Σε άλλο σημείο της κατάθεσής του, ο κ. Φιλίππου είπε πως ο ρόλος του Κεντρικού Φορέα και της Υπηρεσίας Εποπτείας δεν ήταν ξεκάθαρος στο νομικό πλαίσιο, σημειώνοντας πως θα έπρεπε η Υπηρεσία Εποπτείας να λαμβάνει αποφάσεις και μέτρα. Πρόσθεσε πως το μόνο που έγινε το 2008 μέχρι το 2012 ήταν οι συγχωνεύσεις και από τις 118 έγιναν το 2012-2013 στα 93 ΣΠΙ. Αυτές οι συγχωνεύσεις έπρεπε να φέρουν αποτελέσματα, ωστόσο αυτοί που λάμβαναν αποφάσεις τις έκαναν για να κρύψουν ή να καλύψουν καταστάσεις.
Όπως είπε για παράδειγμα, στην ΣΠΕ Αγίας Φύλας που υπήρχαν τεράστια προβλήματα αποφασίστηκε να συγχωνευτεί και με αυτό τον τρόπο πίστεψαν ότι λύθηκε το πρόβλημα, ενώ θα έπρεπε να ληφθούν μέτρα και να υπάρξει τιμωρία. Πρόσθεσε πως τα μόνα βιώσιμα Συνεργατικά ήταν τα επαγγελματικά ταμιευτήρια με πολύ χαμηλό ποσοστό ΜΕΔ και για να ρίξουν το δείκτη των ΜΕΔ σε όλα τα ΣΠΙ τα συνένωσαν με αποτέλεσμα να τα χάσουν όλα.
Απαντώντας σε ερώτηση, είπε πως η κακοδαιμονία στα Μη επαγγελματικά Συνεργατικά ήταν η ανοχή και η έλλειψη αυστηρών κανόνων και τιμωρίας, ενώ σε ερώτηση ποια άλλα ΣΠΙ είχαν μεγάλα προβλήματα αναφέρθηκε στην ΣΠΕ Πολεμίου, ΣΠΕ Στρουμπιού, ενώ, όπως ανέφερε, είναι και αρκετά άλλα που είναι καταγεγραμμένα στις εκθέσεις. Απάντησε θετικά επίσης σε ερώτηση αν και τα ΣΕΠ Άχνας και Αγίας Νάπας είχαν παρόμοια προβλήματα.
Δάνεια και σε πεθαμένους
Χαρακτηριστικό παράδειγμα των ατασθαλιών που γίνονταν στον Συνεργατισμό, σύμφωνα με τον κ. Φιλίππου, είναι και το γεγονός ότι παραχωρούνταν δάνεια ακόμη και σε πεθαμένους με πλαστογραφία της ταυτότητας.
Προβληματική η δομή
Δεν ήταν ξεκάθαρο ποιος ήταν υπεύθυνος να επιβάλλει ποινές και τιμωρίες στις ατασθαλίες που σημειώνονταν, ανέφερε από την πλευρά του ο Γρηγόρης Μαλιώτης που διετέλεσε μέλος της Επιτροπείας της ΣΚΤ από τις 26 Ιουνίου 2010 μέχρι τις 20 Οκτωβρίου 2013. Πρόσθεσε πως αυτό που πίστευαν όλοι είναι πως τα προβλήματα θα λύνονταν με τις συγχωνεύσεις, ενώ, όπως είπε, υπήρχε μια μυστική συμφωνία και ένας άγραφος νόμος να μην υποβάλλονται κυρώσεις στις Γραμματείες των ΣΠΙ.
«Η δομή της Επιτροπείας ήταν προβληματική», είπε, και πρόσθεσε πως υπάρχουν εκθέσεις της Επιτροπής Ελέγχου που καταγράφουν τα προβλήματα και δίνουν εισηγήσεις. Τόνισε πως οι εκθέσεις που αφορούσαν τα σοβαρά ζητήματα στις ΣΠΙ Αγίας Νάπας, Στρουμπιού, Αγίας Φύλας και άλλων θα έπρεπε να πάνε κατευθείαν στην Αστυνομία.
Σε άλλο σημείο, και ερωτηθείς κατά πόσον ο ρόλος της ΣΚΤ ήταν να διενεργεί ελέγχους και να αναφέρει τα ζητήματα στον Έφορο Εποπτείας, ο κ. Μαλιώτης είπε πως δεν ήταν ξεκάθαροι οι ρόλοι. Ανέφερε πως η συνεργασία δεν ήταν εντελώς αμφίδρομη αλλά περισσότερο εστιαζόταν στην ενημέρωση της Επιτροπείας προς τον Έφορο και όχι το αντίστροφο.
Συγκεκριμένα, ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης χαρακτήρισε ως ανόητη την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για παραχώρηση δωρεάν μετοχών του Συνεργατισμού προς τους πελάτες της Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας, μετά από πρόταση του Υπουργού Οικονομικών, καθώς όπως ανέφερε ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής, με βάση τις δεσμεύσεις της Κυπριακής Δημοκρατίας προς την Κομισιόν για την εξυγίανση και αποκρατικοποίηση του Συνεργατισμού, η ΕΚΤ εισηγείτο όπως μόνο το ένα τέταρτο του 25% του μετοχικού κεφαλαίου της ΣΚΤ θα μπορούσε να παραχωρηθεί στους πελάτες του Συνεργατισμού. Το όλο σκεπτικό πίσω από την εν λόγω απόφαση, ανέφερε ο Γενικός Ελεγκτής καταδεικνύει την επιπολαιότητα των χειρισμό και την μη κατανόηση από μέρους του προϊσταμένου της μονάδας διαχείρισης του Υπουργείου Οικονομικών, των δεσμεύσεων που είχε αναλάβει η Κυπριακή Δημοκρατία.
Για το γινάτι Χάρη
Ο Γενικός Ελεγκτής στην κατάθεση του περιέγραψε τις δεσμεύσεις της Κυπριακής Δημοκρατίας, ενώ επικαλέστηκε και τις γνωματεύσεις του Γενικού Εισαγγελέα που ήταν ενάντια στην παραχώρηση δωρεάν μετοχών. Μάλιστα, ο κ. Μιχαλίδης επισήμανε πως το Υπουργείο Οικονομικών απέκρυψε από το Υπουργικό τη δέσμευση της Κυπριακής Δημοκρατίας ότι μόνο το ένα τέταρτο του 25% του μετοχικού κεφαλαίου θα μπορούσε να διατεθεί στο κοινό, ενώ δεν ενημέρωσε το Υπουργικό για την άλλη επιλογή που προέβλεπε τη διάθεση του 75% της ΣΚΤ προς πώληση σε θεσμικούς επενδυτές με την δέσμευση ότι θα έπρεπε να στηρίξουν την Τράπεζα με νέα κεφάλαια εάν χρειαστεί στο μέλλον.
Την ίδια ώρα, υπογράμμισε πως ο SSM ήταν αντίθετος με αυτή την ενέργεια, ενώ παρά τις διαβεβαιώσεις που έδινε ο Χάρης Γεωργιάδης προς τις εποπτικές αρχές για την μη παραχώρηση δωρεάν μετοχών Συνεργατισμού παράλληλα προχωρούσαν οι προτάσεις προς το Υπουργικό. Υπήρχε γινάτι από μέρους του Υπουργού Οικονομικών για το συγκεκριμένο θέμα, ανέφερε ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης για να υπογραμμίσει πως ενώ έβλεπαν ότι το καράβι βούλιαζε αυτοί, «Ατού ο Γαβρίλης» συνέχιζαν τις προσπάθειες για παραχώρηση δωρεάν μετοχών. Και πάλι, είπε ο Γενικός Ελεγκτής, όταν αντιλήφθηκαν πως δεν του έπαιρνε να προχωρήσουν με αυτή την ιδέα, συνέχιζαν να λένε ψέματα ενώπιον του Υπουργικού και του κοινού, καθώς δεν ήθελαν να παραδεχθούν ότι έκαναν λάθος στις εκτιμήσεις και τους χειρισμούς τους και πληγωθεί, κατά την έκφραση του, το γόητρο τους.
Ο Χατζηγιάννης πίσω από Altamira
Μεμπτή και απαράδεκτη χαρακτήρισε ο Γενικός Ελεγκτής την επιλογή Αλταμίρα για τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων χορηγήσεων (ΜΕΧ) της ΣΚΤ, επισημαίνοντας ότι δεν γνωρίζει πως προέκυψε η συμφωνία με Altamira παρά από κάποια πρακτικά της Επιτροπείας που φέρεται ότι ο κ. Χατζηγιάννης να δηλώνει ότι η ισπανική εταιρεία προσέγγισε τον Συνεργατισμό. Επίσης, ο κ. Μιχαηλίδης ανέφερε πως το πρώτο Μνημόνιο Συν αντίληψης με την Αλταμίρα υπογράφτηκε από τον κ. Χατζηγιάννη χωρίς να ενημερώσει την Επιτροπεία. Παράλληλα, ο Γενικός Ελεγκτής άφησε αιχμές για τους χειρισμούς του κ. Χατζηγιάννη που είχαν ως αποτέλεσμα η ΣΚΤ να περιοριστεί με μία μόνη επιλογή, δηλαδή την Αλταμίρα, παρά να εξετάσει και άλλους εξειδικευμένους οίκους.
«Αυτό που φαίνεται είναι ότι ο κ. Χατζηγιάννης έπαιξε καθοριστικό ρόλο στο να οδηγηθεί η ΣΚΤ έχουσα ως μόνη επιλογή στη λειτουργία πλατφόρμας με την Αλταμίρα και για το ρόλο του αυτό υπάρχουν αρνητικά σχόλια στη συνεδρία της Επιτροπείας, περιλαμβανομένου και από τον τότε Πρόεδρο τον κ. Ταουσιάνη», σημείωσε ο κ. Μιχαηλίδης για να υπογραμμίσει ότι η Αταλμίρα κατά τους πρώτους πέντε μήνες λειτουργίας της δεν κατάφερε να πιάσει τους της, αφού, σύμφωνα με σημείωμα του κ. Διοσυνίου, η μείωση των ΜΕΧ βρισκόταν εκτός στόχου κατά €300 εκατ., ενώ τα δε δάνεια σε καθυστέρηση πέραν των 90 ημερών κατά €60 εκατ.
Ο διορισμός Χατζηγιάννη και η παρέμβαση Μουσκάλλη
Αιχμές για την επιστολή κ. Μουσκάλλη για τον διορισμό Νικόλα Χατζηγιάννη στη θέση του Γενικού Διευθυντή της ΣΚΤ άφησε ο Γενικός Εισαγγελέας ο οποίος κάλεσε την Ερευνητική Επιτροπή να διερευνήσει κατά πόσον προκύπτει ποινικό αδίκημα από την εν λόγω παρέμβαση, όπως την χαρακτήρισε, του κ. Μουσκάλλη με βάση και τον νόμο περί ποινικοποίησης του ρουσφετιού που ψηφίστηκε επί προεδρίας Γλαύκου Κληρίδη. Συγκεκριμένα, ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης ανέφερε ότι για την προκήρυξη της θέσης του γενικού διευθυντή μετά την παραίτηση Μάριου Κληρίδη, ζητήθηκε η συμβολή οίκου με τίμημα τις €35.000. Ωστόσο, με επιστολή του ο κ. Μουσκάλλης προς την Επιτροπεία ζητούσε όπως διοριστεί ο Νικόλας Χατζηγιάννης, αναφέροντας στην επιστολή του πως πρόκειται για άτομο με προσωπικότητα και όραμα.
Η πειθαρχική Χατζηγιάννη και η σχέση με Χάρη
Αιχμές και για την αρχική επιλογή Νικόλα Χατζηγιάννη ως μέλος της Επιτροπείας του Συνεργατισμού από τον Υπουργό Οικονομικών άφησε ο Γενικός Ελεγκτής ο οποίος επικαλέστηκε προσωπική του πληροφόρηση πως ενώ ο κ. Χατζηγιάννης εργαζόταν στην Τράπεζα Κύπρου είχε διαταχθεί εναντίον του πειθαρχική έρευνα, η οποία τερματίστηκε λόγω της αποχώρησης του για να διοριστεί στον Συνεργατισμό. «Ο κ. Χατζηγιάννης καλύπτεται από το τεκμήριο της αθωότητας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μιχαηλίδης, ενώ αρνήθηκε να προβεί σε αποκάλυψη της πηγής των πληροφοριών του υπογραμμίζοντας πως πρόκειται για αξιόπιστη πηγή. Διερωτήθηκε πως έγινε η επιλογή Χατζηγιάννη από τον Χάρη Γεωργιάδη τη στιγμή που όφειλε να γνωρίζει ως μελλοντικός εργοδότης και να ρωτήσει την Τράπεζα Κύπρου τι συνέβαινε με τον κ. Χατζηγιάννη. «Γνωστές είναι οι πληροφορίες για τις φιλικές σχέσεις του Νικόλα Χατζηγιάννη με τον Υπουργό Οικονομικών καθώς φοιτούσαν και οι δύο στο English School με ένα χρόνο διαφορά και σπούδαζαν μαζί, χωρίς ωστόσο να σημαίνουν τίποτα όλα αυτά», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Γενικός Ελεγκτής.
Κουρουνάς και Altamira
Χωρίς τέλος ήταν οι αιχμές για τους διορισμούς και αποφάσεις διαχείρισης στον Συνεργατισμό από τον Γενικό Ελεγκτή ο οποίος δεν δίστασε να αφήσει υπόνοιες για τον διορισμό του Βαρνάβα Κουρουνά ως επικεφαλή της Altamira. Όπως επισήμανε ενώ ο κ. Κουρουνάς εξέφραζε την αντίθεση του με τη δημιουργία πλατφόρμας και την συμφωνία με την Altamira, βρέθηκε σήμερα να είναι γενικός διευθυντής της Altamira. Επίσης, ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης κάλεσε την Ερευνητική να διερευνήσει το ενδεχόμενο κατά πόσον προκύπτει θέμα σύγκρουσης συμφερόντων με τον διορισμό Κουρουνά, καθώς, όπως υπογράμμισε, ο κ. Κουρουνάς διετέλεσε Γενικός Διευθυντής της ΣΠΕ Νήσου και επιτηρούσε την χορήγηση δανείων. Πως μπορεί τώρα, είπε, να τίθεται επικεφαλής μιας πλατφόρμας η οποία διαχειρίζεται Μη Εξυπηρετούμενες Χορηγήσεις.
Επίδομα €25.000 στον Διονυσίου
Ο Γενικός Ελεγκτής κάκισε την απόφαση της Επιτροπείας το 2016 για την αύξηση της μισθοδοσίας των μελών της Επιτροπείας και της αντιμισθίας των μη εκτελεστικών συμβούλων. Όπως είπε, δόθηκαν αυξήσεις πέραν του 50% με αποτέλεσμα η μισθοδοσία του προέδρου να αυξηθεί από 50 σε 75 χιλιάδες, του αντιπροέδρου από 38 σε 50 χιλιάδες και η αντιμισθία των μη εκτελεστικών από 15 σε 25 χιλιάδες. Οι εν λόγω αυξήσεις, ανέφερε, έπρεπε να δοθούν σε έναν οργανισμό που επιτυγχάνει τους στόχους τους, ενώ η αυξημένη μισθοδοσία μετέτρεψε τις θέσεις αυτές ως ελκυστικές με τα άτομα που τις κατέχουν να γίνονται υποχείρια των εντολών είτε από τα κάτω είτε από τα πάνω.
Με αφορμή τις μισθολογικές αυξήσεις, ο Γενικός Ελεγκτής εξέφρασε την έκπληξη του από το γεγονός ότι μόλις την περασμένη Πέμπτη ενημερώθηκε ότι ο κ. Διονυσίου του Υπουργείου Οικονομικών πληρώνεται από τον Συνεργατισμό για τη συμμετοχή του ως παρατηρητής στις συνεδρίες της Επιτροπείας με επίδομα που φθάνει τα €25.000 ετησίως. Ο κ Μιχαηλίδης ανέφερε ότι η Ελεγκτική Υπηρεσία επικοινώνησε τηλεφωνικώς με τον κ. Διονυσίου ο οποίος επιβεβαίωσε ότι παίρνει επίδομα ο οποίος έκανε λόγο για €20.000.
Εισιτήρια UEFA
O Οδυσσέας Μιχαηλίδης αναφέρθηκε και στον διορισμό Γιάννου Σταυρινίδη από τον Υπουργό Οικονομικών στο Διοικητικό Συμβούλιο της Cyta, υπογραμμίζοντας πως το ΔΣ με τη συγκατάθεση του κ Σταυρινίδη παραχώρησε δύο εισιτήρια προς Νικόλα Χατζηγιάννη και Γιάννο Σταυρινίδη για να παρακολουθήσουν αγώνα της UEFA στο εξωτερικό. Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς του η χρήση αυτών των εισιτηρίων αποποιήθηκε με την κυκλοφορία του προσχεδίου της έκθεσης της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για την Cyta.
Πάρτι κομμάτων στον Συνεργατισμό
Όλο το πολιτικό σύστημα ήθελε την ανεξαρτησία των ΣΠΙ και η οποία διαφυλασσόταν ως κόρη οφθαλμού, ανέφερε στην κατάθεση του ο Παναγιώτης Φιλίππου που διετέλεσε Πρόεδρος της Επιτροπείας της Συνεργατικής Κεντρικής Τράπεζας την περίοδο 15 Σεπτεμβρίου και 15 Νοεμβρίου 2012. «Οι Επιτροπείες ανήκαν στα πολιτικά κόμματα και αντανακλούσαν τη δύναμη των κομμάτων στην τοπική κοινωνία. Σημείωσε πως υπήρχε μια επιείκεια από την Επιτροπεία και τα προβλήματα συσσωρεύονταν», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Φιλίππου, ενώ ερωτηθείς αν δεν τον ανησυχούσαν το «πάρτι» που γινόταν στα ΣΠΙ με μεγάλες χορηγήσεις προς τα μέλη των ΣΠΙ, τα οποία μάλιστα δεν πλήρωναν, δήλωσε πως όλα όσα ακούγονταν ήταν καταγραμμένο σε εκθέσεις ελέγχων..
Πρόσθεσε πως η Ελεγκτική Υπηρεσία Συνεργατικών Εταιρειών κατέγραφε κάθε χρόνο αυτές τις ατασθαλίες και τις παρατυπίες στις ετήσιες εκθέσεις τις οποίες υπέβαλλε στην Υπηρεσία Εποπτείας και Ανάπτυξης και στον Υπουργό Εμπορίου, ο οποίος με τη σειρά του τις υπέβαλλε στην Επιτροπή της Βουλής. Απαντώντας σε διευκρινιστική ερώτηση, ο κ. Φιλίππου εξέφρασε την πεποίθηση ότι ο εκάστοτε Υπουργός Εμπορίου γνώριζε την κατάσταση και είχε καθαρή εικόνα για την όλη κατάσταση που επικρατούσε.
Με συγχωνεύσεις προσπάθησαν να καλύψουν το πρόβλημα
Σε άλλο σημείο της κατάθεσής του, ο κ. Φιλίππου είπε πως ο ρόλος του Κεντρικού Φορέα και της Υπηρεσίας Εποπτείας δεν ήταν ξεκάθαρος στο νομικό πλαίσιο, σημειώνοντας πως θα έπρεπε η Υπηρεσία Εποπτείας να λαμβάνει αποφάσεις και μέτρα. Πρόσθεσε πως το μόνο που έγινε το 2008 μέχρι το 2012 ήταν οι συγχωνεύσεις και από τις 118 έγιναν το 2012-2013 στα 93 ΣΠΙ. Αυτές οι συγχωνεύσεις έπρεπε να φέρουν αποτελέσματα, ωστόσο αυτοί που λάμβαναν αποφάσεις τις έκαναν για να κρύψουν ή να καλύψουν καταστάσεις.
Όπως είπε για παράδειγμα, στην ΣΠΕ Αγίας Φύλας που υπήρχαν τεράστια προβλήματα αποφασίστηκε να συγχωνευτεί και με αυτό τον τρόπο πίστεψαν ότι λύθηκε το πρόβλημα, ενώ θα έπρεπε να ληφθούν μέτρα και να υπάρξει τιμωρία. Πρόσθεσε πως τα μόνα βιώσιμα Συνεργατικά ήταν τα επαγγελματικά ταμιευτήρια με πολύ χαμηλό ποσοστό ΜΕΔ και για να ρίξουν το δείκτη των ΜΕΔ σε όλα τα ΣΠΙ τα συνένωσαν με αποτέλεσμα να τα χάσουν όλα.
Απαντώντας σε ερώτηση, είπε πως η κακοδαιμονία στα Μη επαγγελματικά Συνεργατικά ήταν η ανοχή και η έλλειψη αυστηρών κανόνων και τιμωρίας, ενώ σε ερώτηση ποια άλλα ΣΠΙ είχαν μεγάλα προβλήματα αναφέρθηκε στην ΣΠΕ Πολεμίου, ΣΠΕ Στρουμπιού, ενώ, όπως ανέφερε, είναι και αρκετά άλλα που είναι καταγεγραμμένα στις εκθέσεις. Απάντησε θετικά επίσης σε ερώτηση αν και τα ΣΕΠ Άχνας και Αγίας Νάπας είχαν παρόμοια προβλήματα.
Δάνεια και σε πεθαμένους
Χαρακτηριστικό παράδειγμα των ατασθαλιών που γίνονταν στον Συνεργατισμό, σύμφωνα με τον κ. Φιλίππου, είναι και το γεγονός ότι παραχωρούνταν δάνεια ακόμη και σε πεθαμένους με πλαστογραφία της ταυτότητας.
Προβληματική η δομή
Δεν ήταν ξεκάθαρο ποιος ήταν υπεύθυνος να επιβάλλει ποινές και τιμωρίες στις ατασθαλίες που σημειώνονταν, ανέφερε από την πλευρά του ο Γρηγόρης Μαλιώτης που διετέλεσε μέλος της Επιτροπείας της ΣΚΤ από τις 26 Ιουνίου 2010 μέχρι τις 20 Οκτωβρίου 2013. Πρόσθεσε πως αυτό που πίστευαν όλοι είναι πως τα προβλήματα θα λύνονταν με τις συγχωνεύσεις, ενώ, όπως είπε, υπήρχε μια μυστική συμφωνία και ένας άγραφος νόμος να μην υποβάλλονται κυρώσεις στις Γραμματείες των ΣΠΙ.
«Η δομή της Επιτροπείας ήταν προβληματική», είπε, και πρόσθεσε πως υπάρχουν εκθέσεις της Επιτροπής Ελέγχου που καταγράφουν τα προβλήματα και δίνουν εισηγήσεις. Τόνισε πως οι εκθέσεις που αφορούσαν τα σοβαρά ζητήματα στις ΣΠΙ Αγίας Νάπας, Στρουμπιού, Αγίας Φύλας και άλλων θα έπρεπε να πάνε κατευθείαν στην Αστυνομία.
Σε άλλο σημείο, και ερωτηθείς κατά πόσον ο ρόλος της ΣΚΤ ήταν να διενεργεί ελέγχους και να αναφέρει τα ζητήματα στον Έφορο Εποπτείας, ο κ. Μαλιώτης είπε πως δεν ήταν ξεκάθαροι οι ρόλοι. Ανέφερε πως η συνεργασία δεν ήταν εντελώς αμφίδρομη αλλά περισσότερο εστιαζόταν στην ενημέρωση της Επιτροπείας προς τον Έφορο και όχι το αντίστροφο.