Πως η ΣΚΤ θα μετεξελιχθεί σε Φορέα Διαχείρισης ΜΕΧ
14:44 - 30 Ιουλίου 2018
Σε Φορέα Διαχείρισης Μη Εξυπηρετούμενων Χορηγήσεων (ΜΕΧ) μετατρέπεται η εναπομένουσα οντότητα της Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας με την Ελληνική Τράπεζα. Μάλιστα, στην ετήσια έκθεση της η Μονάδας Διαχείρισης της Συμμετοχής της Κυπριακής Δημοκρατίας στην Ιδιοκτησιακή Δομή Πιστωτικών Ιδρυμάτων καταγράφει ποια θα είναι η λειτουργία της ΣΚΤ μέχρι την ολοκλήρωση της συμφωνίας, τα βήματα μετατροπής σε Φορέα καθώς επίσης και για το τι μέλλει γενέσθαι της συμμετοχής της ΣΚΤ στην Altamira Asset Management Cyprus.
Συγκεκριμένα, η ΣΚΤ με την ολοκλήρωση της πώλησης των περιουσιακών στοιχείων και δραστηριοτήτων της που δεν σχετίζονται με ΜΕΧ, θα επικεντρωθεί στη:
Συγκεκριμένα, η ΣΚΤ με την ολοκλήρωση της πώλησης των περιουσιακών στοιχείων και δραστηριοτήτων της που δεν σχετίζονται με ΜΕΧ, θα επικεντρωθεί στη:
- διασφάλιση της συνέχειας στη διαχείριση του χαρτοφυλακίου των ΜΕΧ,
- παροχή στήριξης για την επιτυχή ενσωμάτωση των συστημάτων και δεδομένων στον αγοραστή και της ομαλής μετάβασης στη νέα τάξη πραγμάτων, και
- συνέχιση της παροχής μηχανογραφικής υποστήριξης προς τον Οργανισμό Χρηματοδοτήσεως Στέγης μέχρι να ανεξαρτητοποιηθεί δημιουργώντας τις δικές του μηχανογραφικές υποδομές και συστήματα.
Η εναπομένουσα οντότητα:
- δεν θα δύναται να αποδέχεται καταθέσεις ή να εκδίδει νέα δάνεια,
- θα διεξάγει εργασίες και θα παρέχει υπηρεσίες οι οποίες θα αφορούν αποκλειστικά και μόνο τη διαχείριση του χαρτοφυλακίου των ΜΕΧ, και την εκμετάλλευση των ακινήτων και άλλων περιουσιακών στοιχείων που θα παραμείνουν στην κατοχή της, και
- θα εκπληρώνει τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τη Μεταβατική Συμφωνία Παροχής Υπηρεσιών (ΜΣΠΥ) μεταξύ ΣΚΤ και Ελληνικής Τράπεζας.
Με την εκπνοή της μεταβατικής περιόδου (εντός 15 μηνών από τη συμφωνία μεταφοράς) μέσα στα πλαίσια της οποίας θα ολοκληρωθεί η ενσωμάτωση των περιουσιακών στοιχείων και η μεταφορά των σχετικών δεδομένων στα συστήματα του Αγοραστή, η εναπομένουσα οντότητα αναμένεται να μετεξελιχθεί σε Φορέα Διαχείρισης Μη Εξυπηρετούμενων Χορηγήσεων (Φορέα).
Φορέας Διαχείρισης ΜΕΧ
Αξίζει να σημειωθεί πως η Κυπριακή Δημοκρατία, θα πρέπει εντός περιόδου 3 μηνών από την ημερομηνία της απόφασης να αποστείλει στην ΕΕ τα προκαταρκτικά σχέδια για τη λειτουργία τόσο της εναπομένουσας οντότητας όσο και για τη δημιουργία του Φορέα στη βάση των πιο κάτω:
- Όλες οι αξιώσεις των μετόχων της ΣΚΤ παραμείνουν στην Εναπομένουσα Οντότητα.
- Σε αντάλλαγμα για όλα τα μέτρα ενίσχυσης που παρέχει η ΚΔ κατά τη διαδικασία πώλησης μέρους του Ενεργητικού και Παθητικού της ΣΚΤ θα λάβει απαίτηση από την Εναπομένουσα Οντότητα.
- Η Εναπομένουσα Οντότητα / Φορέας θα παραιτηθεί από την άδεια άσκησης τραπεζικών εργασιών ή θα περιορίσει το εύρος της άδειας αυτής στο ελάχιστο απαραίτητο παρέχοντας τη δυνατότητα διεξαγωγής των δραστηριοτήτων που περιγράφονται πιο κάτω. Σε κάθε περίπτωση, η τραπεζική άδεια θα αποσυρθεί πλήρως εντός 15 μηνών.
- Η μοναδική δραστηριότητα της Εναπομένουσας Οντότητας / Φορέα θα είναι η διαχείριση των περιουσιακών στοιχείων εντός της περιμέτρου της, κυρίως μέσα από μακροπρόθεσμες βιώσιμες αναδιαρθρώσεις στη βάση των κατευθυντήριων οδηγιών της ΚΤΚ με σκοπό τη μεγιστοποίηση της αξίας του χαρτοφυλακίου για την αποπληρωμή της Δημοκρατίας όσο το δυνατόν ταχύτερα. Εκτός από την εκπλήρωση αυτών των στόχων, η Εναπομένουσα Οντότητα / Φορέας δεν θα ασκεί οποιαδήποτε άλλη οικονομική δραστηριότητα.
- Η δομή διακυβέρνησης του Φορέα θα οριστεί έτσι ώστε να διοικείται από εξειδικευμένους εμπειρογνώμονες με την απαραίτητη διεθνή εμπειρία στη διαχείριση ΜΕΧ και ακίνητης περιουσίας. Αυτό θα αποδειχθεί/επιβεβαιωθεί από ανεξάρτητη εταιρεία προσλήψεων. Οι Αρχές της Δημοκρατίας θα διασφαλίσουν ότι όλα τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου και των μελών της διοίκησης του Φορέα θα είναι ανεξάρτητα από τις Αρχές της Δημοκρατίας και δεν θα μπορούν να λάβουν καμία εντολή από τις Αρχές της Δημοκρατίας (εκτός από την περίπτωση που αφορά την προστασία των χρημάτων των φορολογουμένων και τη μεγιστοποίηση της αξίας ανάκτησης των περιουσιακών στοιχείων που παραμένουν στην Εναπομένουσα Οντότητα / Φορέα) . Η Διοίκηση του Φορέα θα αποζημιώνεται με βάση την επιτυχία διαχείρισης των περιουσιακών στοιχείων.
- Η καθημερινή διαχείριση (αποκαλούμενη "εξυπηρέτηση") των περιουσιακών στοιχείων δεν θα γίνει εσωτερικά αλλά από μια πλήρως ανεξάρτητη ιδιωτική εταιρεία παροχής υπηρεσιών (Servicer) χωρίς οικονομική σύνδεση με την Εναπομένουσα Οντότητα ή το κράτος. Η αποζημίωση προς την ιδιωτική εταιρεία διαχείρισης θα βασίζεται στην απόδοσή της όσον αφορά τη διαχείριση των περιουσιακών στοιχείων.
- Η συμμετοχή της ΣΚΤ στην κοινοπραξία Altamira Asset Management (Cyprus) Ltd (Altamira Cyprus) θα παραμείνει στην Εναπομένουσα Οντότητα και θα ρευστοποιηθεί / πωληθεί σε ιδιώτες εντός 6 μηνών με ανοικτή, διαφανή και άνευ όρων διαδικασία προσφορών.
- Η Εναπομένουσα Οντότητα / Φορέας δεν θα αποκτήσει κανένα μερίδιο σε καμία επιχείρηση (εκτός από ενδεχομένως στο πλαίσιο της διαχείρισης των υπαρχόντων περιουσιακών της/του στοιχείων).
Προσωπικό
Ο αναγκαίος αριθμός των ατόμων που θα στελεχώνουν την Εναπομένουσα Οντότητα και στη συνέχεια το Φορέα έχει υπολογιστεί περίπου στα 250 άτομα προερχόμενα από το υφιστάμενο προσωπικό της ΣΚΤ από διάφορους τομείς και δραστηριότητες που σχετίζονται με τις εργασίες που αναμένεται να διεξάγει ο Φορέας, πέραν των περίπου 400 ατόμων που εργάζονται ήδη στην ALTAMIRA (εκ των οποίων 80 υπάλληλοι μέσω Συμφωνίας Μεταφοράς).
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση, η ΣΚΤ έχει ήδη αναθέσει σε ανεξάρτητο συμβουλευτικό οίκο την εκπόνηση σχετικής μελέτης για τη διαμόρφωση της δομής, της περιγραφής θέσεων εργασίας, των γραμμών αναφοράς καθώς και του καταρτισμού μιας διαφανούς και αξιοκρατικής διαδικασίας επιλογής των στελεχών που θα απαρτίζουν την Εναπομένουσα Οντότητα στη βάση ικανοτήτων, προσόντων και εμπειρίας. Επίσης, έχουν ήδη επιλεγεί τα κτίρια τα οποία θα στεγάσουν το εν λόγω προσωπικό σε παγκύπρια βάση και έχουν επίσης εντοπιστεί τόσο τα συστήματα και η μηχανογραφική υποδομή όσο και οι συμφωνίες και τα συμβόλαια τα οποία θεωρούνται αναγκαία για τη συνέχιση της εύρυθμης λειτουργίας της Εναπομένουσας Οντότητας.
Πέραν των προκαταρκτικών σχεδίων για τη λειτουργία της εναπομένουσας οντότητας που θα πρέπει να αποσταλούν στην ΕΕ, η ΣΚΤ μέσω των εσωτερικών της διαδικασιών, θα πρέπει να ορίσει άμεσα ανεξάρτητο οίκο (περιλαμβανομένου και ενδεχόμενα του ΔΝΤ μέσω της ΚΔ) για την καταγραφή του πλαισίου λειτουργίας του Φορέα και τις ενδεχόμενες αλλαγές του νομικού πλαισίου για την καλύτερη λειτουργία του Φορέα.
Σύμφωνα με την Μονάδα, ορισμένες παράμετροι που πρέπει να αναπτυχθούν περαιτέρω από τον οίκο είναι οι ακόλουθες:
• Ο καταρτισμός επιχειρηματικού πλάνου, η επιβεβαίωση των ταμειακών ροών και η διασφάλιση της λειτουργίας της οντότητας σε εμπορική βάση, με στόχο τη μεγιστοποίηση των εσόδων για το κράτος.
• Η ρύθμιση της σχέσης του Κράτους ως μετόχου και της Διοίκησης του Φορέα.
• Η διάρθρωση της σχέσης της νέας οντότητας με τον πάροχο υπηρεσιών για τη διαχείριση των ΜΕΧ.
• Σχεδιασμός του μηχανισμού παρακολούθησης για τη λειτουργία του Φορέα.
• Διαχείριση της πλευράς των υποχρεώσεων του Φορέα, δηλαδή των υποχρεώσεων που αναλαμβάνει η ΣΚΤ σύμφωνα με τη σύμβαση για τη μεταφορά περιουσιακών στοιχείων στην Ελληνική Τράπεζα.
• Ο προσδιορισμός των προϋποθέσεων για συμμετοχή ιδιωτών επενδυτών στο μετοχικό κεφάλαιο του Φορέα ή και για πώληση μέρους του υπό διαχείριση χαρτοφυλακίου με σκοπό τη μεγιστοποίηση των δημόσιων εσόδων.
Ο ίδιος ή άλλος ανεξάρτητος οίκος θα πρέπει να αξιολογήσει άμεσα την υφιστάμενη συμφωνία με την Altamira Cyprus, προκειμένου να αποφασιστεί είτε (α) η τροποποίησή της είτε (β) η διεξαγωγή μιας ανοικτής και διαφανούς διαδικασίας για επιλογή νέου διαχειριστή (μη εξαιρουμένης και της Altamira Cyprus).
Ο αναγκαίος αριθμός των ατόμων που θα στελεχώνουν την Εναπομένουσα Οντότητα και στη συνέχεια το Φορέα έχει υπολογιστεί περίπου στα 250 άτομα προερχόμενα από το υφιστάμενο προσωπικό της ΣΚΤ από διάφορους τομείς και δραστηριότητες που σχετίζονται με τις εργασίες που αναμένεται να διεξάγει ο Φορέας, πέραν των περίπου 400 ατόμων που εργάζονται ήδη στην ALTAMIRA (εκ των οποίων 80 υπάλληλοι μέσω Συμφωνίας Μεταφοράς).
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση, η ΣΚΤ έχει ήδη αναθέσει σε ανεξάρτητο συμβουλευτικό οίκο την εκπόνηση σχετικής μελέτης για τη διαμόρφωση της δομής, της περιγραφής θέσεων εργασίας, των γραμμών αναφοράς καθώς και του καταρτισμού μιας διαφανούς και αξιοκρατικής διαδικασίας επιλογής των στελεχών που θα απαρτίζουν την Εναπομένουσα Οντότητα στη βάση ικανοτήτων, προσόντων και εμπειρίας. Επίσης, έχουν ήδη επιλεγεί τα κτίρια τα οποία θα στεγάσουν το εν λόγω προσωπικό σε παγκύπρια βάση και έχουν επίσης εντοπιστεί τόσο τα συστήματα και η μηχανογραφική υποδομή όσο και οι συμφωνίες και τα συμβόλαια τα οποία θεωρούνται αναγκαία για τη συνέχιση της εύρυθμης λειτουργίας της Εναπομένουσας Οντότητας.
Πέραν των προκαταρκτικών σχεδίων για τη λειτουργία της εναπομένουσας οντότητας που θα πρέπει να αποσταλούν στην ΕΕ, η ΣΚΤ μέσω των εσωτερικών της διαδικασιών, θα πρέπει να ορίσει άμεσα ανεξάρτητο οίκο (περιλαμβανομένου και ενδεχόμενα του ΔΝΤ μέσω της ΚΔ) για την καταγραφή του πλαισίου λειτουργίας του Φορέα και τις ενδεχόμενες αλλαγές του νομικού πλαισίου για την καλύτερη λειτουργία του Φορέα.
Σύμφωνα με την Μονάδα, ορισμένες παράμετροι που πρέπει να αναπτυχθούν περαιτέρω από τον οίκο είναι οι ακόλουθες:
• Ο καταρτισμός επιχειρηματικού πλάνου, η επιβεβαίωση των ταμειακών ροών και η διασφάλιση της λειτουργίας της οντότητας σε εμπορική βάση, με στόχο τη μεγιστοποίηση των εσόδων για το κράτος.
• Η ρύθμιση της σχέσης του Κράτους ως μετόχου και της Διοίκησης του Φορέα.
• Η διάρθρωση της σχέσης της νέας οντότητας με τον πάροχο υπηρεσιών για τη διαχείριση των ΜΕΧ.
• Σχεδιασμός του μηχανισμού παρακολούθησης για τη λειτουργία του Φορέα.
• Διαχείριση της πλευράς των υποχρεώσεων του Φορέα, δηλαδή των υποχρεώσεων που αναλαμβάνει η ΣΚΤ σύμφωνα με τη σύμβαση για τη μεταφορά περιουσιακών στοιχείων στην Ελληνική Τράπεζα.
• Ο προσδιορισμός των προϋποθέσεων για συμμετοχή ιδιωτών επενδυτών στο μετοχικό κεφάλαιο του Φορέα ή και για πώληση μέρους του υπό διαχείριση χαρτοφυλακίου με σκοπό τη μεγιστοποίηση των δημόσιων εσόδων.
Ο ίδιος ή άλλος ανεξάρτητος οίκος θα πρέπει να αξιολογήσει άμεσα την υφιστάμενη συμφωνία με την Altamira Cyprus, προκειμένου να αποφασιστεί είτε (α) η τροποποίησή της είτε (β) η διεξαγωγή μιας ανοικτής και διαφανούς διαδικασίας για επιλογή νέου διαχειριστή (μη εξαιρουμένης και της Altamira Cyprus).