Επιφυλάξεις Κεντρικής για διατραπεζικές προμήθειες
17:00 - 04 Ιουνίου 2018
Εναρμονιστικό νομοσχέδιο για την αποτελεσματική εφαρμογή άρθρων ευρωπαϊκού κανονισμού σχετικά με τις διατραπεζικές προμήθειες για πράξεις πληρωμών με πιστωτικές κάρτες, συζητήθηκε σε συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών με την Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου να εκφράζει επιφυλάξεις σε σχέση με αρμοδιότητες που της τίθενται και οι οποίες ενδεχομένως να αφορούν θέματα προστασίας του ανταγωνισμού.
Το νομοσχέδιο, το οποίο θα έπρεπε να είχε ψηφιστεί το 2015, ορίζει την ΚΤ της Κύπρου, την Επιτροπή Προστασίας Ανταγωνισμού (ΕΠΑ) και την Υπηρεσίας Προστασίας του Καταναλωτή του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού ως τις αρμόδιες αρχές για την τήρηση και εφαρμογή του σχετικού ευρωπαϊκού κανονισμού και του νόμου και προσδίδει σε αυτές τις αρχές εξουσία να απαιτούν και να λαμβάνουν πληροφορίες και στοιχεία από εποπτευόμενους, να εκτελούν ελέγχους και έρευνες, να παρακολουθούν την επιβολή και συμμόρφωση των εποπτευόμενων με τον εν λόγω κανονισμό και νόμο και να επιβάλλουν διοικητικά μέτρα και κυρώσεις για παράβαση του κανονισμού και του νόμου.
Οι διατραπεζικές προμήθειες αποτελούν βασικό μέρος των προμηθειών που επιβάλλονται στους εμπόρους από τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών αποδοχής κάρτας για κάθε πράξη πληρωμής με κάρτα. Οι έμποροι με τη σειρά τους ενσωματώνουν το εν λόγω κόστος σχετικά με την κάρτα όπως και κάθε άλλο κόστος για αυτούς στις γενικές τιμές των αγαθών και των υπηρεσιών.
Σύμφωνα με τον σχετικό ευρωπαϊκό κανονισμό, οι πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών δεν πρέπει να προσφέρουν ή να απαιτούν διατραπεζική προμήθεια ανά συναλλαγή που να υπερβαίνει το 0,2% της αξίας της συναλλαγής για οποιαδήποτε συναλλαγή με χρωστική κάρτα.
Όπως αναφέρθηκε ενώπιον της Επιτροπής Οικονομικών, μέχρι σήμερα αποφάσιζαν οι τράπεζες και οι διαχειριστές πληρωμών για το πλαφόν που θα τίθετο στην διατραπεζική προμήθεια για πράξεις πληρωμών με κάρτα, ενώ από το 2015 υπάρχει πλαφόν στην διατραπεζική προμήθεια αλλά δεν υπάρχει αρμόδια αρχή που να εποπτεύει τις προμήθειες.
Εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών αφού ανέφερε ενώπιον της Επιτροπής πως είμαστε ως Κύπρος εκπρόθεσμοι γιατί δεν υπήρχε συμφωνία επί του θέματος και ότι το νομοσχέδιο βρίσκεται σε διαβούλευση για ενάμισι χρόνο, είπε ότι καταναλώθηκε πολύς χρόνος διαβούλευσης με τις αρμόδιες αρχές για την κατανομή αρμοδιοτήτων και αποφασίστηκε τελικά όπως ΚΤ και ΕΠΑ για ορισμένες κοινές αρμοδιότητες που τους ανατίθενται να συνάψουν μεταξύ τους μνημόνιο συναντίληψης για περαιτέρω κατανομή αρμοδιοτήτων.
Σε επιστολή της προς την Επιτροπή Οικονομικών, ημερομηνίας 1η Ιουνίου του 2018, η Διοικήτρια της ΚΤ Χρυστάλλα Γιωρκάτζη αναφέρει ότι αναθεωρημένη εκδοχή του νομοσχεδίου που υπέβαλε στη Νομική Υπηρεσία της Δημοκρατίας στις 9 Μαρτίου του 2018 «αναθέτει στην ΚΤ, πέραν της συλλογής στοιχείων, τη διαβίβαση πληροφόρησης στην ΕΠΑ όπου η ΚΤ βάσιμα κρίνει ότι ενδεχομένως να υπάρχουν θέματα ανταγωνισμού και την επιβολή μέτρων ή/και κυρώσεων από την ίδια την ΚΤ, καθήκοντα τα οποία εμείς κρίνουμε πως δεν συνάδουν με τη θέση» που εξέφρασε για το θέμα η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Όπως αναφέρεται στην επιστολή της κ. Γιωρκάτζη, η ΕΚΤ διατύπωσε γνώμη στην οποία αναφέρει πως «αντιλαμβάνεται ότι το σχέδιο νόμου δεν αποσκοπεί στην ανάθεση στην ΚΤ καθηκόντων σχετικών με τον ανταγωνισμό, δεδομένου ότι τα εν λόγω καθήκοντα πρόκειται να ανατεθούν στην Επιτροπή Ανταγωνισμού» και προσθέτει πως «χαιρετίζει το γεγονός αυτό και προς αποφυγή οποιασδήποτε αμφιβολίας καλεί το Υπουργείο Οικονομικών να αποσαφηνίσει ότι το σχέδιο νόμου δεν αναθέτει στην ΚΤ τέτοια καθήκοντα».
Η εκπρόσωπος της ΕΠΑ ανέφερε ότι η Επιτροπή συμφωνεί με το Υπουργείο Οικονομικών και ότι η ΚΤ δεν καλείται να παίρνει αποφάσεις για θέματα ανταγωνισμού.
Επιπλέον, ανέφερε ότι στα άλλα κράτη μέλη της ΕΕ είτε ανατέθηκαν αρμοδιότητες από κοινού στην ΚΤ και στην ΕΠΑ είτε μόνο στην ΚΤ, ενώ σημείωσε πως αυτή την στιγμή η ΕΠΑ είναι υποστελεχωμένη και δεν θα μπορούσε να αναλάβει την πλήρη εφαρμογή του κανονισμού.
Σύμφωνα με την εκπρόσωπο του ΥΠΟΙΚ, οι αρμοδιότητες και εξουσίες που έχουν οι τρεις αρμόδιες αρχές είναι η δυνατότητα συνεργασίας με άλλες αρχές και όργανα, η δυνατότητα αίτησης σε αρμόδιο Δικαστήριο, η εξουσία συλλογής πληροφοριών/στοιχείων, η λήψη περαιτέρω απαραίτητων ή σχετικών διευκρινίσεων, εγγράφων και πληροφοριών, η διεξαγωγή αυτεπάγγελτων ερευνών (ή κατόπιν τεκμηριωμένων καταγγελιών και η συνεργασία και ανταλλαγή εγγράφων με άλλη αρμόδια αρχή/αρμόδια αρχή της ΕΕ.
Επίσης, ανέφερε ότι οι αρμόδιες αρχές έχουν την εξουσία να επιβάλλουν για κάθε παράβαση του νόμου και των κανονισμών σειρά διοικητικών μέτρων και κυρώσεων που αφορούν μεταξύ άλλων και πρόστιμο μέχρι 85.000 ευρώ. Σε σχέση με ποινικά αδικήματα και αστική ευθύνη το εναρμονιστικό νομοσχέδιο προβλέπει μεταξύ άλλων ποινή φυλάκισης που δεν υπερβαίνει τα πέντε έτη ή σε χρηματική ποινή μέχρι 700.000 ή και τις δύο ποινές.
Νομοσχέδιο εξωδικαστικών διαδικασιών επίλυσης διαφορών
Εξάλλου, η Επιτροπή Οικονομικών συζήτησε στο εναρμονιστικό νομοσχέδιο με τίτλο «Ο περί της Σύστασης και Λειτουργίας του Ενιαίου Φορέα Εξώδικης Επίλυσης διαφορών Χρηματοοικονομικής Φύσεως (Τροποποιητικός) Νόμος του 2018».
Σκοπός του νομοσχεδίου είναι η θέσπιση εξωδικαστικών διαδικασιών επίλυσης διαφορών, ως απαιτεί το Άρθρο 15 του Κανονισμού (ΕΕ 2015/751 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 29ης Απριλίου 2015 σχετικά με τις διατραπεζικές προμήθειες για πράξεις πληρωμών με κάρτες.
Το νομοσχέδιο εισαγάγει νέο Μέρος VIΓ στο βασικό νόμο, το οποίο αφορά τη ρύθμιση επίλυσης διαφόρων που προκύπτουν μεταξύ των δικαιούχων πληρωμής και των οικείων παρόχων υπηρεσιών πληρωμής και αποτελεί πρόσθετη αρμοδιότητα του Ενιαίου Φορέα Εξώδικης Επίλυσης Διαφορών Χρηματοοικονομικής Φύσης.
Με το προτεινόμενο νέο Μέρος VIΓ, ρυθμίζεται το δικαίωμα του δικαιούχου πληρωμής να υποβάλει παράπονο στο Χρηματοοικονομικό Επίτροπο, καθώς και η ακολουθητέα διαδικασία από τον εν λόγω Επίτροπο.
Μιλώντας στην Επιτροπή, ο Χρηματοοικονομικών Επίτροπος Παύλος Ιωάννου είπε ότι με την τροποποίηση δεν τίθεται θέμα επιπρόσθετων αρμοδιοτήτων του Επιτρόπου αλλά μια γραμμική επέκταση των αρμοδιοτήτων για να λυθεί ένα πρόβλημα δημοσίου συμφέροντος και πρόσθεσε ότι είτε κάνουμε είτε όχι την τροποποίηση θα δικαιούται ένα νομικό πρόσωπο να υποβάλει παράπονο στον Φορέα αν ο τζίρος που πραγματοποίησε το προηγούμενο έτος ανέρχετο μέχρι 250.000 ευρώ, ποσό που δεν μπορεί να ξεπεραστεί από μεγάλο αριθμό εταιρειών με την διατραπεζική προμήθεια ύψους 0,2%.
Ο Σύνδεσμος Τραπεζών ανέφερε ότι «επειδή η Κυβέρνηση είχε αδιέξοδο που να αναθέσει αυτή την αρμοδιότητα και αντί να δημιουργήσει ένα εξειδικευμένο φορέα που να ασχολείται με προμήθειες και αυτά τα είδους τα προϊόντα που είναι εντελώς διαφορετικά από τις υπόλοιπες τραπεζικές εργασίες, βρήκαν ένα έτοιμο φορέα και του αναθέτουν τις αρμοδιότητες».
Ανέφερε ότι ο Σύνδεσμος θέλει ο φορέας αυτός να είναι αποτελεσματικός και θα προτιμούσε να δημιουργηθεί για αυτά τα παράπονα κάτι ξεχωριστό από τον Φορέα Εξώδικης Επίλυσης διαφορών Χρηματοοικονομικής Φύσεως
Εκπρόσωπος της Υπηρεσίας Προστασίας του Καταναλωτή του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού ανέφερε ότι τις υπηρεσίες για επίλυση παραπόνων καταναλωτών μπορεί να τις προσφέρουν από τις 8 Ιουνίου που τίθεται σε εφαρμογή σχετική εναρμονιστική νομοθεσία εταιρείες ιδιωτικού δικαίου και σημείωσε ότι η σχετική νομοθεσία έχει ψηφιστεί από την Βουλή των Αντιπροσώπων από τον Ιούνιο του 2017.
Ανέφερε ότι ήδη έχει αδειοδοτηθεί για τον σκοπό αυτό μια μη κερδοσκοπική ιδιωτική εταιρεία και σύντομα θα λειτουργήσουν και δημόσιοι φορείς για διάφορους τομείς.
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ