ΥΠΟΙΚ: Απόφαση εξ ανάγκης η συμφωνία για Συνεργατισμό
10:24 - 27 Ιουνίου 2018
Δεν είναι μια συναλλαγή που γίνεται λόγω επιλογής αλλά εξ ανάγκης και αποτροπής κινδύνου. Αυτό ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών προσθέτοντας πως οι κίνδυνοι αφορούν την κατάσταση της Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας και κατά δεύτερο από το εποπτικό πλαίσιο.
Η κατάσταση της τράπεζας, ανέφερε ο κ. Γεωργιάδης, σχετίζεται με τις αδυναμίες, τις υστερήσεις που διαχρονικά κουβαλούσε η Συνεργατική Κυπριακή Τράπεζα, στον μεγάλο όγκο ΜΕΔ και τις δομές της Συνεργατικής.
Παράλληλα, πρόσθεσε πως υπήρξε έντονος κλονισμός της εμπιστοσύνης των καταθετών προς την ΣΚΤ που οδήγησε στη διαρροή €2 δις μέσα σε ένα δίμηνο και λόγω αυτής της διαρροής δεν μπορεί να θεωρηθεί μια σταθερή τράπεζα.
Τα πιο πάνω, είπε, αποτελούν το ένα σκέλος του προβλήματος. Το δεύτερο σκέλος αφορά το εποπτικό πλαίσιο το οποίο αλλάζει συνεχώς, γίνεται πιο αυστηρό και πιο απαιτητικό. Οι εποπτικές απαιτήσεις σήμερα δεν έχουν καμία σχέση με αυτές του 2013, υπέδειξες ο υπουργός Οικονομικών.
«Καθιστά αναπόφευκτη τη λήψη αποφάσεων τα δύο αυτά προβλήματα. Ενέργειες και αποφάσεις που θα οδηγούσαν σε ιδιωτικοποίηση της τράπεζας ήταν ήδη προδιαγεγραμμένες, αποτελούσε υποχρέωση του Κράτους. Έστω και αν δεν υπήρχε το ανέβασμα του πήχη των εποπτικών αρχών και έστω κι αν δεν υπήρχε ο κλονισμός της εμπιστοσύνης και η διαρροή καταθέσεων, αποτελούσε δέσμευση του Κράτους για ιδιωτικοποίηση της ΣΚΤ χωρίς να αποκλείεται και το ενδεχόμενο συγχώνευσης με μια άλλη τράπεζα.
Αυτή η ανάγκη να γίνουν όλα εδώ και τώρα, διογκώνει το κόστος για το Κράτος. Αν ήταν στο χέρι μας θα ακολουθείτο ο αρχικός σχεδιασμό, η σταδιακή, δηλαδή, ιδιωτικοποίηση του Συνεργατισμού στην επόμενη διετία».
Υπάρχουν επίσημες εποπτικές εισηγήσεις που εγείρουν τους κινδύνους που παρουσιάζουν τις προειδοποιήσεις που δεν μας αφήνουν, ανέφερε ο κ. Γεωργιάδης, άλλο περιθώριο από του να προχωρήσουμε με την διαδικασία ιδιωτικοποίηση εδώ και τώρα. Η όλη αυτή διαδικασία θα επιβαρύνει το δημόσιο χρέος το οποίο αναμένεται να αυξηθεί στο 110% του ΑΕΠ φέτος. Η αύξηση του δημόσιου χρέους οφείλεται από την μεταφορά ρίσκου από την Συνεργατική στο Κράτος.
«Πως θα διασφαλίσουμε ότι η ανάληψη του ρίσκου δεν θα είναι μόνιμη επιβάρυνση αποτελεί και το ζητούμενο σήμερα που θα πρέπει να γίνει μέσω των νομοθετικών ρυθμίσεων, καθώς επίσης και η δημιουργία Φορέα μέσω των περιουσιακών στοιχείων του Συνεργατισμού».
Αξιολογώ θετικά την ενισχυμένη συμμετοχή της Δήμητρας Επενδυτικής καθώς επίσης και την σημαντική παρουσία ξένων επενδυτών στην Ελληνική Τράπεζα, για αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Ελληνικής που απαιτείται για την ολοκλήρωση της Συμφωνίας. Ο κ. Γεωργιάδης χαρακτήρισε ως θετικό και την εργοδότηση 1.100 υπαλλήλων του Συνεργατισμού και η διατήρηση 72 υποκαταστημάτων από την Ελληνική.
Η κρατική εγγύηση, είπε, αφορά ένα σχέδιο εγγύησης του μισού περίπου δανειακού χαρτοφυλακίου της Συνεργατικής που αναλαμβάνει η Ελληνική Τράπεζα.
Με βάση εκτίμηση ανεξάρτητου χρηματοοικονομικού οίκου, οι ενδεχόμενες μη αναμενόμενες ζημιές σε περίοδο 12 ετών υπολογίζεται ότι δεν θα ξεπεράσουν τα €155 εκατ. εκ των οποίων τα €31 εκατ. αφορούν τις ενδεχόμενες μη-αναμενόμενες ζημιές του πρώτου έτους.
Η κυβερνητική εγγύηση θα προκύψει σε περίπτωση αδυναμίας του Συνεργατισμού—Φορέα να καλύψει μη αναμενόμενες ζημιές από το δανειακό αυτό χαρτοφυλάκιο, που σχετίζεται με ενδεχόμενη αθέτηση αποπληρωμής των ¾ αυτών των δανείων.
Λαμβάνοντας υπόψη την ανάγκη διατήρηση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας και να αποτρέψουμε ενδεχόμενους κινδύνους, ο υπουργός Οικονομικών ζήτησε όπως εγκριθεί η κρατική εγγύηση από την Βουλή.
Η κατάσταση της τράπεζας, ανέφερε ο κ. Γεωργιάδης, σχετίζεται με τις αδυναμίες, τις υστερήσεις που διαχρονικά κουβαλούσε η Συνεργατική Κυπριακή Τράπεζα, στον μεγάλο όγκο ΜΕΔ και τις δομές της Συνεργατικής.
Παράλληλα, πρόσθεσε πως υπήρξε έντονος κλονισμός της εμπιστοσύνης των καταθετών προς την ΣΚΤ που οδήγησε στη διαρροή €2 δις μέσα σε ένα δίμηνο και λόγω αυτής της διαρροής δεν μπορεί να θεωρηθεί μια σταθερή τράπεζα.
Τα πιο πάνω, είπε, αποτελούν το ένα σκέλος του προβλήματος. Το δεύτερο σκέλος αφορά το εποπτικό πλαίσιο το οποίο αλλάζει συνεχώς, γίνεται πιο αυστηρό και πιο απαιτητικό. Οι εποπτικές απαιτήσεις σήμερα δεν έχουν καμία σχέση με αυτές του 2013, υπέδειξες ο υπουργός Οικονομικών.
«Καθιστά αναπόφευκτη τη λήψη αποφάσεων τα δύο αυτά προβλήματα. Ενέργειες και αποφάσεις που θα οδηγούσαν σε ιδιωτικοποίηση της τράπεζας ήταν ήδη προδιαγεγραμμένες, αποτελούσε υποχρέωση του Κράτους. Έστω και αν δεν υπήρχε το ανέβασμα του πήχη των εποπτικών αρχών και έστω κι αν δεν υπήρχε ο κλονισμός της εμπιστοσύνης και η διαρροή καταθέσεων, αποτελούσε δέσμευση του Κράτους για ιδιωτικοποίηση της ΣΚΤ χωρίς να αποκλείεται και το ενδεχόμενο συγχώνευσης με μια άλλη τράπεζα.
Αυτή η ανάγκη να γίνουν όλα εδώ και τώρα, διογκώνει το κόστος για το Κράτος. Αν ήταν στο χέρι μας θα ακολουθείτο ο αρχικός σχεδιασμό, η σταδιακή, δηλαδή, ιδιωτικοποίηση του Συνεργατισμού στην επόμενη διετία».
Υπάρχουν επίσημες εποπτικές εισηγήσεις που εγείρουν τους κινδύνους που παρουσιάζουν τις προειδοποιήσεις που δεν μας αφήνουν, ανέφερε ο κ. Γεωργιάδης, άλλο περιθώριο από του να προχωρήσουμε με την διαδικασία ιδιωτικοποίηση εδώ και τώρα. Η όλη αυτή διαδικασία θα επιβαρύνει το δημόσιο χρέος το οποίο αναμένεται να αυξηθεί στο 110% του ΑΕΠ φέτος. Η αύξηση του δημόσιου χρέους οφείλεται από την μεταφορά ρίσκου από την Συνεργατική στο Κράτος.
«Πως θα διασφαλίσουμε ότι η ανάληψη του ρίσκου δεν θα είναι μόνιμη επιβάρυνση αποτελεί και το ζητούμενο σήμερα που θα πρέπει να γίνει μέσω των νομοθετικών ρυθμίσεων, καθώς επίσης και η δημιουργία Φορέα μέσω των περιουσιακών στοιχείων του Συνεργατισμού».
Αξιολογώ θετικά την ενισχυμένη συμμετοχή της Δήμητρας Επενδυτικής καθώς επίσης και την σημαντική παρουσία ξένων επενδυτών στην Ελληνική Τράπεζα, για αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Ελληνικής που απαιτείται για την ολοκλήρωση της Συμφωνίας. Ο κ. Γεωργιάδης χαρακτήρισε ως θετικό και την εργοδότηση 1.100 υπαλλήλων του Συνεργατισμού και η διατήρηση 72 υποκαταστημάτων από την Ελληνική.
Η κρατική εγγύηση, είπε, αφορά ένα σχέδιο εγγύησης του μισού περίπου δανειακού χαρτοφυλακίου της Συνεργατικής που αναλαμβάνει η Ελληνική Τράπεζα.
Με βάση εκτίμηση ανεξάρτητου χρηματοοικονομικού οίκου, οι ενδεχόμενες μη αναμενόμενες ζημιές σε περίοδο 12 ετών υπολογίζεται ότι δεν θα ξεπεράσουν τα €155 εκατ. εκ των οποίων τα €31 εκατ. αφορούν τις ενδεχόμενες μη-αναμενόμενες ζημιές του πρώτου έτους.
Η κυβερνητική εγγύηση θα προκύψει σε περίπτωση αδυναμίας του Συνεργατισμού—Φορέα να καλύψει μη αναμενόμενες ζημιές από το δανειακό αυτό χαρτοφυλάκιο, που σχετίζεται με ενδεχόμενη αθέτηση αποπληρωμής των ¾ αυτών των δανείων.
Λαμβάνοντας υπόψη την ανάγκη διατήρηση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας και να αποτρέψουμε ενδεχόμενους κινδύνους, ο υπουργός Οικονομικών ζήτησε όπως εγκριθεί η κρατική εγγύηση από την Βουλή.