Επέκταση προστασίας εγγυητών προτείνει το ΑΚΕΛ

Επέκταση της προστασίας των εγγυητών μέχρι το 2021 καθώς και τροποποιήσεις που αφορούν τη διαδικασία των εκποιήσεων, προβλέπουν οι τέσσερις προτάσεις νόμου της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΑΚΕΛ Αριστερά – Νέες Δυνάμεις που συζήτησε σήμερα η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών. Την έντονη διαφωνία του με τις προτάσεις εξέφρασε ο Σύνδεσμος Τραπεζών, ενώ το Υπουργείο Οικονομικών τοποθετήθηκε αρνητικά επί της τέταρτης πρότασης νόμου.

Ειδικότερα, η πρώτη πρόταση τροποποιεί τον νόμο περί αφερρεγγυότητας φυσικών προσώπων, ώστε η προστασία που παρέχεται σε εγγυητή σε σχέση με σύμβαση εγγύησης που αυτός έχει συνάψει για εξασφάλιση χρέους, το οποίο καλύπτεται από προσωπικό σχέδιο αποπληρωμής που καταρτίζεται για σκοπούς αναδιάρθρωσης χρεών, να επεκταθεί και σε εγγυητές που έχουν συνάψει συμβάσεις εγγύησης μέχρι και έξι χρόνια μετά την ημερομηνία έναρξης της ισχύος του βασικού νόμου. Σημειώνεται ότι με βάση την ισχύουσα νομοθεσία η προστασία που παρέχεται υπό το πιο πάνω καθεστώς αφορά αποκλειστικά και μόνο συμβάσεις εγγύησης που συνήφθησαν πριν από την ημερομηνία έναρξης της ισχύος του βασικού νόμου, δηλαδή πριν από την 7η Μαΐου 2015.
 
Η δεύτερη πρόταση τροποποιεί τον περί πτώχευσης νόμο, ώστε η προστασία που παρέχεται στον εγγυητή στο πλαίσιο διαδικασίας πτώχευσης σε σχέση με επαληθεύσιμα χρέη πτωχεύσαντος και η οποία αφορά τις μηνιαίες δόσεις που καταβάλλει ο εγγυητής με βάση τη σύμβαση εγγύησης να επεκταθεί και σε εγγυητές που έχουν συνάψει συμβάσεις εγγύησης μέχρι και έξι χρόνια μετά την ημερομηνία έναρξης της ισχύος του νόμου του 2015. Με βάση την νομοθεσία που ισχύει η προστασία που παρέχεται υπό το πιο πάνω καθεστώς, και η οποία εισήχθη με το νόμο του 2015, αφορά αποκλειστικά και μόνο συμβάσεις εγγύησης που συνήφθησαν πριν από την ημερομηνία έναρξης της ισχύος του εν λόγω νόμου, δηλαδή πριν από την 7η Μαΐου 2015.
 
Με την τρίτη πρόταση του ΑΚΕΛ Αριστερά  - Νέες Δυνάμεις, προτείνεται τροποποίηση του περί εταιρειών νόμου, έτσι ώστε η προστασία που παρέχεται, υπό συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις, σε εγγυητή και η οποία αφορά τη μη λήψη εναντίον του δικαστικών ή νομικών ή άλλων μέτρων από τους πιστωτές, καθώς και το ύψος των μηνιαίων δόσεων που καταβάλλει ο εγγυητής με βάση τη σύμβαση εγγύησης είτε για οφειλή εταιρείας που καλύπτεται από συμβιβασμό ή σχέδιο διακανονισμού για σκοπούς αναδιάρθρωσης είτε για επαληθεύσιμα χρέη εταιρείας που τελεί υπό εκκαθάριση, να επεκταθεί και σε εγγυητές που έχουν συνάψει συμβάσεις εγγύησης μέχρι και έξι χρόνια μετά την 7η Μαΐου 2015 που τέθηκε σε ισχύ η εν λόγω προστασία.
 
Τέλος, με την τέταρτη πρόταση νόμου το ΑΚΕΛ προτείνει τροποποίηση του περί μεταβιβάσεως και υποθηκεύσεως ακινήτων νόμου, ώστε η προβλεπόμενη προθεσμία εντός της οποίας οφείλει να εξοφλήσει το οφειλόμενο ποσό ο ενυπόθηκος οφειλέτης στον ενυπόθηκο δανειστή, προκειμένου ο τελευταίος να μην προχωρήσει στην έναρξη της διαδικασίας εκποίησης, επιμηκύνεται από τριάντα ημέρες μετά την ημερομηνία επίδοσης σχετικής ειδοποίησης προς τον ενυπόθηκο οφειλέτη, που ισχύει σήμερα, σε ενενήντα ημέρες. Επιπρόσθετα προτείνεται επιμήκυνση και της προθεσμίας που προβλέπεται για πώληση του ενυπόθηκου ακινήτου με πλειστηριασμό, από τριάντα ημέρες μετά την ημερομηνία επίδοσης της νέας ειδοποίησης προς τον ενυπόθηκο οφειλέτη, που ισχύει σήμερα, σε ενενήντα μέρες.
 
Προτείνεται επίσης τροποποίηση ώστε η παράδοση οποιασδήποτε ειδοποίησης ή επικοινωνίας να πραγματοποιείται με διπλοσυστημένη επιστολή ή με ιδιωτική επίδοση. Εισάγεται επίσης τροποποίηση ώστε σε περίπτωση που η επίδοση δεν πραγματοποιείται με διπλοσυστημένη επιστολή, όπως προτείνεται, ή με ιδιωτική επίδοση, ο ενυπόθηκος οφειλέτης να δύναται να υποβάλει παράπονο εναντίον του ενυπόθηκου δανειστή στον Χρηματοοικονομικό Επίτροπο για μη συμμόρφωση προς την υποχρέωση επίδοσης ειδοποιήσεων κατά τον καθορισμένο τρόπο.
 
Επεξηγώντας τις τρεις πρώτες προτάσεις νόμου, ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Άριστος Δαμιανού σημείωσε ότι με αυτές «δεν αλλάζει το περιεχόμενο της προστασίας που παρέχεται απλά το επεκτείνουμε χρονικά και μετά την ψήφιση της νομοθεσίας». Οι τρεις πρώτες προτάσεις, είπε, αφορούν χρονική επιμήκυνση, χωρίς να αλλοιώνουν ή να προσθέτουν δικαιώματα.

Διαφωνεί ο Σύνδεσμος Τραπεζών 
Τη διαφωνία του με τις προτάσεις εξέφρασε ο Σύνδεσμος Τραπεζών, εκπρόσωπος του οποίου είπε πως δεν δικαιολογείται η χρονική επέκταση. «Θεωρούμε ότι η εν λόγω διεύρυνση σε μεγαλύτερη ομάδα εγγυητών δεν μπορεί να δικαιολογηθεί με βάση τους λόγους που υποστήριζαν και δικαιολογούσαν τις αρχικές νομοθεσίες» είπε, υπενθυμίζοντας ότι το πλαίσιο αφερεγγυότητας ψηφίστηκε για να προστατεύσει και να παρέχει οικονομική βοήθεια στους πρωτοφειλέτες και τους εγγυητές των οποίων η οικονομική κατάσταση ανατράπηκε ένεκα της οικονομικής κρίσης. Σήμερα, όμως, ανέφερε, όσοι υπογράφουν συμβάσεις εγγύησης γνωρίζουν ότι υπογράφουν εν μέσω οικονομικής κρίσης και αναλαμβάνουν το ρίσκο.
 
Απαντώντας στις τοποθετήσεις του Συνδέσμου Τραπεζών, ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Άριστος Δαμιανού παρέθεσε στοιχεία με βάση τα οποία, ενώ οι δείκτες της οικονομίας έχουν βελτιωθεί, εντούτοις, το 2017 καταγράφηκαν νέα μη εξυπηρετούμενα δάνεια ύψους €150 εκατ., ενώ στο Τμήμα Φορολογίας έγιναν ρυθμίσεις για ληξιπρόθεσμες οφειλές πέραν των €600 εκατ, εκ των οποίων τα €112 εκατ. δεν εξοφλούνται. «Είναι προφανές ότι κατ’ ανάλογο τρόπο νέες δανειακές συμβάσεις θα έχουν την ίδια μοίρα» σημείωσε.
 
Θετική γνώμη για τις προτάσεις εξέφρασαν αρμόδιοι φορείς του κράτους. Ο Προϊστάμενος της Υπηρεσίας Αφερεγγυότητας του Υπουργείου Ενέργειας Γιώργος Καροτσάκης δήλωσε απόλυτα σύμφωνος με τις προτάσεις, σημειώνοντας πως η μετακύληση των προβλημάτων στους εγγυητές δεν συμβάλλει στην οικονομική ανάπτυξη, αντιθέτως δημιουργεί περισσότερες στρεβλώσεις και αυξάνει και τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια. Από πλευράς Υπουργείου Οικονομικών αναφέρθηκε ότι δεν υπάρχει καμία ένσταση, φτάνει να ληφθούν υπόψιν οι θέσεις της Υπηρεσίας Αφερεγγυότητας.  Σύμφωνη γνώμη με τις προτάσεις εξέφρασε και ο Χρηματοοικονομικός Επίτροπος Παύλος Ιωάννου, λέγοντας ότι είναι πάρα πολύ χρήσιμο να γίνουν οι συγκεκριμένες τροποποιήσεις. Ανέφερε ωστόσο ότι πρόκειται για ad hoc μέτρα προστασίας και όχι για ένα γενικό και πλήρες πλαίσιο. Θετικά τοποθετήθηκε και η Κεντρική Τράπεζα, εκπρόσωπος της οποίας ανέφερε ότι δεν αναμένεται οι προτάσεις να έχουν αρνητική επίδραση.
 
Ο ΣΕΛΚ διατύπωσε τη θέση ότι πρόκειται για χρήσιμο εργαλείο για τους εγγυητές που τους διασφαλίζει ένα λογικό επίπεδο διαβίωσης.
 
Αρνητικό το ΥΠΟΙΚ
Ωστόσο, το Υπουργείο Οικονομικών τάχθηκε εναντίον της τέταρτης πρότασης νόμου. Πιστεύουμε έντονα, είπε η εκπρόσωπος του Υπουργείου, ότι η συγκεκριμένη τροποποίηση θα καταστήσει ακόμα πιο αναποτελεσματική τη διαδικασία των εκποιήσεων, τα ΜΕΔ και οι κεφαλαιακές ανάγκες των τραπεζών θα αυξάνονται και στην τελική επιβαρύνεται ο καταθέτης. «Το υφιστάμενο πλαίσιο των εκποιήσεων ήδη έχει χαρακτηριστεί ως αναποτελεσματικό. Πόσες κύριες κατοικίες έχουν πωληθεί από την ημέρα που τέθηκε σε ισχύ ο νόμος, το Σεπτέμβριο του 2014; Είναι κάτω από πέντε. Τονίζω ότι αυτή η νομοθεσία δεν στόχευε ποτέ στην κύρια κατοικία των οφειλετών, στόχευε κυρίως στους στρατηγικούς κακοπληρωτές, και αυτό επιδιώκουμε μέχρι σήμερα» ανέφερε.
 
Διαφωνία εξέφρασε και ο Σύνδεσμος Τραπεζών, λέγοντας πως σκοπός του νέου μέρους του νόμου ήταν να γίνονται πιο γρήγορα οι εκποιήσεις και με τη χρονική επέκταση των πλαισίων που καθορίζει ο νόμος, ουσιαστικά ακυρώνεται ο σκοπός για τον οποίο είχε ψηφιστεί. «Ήδη υπάρχει πάρα πολύς χρόνος για ένα καλοπροαίρετο οφειλέτη να κάνει ρύθμιση των οφειλών του. Αυτός που θέλει να προβεί σε διευθέτηση του χρέους του θα πάει από την πρώτη μέρα. Δεν χρειάζεται πέραν των 170 ημερών να δοθούν άλλες τριάντα» είπε και πρόσθεσε ότι το δίκαιο θα ήταν να εφαρμοστεί η σύντομη διαδικασία για όσους επί χρόνια δεν αποπληρώνουν.
 
Ανέφερε ακόμα ότι οι τράπεζες θέλουν να διευκολυνθεί η διαδικασία της επίδοσης και όχι να γίνεται με διπλοσυστημένη επιστολή και διερωτήθηκε ποιος θα δεχτεί επίδοση μιας τέτοιας επιστολής.
 
Θετική στάση κομμάτων, ζητούν στοιχεία για στρατηγικούς κακοπληρωτές
Σε δηλώσεις του ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Αριστος Δαμιανού δήλωσε ότι βασική επιδίωξη των προτάσεων είναι η λογική προστασία των εγγυητών και των μέχρι πρότινος συνεπών δανειοληπτών. «Είναι προφανές ότι έχουμε διαφορετική αντίληψη και πολιτική προσέγγιση για τα θέματα των εκποιήσεων από την Κυβέρνηση Αναστασιάδη – Συναγερμού» είπε.
 
Ανέφερε ότι το πολύ αρνητικό νομοθετικό πλαίσιο για τις εκποιήσεις είναι κατασκεύασμα της κυβέρνησης και «όταν λένε ότι είναι αναποτελεσματικό εννοούν ότι δεν υπάρχουν ακόμα μαζικές εκποιήσεις πρώτης κατοικίας». Προς αυτή την κατεύθυνση, είπε, προωθούν τώρα ευκολότερες και γρηγορότερες διαδικασίες εκποιήσεων.
 
Κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι επεξεργάζεται και καταθέτει «επικίνδυνα για την κοινωνία νομοσχέδια», τα οποία αν εγκριθούν θα επιταχύνουν τις εκποιήσεις, όχι μόνο των στρατηγικών κακοπληρωτών αλλά και όλων των υπολοίπων.
 
Την ίδια ώρα επέκρινε τους κυβερνώντες αλλά και την Κεντρική Τράπεζα ότι δεν διαθέτουν στοιχεία για τους στρατηγικούς κακοπληρωτές και ότι «απλώς επικαλούνται αυτόν τον όρο για να καλύψουν την άρνησή τους να προστατεύσουν τη συντριπτική πλειοψηφία των δανειοληπτών που δεν είναι στρατηγικοί κακοπληρωτές».
 
Θετικά βλέπει τις προτάσεις του ΑΚΕΛ η Αλληλεγγύη, όπως σημείωσε σε δηλώσεις του ο βουλευτής του κινήματος Μιχάλης Γιωργάλλας. Πρόσθεσε ωστόσο πως η λύση του προβλήματος των ΜΕΔ δεν είναι η χαλάρωση του νομικού πλαισίου για εκποιήσεις. Το πρόβλημα, είπε, θα λυθεί όταν οι τράπεζες επικεντρωθούν στους στρατηγικούς κακοπληρωτές και τους υποχρεώσουν να γίνουν αξιόχρεοι και να συμμορφωθούν με τις συμβάσεις που έχουν υπογράψει, αποπληρώνοντας τα δάνειά τους.
 
Ο Πρόεδρος του Κινήματος Οικολόγων – Συνεργασίας Πολιτών Γιώργος Περδίκης, είπε ότι οι προτάσεις νόμου που έχει καταθέσει το ΑΚΕΛ «βρίσκονται προς την σωστή κατεύθυνση και επιχειρούν να προστατεύσουν τους δανειολήπτες έναντι της τρικυμίας των κυβερνητικών νομοσχεδίων που φαίνεται ότι έχουν προωθηθεί ήδη χωρίς να ολοκληρωθεί ο δημόσιος διάλογος, χωρίς να γίνει καν ομάδα εργασίας - όπως υπήρχε η δέσμευση στην σύσκεψη του Προέδρου τον Μάρτη - και χωρίς να γίνει πραγματικά μια διαβούλευση γύρω από το περιεχόμενο τους».
 
Ανέφερε δε ότι ήδη έχουν σταλεί στην Νομική Υπηρεσία για επεξεργασία και πολύ σύντομα θα κατατεθούν στη Βουλή «τα νομοσχέδια λαιμητόμοι για τους δανειολήπτες εν γένει και όχι μόνο γι’ αυτούς που ονομάζουν κάποιοι ‘στρατηγικούς κακοπληρωτές’», σημειώνοντας ότι δεν έλαβε απαντήσεις ως το ποιοι και πόσοι είναι αυτοί.
 
«Χρησιμοποιούν αυτό το αόριστο φάντασμα, τον μπαμπούλα που λέγεται ‘στρατηγικοί κακοπληρωτές’ για να προκαλέσουν τρόμο και να δικαιολογήσουν τις απάνθρωπες και δρακόντειες πολιτικές τους», είπε, προσθέτοντας ότι «είναι απαράδεκτοι και η Κυβέρνηση και οι τραπεζίτες».
 
Ο κ. Περδίκης εξέφρασε την άποψη ότι μόνο η δημιουργία φορέα διαχείρισης των ΜΕΔ μπορεί να αντιμετωπιστεί ουσιαστικά το πρόβλημα και όχι, όπως είπε, «με δρακόντεια μέτρα καταστολής του συνόλου των δανειοληπτών».

«Ας βρουν ποιοι είναι αυτοί οι στρατηγικοί κακοπληρωτές και θα τους υποστηρίξουμε», ανέφερε.

ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ

Δειτε Επισης

cdbbank: Η πρόοδος υλοποίησης του επιχειρηματικού της πλάνου και οι µεσοπρόθεσµοι στρατηγικοί στόχοι
Η επένδυση 1,2 δις της Eurobank στην Ελληνική και τρία deals που βάζουν πέραν των 750 εκατ. σε κυπριακές τσέπες
Λουίς ντε Γκίντος (ΕΚΤ): Νέες μειώσεις στα επιτόκια εάν διατηρηθούν οι προβλέψεις για τον πληθωρισμό
ING: Αυτές είναι οι εκτιμήσεις για τις μειώσεις των επιτοκίων το 2025 σε ΕΚΤ και Τράπεζα της Αγγλίας
Νάγκελ: Η ΕΚΤ δεν πρέπει να μειώσει τα επιτόκια πολύ γρήγορα
Παρουσιάστηκε ο οδικός χάρτης για επανασύσταση του συνεργατισμού-«Ωρίμασαν οι συνθήκες»
Μηχανές ΑΤΜ της«Astrobank» σε Λιοπέτρι, Αυγόρου και Άχνα έξω από τα κτήρια των Κοινοτικών Συμβουλίων
Κεντρική Τράπεζα: Σημαντική πρόοδος στην στρατηγική για χρηματοοικονομικό αλφαβητισμό στην Κύπρο
Η ψηφιακή ανθεκτικότητα στο επίκεντρο: Προετοιμασία για τη συμμόρφωση με τον κανονισμό DORA (video)
Συμφωνία σταθμός…Deal με Demetra-Logicom και πλώρη για το 100% της Ελληνικής Τράπεζας η Eurobank