«Πράσινο» σε νόμο που θα αυξήσει τις τιμές στα καύσιμα το 2020
19:27 - 22 Ιουνίου 2018
Με 35 ψήφους υπέρ και 3 εναντίον ψηφίστηκε σε νόμο, το εναρμονιστικό νομοσχέδιο για την ποιότητα καυσίμων βενζίνης και ντίζελ, που στοχεύει στην προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές.
Όπως αναφέρθηκε κατά τη συζήτηση που προηγήθηκε της ψηφοφορίας, με βάση τις πρόνοιες του νόμου αναμένεται να προκύψουν αυξήσεις στις τιμές καυσίμων το 2020.
Ο νόμος προβλέπει μεταξύ άλλων, ότι το μέγιστο μερίδιο βιοκαυσίμων και βιορευστών, που παράγονται από σιτηρά και άλλα αμυλούχα, σακχαρούχα και ελαιούχα φυτά και από φυτά που καλλιεργούνται ως βασικές καλλιέργειες κυρίως για ενεργειακούς σκοπούς σε γεωργικές γαίες το έτος 2020 δεν θα υπερβαίνει το 7% της τελικής κατανάλωσης ενέργειας στις μεταφορές.
Παρέχει τη δυνατότητα στη Κυπριακή Δημοκρατία να συνάπτει διμερείς συμφωνίες για στατιστική (με βάση τα ποσοστά) μεταβίβαση ποσότητας ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και για ποσότητα ενέργειας, η οποία προέρχεται από βιοκαύσιμα και βιορευστά, για επίτευξη των δεσμευτικών εθνικών στόχων στις μεταφορές για το έτος 2020.
Η ισχύουσα νομοθεσία καθορίζει τους εθνικούς δεσμευτικούς στόχους, που προβλέπουν ότι τουλάχιστον το 13% της ακαθάριστης τελικής κατανάλωσης ενέργειας πρέπει να προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και το 10% της τελικής κατανάλωσης ενέργειας στις μεταφορές πρέπει να προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας σε όλες τις μορφές μεταφορών.
Σύμφωνα με την έκθεση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εμπορίου, η εναρμόνιση με τις πρόνοιες της ευρωπαϊκής οδηγίας έπρεπε να είχε γίνει μέχρι τη 10η Σεπτεμβρίου 2017.
Το νομοσχέδιο κατατέθηκε στη Βουλή στις 18 Μαΐου 2018 και κατά τη συζήτηση του στην Επιτροπή η εκπρόσωπος της Νομικής Υπηρεσίας ενημέρωσε την Επιτροπή ότι η Κυπριακή Δημοκρατία βρίσκεται σε διαδικασία παράβασης και στο στάδιο της προειδοποιητικής επιστολής.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Εμπορίου Άγγελος Βότσης είπε ότι υπάρχουν σοβαρά ελλείμματα στην κυβερνητική πολιτική σε σχέση με το συγκεκριμένο θέμα.
Εξήγησε ότι με το νόμο θα απαγορευθεί η χρήση βιοκαυσίμου πέραν του 7% στο μείγμα καυσίμων, ποσοστό το οποίο ούτως ή άλλως, δεν πετυχαίνει η Κύπρος.
Ανέφερε επίσης ότι θα δοθεί η δυνατότητα στην Κύπρο να αγοράζει πιστοποιητικό βιοκαυσίμων από άλλες χώρες με πλεόνασμα έναντι προστίμου, ενώ, παράλληλα, αλλάζει η μεθοδολογία υπολογισμού του μεριδίου των ΑΠΕ στον ηλεκτρισμό.
Ο κ. Βότσης είπε πως στη βάση του νόμου η τιμή των καυσίμων θα αυξηθεί σε μεγάλο βαθμό το 2020, προσθέτοντας ότι η Επιτροπή Εμπορίου θα έχει συνάντηση με τον αρμόδιο Υπουργό στις αρχές Ιουλίου, για συζήτηση γύρω από το ενδεχόμενο μείωσης των φόρων στα καύσιμα.
Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ Αντρέας Κυπριανού είπε πως είναι γεγονός ότι υστερούμε σε ό,τι αφορά τους στόχους σε σχέση με τη χρήση ΑΠΕ στις μεταφορές.
Ο κ. Κυπριανού εξέφρασε την άποψη ότι το ποσοστό που υπολείπεται για την επίτευξη των στόχων στον τομέα μεταφορών, μπορεί να αντικατασταθεί μέσω, μεγαλύτερης των στόχων, παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ.
Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα έκανε λόγο για ανικανότητα, προχειρότητα και καθυστέρηση της Κυβέρνησης σε ό,τι αφορά την προσπάθεια επίτευξης των στόχων για συμμετοχή των ΑΠΕ στις μεταφορές.
Προειδοποίησε ότι τα δεδομένα θα οδηγήσουν είτε σε πρόστιμο για την Κυπριακή Δημοκρατία, είτε στην αγορά πιστοποιητικού από χώρες με πλεόνασμα βιοκαυσίμων, κάτι για το οποίο το κόστος είναι άγνωστο.
Αντί να προωθήσουμε ηλεκτροκίνηση και υγραεριοκίνηση, δεν το κάνουμε, λόγω συμφερόντων και επειδή το κράτος θα παίρνει λιγότερους φόρους, πρόσθεσε.
Ο Βουλευτής της Αλληλεγγύης Μιχάλης Γιωργάλλας, ανέφερε ότι αν και προβαίνουμε σε πολλές διακηρύξεις, υστερούμε στις πράξεις.
Ο Βουλευτής των Οικολόγων Χαράλαμπος Θεοπέμπτου σημείωσε ότι δεν θα ψηφίσει τo νομοσχέδιο που προνοεί αύξηση φορολογίας στα καύσιμα, ενώ την ίδια στιγμή, όπως κατήγγειλε, επικρατεί παντελής αδιαφορία από την Κυβέρνηση στην αξιοποίηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Υπενθύμισε ότι ο στόχος της ΕΕ για εισαγωγή 10% ενέργειας στις μεταφορές από ΑΠΕ, ήταν γνωστός εδώ και δέκα χρόνια, προσθέτοντας ότι η Κυβέρνηση γνώριζε για πολλά χρόνια ότι δεν θα πετυχαίναμε το στόχο.
«Εμείς, δεν μειώσαμε τα αυτοκίνητα στους δρόμους, δεν έχουμε δημόσιες μεταφορές, δεν αυξήσαμε τις ΑΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή, δεν προωθήσαμε το ηλεκτρικό αυτοκίνητο», συνέχισε ο κ. Θεοπέμπτου, αναφέροντας ότι η λύση που προωθείται τώρα είναι «μηδέν κόστος για τη κυβέρνηση αλλά μεγάλο κόστος για τον κόσμο στη βενζίνη και πετρέλαιο κίνησης».
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ