Yoram Kedem: Το λιανικό εμπόριο αλλάζει
15:15 - 15 Ιουνίου 2018
Χρόνο με το χρόνο, τα ψώνια στο διαδίκτυο κερδίζουν συνεχώς έδαφος και καθώς η επιρροή της γενιάς των millennials εξαπλώνεται σε όλους τους τομείς, ο κόσμος του λιανικού εμπορίου αλλάζει δραματικά και κατά συνέπεια ο τομέας των εμπορικών ακινήτων περνά μια από τις πιο μεγάλες αλλαγές στην ιστορία του.
Η τεχνολογία και οι millennials μπορεί να αλλάζουν το λιανικό εμπόριο όπως το ξέρουμε, αλλά σύμφωνα με τον Yoram Kedem, Γενικό Διευθυντή του Nicosia Mall, το ηλεκτρονικό εμπόριο και τα εμπορικά κέντρα δεν αποκλείουν το ένα το άλλο. Έχοντας 13 χρόνια εμπειρίας στον τομέα των εμπορικών ακινήτων σε Ευρώπη και Ασία, ο κύριος Kedem προσφέρει τη δική του διορατική περιγραφή για τις τάσεις που επικρατούν και που καθορίζουν τον συγκεκριμένο τομέα.
«Η ανάπτυξη των αγορών από το διαδίκτυο και η εντελώς διαφορετική κουλτούρα στις συνήθειες των millennial καταναλωτών είναι αναμφισβήτητα οι τάσεις που οδηγούν στην αναθεώρηση τόσο του λιανικού εμπορίου, όσο και των εμπορικών ακινήτων. Αυτές οι τάσεις και οι συνέπειές τους εκδηλώνονται σε διαφορετικό βαθμό σε διάφορες αγορές ανά το παγκόσμιο και η Κύπρος δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση. Η επιτυχία στο μέλλον για τους λιανέμπορες και για τα εμπορικά κέντρα θα εξαρτηθεί από το πώς αυτοί οι οργανισμοί μπορούν να τοποθετηθούν σε ένα ριζικά διαφορετικό επιχειρηματικό περιβάλλον», λέει ο Yoram Kedem.
Η άνοδος των omni-channel καταναλωτών
Σύμφωνα με τον Yoram Kedem, υπάρχει μια προφανής σύγκλιση του φυσικού και του ηλεκτρονικού λιανικού εμπορίου. Οι καταναλωτές ψάχνουν διαδικτυακά και αγοράζουν σε φυσικά καταστήματα ή ψάχνουν σε φυσικά καταστήματα και αγοράζουν διαδικτυακά ή αγοράζουν διαδικτυακά και παραλαμβάνουν την παραγγελία τους από το φυσικό κατάστημα. Εξηγώντας αυτή την τάση, ο κος Kedem αναφέρει ότι «υπάρχει ένα σημείο συνάντησης μεταξύ του “offline” και του “online” κόσμου και αυτό έχει να κάνει με τους omni-channel καταναλωτές. Αυτοί είναι οι καταναλωτές που βασίζονται σε πολλά κανάλια για να αποφασίσουν και να αγοράσουν κάτι. Στο τέλος της ημέρας, οι καταναλωτές κάνουν αγορές στο περιβάλλον που τους προσφέρει περισσότερη αξία. Αυτό μπορεί να μεταφράζεται στο πιο βολικό ή στο πιο οικονομικά συμφέρον γι’ αυτούς».
Η Γενιά «Y»
Τους έχουν αποκαλέσει “Ψηφιακούς Αυτόχθονες ή αλλιώς «Digital Natives». Η Γενιά Υ και η πιο γνωστή προσφώνησή τους είναι φυσικά Millennialsείναι η γενιά που αλλάζει δραστικά τα δεδομένα σε τομείς και βιομηχανίες.
«Οι millennials μπορεί να είναι η πρώτη πραγματικά ψηφιακή γενιά, αλλά όσον αφορά τα ψώνια εξακολουθούν να ενδιαφέρονται για φυσικά καταστήματα. Η κατανόηση και κάλυψη των αναγκών τους ήταν και θα παραμείνει σημαντική στον χώρο της λιανικής, αφού αντιπροσωπεύουν ένα σεβαστό ποσοστό του πληθυσμού και έχουν αυξανόμενη αγοραστική δύναμη», αναφέρει ο κος Kedem.
Προσθέτει ότι «σε αντίθεση με το τι πιστεύει πολύς κόσμος, οι περισσότεροι millennials προτιμούν να ψωνίζουν σε καταστήματα, παρόλο που περνούν πολύ χρόνο στο διαδίκτυο στην περιήγηση και έρευνα προϊόντων. Αν και εκτιμούν την τεχνολογία, στην ουσία αυτό που θέλουν είναι μια καλύτερη εμπειρία αγορών μέσα στο κατάστημα».
«Εκτός από τις αγορές, οι millennials τείνουν να αποδίδουν μεγάλη αξία στις εμπειρίες τους και μία από αυτές είναι να τρώνε έξω. Είναι μια γενιά γεμάτη foodies και τα εμπορικά κέντρα πρέπει να προσαρμόσουν την ποικιλία των επιλογών τους ώστε να μπορούν να προσφέρουν στους millennials τις γαστρονομικές εμπειρίες που επιζητούν.
Τα εμπορικά κέντρα και οι λιανέμποροι θα πρέπει επίσης να θυμούνται ότι η γενιά των millennials είναι μια γενιά που θέλει να κάνει τη διαφορά στον κόσμο και υποστηρίζει εταιρείες που είναι κοινωνικά υπεύθυνες και περιβαλλοντικά βιώσιμες», προσθέτει ο Γενικός Διευθυντής του Nicosia Mall.
Το μεταβαλλόμενο πρόσωπο των εμπορικών κέντρων
Τα εμπορικά κέντρα σαφώς και επηρεάζονται από την επίδραση των διαδικτυακών αγορών, την γενιά των millennials και τους omni-channel καταναλωτές. «Το επιχειρηματικό μοντέλο της βιομηχανίας των εμπορικών κέντρων ιστορικά ήταν σύνδεση του καταναλωτή με τον λιανοπωλητή σε μια τοποθεσία ενώ η ευθύνη για τις πωλήσεις άνηκε στα καταστημάτων. Σήμερα, ο ρόλος του ιδιοκτήτη εμπορικών ακινήτων αλλάζει. Τα εμπορικά κέντρα πρέπει να διαδραματίσουν ενεργό ρόλο στη σύνδεση του λιανοπωλητή με τον καταναλωτή, όχι μόνο «offline», αλλά και ψηφιακά. Η δημιουργία μιας άμεσης σχέσης με τον καταναλωτή είναι πλέον ένα πολύ σημαντικό μέρος αυτού που κάνουμε», αναφέρει ο Yoram Kedem.
Επιπρόσθετα, η τεχνολογία δίνει στους ιδιοκτήτες εμπορικών κέντρων και στους λιανέμπορες την δύναμη να κατανοήσουν καλύτερα τους καταναλωτές και τις ανάγκες τους και είναι πολλοί αυτοί που επενδύουν σε τεχνολογίες που παρέχουν ουσιαστικές πληροφορίες για την συμπεριφορά και τις συνήθειες των καταναλωτών.
«Η κατανόηση της συμπεριφοράς των καταναλωτών παίζει σημαντικό ρόλο και τώρα έχουμε τα εργαλεία να αποκτήσουμε πολύτιμες γνώσεις που μας επιτρέπουν να προσαρμόζουμε την εμπειρία που προσφέρουμε και να γινόμαστε πιο αποτελεσματικοί. Για να αποκομίσουμε το μέγιστο όφελος από τέτοιες επενδύσεις, είναι εξίσου σημαντικό τα εμπορικά κέντρα και οι έμπορες λιανικής να εμπλακούν περισσότερο στην ανταλλαγή δεδομένων και να δημιουργήσουν μια σχέση δεδομένων», σύμφωνα με τον κύριο Kedem.
Προσφορά και ζήτηση
Τόσο η ζήτηση όσο και η προσφορά οργανωμένων ακινήτων λιανικού εμπορίου έχουν σημαντικές διαφορές αναλόγως της αγοράς στην οποία βρίσκονται. Ενώ σε ορισμένες αγορές υπάρχει υπερπροσφορά εμπορικών κέντρων, σε άλλες η προσφορά είναι φανερά ανεπαρκής. Όπως σημειώνει ο Yoram Kedem, «στην Κύπρο εξακολουθεί να υπάρχει μεγαλύτερη ζήτηση από ότι υπάρχει προσφορά. Υπάρχει περιθώριο ανάπτυξης και το νησί έχει την ικανότητα να φιλοξενήσει άλλα 3 εώς 4 εμπορικά κέντρα πριν καλύψει πλήρως την ζήτηση. Επίσης είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι η κουλτούρα του εμπορικού κέντρου είναι κάτι σχετικά καινούριο στην Κύπρο και ακόμη δεν έχει φτάσει σε ένα σημείο ωρίμανσης».
Εφαρμόζοντας το μοντέλο γρήγορης μόδας
Ενόσω ο τομέας των εμπορικών κέντρων αλλάζει, η εφαρμογή του μοντέλου της γρήγορης μόδας μπορεί να είναι η λύση. «Η βιομηχανία της γρήγορης μόδας βασίζεται στη δυνατότητα ανταπόκρισης στις συνεχώς μεταβαλλόμενες μορφές καταναλωτικής συμπεριφοράς. Η δυνατότητα ανταπόκρισης είναι αυτό που πρέπει να εφαρμόσουμε» λέει ο Kedem.
«Παρά την αύξηση των διαδικτυακών πωλήσεων, είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι τα φυσικά καταστήματα λιανικής εξακολουθούν να κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς. Τα εμπορικά κέντρα θα πρέπει να συνεχίσουν να επανεφευρίσκουν τον εαυτό τους. Τα εμπορικά κέντρα είναι για πάντα, εφόσον συνεχίσουν να επικεντρώνονται στις εμπειρίες που προσφέρουν στους καταναλωτές και όχι απλώς στα αποθέματα των προϊόντων τους».