Πετρίδης: Εθνικό Σχέδιο Ασφάλειας Παραλιών
13:30 - 29 Μαΐου 2018
Στην παρουσίαση ολοκληρωμένου και επιστημονικά καταρτισμένου Εθνικού Σχεδίου Ασφάλειας Παραλιών προχώρησε ο υπουργός Εσωτερικών, Κωνσταντίνος Πετρίδης επισημαίνοντας πως η παροχή, υψηλής ποιότητας υπηρεσιών στις παραλίες με πρώτιστο γνώμονα την πρόληψη και ασφάλεια των λουόμενων, αλλά και έγκαιρη αντιμετώπιση οποιωνδήποτε περιστατικών κινδύνου πρέπει να αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα.
Υπογράμμισε πως η Κύπρος είναι ένα νησί την οποία κάθε χρόνο επισκέπτονται εκατομμύρια τουρίστες, πλείστοι εκ των οποίων για να απολαύσουν τις παραλίες και τη θάλασσα μας. Υπολογίζεται ότι οι επισκέψεις λουομένων στις παραλίες υπερβαίνουν τα 15.000.000 ετησίως.
Στην προσπάθεια ενδυνάμωσης της ναυαγοσωστικής προστασίας, το ΥΠΕΣ αύξησε τα τελευταία χρόνια τον αριθμό των ναυαγοσωστών, από 132 σε 164. «Για να είμαστε όμως αποτελεσματικοί, δεν πρέπει να μιλούμε μόνο για ανθρώπινους πόρους. Αυτό που χρειάζεται πέραν των πόρων, είναι η καλύτερη οργάνωση, στο πλαίσιο ενός Ολοκληρωμένου και επιστημονικά καταρτισμένου Εθνικού Σχεδίου Ασφάλειας Παραλιών, και είναι αυτό που παρουσιάζουμε σήμερα. Για να καταστεί αυτό εφικτό, ως ΥΠΕΣ ζητήσαμε την συνδρομή του Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (ΚΣΕΔ) που, σε συνεργασία με την Διοίκηση του ΥΠΕΣ και τις Επαρχιακές Διοικήσεις, εκπόνησε το σχέδιο το οποίο και έτυχε διαβούλευσης με όλους τους εμπλεκόμενους», υπογράμμισε ο κ. Πετρίδης.
Το σχέδιο Ναυαγοσωστικής Προστασίας τίθεται σε ισχύ από αυτή την τουριστική περίοδο έχει καταρτιστεί κατόπιν μελέτης παραγόντων όπως:
(α) ο βαθμός επικινδυνότητας της κάθε παραλίας,
(β) η επισκεψιμότητα της κάθε παραλίας τόσο από πλευράς αριθμού επισκεπτών όσο και από πλευράς ωραρίου,
(γ) η οργάνωση της ναυαγοσωστικής προστασίας πάνω σε επαγγελματικά πρότυπα τόσο σε ότι αφορά θέματα ασφαλείας όσο και τον τρόπο απασχόλησης των ναυαγοσωστών, την εκπαίδευσή τους, τα προσόντα κλπ,
(δ) τη βέλτιστη επιχειρησιακή αξιοποίηση των ναυαγοσωστών, λαμβάνοντας υπόψη και την Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για επέκταση της περιόδου απασχόλησής τους,
(ε) την προμήθεια και τυποποίηση του εξοπλισμού που είναι απαραίτητος.
Το Σχέδιο καταγράφει με σαφήνεια τα ακόλουθα:
(α) Σχέδιο οριοθετημένης ζώνης οργανωμένης παραλίας με βάση το σχετικό διάταγμα της αρμόδιας αρχής, Πρόκειται για 85 οργανωμένες παραλίες.
(β) Τοποθέτηση ναυαγοσωστικών πύργων ανά παραλία σύμφωνα με καθορισμένα κριτήρια τα οποία εφαρμόζονται διεθνώς. Ενδεικτικά και μόνο, αναφέρω ότι ο μέγιστος χρόνος λειτουργίας των ζωτικών οργάνων ενός ανθρώπου που παραμένει αναίσθητος στην θάλασσα είναι 3-5 λεπτά, ως εκ τούτου οι ναυαγοσώστες θα πρέπει να βρίσκονται στον ελάχιστο χρόνο των 3 λεπτών στο πιο απομακρυσένο σημείο του τομέα ευθύνης τους. Λαμβάνοντας υπόψη τον μέσο όρο ταχύτητας, αυτός ο τομέας δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 125 μέτρα περιμετρικά ενός πύργου. Με αυτό τον τρόπο καθορίστηκε ο αριθμός των πύργων σε Παγκύπριο επίπεδο σε όλες τις οργανωμένες παραλίες που φτάνει τους….
(γ) κατανομή ναυαγοσωστών ανά επαρχία, ανά παραλία και ανά πύργο βάσει διεθνών προτύπων,
(δ) τομέα ευθύνης κάθε πύργου και πρόγραμμα περιπολιών
(ε) τομέας ευθύνης μηχανοκίνητων μέσων έρευνας και διάσωσης, Δεν απαιτείται η ύπαρξη σε κάθε πύργο αλλά ανά κάποια χιλιόμετρα με κριτήριο και πάλι τον χρόνο μετάβασης και διάσωσης, και πάλι με βάση διεθνή πρότυπα.
Τo σχέδιο καθορίζει επακριβώς τους πύργους στους οποίους θα παρέχεται αυτή η δυνατότητα.
(στ) αναλυτικό πίνακα του απαραίτητου εξοπλισμού που πρέπει να υπάρχει σε κάθε πύργο,
(ζ) Απαραίτητα προσόντα, ευθύνες, αρμοδιότητες και δικαιώματα ναυαγοσωστών
(η) Νέο, διευρυμένο, Παγκύπριο ωράριο ναυαγοσωστών, το οποίο θα λαμβάνει υπόψη την ανατολή και τη δύση του ήλιου αλλά και τις περιόδους αιχμής.
(θ) Σχέδιο κάλυψης παραλιών αεροδρομίων Λάρνακας και Πάφου.
Στο σχέδιο καθορίζεται επίσης επιχειρησιακό πρωτόκολλο ενεργειών των ναυαγοσωστών όσον αφορά την ανεύρεση αγνοουμένων.
Υπογράμμισε πως η Κύπρος είναι ένα νησί την οποία κάθε χρόνο επισκέπτονται εκατομμύρια τουρίστες, πλείστοι εκ των οποίων για να απολαύσουν τις παραλίες και τη θάλασσα μας. Υπολογίζεται ότι οι επισκέψεις λουομένων στις παραλίες υπερβαίνουν τα 15.000.000 ετησίως.
Στην προσπάθεια ενδυνάμωσης της ναυαγοσωστικής προστασίας, το ΥΠΕΣ αύξησε τα τελευταία χρόνια τον αριθμό των ναυαγοσωστών, από 132 σε 164. «Για να είμαστε όμως αποτελεσματικοί, δεν πρέπει να μιλούμε μόνο για ανθρώπινους πόρους. Αυτό που χρειάζεται πέραν των πόρων, είναι η καλύτερη οργάνωση, στο πλαίσιο ενός Ολοκληρωμένου και επιστημονικά καταρτισμένου Εθνικού Σχεδίου Ασφάλειας Παραλιών, και είναι αυτό που παρουσιάζουμε σήμερα. Για να καταστεί αυτό εφικτό, ως ΥΠΕΣ ζητήσαμε την συνδρομή του Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (ΚΣΕΔ) που, σε συνεργασία με την Διοίκηση του ΥΠΕΣ και τις Επαρχιακές Διοικήσεις, εκπόνησε το σχέδιο το οποίο και έτυχε διαβούλευσης με όλους τους εμπλεκόμενους», υπογράμμισε ο κ. Πετρίδης.
Το σχέδιο Ναυαγοσωστικής Προστασίας τίθεται σε ισχύ από αυτή την τουριστική περίοδο έχει καταρτιστεί κατόπιν μελέτης παραγόντων όπως:
(α) ο βαθμός επικινδυνότητας της κάθε παραλίας,
(β) η επισκεψιμότητα της κάθε παραλίας τόσο από πλευράς αριθμού επισκεπτών όσο και από πλευράς ωραρίου,
(γ) η οργάνωση της ναυαγοσωστικής προστασίας πάνω σε επαγγελματικά πρότυπα τόσο σε ότι αφορά θέματα ασφαλείας όσο και τον τρόπο απασχόλησης των ναυαγοσωστών, την εκπαίδευσή τους, τα προσόντα κλπ,
(δ) τη βέλτιστη επιχειρησιακή αξιοποίηση των ναυαγοσωστών, λαμβάνοντας υπόψη και την Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για επέκταση της περιόδου απασχόλησής τους,
(ε) την προμήθεια και τυποποίηση του εξοπλισμού που είναι απαραίτητος.
Το Σχέδιο καταγράφει με σαφήνεια τα ακόλουθα:
(α) Σχέδιο οριοθετημένης ζώνης οργανωμένης παραλίας με βάση το σχετικό διάταγμα της αρμόδιας αρχής, Πρόκειται για 85 οργανωμένες παραλίες.
(β) Τοποθέτηση ναυαγοσωστικών πύργων ανά παραλία σύμφωνα με καθορισμένα κριτήρια τα οποία εφαρμόζονται διεθνώς. Ενδεικτικά και μόνο, αναφέρω ότι ο μέγιστος χρόνος λειτουργίας των ζωτικών οργάνων ενός ανθρώπου που παραμένει αναίσθητος στην θάλασσα είναι 3-5 λεπτά, ως εκ τούτου οι ναυαγοσώστες θα πρέπει να βρίσκονται στον ελάχιστο χρόνο των 3 λεπτών στο πιο απομακρυσένο σημείο του τομέα ευθύνης τους. Λαμβάνοντας υπόψη τον μέσο όρο ταχύτητας, αυτός ο τομέας δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 125 μέτρα περιμετρικά ενός πύργου. Με αυτό τον τρόπο καθορίστηκε ο αριθμός των πύργων σε Παγκύπριο επίπεδο σε όλες τις οργανωμένες παραλίες που φτάνει τους….
(γ) κατανομή ναυαγοσωστών ανά επαρχία, ανά παραλία και ανά πύργο βάσει διεθνών προτύπων,
(δ) τομέα ευθύνης κάθε πύργου και πρόγραμμα περιπολιών
(ε) τομέας ευθύνης μηχανοκίνητων μέσων έρευνας και διάσωσης, Δεν απαιτείται η ύπαρξη σε κάθε πύργο αλλά ανά κάποια χιλιόμετρα με κριτήριο και πάλι τον χρόνο μετάβασης και διάσωσης, και πάλι με βάση διεθνή πρότυπα.
Τo σχέδιο καθορίζει επακριβώς τους πύργους στους οποίους θα παρέχεται αυτή η δυνατότητα.
(στ) αναλυτικό πίνακα του απαραίτητου εξοπλισμού που πρέπει να υπάρχει σε κάθε πύργο,
(ζ) Απαραίτητα προσόντα, ευθύνες, αρμοδιότητες και δικαιώματα ναυαγοσωστών
(η) Νέο, διευρυμένο, Παγκύπριο ωράριο ναυαγοσωστών, το οποίο θα λαμβάνει υπόψη την ανατολή και τη δύση του ήλιου αλλά και τις περιόδους αιχμής.
(θ) Σχέδιο κάλυψης παραλιών αεροδρομίων Λάρνακας και Πάφου.
Στο σχέδιο καθορίζεται επίσης επιχειρησιακό πρωτόκολλο ενεργειών των ναυαγοσωστών όσον αφορά την ανεύρεση αγνοουμένων.
Κόστος Σχεδίου
Το συνολικό κόστος εφαρμογής του σχεδίου ανέρχεται στα €3 εκατ., που υπερβαίνει την πρόνοια στον προϋπολιγισμό που ανέρχεται στα €1,83 εκατ. και θα καλυφθεί από εξοικονομήσεις του ΥΠΕΣ ή από πιστώσεις του ΥΠΟΙΚ, καθώς και από μια επιπλέον αύξηση της δαπάνης για κάθε επηρεαζόμενη Τοπική Αρχή (που επωμίζονται το 50% της σχετικής δαπάνης) και η οποία θα είναι αυξημένη κατά 25% σε σχέση με την περσινή δαπάνη.
Το συνολικό κόστος εφαρμογής του σχεδίου ανέρχεται στα €3 εκατ., που υπερβαίνει την πρόνοια στον προϋπολιγισμό που ανέρχεται στα €1,83 εκατ. και θα καλυφθεί από εξοικονομήσεις του ΥΠΕΣ ή από πιστώσεις του ΥΠΟΙΚ, καθώς και από μια επιπλέον αύξηση της δαπάνης για κάθε επηρεαζόμενη Τοπική Αρχή (που επωμίζονται το 50% της σχετικής δαπάνης) και η οποία θα είναι αυξημένη κατά 25% σε σχέση με την περσινή δαπάνη.
Επισημαίνεται ότι οι Δήμοι Παραλιμνίου, Σωτήρας, Αγίας Νάπας έχουν αναλάβει πλήρως την ναυαγοσωστική κάλυψη των παραλιών τους, αλλά θα ενταχθούν στο ενιαίο σύστημα ασφάλειας παραλιών ως επαρχία Αμμοχώστου για σκοπούς τυποποίησης, συντονισμού και ενιαίας αντιμετώπισης εκτάκτων περιστατικών.