Αρχές του 2019 τα έργα του EuroAsia Interconnector
14:25 - 02 Απριλίου 2018
Ξεκινούν στα τέλη του 2018 με αρχές του 2019 τα έργα για τη διασύνδεση των ηλεκτρικών συστημάτων Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ, στο πλαίσιο του EuroAsia Interconnector, με τους αρμόδιους να κάνουν λόγο για σημαντικό έργο, που θα τερματίσει την ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου.
Το διασυνοριακό έργο, που έχει αναγνωριστεί από την ΕΕ ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος, έχει συνολικό προϋπολογισμό €3,5 δισ. και η πρώτη φάση εγκατάστασης των υποθαλάσσιων καλωδίων μεταφοράς ηλεκτρισμού, χωρητικότητας 1.000 MW, και των σταθμών μετατροπής, αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2022.
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της εταιρείας, στη δεύτερη φάση θα τοποθετηθούν επιπρόσθετα καλώδια και σταθμοί μετατροπής, αναβαθμίζοντας τη χωρητικότητα του συστήματος στα 2.000 MW.
Το πρωί πραγματοποιήθηκε σε ξενοδοχείο της Λευκωσίας ημερίδα ενημέρωσης του κοινού, στο πλαίσιο δημόσιας διαβούλευσης, την οποία διοργάνωσαν το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού και η εταιρεία EuroAsia Interconnector, που είναι ο φορέας υλοποίησης του έργου.
Σε δηλώσεις του, στο περιθώριο της εκδήλωσης, ο Υπουργός Ενέργειας Γιώργος Λακκοτρύπης χαρακτήρισε το έργο πολύ σημαντικό, τόσο από στρατηγικής άποψης ως ενεργειακή υποδομή, όσο και επί της ουσίας, ενώ δεν απέκλεισε να οδηγήσει και στην πτώση της τιμής του ηλεκτρικού για τους καταναλωτές.
Είπε ότι προς το παρόν βρισκόμαστε στο στάδιο των μελετών, ενώ έχουν γίνει λεπτομερείς βυθομετρικές μελέτες, οι οποίες έχουν καταδείξει και την ακριβή διαδρομή του καλωδίου.
«Αφού ολοκληρωθεί η διασύνδεση της Κύπρου με την Κρήτη και το Ισραήλ, θα είναι η πρώτη φορά που η χώρα μας θα είναι διασυνδεδεμένη με κάποια εξωτερικά δίκτυα ηλεκτρισμού», δήλωσε ο Υπουργός.
Αυτό, ανέφερε, θα επιφέρει ευστάθεια στο σύστημα ηλεκτρισμού της Κύπρου και ενίσχυση του ενεργειακού εφοδιασμού. Είπε ακόμη ότι το έργο είναι στρατηγικής σημασίας, καθώς θα φέρει τις εμπλεκόμενες χώρες ακόμη πιο κοντά.
Σε ό,τι αφορά την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων, ο κ. Λακκοτρύπης είπε ότι «αν όλα πάνε όπως τα έχει προγραμματίσει η εταιρεία, δεν είμαστε πολύ μακριά από αυτό τον στόχο».
Ανέφερε επίσης ότι το έργο θα συνδεθεί με το δίκτυο της ΑΗΚ για να μπορέσει να διακλαδωθεί ακολούθως, ενώ θα λειτουργεί με έναν αμφίδρομο τρόπο, επιτρέποντας τόσο την εισαγωγή, όσο και την εξαγωγή ηλεκτρισμού.
Ερωτηθείς για τα οφέλη για τους καταναλωτές, ο κ. Λακκοτρύπης είπε ότι έχει πολύ μεγάλη σημασία, καθώς ενδέχεται να σπρώξει τις τιμές προς τα κάτω, ενώ σε αυτό θα ενσωματωθεί και η ηλεκτροπαραγωγή από τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ).
Με τις διασυνδέσεις με τα άλλα δίκτυα, η ενέργεια από ΑΠΕ θα μπορούσε να εξάγεται με έναν βέλτιστο τρόπο σε αγορές του εξωτερικού, συμπλήρωσε.
Απευθύνοντας νωρίτερα χαιρετισμό κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, ο κ. Λακκοτρύπης είπε εξάλλου ότι ο EuroAsia Interconnector αποτελεί έργο ιδιαίτερης εθνικής γεωπολιτικής σημασίας, καθώς «δίδει τη δυνατότητα στην Κύπρο και την Ελλάδα να λειτουργήσουν σαν γέφυρες συνεργασίας, συνδέοντας την Ανατολική Μεσόγειο με την Ευρωπαϊκή Ένωση».
Η ηλεκτρική αυτή διασύνδεση, πρόσθεσε, αποτελεί το πρώτο διασυνοριακό έργο μεταφοράς ηλεκτρισμού στον «ηλεκτρικό διάδρομο» που ενώνει την Ανατολική Μεσόγειο με το Αιγαίο και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, και θα είναι, επίσης, η κύρια λεωφόρος ηλεκτρισμού (Electricity Highway), μεταξύ Ευρώπης και Νοτιοανατολικής Μεσογείου.
Κοινωνικοοικονομικά οφέλη μέχρι και €1 δισ.
Παρουσιάζοντας το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου, ο Διευθυντής Έργου του EuroAsia Interconnector Γιώργος Κίλλας ανέφερε ότι ο πρώτος ενεργειακός διάδρομος των 1.000 MW θα ξεκινήσει στο τέλος του 2018 με αρχές του 2019 και θα ακολουθήσει τμηματικά η υλοποίηση του έργου.
Σε δηλώσεις του στο περιθώριο της εκδήλωσης ανέφερε συγκεκριμένα ότι το τμήμα Κρήτης-Αττικής θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 2020, το τμήμα Κύπρος-Κρήτη στο τέλος του 2021, ενώ όλος ο διάδρομος θα έχει ολοκληρωθεί στα τέλη του 2022.
Είπε επίσης ότι το κόστος της πρώτης φάσης θα είναι της τάξης των €3,5 δισ., ενώ η εταιρεία αναμένεται εντός φθινοπώρου να λάβει προσφορές για τις κατασκευαστικές εργασίες.
Σύμφωνα με τον κ. Κίλλα τα κοινωνικοοικονομικά οφέλη του έργου, βάσει αντικειμενικών αναλύσεων του Ευρωπαϊκού Συνδέσου Διαχειριστών Δικτύων, κυμαίνονται από €500 εκ. μέχρι €1 δισ. ετησίως για το συνολικό σύστημα, αναλόγως των διαφόρων σεναρίων που θα επικρατήσουν.
Είπε ακόμη ότι θα υπάρχουν σημαντικά οφέλη για τους καταναλωτές, τα οποία θα φανούν στη μείωση των τιμών. Αλλά και ευρύτερα, συνέχισε, με την εισαγωγή των ΑΠΕ θα μειωθούν οι ρύποι, θα αποφευχθεί το κόστος κατασκευής νέων ρυπογόνων μονάδων, ενώ θα αξιοποιηθεί καλύτερα το σύστημα.
Ερωτηθείς για τη μείωση στις τιμές του ηλεκτρισμού, ο κ. Κίλλας είπε ότι αυτή θα εξαρτηθεί από την πολιτική που θα ακολουθήσει η ρυθμιστική αρχή για μετακύλιση του οποιοδήποτε οφέλους στα τιμολόγια των καταναλωτών.
Ο κ. Κίλλας ρωτήθηκε εξάλλου και για το έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης με την Αίγυπτο, γνωστό ως EuroAfrica Interconnector, λέγοντας ότι λόγω της γεωγραφικής της θέσης και της ανάπτυξης των ενεργειακών υποδομών, η Κύπρος έχει τη δυνατότητα να λειτουργήσει σαν κόμβος ηλεκτρικής
Το διασυνοριακό έργο, που έχει αναγνωριστεί από την ΕΕ ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος, έχει συνολικό προϋπολογισμό €3,5 δισ. και η πρώτη φάση εγκατάστασης των υποθαλάσσιων καλωδίων μεταφοράς ηλεκτρισμού, χωρητικότητας 1.000 MW, και των σταθμών μετατροπής, αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2022.
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της εταιρείας, στη δεύτερη φάση θα τοποθετηθούν επιπρόσθετα καλώδια και σταθμοί μετατροπής, αναβαθμίζοντας τη χωρητικότητα του συστήματος στα 2.000 MW.
Το πρωί πραγματοποιήθηκε σε ξενοδοχείο της Λευκωσίας ημερίδα ενημέρωσης του κοινού, στο πλαίσιο δημόσιας διαβούλευσης, την οποία διοργάνωσαν το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού και η εταιρεία EuroAsia Interconnector, που είναι ο φορέας υλοποίησης του έργου.
Σε δηλώσεις του, στο περιθώριο της εκδήλωσης, ο Υπουργός Ενέργειας Γιώργος Λακκοτρύπης χαρακτήρισε το έργο πολύ σημαντικό, τόσο από στρατηγικής άποψης ως ενεργειακή υποδομή, όσο και επί της ουσίας, ενώ δεν απέκλεισε να οδηγήσει και στην πτώση της τιμής του ηλεκτρικού για τους καταναλωτές.
Είπε ότι προς το παρόν βρισκόμαστε στο στάδιο των μελετών, ενώ έχουν γίνει λεπτομερείς βυθομετρικές μελέτες, οι οποίες έχουν καταδείξει και την ακριβή διαδρομή του καλωδίου.
«Αφού ολοκληρωθεί η διασύνδεση της Κύπρου με την Κρήτη και το Ισραήλ, θα είναι η πρώτη φορά που η χώρα μας θα είναι διασυνδεδεμένη με κάποια εξωτερικά δίκτυα ηλεκτρισμού», δήλωσε ο Υπουργός.
Αυτό, ανέφερε, θα επιφέρει ευστάθεια στο σύστημα ηλεκτρισμού της Κύπρου και ενίσχυση του ενεργειακού εφοδιασμού. Είπε ακόμη ότι το έργο είναι στρατηγικής σημασίας, καθώς θα φέρει τις εμπλεκόμενες χώρες ακόμη πιο κοντά.
Σε ό,τι αφορά την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων, ο κ. Λακκοτρύπης είπε ότι «αν όλα πάνε όπως τα έχει προγραμματίσει η εταιρεία, δεν είμαστε πολύ μακριά από αυτό τον στόχο».
Ανέφερε επίσης ότι το έργο θα συνδεθεί με το δίκτυο της ΑΗΚ για να μπορέσει να διακλαδωθεί ακολούθως, ενώ θα λειτουργεί με έναν αμφίδρομο τρόπο, επιτρέποντας τόσο την εισαγωγή, όσο και την εξαγωγή ηλεκτρισμού.
Ερωτηθείς για τα οφέλη για τους καταναλωτές, ο κ. Λακκοτρύπης είπε ότι έχει πολύ μεγάλη σημασία, καθώς ενδέχεται να σπρώξει τις τιμές προς τα κάτω, ενώ σε αυτό θα ενσωματωθεί και η ηλεκτροπαραγωγή από τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ).
Με τις διασυνδέσεις με τα άλλα δίκτυα, η ενέργεια από ΑΠΕ θα μπορούσε να εξάγεται με έναν βέλτιστο τρόπο σε αγορές του εξωτερικού, συμπλήρωσε.
Απευθύνοντας νωρίτερα χαιρετισμό κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, ο κ. Λακκοτρύπης είπε εξάλλου ότι ο EuroAsia Interconnector αποτελεί έργο ιδιαίτερης εθνικής γεωπολιτικής σημασίας, καθώς «δίδει τη δυνατότητα στην Κύπρο και την Ελλάδα να λειτουργήσουν σαν γέφυρες συνεργασίας, συνδέοντας την Ανατολική Μεσόγειο με την Ευρωπαϊκή Ένωση».
Η ηλεκτρική αυτή διασύνδεση, πρόσθεσε, αποτελεί το πρώτο διασυνοριακό έργο μεταφοράς ηλεκτρισμού στον «ηλεκτρικό διάδρομο» που ενώνει την Ανατολική Μεσόγειο με το Αιγαίο και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, και θα είναι, επίσης, η κύρια λεωφόρος ηλεκτρισμού (Electricity Highway), μεταξύ Ευρώπης και Νοτιοανατολικής Μεσογείου.
Κοινωνικοοικονομικά οφέλη μέχρι και €1 δισ.
Παρουσιάζοντας το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου, ο Διευθυντής Έργου του EuroAsia Interconnector Γιώργος Κίλλας ανέφερε ότι ο πρώτος ενεργειακός διάδρομος των 1.000 MW θα ξεκινήσει στο τέλος του 2018 με αρχές του 2019 και θα ακολουθήσει τμηματικά η υλοποίηση του έργου.
Σε δηλώσεις του στο περιθώριο της εκδήλωσης ανέφερε συγκεκριμένα ότι το τμήμα Κρήτης-Αττικής θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 2020, το τμήμα Κύπρος-Κρήτη στο τέλος του 2021, ενώ όλος ο διάδρομος θα έχει ολοκληρωθεί στα τέλη του 2022.
Είπε επίσης ότι το κόστος της πρώτης φάσης θα είναι της τάξης των €3,5 δισ., ενώ η εταιρεία αναμένεται εντός φθινοπώρου να λάβει προσφορές για τις κατασκευαστικές εργασίες.
Σύμφωνα με τον κ. Κίλλα τα κοινωνικοοικονομικά οφέλη του έργου, βάσει αντικειμενικών αναλύσεων του Ευρωπαϊκού Συνδέσου Διαχειριστών Δικτύων, κυμαίνονται από €500 εκ. μέχρι €1 δισ. ετησίως για το συνολικό σύστημα, αναλόγως των διαφόρων σεναρίων που θα επικρατήσουν.
Είπε ακόμη ότι θα υπάρχουν σημαντικά οφέλη για τους καταναλωτές, τα οποία θα φανούν στη μείωση των τιμών. Αλλά και ευρύτερα, συνέχισε, με την εισαγωγή των ΑΠΕ θα μειωθούν οι ρύποι, θα αποφευχθεί το κόστος κατασκευής νέων ρυπογόνων μονάδων, ενώ θα αξιοποιηθεί καλύτερα το σύστημα.
Ερωτηθείς για τη μείωση στις τιμές του ηλεκτρισμού, ο κ. Κίλλας είπε ότι αυτή θα εξαρτηθεί από την πολιτική που θα ακολουθήσει η ρυθμιστική αρχή για μετακύλιση του οποιοδήποτε οφέλους στα τιμολόγια των καταναλωτών.
Ο κ. Κίλλας ρωτήθηκε εξάλλου και για το έργο ηλεκτρικής διασύνδεσης με την Αίγυπτο, γνωστό ως EuroAfrica Interconnector, λέγοντας ότι λόγω της γεωγραφικής της θέσης και της ανάπτυξης των ενεργειακών υποδομών, η Κύπρος έχει τη δυνατότητα να λειτουργήσει σαν κόμβος ηλεκτρικής
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ