Επανεξελέγη στην Προεδρία ο Νίκος Αναστασιάδης
19:31 - 04 Φεβρουαρίου 2018
Ο Νίκος Αναστασιάδης αναδείχτηκε νικητής των Προεδρικών Εκλογών, εξασφαλίζοντας κατά το δεύτερο γύρο ποσοστό 55,99% έναντι 44,01% του ανθυποψηφίου του Σταύρου Μαλά. Η μάχη της κάλπης για την ανάδειξη του νέου Προέδρου, που ξεκίνησε την Κυριακή, 28 Ιανουαρίου με τον πρώτο γύρο των εκλογών, όπου συμμετείχαν εννέα συνολικά υποψήφιοι Πρόεδροι, έληξε το βράδυ της Κυριακής, 4 Φεβρουαρίου, με την ανακήρυξη του εκλελεγμένου Προέδρου, εν μέσω πανηγυρικής ατμόσφαιρας, στο στάδιο «Τάσσος Παπαδόπουλος - Ελευθερία», στη Λευκωσία.
Το InBusinessNews προβάλλει τις τοποθετήσεις/θέσεις του Προέδρου της Δημοκρατίας, Νίκου Αναστασιάδη, επί βασικών ζητημάτων της οικονομίας.
Διαβάστε ακόμα: Στυλοβάτης της οικονομίας τα φάρμακα
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Πως προτίθεστε να βελτιώσετε ακόμη περισσότερο τους ρυθμούς ανάπτυξης;
Σύμφωνα με τις μακροοικονομικές προβλέψεις του κράτους, οι προοπτικές της κυπριακής οικονομίας μεσοπρόθεσμα αναμένονται θετικές, συντείνοντας στην εδραίωση της εμπιστοσύνης στην κυπριακή οικονομία και την προσέλκυση νέων επενδύσεων, οι οποίες θεωρούνται κλειδί για την κυπριακή οικονομία, μαζί με τα μέτρα για αύξηση της ανταγωνιστικότητας και των στοχευμένων φορολογικών κινήτρων για ένα ευνοϊκό περιβάλλον που να προωθεί την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία.
Ακόμη, προβλέπεται η περαιτέρω ενίσχυση των πανεπιστημιακών και ερευνητικών υποδομών και η διασύνδεση της έρευνας και καινοτομίας με την αγορά, δημιουργώντας έτσι τις βάσεις για τη διεύρυνση της παραγωγικής μας βάσης και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας υψηλής προστιθέμενης αξίας. Θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε τις πρωτοβουλίες της τουριστικής βιομηχανίας και μια σειρά από μεγάλες ιδιωτικές επενδύσεις που έχουν προσελκύσει ξένα κεφάλαια ή ξένη χρηματοδότηση, όπως για παράδειγμα το καζίνο, οι μαρίνες, οικιστικές αναπτύξεις, έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ή και πετυχημένες συμπράξεις δημοσίου-ιδιωτικού τομέα όπως είναι η περίπτωση του Λιμανιού της Λεμεσού. Το σχέδιο ανάπτυξης του Λιμανιού Λάρνακας, με την παραχώρηση του σε στρατηγικούς επενδυτές, θα είναι το επόμενο σημαντικό βήμα.
Σε ποια επίπεδα θα θέλατε να είναι το δημόσιο χρέος το 2018;
Η επίτευξη θετικών δημοσιονομικών πλεονασμάτων και η σημαντική βελτίωση των δημόσιων οικονομικών κατά τα τελευταία χρόνια, έχουν συμβάλει άμεσα στην πτωτική πορεία του δημόσιου χρέους. Στόχος μας είναι η διατήρηση μιας συνετής δημοσιονομικής πολιτικής που να επιτρέψει τη σταδιακή και αποτελεσματική μείωση του δημόσιου χρέους σε διαχειρίσιμα επίπεδα με στόχο το 2018 να μειωθεί γύρω στο 92% του ΑΕΠ και στη συνέχεια να περιορισθεί γύρω στο 80% το 2020. Παράλληλα, η σταδιακή αύξηση των δημοσίων εσόδων επιτρέπει ακόμη και την αύξηση των δημοσίων δαπανών σε ένα λογικό πλαίσιο ισοσκελισμένου προϋπολογισμού.
Σκοπεύετε να κάνετε αλλαγές σε θέματα φορολογικής πολιτικής;
Η φορολογική πολιτική του κράτους θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από σταθερότητα για να εμπνέεται εμπιστοσύνη στους επενδυτές. Στόχος για το 2018, με δεδομένη την ανοδική πορεία της οικονομίας, είναι η πραγματοποίηση στοχευμένων περαιτέρω βελτιώσεων στο φορολογικό μας πλαίσιο, οι οποίες θα ανταποκρίνονται στο συνεχώς μεταβαλλόμενο και ανταγωνιστικό διεθνές φορολογικό περιβάλλον.
Η κρίση έφερε σημαντικές αλλαγές στο συνταξιοδοτικό σύστημα. Θεωρείτε πως με τα σημερινά δεδομένα είναι βιώσιμο και η βόμβα έχει πλέον εξουδετερωθεί;
Θεωρώ ότι το πιο σημαντικό είναι ότι με τις πολιτικές που εφαρμόσαμε έχουμε διασφαλίσει τη βιωσιμότητα του Ταμείου Κοινωνικών Ασφαλίσεων σε βάθος χρόνου, τουλάχιστο μέχρι το 2080, χωρίς να έχει μειωθεί καμία σύνταξη του Ταμείου Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Αντιθέτως, για τους συνταξιούχους με χαμηλά εισοδήματα έχουν δοθεί αυξήσεις στα σχετικά επιδόματα, καθώς και νέες παροχές, με αποτέλεσμα το ποσοστό συνταξιούχων που διαβιούν κάτω από το όριο της φτώχιας να έχει μειωθεί από το 29,3% που ήταν το 2012 στο 19,5% το 2016. Όλες οι αναλογιστικές μελέτες που έχουν γίνει επιβεβαιώνουν τη βιωσιμότητα του Ταμείου Κοινωνικών Ασφαλίσεων και αυτό σημαίνει ότι οι συντάξεις των πολιτών έχουν διασφαλιστεί. Μάλιστα, προχωρήσαμε και σε νέες παροχές όπως, την άδεια πατρότητας που δίνεται για πρώτη φορά μετ’ απολαβών, ενώ προωθούμε και νέες παροχές, καθώς και ενίσχυση υφιστάμενων παροχών, τηρουμένου πάντα ότι οποιαδήποτε νέα παροχή στηρίζεται πλήρως σε αναλογιστική μελέτη ώστε το Ταμείο να παραμένει βιώσιμο.
ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
Θα προωθήσετε δραστική μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας; Τι θα περιλαμβάνει;
Προτείναμε αλλαγές στο σύστημα διορισμών και προαγωγών στο δημόσιο, που έδινε χώρο στην αξιοκρατία και τη διαφάνεια. Προτείναμε την υιοθέτηση ενός μη ισοπεδωτικού συστήματος αξιολόγησης, σε αντικατάσταση του «όλοι εξαίρετοι». Δυστυχώς, είδαμε την όλη προσπάθεια να καταψηφίζεται. Θα συνεχίσουμε.
Στον προϋπολογισμό του 2018 περιλαμβάνονται πολύ σημαντικές δημόσιες επενδύσεις στην τεχνολογία και την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, όπως η καθιέρωση της ηλεκτρονικής υπογραφής, η απόκτηση ολοκληρωμένου συστήματος για το Τμήμα Φορολογίας που θα ενισχύσει δραστικά τις δυνατότητες ελέγχου, αλλά και εξυπηρέτησης των φορολογουμένων, η επέκταση της Κυβερνητικής Αποθήκης Πληροφοριών, του Συστήματος Αυτοματοποίησης Γραφείου, της Εθνικής Διαδικτυακής Πύλης Ανοικτών Δεδομένων και της Κυβερνητικής Διαδικτυακής Διόδου ΑΡΙΑΔΝΗ, η απόκτηση Συστήματος Διαχείρισης Επιχειρησιακών Πόρων που θα καλύψει τις λειτουργικές περιοχές της Λογιστικής, Προϋπολογισμού, Μισθολογίου, Συντάξεων και Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Σας προβληματίζει το μοντέλο που πάει να δημιουργηθεί με επενδύσεις σε ακίνητα στη βάση του σχεδίου πολιτογράφησης επενδυτών; Έχετε να εισηγηθείτε κάποιες αλλαγές;
Πρόκειται για ένα επενδυτικό σχέδιο καλά μελετημένο, παρόμοιο με άλλα σχέδια άλλων ευρωπαϊκών χωρών, το οποίο προσφέρει τη δυνατότητα απόκτησης κυπριακού διαβατηρίου σε επενδυτές που έχουν αποκτήσει πραγματικούς δεσμούς με τη χώρα, μόνιμη κατοικία δηλαδή, πραγματική επένδυση, νοουμένου ότι πληρείται και μια σειρά άλλων προϋποθέσεων. Αναγνωρίζουμε ότι το σχέδιο συνέβαλε στο να δοθεί ώθηση στον τομέα των ακινήτων και των κατασκευών που βρισκόταν σε πτωτική πορεία, αλλά οι δείκτες της οικονομίας επιβεβαιώνουν ότι η ανάπτυξη δεν προήλθε από τον τομέα ανάπτυξης γης, αλλά από άλλους τομείς, όπως τον τουρισμό, τη ναυτιλία, τις υπηρεσίες και την κατανάλωση. Ανάλογα με την πρόοδο υλοποίησης του Σχεδίου, δύναται να αναθεωρηθεί για αντιμετώπιση θεμάτων που προκύπτουν.
Ο Υπουργός Εσωτερικών υπέβαλε πρόσφατα πρόταση νόμου για απεμπλοκή των αναπτυξιακών έργων από γραφειοκρατικές διαδικασίες μέσω νομοσχεδίου. Θεωρείτε πως με αυτόν τον τρόπο θα επιλυθεί το πρόβλημα;
Με το νομοσχέδιο για τη διευκόλυνση αδειοδότησης επενδύσεων που καταθέσαμε στη Βουλή - το νέο επενδυτικό νόμο - θεσμοθετούμε με πράξεις και όχι λόγια, τη δημιουργία πραγματικού «One Stop Shop» για μεγάλες επενδύσεις. Από πλευράς Κυβέρνησης, κρίνουμε ότι το σημαντικό αυτό νομοσχέδιο, θα συμβάλει ουσιαστικά στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και τη μείωση της γραφειοκρατίας που ταλαιπωρεί τους επενδυτές, ενώ συνδέεται παράλληλα και με τις προσπάθειες της Κυβέρνησης για άντληση υγιών και παραγωγικών επενδύσεων. Επιπλέον, θα λειτουργήσει και το Κέντρο Πληροφόρησης Επιχειρήσεων, αλλά και της Συμβουλευτικής Υπηρεσίας Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων.
Είστε υπέρ ή κατά της φιλελευθεροποίησης των ωραρίων στο λιανικό εμπόριο;
Το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων πρέπει να ρυθμίζεται, έχοντας υπόψη τόσο το συμφέρον των εργαζομένων όσο και των καταναλωτών, ζητήματα που χρειάζεται να εξισορροπούνται σε τέτοιου είδους αποφάσεις. Πριν η Βουλή των Αντιπροσώπων αφαιρέσει το δικαίωμα της Κυβέρνησης για ρύθμιση του θέματος με διατάγματα, το ωράριο λειτουργίας των γενικών καταστημάτων για τις Κυριακές, περιοριζόταν από τις 11:00 το πρωί μέχρι τις 7:00 το βράδυ. Το ωράριο αυτό ήταν λειτουργικό, αφού εξυπηρετούσε τόσο τον καταναλωτή που μπορούσε να κάνει τα ψώνια του όσο και τον εργαζόμενο, αφού δημιουργήθηκαν χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας με ένα εν πολλοίς αποδεκτό από την κοινωνία ωράριο. Επομένως, θεωρώ ότι η απουσία της δυνατότητας ρύθμισης του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων δεν είναι η ορθή λύση, αλλά ούτε και το κλείσιμο καταστημάτων σε ώρες και μέρες που εξυπηρετεί το κοινό και παρέχει χιλιάδες θέσεις εργασίας σε πρόσωπα που αλλιώς θα ήταν άνεργοι.
Παίρνουμε ως δεδομένο ότι δεν είστε υπέρ της ιδιωτικοποίησης ημικρατικών οργανισμών. Ο όρος εκσυγχρονισμός τι ακριβώς περιλαμβάνει στο δικό σας μυαλό;
Στόχος μας παραμένει η προστασία της κρατικής περιουσίας και των εργαζομένων που απασχολούνται στους οργανισμούς αυτούς, ώστε να αποφύγουμε φαινόμενα όπως των Κυπριακών Αερογραμμών.
Συνεπώς, αποσκοπούμε στη βελτίωση της παραγωγικότητας και κατ’ επέκταση της ανταγωνιστικότητας των κρατικών οργανισμών.
Ουσιαστικά, μέσα από τον εκσυγχρονισμό επιδιώκεται η βελτίωση της οικονομικής διαχείρισης, η αύξηση της ευελιξίας των οργανισμών, η διαφάνεια και η λογοδοσία των δημόσιων οργανισμών και κρατικών επιχειρήσεων, που, σε ένα συνεχές μεταβαλλόμενο περιβάλλον, οδηγεί σε ανάπτυξη, μεταρρύθμιση και προσέλκυση τεχνογνωσίας προς όφελος του φορολογούμενου πολίτη.
ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
Τα κόκκινα δάνεια μειώνονται με πολύ αργούς ρυθμούς, παρ’ όλες τις νομοθεσίες που ψηφίστηκαν και τις αναδιαρθρώσεις που επιχειρήθηκαν. Τι προτείνετε;
Τα τελευταία χρόνια, έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος στη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων (ΜΕΔ). Από τις 31/12/2014, τα ΜΕΔ σημείωσαν αξιοπρόσεκτη μείωση €6,1 δισ. ή 21,5%, (αποτελώντας πλέον το 43,8% των συνολικών δανείων). Επίσης, το ποσοστό κάλυψής των εν λόγω δανείων με προβλέψεις ανήλθε στο ίδιο χρονικό διάστημα από το 34% στο 46,3%, που πρακτικά σημαίνει ότι οι τράπεζες είναι τώρα σε θέση να προσφέρουν αναδιαρθρώσεις στους δανειολήπτες με ελκυστικούς όρους χωρίς να επηρεάζονται τα κεφάλαιά τους. Θεωρώ ότι η συνεχιζόμενη ανάκαμψη της οικονομίας και η μείωση της ανεργίας, θα συμβάλουν θετικά στην περαιτέρω άμβλυνση του προβλήματος. Η αντιμετώπιση του προβλήματος στην ολότητά του, απαιτεί βεβαίως συνεισφορά από όλους.
Ήδη, στο πλαίσιο αυτό:
1. Η ΚΤΚ, στο πλαίσιο των εποπτικών της αρμοδιοτήτων, έθεσε αυστηρότερα πλαίσια και στόχους για τις τράπεζες.
2. Οι ίδιες οι τράπεζες προχώρησαν στην υλοποίηση συγκεκριμένων μέτρων, και, μεταξύ άλλων, σύναψαν συνεργασίες με αναγνωρισμένους οίκους του εξωτερικού για τη διαχείριση των ΜΕΔ τους.
3. Η Κυβέρνηση συνέβαλε μέσω της προώθησης του κατάλληλου νομοθετικού πλαισίου περιλαμβανομένων και φορολογικών ελαφρύνσεων, που υιοθετήθηκε από τη Βουλή των Αντιπροσώπων.
Έχετε στα σχέδια σας τη δημιουργία της λεγόμενης «κακής τράπεζας»; Πως ακριβώς την οραματίζεστε;
Η Κυβέρνηση είναι έτοιμη να μελετήσει όλες τις εισηγήσεις, συμπεριλαμβανομένης της εισήγησης για δημιουργία «κακής τράπεζας». Σε αυτή την κακή τράπεζα πρωτεύοντα ρόλο θα πρέπει να διαδραματίσουν οι ίδιες οι τράπεζες σε ότι αφορά τη σύσταση και τη χρηματοδότησή της. Η Κυβέρνηση θα εξετάσει το ενδεχόμενο, καθώς και τον τρόπο της δικής της συνεισφοράς.
Να αποζημιωθούν οι επηρεαζόμενοι από την κρίση στις τράπεζες. Αν ναι, ποιοι και πως;
Στο πλαίσιο της κοινωνικής πολιτικής και διασφάλισης της κοινωνικής συνοχής του κράτους, το Υπουργικό Συμβούλιο έχει εγκρίνει ήδη, ένα Σχέδιο, το οποίο στοχεύει στη δημιουργία των προϋποθέσεων για τη σταδιακή και σε βάθος χρόνου αναπλήρωση μέρους της απώλειας που έχουν υποστεί ομάδες του πληθυσμού, από την εφαρμογή τον Μάρτιο του 2013, του μέτρου της εξυγίανσης με ίδια μέσα στις δύο συστημικές Τράπεζες. Θεωρούμε ότι το προτεινόμενο σχέδιο αποτελεί ρεαλιστική προσέγγιση για αντιμετώπιση του θέματος.
Προς το σκοπό αυτό, η Κυβέρνηση ενέκρινε τη συμπερίληψη των σχετικών πιστώσεων ποσού ύψους €25 εκατ. στο Συμπληρωματικό Προϋπολογισμό του 2017, που αποτελούν την πρώτη συνεισφορά του κράτους προς το Εθνικό Ταμείο Αλληλεγγύης.
Διαβάστε ακόμα: Εξαγορά First Names από την ολλανδική SGG