ΕΖΑ: The story της ελληνικής μικροζυθοποιία που ανέτρεψε τα δεδομένα
10:57 - 23 Φεβρουαρίου 2018
Ομολογουμένως στην Ελλάδα η αγορά ζύθου ήταν ανέκαθεν μια αγορά στην οποία τη μερίδα του λέοντος απολάμβαναν ξένα brands. Οτιδήποτε ήταν ξενόφερτο και ορμώμενο εκ βορείου Ευρώπης, ήταν συνάμα και ποιοτικό αφού συνδεόταν με χώρες που διέθεταν μακρά παράδοση. Ωστόσο, τα δεδομένα φαίνεται να αλλάζουν άρδην σε παγκόσμιο επίπεδο, δίνοντας στις μικροζυθοποιίες την ευκαιρία που τους αξίζει και βάζοντας στο παιχνίδι τους εκάστοτε τοπικούς παραγωγούς.
Τρανό παράδειγμα η Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης (ΕΖΑ), η οποία μέσα στην κρίση κέντρισε το ενδιαφέρον επενδυτών, έκανε «focus» στην ελληνικότητα των προϊόντων της κερδίζοντας παράλληλα το «στοίχημα» της εξωστρέφειας.
Επικεφαλής της ΕΖΑ είναι ο Αθανάσιος Συριανός, ο οποίος έχει ενεργό ρόλο στην εγχώρια επιχειρηματική σκηνή, καθώς είναι μέλος του ΣΕΒ και αντιπρόεδρος του Ελληνογερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου. Γεννημένος από Έλληνα πατέρα και Γερμανίδα μητέρα, έχει βρεθεί πολλές φορές στη δυσμενή θέση να υπερασπιστεί την Ελλάδα και τα όσα υφίσταται ο λαός της στα χρόνια της κρίσης.
Καλεσμένος σε τηλεοπτικές εκπομπές παρουσία του τέως προέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Μάρτιν Σουλτς, σε πλήθος talk shows της Deutsche Welle, σε συναντήσεις με την Άνγκελα Μέρκελ και τον Βόλφκανγκ Σόιμπλε καθώς και σε γερμανικά φόρα υψηλού κύρους, υπερασπίζεται με πάθος την Ελλάδα και προσπαθεί να δώσει μια πιο ξεκάθαρη εικόνα για τα όσα συμβαίνουν στην πραγματική οικονομία.
Με σπουδές πάνω στα οικονομικά, το management και την ναυτιλία σε πανεπιστήμια της Γερμανίας και του Λονδίνου ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του ως σύμβουλος επιχειρήσεων στη Roland Berge, μια από τις μεγαλύτερες συμβουλευτικές εταιρείες της Γερμανίας. Χάρη στην εμπειρία του, η Lowenbrau τον επιλέγει, στη συνέχεια για ένα project που θα «έτρεχε» στην Ελλάδα. Η ΕΖΑ λειτουργούσε έως τότε ως θυγατρική του γερμανικού ομίλου παραγωγής μπίρας Lowenbrau διατηρώντας ιδιόκτητο εργοστάσιο στην Αταλάντη. Ωστόσο, τα οικονομικά της μεγέθη ήταν τέτοια που οι Γερμανοί έκριναν ότι έπρεπε να μπει σε πρόγραμμα αναδιάρθρωσης, διαφορετικά η μόνη επιλογή ήταν το λουκέτο. Το 1998, ο κ. Συριανός εξαγοράζει τις μετοχές που ανήκαν στη γερμανική θυγατρική εταιρεία υπό μορφή management buy out, με αποτέλεσμα πέντε χρόνια αργότερα να περάσει σε 100% ελληνικό ιδιοκτησιακό καθεστώς και από πολυεθνική να γίνει αμιγώς ελληνική.
«Η πρώτη μου σκέψη ήταν σε ποιες στρατηγικές κινήσεις έπρεπε να προβώ για να αναπτυχθεί η εταιρεία. Η συμβουλή που θα έδινα σε ένα νέο που τώρα ξεκινά, είναι να έχει επάρκεια κεφαλαίου και να μην κάνει από την αρχή λάθος στην ποιότητα. Να σκέφτεται ότι η επιλογή του αφορά μια απασχόληση, την οποία, κατά κάποιο τρόπο, «παντρεύεται» για τα επόμενα 30 χρόνια» λέει στο fortunegreece.com ο κ. Συριανός, προσθέτοντας πως το motto του είναι “make values no money”.
Τονίζει πως παρότι οι Γερμανοί ήθελαν να κλείσουν την εταιρεία λόγω χρεών, η επιμονή του να την «αναστήσει», καθώς πίστευε ότι ήταν «blue chip», τον έκανε να πάρει εξ’ ολοκλήρου το ρίσκο. Έτσι, μετά την επανεκκίνηση, κατάφερε να επιστρέψουν τα νούμερα σε ανοδική τροχιά.
Το 2010, ήταν σταθμός στην πορεία της εταιρείας, αφού όπως εξηγεί ο κ. Συριανός με την έλευση της κρίσης οι Έλληνες θυμήθηκαν ξαφνικά ότι προτιμούν προϊόντα ελληνικού χαρακτήρα. «Από χώρα προσέλκυσης επενδύσεων βρεθήκαμε στο πουθενά. Έπρεπε να πάρω την κατάσταση στα χέρια μου και να συνεχίσω μόνος μου. Τα τελευταία χρόνια δημιουργήσαμε καινούργιες μάρκες, αποκτήσαμε τεχνογνωσία από το εξωτερικό, και δώσαμε έμφαση στον ελληνικό χαρακτήρα των προϊόντων μας».
Από το 2013 – με την είσοδο του Δημήτρη Δασκαλόπουλου στο επενδυτικό σχήμα – μέχρι και σήμερα έχουν γίνει επενδύσεις ύψους 14 εκατομμυρίων ευρώ που αφορούσαν τεχνολογικό εξοπλισμό, ανάπτυξη σημάτων με ιδιαίτερο χαρακτήρα, τα οποία οδήγησαν στην απόσπαση αρκετών βραβείων.
Σύμφωνα με τον κ. Συριανό υπάρχει μία παγκόσμια τάση, κυρίως σε Αμερική και Ευρώπη, που θέλει να δίνεται έμφαση στις ανεξάρτητες ζυθοποιίες. Στην Αμερική οι μικροζυθοποιίες κατέχουν το 12% των κερδοφόρων όγκων, ένα ποσοστό διόλου αμελητέο. «Παρατηρείται αναμφίβολα μία διεθνής τάση για τοπικά προϊόντα. Στην Ελλάδα υπάρχουν 60 μικροζυθοποιίες και η αίσθηση είναι πως τα μεγάλα σήματα καταρρέουν και πως μέσα στην κρίση άνοιξε μία καινούργια αγορά και δημιουργήθηκαν ευκαιρίες».
ΠΗΓΗ: fortunegreece.com