Νέα καθήκοντα στην Κεντρική για κάρτες
09:51 - 22 Φεβρουαρίου 2018
Θετική είναι η γνωμοδότηση της ΕΚΤ για τα νέα καθήκοντα που ανατίθενται στην ΚΤΚ σύμφωνα με σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών σχετικά με διατραπεζικές προμήθειες για πράξεις πληρωμών με κάρτες. Συγκεκριμένα, η ΕΚΤ θεωρεί ότι τα νέα καθήκοντα μπορούν να θεωρηθούν καθήκοντα κεντρικής τράπεζας υπό την έννοια ότι είναι συμπληρωματικά των υφιστάμενων εποπτικών καθηκόντων της ως προς τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών και, εν τέλει, επικουρικά του καθήκοντος προώθησης της ομαλής λειτουργίας των συστημάτων πληρωμών.
Παράλληλα, ο διοικητή της ΕΚΤ Μάριο Ντράγκι στη γνωμοδότηση του επισημαίνει πως τη λογική αυτή υποστηρίζει το γεγονός ότι οι σκοποί του κανονισμού (ΕΕ) 2015/751 όσον αφορά την προστασία του καταναλωτή συνδέονται στενά με τον σκοπό της προώθησης της ομαλής λειτουργίας των συστημάτων πληρωμών. Θεωρεί επίσης η ΚΤΚ να διαθέτει τους αναγκαίους πόρους για την εκτέλεση των νέων καθηκόντων της, έτσι ώστε να μην επηρεάζεται η ικανότητά της να ασκεί τα σχετικά με το ΕΣΚΤ καθήκοντά της και να εκπληρώνει τις υφιστάμενες εποπτικές λειτουργίες της.
Σκοπός του σχεδίου νόμου
Σκοπός του σχεδίου νόμου είναι να μεταφέρει το άρθρο 3 παράγραφος 2 και τα άρθρα 13, 14 και 15 του κανονισμού (ΕΕ) 2015/751 στην κυπριακή έννομη τάξη, ορίζοντας την ΚΤΚ και την Επιτροπή Προστασίας του Ανταγωνισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας ως αρμόδιες αρχές για τους σκοπούς του εν λόγω κανονισμού.
Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου και εφόσον δεν προβλέπεται ρητά διαφορετική κατανομή της ευθύνης, οι δύο αρχές θα είναι από κοινού επιφορτισμένες με την ευθύνη διασφάλισης της εφαρμογής των διατάξεών του και των διατάξεων του κανονισμού (ΕΕ) 2015/751.
Ως προς την εφαρμογή των άρθρων 3, 4, 5 και 7 του κανονισμού (ΕΕ) 2015/751, τα οποία διέπουν, αφενός, τα ανώτατα όρια προμηθειών που πρόκειται να επιβάλλουν οι πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών σε συναλλαγές διενεργούμενες από καταναλωτές με χρήση χρεωστικών και πιστωτικών καρτών και, αφετέρου, την απαίτηση διάκρισης των συστημάτων καρτών πληρωμής από τους φορείς επεξεργασίας, η ΚΤΚ υποχρεούται να προβαίνει στο σχεδιασμό και τη διαχείριση διαδικασίας για την τακτική συλλογή πληροφοριών και στοιχείων από τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμής, και κατά περίπτωση, από τα συστήματα καρτών πληρωμής. Επιπλέον, εφόσον υπό το φως πληροφοριών και στοιχείων που τυχόν λαμβάνει από κάθε τέτοιο πάροχο ή σύστημα η ίδια κρίνει ότι ενδέχεται να ανακύψουν ζητήματα ανταγωνισμού, υποχρεούται να διαβιβάζει τη σχετική πληροφόρηση στην επιτροπή ανταγωνισμού, η οποία με τη σειρά της μπορεί να τα διερευνά περαιτέρω και να προβαίνει στην επιβολή κυρώσεων ή/και τη λήψη μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης ή διοικητικού χαρακτήρα.
Η επιτροπή ανταγωνισμού ορίζεται ως αρχή αποκλειστικά αρμόδια για την εφαρμογή των άρθρων 6, 8, 9, 10, 11 και 12 του κανονισμού (ΕΕ) 2015/751, ενώ ο χρηματοοικονομικός επίτροπος της Κυπριακής Δημοκρατίας επιλαμβάνεται της εξωδικαστικής επίλυσης τυχόν διαφορών που προκύπτουν στο πλαίσιο των διατάξεών του.
Σύμφωνα με το άρθρο 14 του κανονισμού (ΕΕ) 2015/751, οι αρμόδιες αρχές εξουσιοδοτούνται ακόμη να επιβάλλουν διοικητικές κυρώσεις σε περιπτώσεις παράβασης των διατάξεων του σχεδίου νόμου ή/και του εν λόγω κανονισμού και να λαμβάνουν κάθε αναγκαίο μέτρο για τη διασφάλιση της εφαρμογής των διατάξεών τους. Οι ίδιες θα πρέπει να δημοσιεύουν στον διαδικτυακό τους τόπο κάθε απόφαση περί επιβολής διοικητικής κύρωσης ή λήψης άλλου μέτρου για παράβαση των ως άνω διατάξεων.
Το σχέδιο νόμου επιτρέπει εξάλλου στις αρμόδιες αρχές να καθορίζουν τα τέλη που σχετίζονται με την εκτέλεση των καθηκόντων τους και να εκδίδουν κάθε σχετική οδηγία.
Νέα καθήκοντα της ΚΤΚ
Το σχέδιο νόμου διευρύνει τις υφιστάμενες εποπτικές λειτουργίες της ΚΤΚ, αναθέτοντάς της την αρμοδιότητα εποπτείας αναφορικά, αφενός, με τις διατραπεζικές προμήθειες που αφορούν παρόχους υπηρεσιών πληρωμών και συστήματα καρτών πληρωμής και, αφετέρου, με τις λοιπές τεχνικές και επιχειρηματικές απαιτήσεις που διέπουν τις πράξεις πληρωμών με κάρτες.
Πρέπει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τον περί υπηρεσιών πληρωμών νόμο 128 (I)/2009 η ΚΤΚ είναι ήδη αρμόδια εποπτική αρχή σε σχέση με τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών. Πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι η ίδια έχει αναλάβει αρμοδιότητες σε σχέση με καθήκοντα που αφορούν την προστασία του καταναλωτή, καθώς έχει οριστεί ως αρμόδια αρχή για την εφαρμογή και επιβολή των διατάξεων μεταφοράς της οδηγίας 2014/92/ΕΕ και ως συναρμόδια αρχή με την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή της Κυπριακής Δημοκρατίας για την εφαρμογή και επιβολή των διατάξεων μεταφοράς της οδηγίας 2014/17/ΕΕ.
Ωστόσο, τα καθήκοντα που ανατίθενται στην ΚΤΚ βάσει του σχεδίου νόμου φαίνεται να υπερκεράζουν το πεδίο των υφιστάμενων καθηκόντων της. Έτσι, θεωρείται ότι αφορά νέα καθήκοντα η ανάθεση σε αυτή, βάσει του σχεδίου νόμου, της εξουσίας παρακολούθησης και διασφάλισης της συμμόρφωσης των παρόχων υπηρεσιών πληρωμών, των συστημάτων καρτών πληρωμής και των δικαιούχων πληρωμών με τις υποχρεώσεις τους βάσει του κανονισμού (ΕΕ) 2015/751, καθώς και της εξουσίας επιβολής διοικητικών κυρώσεων σε περιπτώσεις παράβασης.
Σκοπός του σχεδίου νόμου
Σκοπός του σχεδίου νόμου είναι να μεταφέρει το άρθρο 3 παράγραφος 2 και τα άρθρα 13, 14 και 15 του κανονισμού (ΕΕ) 2015/751 στην κυπριακή έννομη τάξη, ορίζοντας την ΚΤΚ και την Επιτροπή Προστασίας του Ανταγωνισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας ως αρμόδιες αρχές για τους σκοπούς του εν λόγω κανονισμού.
Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου και εφόσον δεν προβλέπεται ρητά διαφορετική κατανομή της ευθύνης, οι δύο αρχές θα είναι από κοινού επιφορτισμένες με την ευθύνη διασφάλισης της εφαρμογής των διατάξεών του και των διατάξεων του κανονισμού (ΕΕ) 2015/751.
Ως προς την εφαρμογή των άρθρων 3, 4, 5 και 7 του κανονισμού (ΕΕ) 2015/751, τα οποία διέπουν, αφενός, τα ανώτατα όρια προμηθειών που πρόκειται να επιβάλλουν οι πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών σε συναλλαγές διενεργούμενες από καταναλωτές με χρήση χρεωστικών και πιστωτικών καρτών και, αφετέρου, την απαίτηση διάκρισης των συστημάτων καρτών πληρωμής από τους φορείς επεξεργασίας, η ΚΤΚ υποχρεούται να προβαίνει στο σχεδιασμό και τη διαχείριση διαδικασίας για την τακτική συλλογή πληροφοριών και στοιχείων από τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμής, και κατά περίπτωση, από τα συστήματα καρτών πληρωμής. Επιπλέον, εφόσον υπό το φως πληροφοριών και στοιχείων που τυχόν λαμβάνει από κάθε τέτοιο πάροχο ή σύστημα η ίδια κρίνει ότι ενδέχεται να ανακύψουν ζητήματα ανταγωνισμού, υποχρεούται να διαβιβάζει τη σχετική πληροφόρηση στην επιτροπή ανταγωνισμού, η οποία με τη σειρά της μπορεί να τα διερευνά περαιτέρω και να προβαίνει στην επιβολή κυρώσεων ή/και τη λήψη μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης ή διοικητικού χαρακτήρα.
Η επιτροπή ανταγωνισμού ορίζεται ως αρχή αποκλειστικά αρμόδια για την εφαρμογή των άρθρων 6, 8, 9, 10, 11 και 12 του κανονισμού (ΕΕ) 2015/751, ενώ ο χρηματοοικονομικός επίτροπος της Κυπριακής Δημοκρατίας επιλαμβάνεται της εξωδικαστικής επίλυσης τυχόν διαφορών που προκύπτουν στο πλαίσιο των διατάξεών του.
Σύμφωνα με το άρθρο 14 του κανονισμού (ΕΕ) 2015/751, οι αρμόδιες αρχές εξουσιοδοτούνται ακόμη να επιβάλλουν διοικητικές κυρώσεις σε περιπτώσεις παράβασης των διατάξεων του σχεδίου νόμου ή/και του εν λόγω κανονισμού και να λαμβάνουν κάθε αναγκαίο μέτρο για τη διασφάλιση της εφαρμογής των διατάξεών τους. Οι ίδιες θα πρέπει να δημοσιεύουν στον διαδικτυακό τους τόπο κάθε απόφαση περί επιβολής διοικητικής κύρωσης ή λήψης άλλου μέτρου για παράβαση των ως άνω διατάξεων.
Το σχέδιο νόμου επιτρέπει εξάλλου στις αρμόδιες αρχές να καθορίζουν τα τέλη που σχετίζονται με την εκτέλεση των καθηκόντων τους και να εκδίδουν κάθε σχετική οδηγία.
Νέα καθήκοντα της ΚΤΚ
Το σχέδιο νόμου διευρύνει τις υφιστάμενες εποπτικές λειτουργίες της ΚΤΚ, αναθέτοντάς της την αρμοδιότητα εποπτείας αναφορικά, αφενός, με τις διατραπεζικές προμήθειες που αφορούν παρόχους υπηρεσιών πληρωμών και συστήματα καρτών πληρωμής και, αφετέρου, με τις λοιπές τεχνικές και επιχειρηματικές απαιτήσεις που διέπουν τις πράξεις πληρωμών με κάρτες.
Πρέπει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τον περί υπηρεσιών πληρωμών νόμο 128 (I)/2009 η ΚΤΚ είναι ήδη αρμόδια εποπτική αρχή σε σχέση με τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών. Πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι η ίδια έχει αναλάβει αρμοδιότητες σε σχέση με καθήκοντα που αφορούν την προστασία του καταναλωτή, καθώς έχει οριστεί ως αρμόδια αρχή για την εφαρμογή και επιβολή των διατάξεων μεταφοράς της οδηγίας 2014/92/ΕΕ και ως συναρμόδια αρχή με την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή της Κυπριακής Δημοκρατίας για την εφαρμογή και επιβολή των διατάξεων μεταφοράς της οδηγίας 2014/17/ΕΕ.
Ωστόσο, τα καθήκοντα που ανατίθενται στην ΚΤΚ βάσει του σχεδίου νόμου φαίνεται να υπερκεράζουν το πεδίο των υφιστάμενων καθηκόντων της. Έτσι, θεωρείται ότι αφορά νέα καθήκοντα η ανάθεση σε αυτή, βάσει του σχεδίου νόμου, της εξουσίας παρακολούθησης και διασφάλισης της συμμόρφωσης των παρόχων υπηρεσιών πληρωμών, των συστημάτων καρτών πληρωμής και των δικαιούχων πληρωμών με τις υποχρεώσεις τους βάσει του κανονισμού (ΕΕ) 2015/751, καθώς και της εξουσίας επιβολής διοικητικών κυρώσεων σε περιπτώσεις παράβασης.