ΕΚΚ: Με ακόμη 3 υποθέσεις κλείνει ο κύκλος για την τραπεζική κρίση
15:43 - 04 Οκτωβρίου 2018
Εντός του 2018 αναμένεται να ολοκληρωθούν ακόμη τρεις υποθέσεις που αφορούν στον τραπεζικό τομέα. Με αυτές τις τρεις υποθέσεις θα ολοκληρωθεί ο κύκλος των ερευνών που διεξήγαγε η ΕΚΚ για την τραπεζική κρίση και αφορούν στην περίοδο πριν το bail in. Αυτό επισημαίνεται στην ετήσια έκθεση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς για το 2017 έτος κατά το οποίο η Επιτροπή έλαβε τελικές αποφάσεις αναφορικά με δύο υποθέσεις στον τραπεζικό τομέα, η διερεύνηση των οποίων ήταν πολύπλοκη και αφορούσε τη μελέτη μεγάλου όγκου εγγράφων και μαρτυριών.
Οι αποφάσεις αποτελούν μέρος των πορισμάτων που έχουν ήδη διερευνηθεί για την τραπεζική κρίση και αφορά κατά την περίοδο πριν το bail in, μεταξύ 2010 και 2011.
Συγκεκριμένα, στη μία περίπτωση επιβλήθηκαν διοικητικές κυρώσεις συνολικού ύψους €1,14 εκατ. σε πρώην μέλη του Δ.Σ. και την πρώην Οικονομική Διευθύντρια του Ομίλου της πρώην Cyprus Popular Bank Public Co Ltd, λόγω μη επάρκειας των προβλέψεων για επισφαλείς χρεώστες. Στην δεύτερη περίπτωση, επιβλήθηκαν διοικητικές κυρώσεις συνολικού ύψους €595.000 στην Τράπεζα Κύπρου, σε πρώην μέλη του Δ.Σ. και στον πρώην Ανώτερο Γενικό Διευθυντή, λόγω μη επάρκειας των προβλέψεων για απομείωση χορηγήσεων.
Από τις υποθέσεις που διερεύνησε η ΕΚΚ από το 2011 μέχρι σήμερα έχουν επιβληθεί συνολικές διοικητικές κυρώσεις €18,24 εκατ., εκ των οποίων τα €10,8 εκατ. αφορούν τον τραπεζικό τομέα. Από τα πρόστιμα αυτά, μέχρι το τέλος του 2017 είχαν εισπραχθεί €4,9 εκατ., εκ των οποίων οι €548.000 αφορούν τον τραπεζικό τομέα και η ΕΚΚ έχει προχωρήσει στην καταχώρηση αγωγών για την είσπραξη των υπόλοιπων ποσών. Σε αριθμό υποθέσεων η απόφαση στην αγωγή είναι υπέρ της ΕΚΚ για την είσπραξη του προστίμου με αναστολή εκτέλεσης της απόφασης μέχρι την έκδοση της απόφασης στην προσφυγή του εποπτευόμενου. Μία προσφυγή εναντίον απόφασης της ΕΚΚ έχει ήδη εκδικαστεί και η απόφαση ήταν υπέρ της ΕΚΚ με αποτέλεσμα να πληρωθεί το 50% του προστίμου που όφειλε το εν λόγω πρόσωπο και το υπόλοιπο 50% θα δοθεί μετά την έκδοση απόφασης στην έφεση που ασκήθηκε και εκκρεμεί, από την Ολομέλεια του Ανώτατου Δικαστηρίου.
Για τις πλείστες υποθέσεις, για τις οποίες η διερεύνηση έχει ολοκληρωθεί, η ΕΚΚ έχει αποστείλει τα πορίσματα, τις εκθέσεις γεγονότων και άλλα στοιχεία στη Νομική Υπηρεσία της Δημοκρατίας, για να διερευνηθεί κατά πόσο προκύπτουν και ποινικά αδικήματα.
Το 2018 η ΕΚΚ, θα δώσει μεγάλη βαρύτητα στην παρακολούθηση της εφαρμογής του νέου πλαισίου από τους εποπτευόμενους. Όσον αφορά στα θέματα εποπτείας, έμφαση θα δοθεί, μεταξύ άλλων, στις απαιτήσεις παρακολούθησης προϊόντων που διοχετεύονται στην αγορά και την αγορά στόχο που έχει επιλεχθεί, την αξιολόγηση της συμβατότητας / καταλληλότητας των υπηρεσιών / προϊόντων για τους πελάτες, τις αντιπαροχές και αμοιβές, τη βέλτιστη εκτέλεση εντολών και την αναφορά και διαφάνεια των συναλλαγών.
Εντός του 2018 θα πρέπει να ετοιμαστούν από την ΕΚΚ ή με τη συμβολή της, σειρά σημαντικών νομοθετημάτων, για υιοθέτηση ευρωπαϊκών οδηγιών και εφαρμογή ευρωπαϊκών κανονισμών. Μεταξύ αυτών, περιλαμβάνονται, το Νομοσχέδιο για τροποποίηση του Νόμου περί Δημόσιας Προσφοράς και Ενημερωτικού Δελτίου, το Νομοσχέδιο για τις κεφαλαιακές απαιτήσεις των ΚΕΠΕΥ, το Νομοσχέδιο για το Ταμείο Αποζημίωσης Επενδυτών και το Τροποποιητικό Νομοσχέδιο για το Νόμο Διαφάνειας. Επίσης, θα δοθεί έμφαση και στην υιοθέτηση ευρωπαϊκών κανονισμών, όπως για παράδειγμα η εφαρμογή του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων.
Οι αποφάσεις αποτελούν μέρος των πορισμάτων που έχουν ήδη διερευνηθεί για την τραπεζική κρίση και αφορά κατά την περίοδο πριν το bail in, μεταξύ 2010 και 2011.
Συγκεκριμένα, στη μία περίπτωση επιβλήθηκαν διοικητικές κυρώσεις συνολικού ύψους €1,14 εκατ. σε πρώην μέλη του Δ.Σ. και την πρώην Οικονομική Διευθύντρια του Ομίλου της πρώην Cyprus Popular Bank Public Co Ltd, λόγω μη επάρκειας των προβλέψεων για επισφαλείς χρεώστες. Στην δεύτερη περίπτωση, επιβλήθηκαν διοικητικές κυρώσεις συνολικού ύψους €595.000 στην Τράπεζα Κύπρου, σε πρώην μέλη του Δ.Σ. και στον πρώην Ανώτερο Γενικό Διευθυντή, λόγω μη επάρκειας των προβλέψεων για απομείωση χορηγήσεων.
Από τις υποθέσεις που διερεύνησε η ΕΚΚ από το 2011 μέχρι σήμερα έχουν επιβληθεί συνολικές διοικητικές κυρώσεις €18,24 εκατ., εκ των οποίων τα €10,8 εκατ. αφορούν τον τραπεζικό τομέα. Από τα πρόστιμα αυτά, μέχρι το τέλος του 2017 είχαν εισπραχθεί €4,9 εκατ., εκ των οποίων οι €548.000 αφορούν τον τραπεζικό τομέα και η ΕΚΚ έχει προχωρήσει στην καταχώρηση αγωγών για την είσπραξη των υπόλοιπων ποσών. Σε αριθμό υποθέσεων η απόφαση στην αγωγή είναι υπέρ της ΕΚΚ για την είσπραξη του προστίμου με αναστολή εκτέλεσης της απόφασης μέχρι την έκδοση της απόφασης στην προσφυγή του εποπτευόμενου. Μία προσφυγή εναντίον απόφασης της ΕΚΚ έχει ήδη εκδικαστεί και η απόφαση ήταν υπέρ της ΕΚΚ με αποτέλεσμα να πληρωθεί το 50% του προστίμου που όφειλε το εν λόγω πρόσωπο και το υπόλοιπο 50% θα δοθεί μετά την έκδοση απόφασης στην έφεση που ασκήθηκε και εκκρεμεί, από την Ολομέλεια του Ανώτατου Δικαστηρίου.
Για τις πλείστες υποθέσεις, για τις οποίες η διερεύνηση έχει ολοκληρωθεί, η ΕΚΚ έχει αποστείλει τα πορίσματα, τις εκθέσεις γεγονότων και άλλα στοιχεία στη Νομική Υπηρεσία της Δημοκρατίας, για να διερευνηθεί κατά πόσο προκύπτουν και ποινικά αδικήματα.
Το 2018 η ΕΚΚ, θα δώσει μεγάλη βαρύτητα στην παρακολούθηση της εφαρμογής του νέου πλαισίου από τους εποπτευόμενους. Όσον αφορά στα θέματα εποπτείας, έμφαση θα δοθεί, μεταξύ άλλων, στις απαιτήσεις παρακολούθησης προϊόντων που διοχετεύονται στην αγορά και την αγορά στόχο που έχει επιλεχθεί, την αξιολόγηση της συμβατότητας / καταλληλότητας των υπηρεσιών / προϊόντων για τους πελάτες, τις αντιπαροχές και αμοιβές, τη βέλτιστη εκτέλεση εντολών και την αναφορά και διαφάνεια των συναλλαγών.
Εντός του 2018 θα πρέπει να ετοιμαστούν από την ΕΚΚ ή με τη συμβολή της, σειρά σημαντικών νομοθετημάτων, για υιοθέτηση ευρωπαϊκών οδηγιών και εφαρμογή ευρωπαϊκών κανονισμών. Μεταξύ αυτών, περιλαμβάνονται, το Νομοσχέδιο για τροποποίηση του Νόμου περί Δημόσιας Προσφοράς και Ενημερωτικού Δελτίου, το Νομοσχέδιο για τις κεφαλαιακές απαιτήσεις των ΚΕΠΕΥ, το Νομοσχέδιο για το Ταμείο Αποζημίωσης Επενδυτών και το Τροποποιητικό Νομοσχέδιο για το Νόμο Διαφάνειας. Επίσης, θα δοθεί έμφαση και στην υιοθέτηση ευρωπαϊκών κανονισμών, όπως για παράδειγμα η εφαρμογή του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων.