Δυναμικό comeback των ελληνικών brand ενδυμάτων στις διεθνείς αγορές
17:00 - 03 Οκτωβρίου 2018
Ολοένα περισσότερο έδαφος κερδίζει στις αγορές του εξωτερικού το ελληνικό επώνυμο ένδυμα, μειώνοντας την απόσταση που το χωρίζει από τις ελληνικές εξαγωγές ρούχων private label. Μέχρι πρόσφατα, τα ρούχα ιδιωτικής ετικέτας (private label), τα οποία ράβονται στην Ελλάδα για λογαριασμό ξένων εταιρειών, κατείχαν σημαντικά υψηλότερο μερίδιο στις ελληνικές εξαγωγές, σε σχέση με τα επώνυμα, αλλά τα τελευταία χρόνια το άνοιγμα της ψαλίδας κλείνει με ταχύ ρυθμό, με αποτέλεσμα τα δύο είδη να έχουν σχεδόν εξισωθεί.
Αυτό δεν συμβαίνει επειδή οι εξαγωγές private label μειώνονται -αντίθετα αυξάνονται σταθερά- αλλά επειδή οι πωλήσεις επώνυμου ελληνικού ρούχου στο εξωτερικό “τρέχουν” πιο γρήγορα, όπως εξηγεί μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής και Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ), Θεόφιλος Ασλανίδης.
“Εν έτει 1995, το επώνυμο ένδυμα αντιστοιχούσε μόλις στο 10% των ελληνικών εξαγωγών (σε αξία) και το υπόλοιπο 90% ήταν private label. Το 2005, τα αντίστοιχα ποσοστά διαμορφώνονταν στο 20% και 80% αντίστοιχα. Η εκτίμηση για το 2017 είναι ότι το επώνυμο ρούχο είχε μερίδιο 45% στις εξαγωγές μας και ίσως φέτος τα ποσοστά αυτά να φτάσουν στο 50%-50%” επισημαίνει ο γενικός διευθυντής του ΣΕΠΕΕ.
Κατά τον κ.Ασλανίδη, παρότι οι ελληνικές επιχειρήσεις ενδύματος ξεκίνησαν από νωρίς να διερευνούν το ενδεχόμενο των εξαγωγών επώνυμου ρούχου, ωστόσο ήταν η οικονομική κρίση, που επίσπευσε το άνοιγμά τους στις αγορές του εξωτερικού. “Αρχής γενομένης από το 2009-2010, όταν η ελληνική αγορά άρχισε να παρουσιάζει κάμψη, ξεκίνησαν απεγνωσμένα να αναζητούν λύσεις, για να καλύψουν τις απώλειες. Φυσικά, οι κινήσεις εξωστρέφειας δεν αποδίδουν αμέσως, οπότε τα πρώτα αποτελέσματα φάνηκαν από το 2014 και μετά” επισημαίνει, ενώ ερωτηθείς ποια είναι τα πιο αποτελεσματικά εργαλεία για την τόνωση της εξωστρέφειας “δείχνει” ως βασικότερο τις εμπορικές εκθέσεις.
‘Οπως λέει, για να γίνει πιο “ορατή” στο εξωτερικό μια επιχείρηση, απαιτείται η συμμετοχή της σε τουλάχιστον τέσσερις συνεχόμενες εκθέσεις. “Στον κλάδο μας γίνονται κάθε χρόνο δύο εκθέσεις, μία για τα καλοκαιρινά και μια για τα χειμερινά κι απαιτείται η συμμετοχή για δύο διαδοχικές χρονιές” εξηγεί και υποστηρίζει ότι ακριβώς λόγω της σημασίας των εκθέσεων, ο ΣΕΠΕΕ, όταν ο Ελληνικός Οργανισμό Εξωτερικού Εμπορίου (ΟΠΕ) “βγήκε από τον χάρτη”, άρχισε να διοργανώνει με ίδια μέσα την ελληνική συμμετοχή σε διοργανώσεις του εξωτερικού. “Από το 2011 ώς το τέλος του 2017 πραγματοποιήσαμε 24 εξωστρεφείς δράσεις για διάφορες χώρες, στις οποίες συμμετείχαν πάνω από 300 ελληνικές επιχειρήσεις” σημειώνει.
Αναβαθμίστηκε και το private label
Κι αν το επώνυμο ρούχο “made in Greece” κερδίζει διαρκώς έδαφος, οι εξαγωγές ιδιωτικής ετικέτας κερδίζουν πλέον τις εταιρείες που ζητούν προϊόντα αναβαθμισμένης ποιότητας. “Αν το επώνυμο ρούχο αναβαθμίζει την ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας διεθνώς, στο private label μας προτιμούν πλέον εταιρείες που απευθύνονται στο μεσαίο και πάνω τμήμα της αγοράς. Με άλλα λόγια, προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας υπάρχουν και φθηνά και ακριβά, κι αν τα φθηνά προέρχονται κυρίως από τις χώρες της Άπω Ανατολής και την Τουρκία, αρκετά από τα ακριβά παράγονται πλέον στην Ελλάδα” σημειώνει ο γενικός διευθυντής του ΣΕΠΕΕ.
Στο μεταξύ, σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου, θετική ήταν η πορεία των εξαγωγών ελληνικών ενδυμάτων στο πρώτο επτάμηνο (Ιανουάριος – Ιούλιος) του 2018. Συγκεκριμένα, η αξία των ελληνικών εξαγωγών ενδυμάτων το 1ο επτάμηνο του 2018 ανήλθε σε 377 εκατ. ευρώ, έναντι 355 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2017, καταγράφοντας αύξηση 6,1%. Η καλή πορεία του πρώτου επταμήνου αποτελεί συνέχεια του 2017 που ήταν η καλύτερη εξαγωγική χρονιά μετά το 2010.
Τα υφαντά “ανέβασαν” τις ελληνικές εξαγωγές στο 7μηνο
Η καλή πορεία των εξαγωγών οφείλεται κυρίως στη μεγάλη άνοδο που παρουσιάζουν οι εξαγωγές των υφαντών ενδυμάτων (14,9%). Από τις εξαγωγές των ενδυμάτων, το 84,4% κατευθύνεται προς τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το 15,6% εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ερωτηθείς πού οφείλεται η μεγάλη άνοδος στα υφαντά, ο κ.Ασλανίδης απαντά στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι σε ευρωπαϊκό επίπεδο παρατηρείται την τελευταία διετία-τριετία “μεγάλη στροφή” προς τα συγκεκριμένα ρούχα. “Ετσι, πολλές ελληνικές επιχειρήσεις που έκαναν αποκλειστικά πλεκτά, πλέον φτιάχνουν και υφαντά κι αυτό είναι θετικό, γιατί πλέον η κατάσταση ισορροπεί. Το υφαντό είχε εξαφανιστεί από την Ελλάδα και πλέον το βλέπουμε να ξεπερνά το 50% των εξαγωγών των πλεκτών, ενώ στο παρελθόν ήταν στο ένα πέμπτο” λέει.
Ελαφρώς πτωτικά κινήθηκαν οι εξαγωγές της κλωστοϋφαντουργίας καταγράφοντας μείωση 1% και φτάνοντας σε αξία τα 239 εκατ. ευρώ. Κάμψη εμφανίζουν και οι εξαγωγές βαμβακιού οι οποίες το πρώτο επτάμηνο ανήλθαν σε 176 εκατ. ευρώ (-4,7%) έναντι 186 εκατ. ευρώ το 2017. Συνολικά οι εξαγωγές της αλυσίδας ένδυσης – κλωστοϋφαντουργίας το 1ο επτάμηνο ανήλθαν σε 793 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 1,4%.Αυξητικά κινήθηκαν οι εισαγωγές ενδυμάτων στην ελληνική αγορά σημειώνοντας άνοδο 2,4%. Σε αξία οι εισαγωγές ενδυμάτων το 1ο επτάμηνο ανήλθαν σε 1 δισ. ευρώ.
Όσον αφορά την εγχώρια αγορά, σύμφωνα με τα στοιχεία του 1ου επταμήνου οι πωλήσεις χονδρικής εμφανίζονται βελτιωμένες κατά 2,6%, ενώ μικρή μείωση 0,3% καταγράφουν και οι πωλήσεις λιανικής.
“Συχνά επικρατεί η άποψη ότι ο κλάδος της ένδυσης-κλωστοϋφαντουργίας, που στις δεκαετίες μέχρι το ’90 ήταν το “νούμερο ένα” από πλευράς εξαγωγών, έχει εξαφανιστεί. Αυτό προφανώς δεν ισχύει και το αποδεικνύουν οι αριθμοί. Παραμένει ο δεύτερος πιο σημαντικός εξαγωγικός κλάδος της Ελλάδας, όπου εξακολουθούν να δημιουργούνται δυναμικές νέες εταιρείες από νέες γενιές ανθρώπων” καταλήγει ο γενικός διευθυντής του ΣΕΠΕΕ.
ΠΗΓΗ: fortunegreece.com
Αυτό δεν συμβαίνει επειδή οι εξαγωγές private label μειώνονται -αντίθετα αυξάνονται σταθερά- αλλά επειδή οι πωλήσεις επώνυμου ελληνικού ρούχου στο εξωτερικό “τρέχουν” πιο γρήγορα, όπως εξηγεί μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής και Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ), Θεόφιλος Ασλανίδης.
“Εν έτει 1995, το επώνυμο ένδυμα αντιστοιχούσε μόλις στο 10% των ελληνικών εξαγωγών (σε αξία) και το υπόλοιπο 90% ήταν private label. Το 2005, τα αντίστοιχα ποσοστά διαμορφώνονταν στο 20% και 80% αντίστοιχα. Η εκτίμηση για το 2017 είναι ότι το επώνυμο ρούχο είχε μερίδιο 45% στις εξαγωγές μας και ίσως φέτος τα ποσοστά αυτά να φτάσουν στο 50%-50%” επισημαίνει ο γενικός διευθυντής του ΣΕΠΕΕ.
Κατά τον κ.Ασλανίδη, παρότι οι ελληνικές επιχειρήσεις ενδύματος ξεκίνησαν από νωρίς να διερευνούν το ενδεχόμενο των εξαγωγών επώνυμου ρούχου, ωστόσο ήταν η οικονομική κρίση, που επίσπευσε το άνοιγμά τους στις αγορές του εξωτερικού. “Αρχής γενομένης από το 2009-2010, όταν η ελληνική αγορά άρχισε να παρουσιάζει κάμψη, ξεκίνησαν απεγνωσμένα να αναζητούν λύσεις, για να καλύψουν τις απώλειες. Φυσικά, οι κινήσεις εξωστρέφειας δεν αποδίδουν αμέσως, οπότε τα πρώτα αποτελέσματα φάνηκαν από το 2014 και μετά” επισημαίνει, ενώ ερωτηθείς ποια είναι τα πιο αποτελεσματικά εργαλεία για την τόνωση της εξωστρέφειας “δείχνει” ως βασικότερο τις εμπορικές εκθέσεις.
‘Οπως λέει, για να γίνει πιο “ορατή” στο εξωτερικό μια επιχείρηση, απαιτείται η συμμετοχή της σε τουλάχιστον τέσσερις συνεχόμενες εκθέσεις. “Στον κλάδο μας γίνονται κάθε χρόνο δύο εκθέσεις, μία για τα καλοκαιρινά και μια για τα χειμερινά κι απαιτείται η συμμετοχή για δύο διαδοχικές χρονιές” εξηγεί και υποστηρίζει ότι ακριβώς λόγω της σημασίας των εκθέσεων, ο ΣΕΠΕΕ, όταν ο Ελληνικός Οργανισμό Εξωτερικού Εμπορίου (ΟΠΕ) “βγήκε από τον χάρτη”, άρχισε να διοργανώνει με ίδια μέσα την ελληνική συμμετοχή σε διοργανώσεις του εξωτερικού. “Από το 2011 ώς το τέλος του 2017 πραγματοποιήσαμε 24 εξωστρεφείς δράσεις για διάφορες χώρες, στις οποίες συμμετείχαν πάνω από 300 ελληνικές επιχειρήσεις” σημειώνει.
Αναβαθμίστηκε και το private label
Κι αν το επώνυμο ρούχο “made in Greece” κερδίζει διαρκώς έδαφος, οι εξαγωγές ιδιωτικής ετικέτας κερδίζουν πλέον τις εταιρείες που ζητούν προϊόντα αναβαθμισμένης ποιότητας. “Αν το επώνυμο ρούχο αναβαθμίζει την ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας διεθνώς, στο private label μας προτιμούν πλέον εταιρείες που απευθύνονται στο μεσαίο και πάνω τμήμα της αγοράς. Με άλλα λόγια, προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας υπάρχουν και φθηνά και ακριβά, κι αν τα φθηνά προέρχονται κυρίως από τις χώρες της Άπω Ανατολής και την Τουρκία, αρκετά από τα ακριβά παράγονται πλέον στην Ελλάδα” σημειώνει ο γενικός διευθυντής του ΣΕΠΕΕ.
Στο μεταξύ, σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου, θετική ήταν η πορεία των εξαγωγών ελληνικών ενδυμάτων στο πρώτο επτάμηνο (Ιανουάριος – Ιούλιος) του 2018. Συγκεκριμένα, η αξία των ελληνικών εξαγωγών ενδυμάτων το 1ο επτάμηνο του 2018 ανήλθε σε 377 εκατ. ευρώ, έναντι 355 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2017, καταγράφοντας αύξηση 6,1%. Η καλή πορεία του πρώτου επταμήνου αποτελεί συνέχεια του 2017 που ήταν η καλύτερη εξαγωγική χρονιά μετά το 2010.
Τα υφαντά “ανέβασαν” τις ελληνικές εξαγωγές στο 7μηνο
Η καλή πορεία των εξαγωγών οφείλεται κυρίως στη μεγάλη άνοδο που παρουσιάζουν οι εξαγωγές των υφαντών ενδυμάτων (14,9%). Από τις εξαγωγές των ενδυμάτων, το 84,4% κατευθύνεται προς τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το 15,6% εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ερωτηθείς πού οφείλεται η μεγάλη άνοδος στα υφαντά, ο κ.Ασλανίδης απαντά στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι σε ευρωπαϊκό επίπεδο παρατηρείται την τελευταία διετία-τριετία “μεγάλη στροφή” προς τα συγκεκριμένα ρούχα. “Ετσι, πολλές ελληνικές επιχειρήσεις που έκαναν αποκλειστικά πλεκτά, πλέον φτιάχνουν και υφαντά κι αυτό είναι θετικό, γιατί πλέον η κατάσταση ισορροπεί. Το υφαντό είχε εξαφανιστεί από την Ελλάδα και πλέον το βλέπουμε να ξεπερνά το 50% των εξαγωγών των πλεκτών, ενώ στο παρελθόν ήταν στο ένα πέμπτο” λέει.
Ελαφρώς πτωτικά κινήθηκαν οι εξαγωγές της κλωστοϋφαντουργίας καταγράφοντας μείωση 1% και φτάνοντας σε αξία τα 239 εκατ. ευρώ. Κάμψη εμφανίζουν και οι εξαγωγές βαμβακιού οι οποίες το πρώτο επτάμηνο ανήλθαν σε 176 εκατ. ευρώ (-4,7%) έναντι 186 εκατ. ευρώ το 2017. Συνολικά οι εξαγωγές της αλυσίδας ένδυσης – κλωστοϋφαντουργίας το 1ο επτάμηνο ανήλθαν σε 793 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 1,4%.Αυξητικά κινήθηκαν οι εισαγωγές ενδυμάτων στην ελληνική αγορά σημειώνοντας άνοδο 2,4%. Σε αξία οι εισαγωγές ενδυμάτων το 1ο επτάμηνο ανήλθαν σε 1 δισ. ευρώ.
Όσον αφορά την εγχώρια αγορά, σύμφωνα με τα στοιχεία του 1ου επταμήνου οι πωλήσεις χονδρικής εμφανίζονται βελτιωμένες κατά 2,6%, ενώ μικρή μείωση 0,3% καταγράφουν και οι πωλήσεις λιανικής.
“Συχνά επικρατεί η άποψη ότι ο κλάδος της ένδυσης-κλωστοϋφαντουργίας, που στις δεκαετίες μέχρι το ’90 ήταν το “νούμερο ένα” από πλευράς εξαγωγών, έχει εξαφανιστεί. Αυτό προφανώς δεν ισχύει και το αποδεικνύουν οι αριθμοί. Παραμένει ο δεύτερος πιο σημαντικός εξαγωγικός κλάδος της Ελλάδας, όπου εξακολουθούν να δημιουργούνται δυναμικές νέες εταιρείες από νέες γενιές ανθρώπων” καταλήγει ο γενικός διευθυντής του ΣΕΠΕΕ.
ΠΗΓΗ: fortunegreece.com