Ξανά στο προσκήνιο η διαμάχη για τον Nord Stream 2
08:38 - 23 Οκτωβρίου 2018
Η συζήτηση εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με την τρέχουσα διαδικασία αναθεώρησης της Οδηγίας για το Φυσικό Αέριο συνεχίζεται καθώς οι εταιρείες του κλάδου ανησυχούν ότι οι αλλαγές θα επηρεάσουν τους κανόνες για υπάρχοντες και νέους αγωγούς με τρίτες χώρες.
Μεταξύ αυτών συμπεριλαμβάνεται ο Nord Stream 2, που θα ξεκινά από τη Ρωσία και θα καταλήγει στη Γερμανία. Η Ρωσία είναι σημαντικός προμηθευτής φυσικού αερίου για την Αυστρία και η OMV έχει ήδη υπογράψει οικονομική συμφωνία για το Nord Stream 2.
Όπως αναφέρει η έγκυρη ιστοσελίδα "New Europe", ο Markus J. Beyrer, Γενικός Διευθυντής της BusinessEurope, ενός λόμπυ εταιρειών όλων των μεγεθών από την ΕΕ και έξι ευρωπαϊκές χώρες που δεν ανήκουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση, απέστειλε επιστολή προς την υπουργό Αειφορίας της Αυστρίας Elisabeth Köstinger, τη χώρα που ασκεί σήμερα την προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ, και η οποία είναι επιφορτισμένη με την απόφαση σχετικά με τις τροποποιήσεις της Οδηγίας για το Φυσικό Αέριο. Στην επιστολή, η οποία είναι υπ' όψιν της "New Europe", ο Beyrer τονίζει ότι η BusinessEurope εκφράζει την ανησυχία της ότι "η έλλειψη κατάλληλης αξιολόγησης των συνεπειών όσον αφορά την τεκμηρίωση της αρχικής πρότασης δημιουργεί ένα ατυχές προηγούμενο και αντιβαίνει με τις αρχές της ΕΕ που προβλέπουν τη βελτίωση της νομοθεσίας της".
Σημείωσε, μάλιστα, ότι, αν και έχουν ως τώρα συζητηθεί αρκετά ζητήματα και σε ορισμένες περιπτώσεις έχουν απαντηθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εξακολουθούν να υπάρχουν ορισμένες νομικές, τεχνικές και κοινωνικοοικονομικές πτυχές που δεν έχουν αξιολογηθεί ακόμη, και ιδίως αυτές που αφορούν την ασφάλεια εφοδιασμού με φυσικό αέριο, την προστασία των επενδύσεων, τα άνισα επίπεδα ανταγωνισμού και την αβεβαιότητα σε ζητήματα πολιτικής.
Η Katja Yafimava, senior research fellow στο Institute for Energy Studies της Οξφόρδης, δήλωσε στο "New Europe" και τον έγκριτο δημοσιογράφο για θέματα ενέργειας, Κωστή Γερόπουλο, στις 19 Οκτωβρίου, ότι συμμερίζεται αυτές τις ανησυχίες και πιστεύει ότι υπάρχουν πολλά ανοιχτά ζητήματα που εγείρονται με την παρούσα πρόταση τροποποίησης της Οδηγίας.
Η Yafimava παρατήρησε ότι, εάν τροποποιηθεί, η Οδηγία θα παρέχει τόσο στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσο και στο κράτος-μέλος στο οποίο βρίσκεται το πρώτο σημείο διασύνδεσης σημαντική διακριτική ευχέρεια όσον αφορά τη ρυθμιστική αντιμετώπιση της κατάληξης εντός ΕΕ ενός αγωγού που προέρχεται από τρίτη χώρα μέσω των διαδικασιών παρέκκλισης και απαλλαγής, οι οποίες ενδέχεται να έχουν αντίκτυπο στον βαθμό χρησιμοποίησης του αγωγού από τρίτη χώρα, για παράδειγμα του Nord Stream 2, και κατά συνέπεια στον βαθμό χρησιμοποίησης υφιστάμενων ή νέων αγωγών εντός της ΕΕ, για παράδειγμα του EUGAL που σχεδιάζεται να συνδεθεί με το Nord Stream 2.
Σύμφωνα με την εμπειρογνώμονα του Ινστιτούτου της Οξφόρδης, αν τροποποιηθεί η Οδηγία, αυτό θα ενισχύσει τις πιθανότητες της Επιτροπής να πάρει εντολή για τη διαπραγμάτευση μιας διακυβερνητικής συμφωνίας για το Nord Stream 2 με τη ρωσική κυβέρνηση σύμφωνα με τις βασικές αρχές της ενεργειακής νομοθεσίας της ΕΕ.
"Παρόλο που η τροποποιημένη Οδηγία θα εφαρμοζόταν μόνο στην κατάληξη του Nord Stream 2 εντός ΕΕ, θα μπορούσε να επιτρέψει στην Κομισιόν να προσεγγίσει τη ρωσική κυβέρνηση με πρόταση να συμφωνήσει ένα πλαίσιο για ολόκληρο τον αγωγό", δήλωσε στη New Europe η Yafimava, προσθέτοντας, η Επιτροπή θα μπορούσε να δηλώσει ότι, εφόσον η κατάληξη του αγωγού εντός της ΕΕ δεν συμμορφώνεται με την τροποποιημένη Οδηγία, θα πρέπει να εξασφαλίσει απαλλαγή από τη γερμανική Εθνική Ρυθμιστική Αρχή (NRA), η οποία τελικά θα πρέπει να εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή , η οποία με τη σειρά της θα μπορούσε να επιβάλει ένα νομικά δεσμευτικό σταθερό ή κυμαινόμενο ανώτατο όριο στη δυναμικότητα του Nord Stream 2, υπό τον όρο του βαθμού χρησιμοποίησης του ουκρανικού διαδρόμου. Επιπλέον, η Επιτροπή θα μπορούσε να εκδώσει μια αρνητική γνωμοδότηση όσον αφορά την πιστοποίηση του Nord Stream 2, η οποία δεν θα ήταν δεσμευτική, αλλά για την οποία η γερμανική NRA θα έπρεπε να λάβει "απολύτως υπ΄όψιν", ανέφερε η Katja Yafimava.
"Είναι αμφίβολο κατά πόσον όλα αυτά θα ενισχύσουν τη θέση της Κομισιόν, καθώς θα την έφερναν σε άμεση σύγκρουση με τη γερμανική κυβέρνηση και τη γερμανική ρυθμιστική αρχή, καθώς κάθε ανώτατο όριο της ικανότητας Nord Stream 2 θα είχε αναπόφευκτα αντίκτυπο στο βαθμό χρησιμοποίησης των αγωγών του EUGAL, η οποία παραχωρήθηκε το 2017 για 20 χρόνια βάσει νομικά δεσμευτικών συμβάσεων, υποδεικνύοντας έτσι πιθανές δικαστικές προσφυγές ", ανέφερε η Yafimava, υποστηρίζοντας ότι η θέση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής υπονομεύεται ήδη από το γεγονός ότι ο αγωγός Nord Stream 2 ξεκίνησε πολύ πριν από την πρόταση της Επιτροπής για την τροποποίηση της Οδηγίας, καθώς και από το γεγονός ότι η κατασκευή του έχει ήδη αρχίσει.
Η Yafimava υποστήριξε ότι η τροπολογία δεν θα ενίσχυε τις πιθανότητες επιτυχίας των τριμερών συνομιλιών για φυσικό αέριο μεταξύ της Ρωσίας, της Ουκρανίας και της ΕΕ σχετικά με την επίτευξη συμφωνίας για τη διαμετακόμιση μετά το 2019, αλλά, αντίθετα, θα τις υπονομεύσει περαιτέρω.
Εξήγησε ότι, καθώς η Ρωσία αντιλαμβάνεται ότι η Οδηγία θα τροποποιηθεί στο μέλλον, με αποτέλεσμα να μειωθεί ενδεχομένως τη διαθέσιμη δυναμικότητα της Gazprom στον Nord Stream 2, θα μπορούσε να είναι λιγότερο πρόθυμη να συνάψει μακροπρόθεσμη συμφωνία σχετικά με τη διαμετακόμιση μέσω Ουκρανίας όσον αφορά τις ποσότητες αερίου που η Gazprom θεωρεί εύλογες και εμπορικά ελκυστικές, διότι πιθανόν η Μόσχα να θεωρήσει ότι οι όροι μιας τέτοιας συμφωνίας θα μπορούσαν ενδεχομένως να εφαρμοστούν σε πολύ υψηλότερους όγκους από ό, τι η ίδια θα ήταν διατεθειμένη να στείλει μέσω Ουκρανίας.
Η Yafimava προειδοποίησε, τέλος, ότι "όλα αυτά θεωρούνται σαφής πολιτικοποίηση των κανονισμών της ΕΕ και ως εκ τούτου θα υπονόμευαν την εμπιστοσύνη των επενδυτών από τρίτες χώρες στους ρυθμιστικούς κανόνες της ΕΕ, με συνέπειες πέραν του ενεργειακού τομέα".
ΠΗΓΗ: energia.gr