Επτά στρατηγικές που απογείωσαν το Μαραθώνιο της Αθήνας
07:44 - 19 Οκτωβρίου 2018
Μοναδικότητα. Ποιότητα υπηρεσιών για τους δρομείς. Συμμετοχή Ελλήνων. Διεθνείς Σχέσεων. Αυτοχρηματοδότηση. Κοινωνική Προσφορά. Δημιουργία Αθλητικής Κουλτούρας.
Σε αυτούς του επτά… κίονες στηρίχθηκε ο Μαραθώνιος της Αθήνας για να πετύχει ένα μικρό θαύμα, φτάνοντας από 4.300 δρομείς το 2005 σε 55.000 το 2018 – ο ανώτατος αριθμός που μπορεί να φιλοξενήσει ο αγώνας με τη σημερινή του μορφή.
Αυτά ανέλυσε στο 5ο Διεθνές Σχολείο Αθλητικών Συντακτών του Πανελληνίου Συνδέσμου Αθλητικού Τύπου (ΠΣΑΤ) στην αρχαία Ολυμπία, 11-14 Οκτωβρίου, ο Μάκης Ασημακόπουλος, Γενικός Συντονιστής του Μαραθωνίου Αθήνας. Ένας γκουρού του αθλητικού Μάρκετινγκ και Γενικός Διευθυντής Αθλημάτων στους Ολυμπιακούς Αγώνες «Αθήνα 2004».
Περαιτέρω αποκάλυψε τα δύο επόμενα βήματα που θα οδηγήσουν στο 2026, όταν θα συμπληρώνονται 130 χρόνια από τον πρώτο Μαραθώνιο δρόμο.
1) Αύξηση της διάρκειας του σε δύο αγωνιστικές ημέρες, κάτι που θα επιτρέψει τη συμμετοχή έως και 80.000 δρομέων.
2) Δημιουργία οκτώ μοναδικών συλλεκτικών μεταλλίων, ξεχωριστών για κάθε διοργάνωση από το 2019 έως και το 2026, η ένωση των οποίων θα δημιουργεί ένα μεταλλικό ψηφιδωτό που κάθε δρομέας θα ήθελε στο σπίτι του.
Δύο είναι οι μεγάλοι στόχοι:
1) Όταν θα τερματίσει ο πρώτος Μαραθωνοδρόμος το 2026 να δει το Παναθηναϊκό Στάδιο κατάμεστο από 100.000 κόσμο, όπως το είδε ο Σπύρος Λούης το 1896.
2) Η Athens Marathon Expo – η μόνη πιστοποιημένη έκθεση για Μαραθώνιο στον κόσμο – να έχει 1.000 εκθέτες, από 150 που έχει σήμερα.
«Είμαστε ακόμα στο 5/10»
Όταν ο ίδιος ο άνθρωπος που εκτόξευσε τη διοργάνωση, βαθμολογεί τη συνολική εμπειρία στον Μαραθώνιο της Αθήνας με 5/10 – θέτοντας ως άριστα 10 το σημείο όπου θέλει να φτάσει –, τότε αυτό αποτελεί σοβαρή ένδειξη πως ο αγώνας την επόμενη 8ετία θα πιάσει τους στόχους που αναλύθηκαν πιο πάνω.
€3.5 εκατ. για κοινωνικούς σκοπούς
Σήμερα ο Μαραθώνιος της Αθήνας είναι πολύ περισσότερα από έναν αγώνα δρόμου. Προβάλλει θετικά την Ελλάδα διεθνώς, διατηρεί τη Μαραθώνια και Ολυμπιακή κληρονομιά της χώρας, αναπτύσσει το εθελοντικό κίνημα που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004. Εισφέρει €3.5 εκατ. για κοινωνικούς σκοπούς, ανακυκλώνει 9 τόνους πλαστικού και φέρνει πάνω €20 εκατ. ευρώ στην ελληνική οικονομία.
ΟΙ ΕΠΤΑ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ
Λίγο πιο αναλυτικά οι επτά στρατηγικές που συνέβαλαν στην ανάπτυξη του Μαραθωνίου της Αθήνας.
1) Μοναδικότητα
Ο Μαραθώνιος της Αθήνας είναι μοναδικός στον κόσμο διότι ακολουθεί την κλασσική διαδρομή, εκείνην που ο θρύλος θέλει τον Φειδιππίδη να ακολούθησε το 490 π.Χ. για να αναγγείλει τη νίκη των Ελλήνων στη Μάχη του Μαραθώνιο. Έχει ως σημείο αναφοράς το Παναθηναϊκό Στάδιο όπου τερμάτισε ο πρώτος σύγχρονος Μαραθωνοδρόμος το 1896, τρέχοντας στην αυθεντική διαδρομή 42.195 μέτρων. Αυτή που σήμερα ακολουθεί μόνος ένας μαραθώνιος στον κόσμο: ο Αυθεντικός Μαραθώνιος της Αθήνας.
2) Ποιότητα Υπηρεσιών
Μπορεί ο κ. Ασημακόπουλος να βαθμολογεί με 5/10 τη συνολική εμπειρία στο Μαραθώνιο της Αθήνας, όμως ως προς τις παροχές στους δρομείς ανέφερε ότι η διοργάνωση βρίσκεται σε πολύ υψηλότερο επίπεδο. Υπήρχε ένα δίλημμα το 2005 εάν έπρεπε να πληρωθούν δρομείς – σταρ για να τρέξουν στην Αθήνα και να κάνουν κάποιο ρεκόρ ή αν τα χρήματα θα ήταν καλύτερο να επενδυθούν στην ανάπτυξη των υπηρεσιών προς τους δρομείς. Επιλέχθηκε το δεύτερο διότι ο Μαραθώνιος της Αθήνας δεν «πουλάει» την προοπτική ενός ρεκόρ, αφού η διαδρομή είναι δύσκολη, αλλά την εμπειρία της Αυθεντικής Διαδρομής, την οποία μπορούν να ζήσουν όσο το δυνατόν περισσότεροι.
3) Συμμετοχή Ελλήνων
Έγινε τρομερή προσπάθεια ώστε να αυξηθούν οι Έλληνες δρομείς αλλά και οι συμμετέχοντες ως φίλαθλοι και ως εμψυχωτές. Πολλοί ξένοι δρομείς λένε πλέον πως βλέπουν παντού κόσμο στη διάρκεια της διαδρομής που δεν καταλαβαίνουν πότε πέρασε η ώρα. Οι διοργανωτές πιστεύουν πως για να τρέξει ένας ξένος στον αγώνα, θα πρέπει πρώτα αυτός να αγκαλιαστεί από τους Έλληνες.
4) Διεθνείς Σχέσεις
Καθώς η διοργάνωση δεν είχε μπάτζετ για διαφήμιση, επένδυσε στις ισχυρές Διεθνείς Σχέσεις που είχαν αναπτυχθεί μέσω του «Αθήνα 2004» και όχι μόνο. Πλήρωσε για να μεταφερθεί η έδρα της AIMS (Παγκόσμια Ένωση Μαραθωνίων Δρόμων) στην Αθήνα και για τη δημιουργία των AIMS Awards που γίνονται επίσης στην Αθήνα. Δημιουργήθηκε η φλόγα που καίει στο Μαραθώνα και ταξιδεύει σε δεκάδες διοργανώσεις στον κόσμο. Τα μόνο χρήματα δαπανήθηκαν για προώθηση – μέσω του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού – ήταν για να αποκτήσει η διοργάνωση περίπτερο σε μερικούς από τους σπουδαιότερους αγώνες στον κόσμο.
5) Αυτοχρηματοδότηση
Ο Μαραθώνιος της Αθήνας πέτυχε κάτι μοναδικό: ενώ η Ελλάδα βυθιζόταν στη δίνη της κρίσης, η διοργάνωση αναπτυσσόταν. Και το πέτυχε διότι δεν στηρίχθηκε στον κρατικό κορβανά, αλλά προσελκύοντας χορηγούς και δρομείς, στηριζόμενη στο προϊόν της.
6) Κοινωνική Προσφορά
Για να λάβει μέρος μια εταιρεία στον Εταιρικό Δρόμο του Μαραθωνίου της Αθήνας, πρέπει απαραιτήτως να εισφέρει χρήματα για κάποιον σκοπό. Έτσι σήμερα η διοργάνωση συγκεντρώνει συνολικά €3.5 εκατ. για κοινωφελείς σκοπούς, αποκτώντας έτσι θετικό αντίκτυπο στην ελληνική κοινωνία.
7) Αθλητική Κουλτούρα
Ο Μαραθώνιος της Αθήνας δεν είναι μια διοργάνωση που εξαντλείται στο τριήμερο του αγώνα. Την άνοιξη διοργανώνει τον Ημιμαραθώνιο της Αθήνας, ενώ ίδρυσε το κίνημα Run Greece, το οποίο ετησίως διοργανώνει πέντε events σε όλη την Ελλάδα – στα κέντρα πόλεων – οι νικητές των οποίων τρέχουν στο Μαραθώνιο της Αθήνα. Η δημιουργία αθλητικής κουλτούρας αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της στρατηγικής ανάπτυξης.
*Ο Μικαέλο Παπαδάκης είναι Διευθυντής της εταιρείας Total Sports Marketing, Αθλητικός Συντάκτης και ΓΓ της Ένωσης Αθλητικογράφων Κύπρου.