Powered by

Το Business Plan του Γιώργου Λιλλήκα

Στην τελική ευθεία εισέρχεται η προεκλογική εκστρατεία των υποψηφίων για τις προεδρικές εκλογές του 2018 και το IN Business παρουσιάζει τις θέσεις του υποψηφίου του ΕΛΑΜ Χρίστου Χρίστου για την Οικονομία και την επιχειρηματικότητα.

 
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ευημερούν οι αριθμοί, αλλά όχι οι άνθρωποι. Σύνθημα ή πραγματικότητα; Στατιστικές δείχνουν πως το 30% του πληθυσμού ζει κάτω από το όριο της φτώχειας.
Παρακολουθούμε βελτίωση των οικονομικών δεικτών της χώρας και θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, όμως αυτά δεν αντανακλούν στην πραγματική οικονομία. Η δική μου προσέγγιση είναι όπως υπάρξει δικαιότερη κατανομή του εθνικού πλούτου, ώστε η χαμηλότερη σύνταξη και τα επιδόματα στις πιο ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού να είναι ψηλότερα από το εισόδημα, το οποίο το ίδιο το κράτος ορίζει ως όριο της φτώχειας. Τα επιδόματα τέκνου και αναπήρων πρέπει να καθορίζονται βάση του πραγματικού κόστους και αναγκών και όχι αυθαίρετα.
 
Διαβάστε ακόμα: Στην τελική ευθεία το Arc-ship στη Λεμεσό
 

Ρυθμοί ανάπτυξης της τάξης του 3%, από τους υψηλότερους στην Ευρώπη, θεωρούνται αρκετά ικανοποιητικοί. Πως προτίθεστε να τους βελτιώσετε ακόμα περισσότερο;
Η πραγματική βελτίωση της οικονομίας θα προέλθει από τη στροφή σε νέο μοντέλο οικονομικής ανάπτυξης. Ο κρατικός μηχανισμός οφείλει να προωθήσει τη διεθνοποίηση της κυπριακής οικονομίας, να εφαρμόσει την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, την επένδυση στις υποδομές και στις κοινωνικές παροχές, τη μείωση της ανεργίας, την προώθηση της πράσινης και αειφόρου ανάπτυξης, την ανάπτυξη της πρωτογενούς και δευτερογενούς οικονομίας. Προτεραιότητα μας παραμένει η επίλυση χρόνιων προβλημάτων όπως τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια και η αποζημίωση των κουρεμένων καταθετών, καθώς και η ενίσχυση των νοικοκυριών. Είμαστε πεπεισμένοι ότι μόνο επενδύοντας σοβαρά στην έρευνα και την καινοτομία μπορούμε να κτίσουμε μια ανταγωνιστική οικονομία που θα ανταγωνίζεται σε επίπεδο ποιότητας και όχι τιμής.
 
ΔΗΜΟΣΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
Το δημόσιο χρέος μειώθηκε για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια κάτω από 100%. Θα συνεχίσετε στην ίδια πορεία; Σε ποιο επίπεδα θα θέλατε να είναι το δημόσιο χρέος το 2018, εάν είσαστε ο επόμενος πρόεδρος;
Τα στοιχεία Οκτωβρίου 2017 της Eurostat, δείχνουν τη χώρα μας να έχει δημόσιο χρέος της τάξης του 107.1% του ΑΕΠ για το 2016. Η πραγματική εικόνα του δημόσιου χρέους για το 2017 αναμένεται να είναι ελαφρώς βελτιωμένη, αλλά σε καμία περίπτωση στα επίπεδα που η νυν κυβέρνηση τα παρουσιάζει. Στην Ε.Ε. ο αντίστοιχος δείκτης για το 2016 ανήλθε στο 83.2% και αυτό δείχνει το μεγάλο χάσμα που υπάρχει μεταξύ της χώρας μας και των υπόλοιπων κρατών μελών. Ταυτόχρονα, μας στέλνει σαφέστατο μήνυμα ότι το δημόσιο χρέος σε σχέση με το ΑΕΠ θα πρέπει να περιοριστεί ακόμη περισσότερο και αυτός είναι ο στόχος μου να πετύχουμε στην πενταετία της διακυβέρνησης μας.
 
Διαβάστε ακόμα: Επεκτείνεται και εμπλουτίζεται το My Mall Limassol

Είσαστε ικανοποιημένοι από τον τρόπο λειτουργίας του ΕΕΕ; Σκοπεύετε να κάνετε κάποιες αλλαγές;
Θέση μας είναι ότι το ΕΕΕ θα πρέπει να διασυνδεθεί με την αγορά εργασίας και να καταστεί κίνητρο εργοδότησης, τουλάχιστον για όσους είναι υγιείς και θα μπορούσαν να εργαστούν. Υποστηρίζουμε την παροχή ΕΕΕ και ταυτόχρονα εισηγούμαστε όπως περιορισθεί χρονικά, για τους υγιείς λήπτες, έτσι ώστε να αποτελέσει ένα κίνητρο για εξεύρεση εργασίας. Θεωρούμε δεδομένη την ανάγκη να αλλάξουμε τα πιο πάνω δεδομένα στην αγορά εργασίας, ώστε να υπάρχουν σημαντικά οφέλη από την εργασία σε σχέση με απλά τη λήψη του ΕΕΕ.
 
Σκοπεύετε να κάνετε αλλαγές σε θέματα φορολογικής πολιτικής; Αν ναι, ποιες θα είναι αυτές;
Η έμμεση φορολόγηση ως θεσμικό πλαίσιο αποτελεί ωφέλιμη πρακτική για τη χώρα μας και θα πρέπει να συνεχίσει να υφίσταται. Όμως, με τον ίδιο ακριβώς τρόπο θα πρέπει να χειριστούμε ειδικές ομάδες πληθυσμού με σκοπό την ενθάρρυνση και την ανάπτυξη της οικονομίας. Παράδειγμα αποτελούν η νεανική και γυναικεία επιχειρηματικότητα, κάτω από συγκεκριμένα και αυστηρά κριτήρια, που θα μπορούσαν να τυγχάνουν περιορισμένου χρόνου φοροελάφρυνση. Το ίδιο εισηγούμαστε και για θεσμικούς επενδυτές στο ταμείο Χρηματοπιστωτικής Διευκόλυνσης, για άμβλυνση του προβλήματος των Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων, πρόταση που καταθέσαμε στο λαό πρόσφατα. Η μείωση των φορολογιών βοηθά στο να υπάρχει μεγαλύτερη ανάπτυξη και λιγότερη φοροδιαφυγή.
 
Τι θα αλλάξετε στο Τμήμα Φορολογίας, ώστε να γίνει πιο αποδοτικό και οι μη καταβαλλόμενες φορολογίες να μειωθούν;
Η προτεραιότητα μας είναι η νομοθέτηση της προσωπικής αστικής ευθύνης για πράξεις και παραλήψεις κρατικών αξιωματούχων ή/και πολιτικών προσώπων, ειδικά όσων χειρίζονται δημόσιο χρήμα. Επιπλέον, στοχεύουμε όπως οποιεσδήποτε αποφάσεις διακανονισμών σε σχέση με αποπληρωμή φορολογίας, να υπόκεινται σε έλεγχο από ειδική ανεξάρτητη επιτροπή. Ταυτόχρονα, να γίνεται δημοσιοποίηση διακανονισμών φορολογίας, που αφορούν νομικά πρόσωπα και να απαλειφθεί η υφιστάμενη πρόνοια για προγενέστερη έγκριση του Υπουργικού Συμβουλίου. Πρόθεση μας να απαγορευθεί ο διακανονισμός αποπληρωμής φορολογίας για υποθέσεις που αφορούν φοροδιαφυγή και το χρέος να καθίσταται άμεσα πληρωτέο.
 
Η κρίση έφερε σημαντικές αλλαγές στο συνταξιοδοτικό σύστημα. Θεωρείτε πως με τα σημερινά δεδομένα είναι βιώσιμο και η βόμβα έχει πλέον εξουδετερωθεί;
Προτεραιότητα μας είναι η επιστροφή χρημάτων στο Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων, από το ίδιο το κράτος, δέσμευση που υφίσταται από τη νυν διακυβέρνηση προς τη Βουλή από το 2013. Τα σημερινά δεδομένα, ουδόλως διασφαλίζουν τη διαβίωση και ευημερία του συνταξιοδοτικού συστήματος, αφού η έλλειψη χρημάτων οδήγησε την διακυβέρνηση Αναστασιάδη σε κούρεμα συντάξεων. Μέσα από την σταδιακή αποπληρωμή του κρατικού χρέους προς το Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων, στοχεύουμε στην αύξηση των συντάξεων. Ταυτόχρονα, προσβλέπουμε σε διασφάλιση μελλοντικών σταθερών εσόδων για το Ταμείο, με παροχή ωφελημάτων από την εκμετάλλευση ημικρατικών, κρατικών οργανισμών κοινής ωφέλειας ή/και ιδιωτικών εταιρειών διασυνδεδεμένων με το κράτος. Η ενδυνάμωση και σταθεροποίηση του Ταμείου είναι ο μοναδικός δρόμος προς τη διασφάλιση του συνταξιοδοτικού. Κίνδυνο αποτελεί για το Ταμείο η μετανάστευση νεαρού εργατικού δυναμικού γεγονός, το οποίο αφαιρεί εισφορές από το Ταμείο. Είναι και γι’ αυτό το λόγο που προωθούμε μέτρα επαναπατρισμού των νέων επιστημόνων μας. Άμεσα επίσης, πρέπει να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της υπογεννητικότητας που επηρεάζει το συνταξιοδοτικό. Το ΤΚΑ πρέπει να μπει υπό επαγγελματική διαχείριση για να έχει έσοδα.
 
Θα προωθήσετε δραστική μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας; Τι θα περιλαμβάνει;
Το όραμα μας είναι να δημιουργήσουμε ένα κράτος που να εργάζεται μόνο για το καλό των πολιτών. Στοχεύουμε στη δραστική ενίσχυση της Συμμετοχικής Δημοκρατίας και ειδικά την εμπλοκή των πολιτών στη λήψη σοβαρών αποφάσεων για το μέλλον του τόπου. Πρόθεσή μας είναι να επιφέρουμε διαφανή λειτουργία στο κράτος, τη μείωση της γραφειοκρατίας και του κόστους της με την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, την επέκταση και στήριξη των ΚΕΠ, και την ενίσχυση των ανεξάρτητων θεσμών. Μεγάλο στοιχείο των αλλαγών θα αποτελέσει η στροφή στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση, τις έξυπνες λύσεις για το κράτος, καθώς και τη νομοθέτηση προνοιών που θα απεγκλωβίσουν τους πολίτες από τη γραφειοκρατία και την κομματοκρατία που οδηγούν το κράτος σε δυσλειτουργία. Σημαντικό θεωρώ το να εισάγουμε την αρχή της Προσωπικής Αστικής Ευθύνης για όσους ασκούν εξουσία και διαχειρίζονται δημόσιο χρήμα. Ενδεικτική της φιλοσοφίας των μεταρρυθμίσεων που στοχεύουμε είναι η κατάργηση της Πολεοδομικής Άδειας και της Άδειας οικοδομής με ανάληψη ευθύνης από τον μελετητή του έργου.

ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Τα ποσά που δαπανούνται στον τομέα της έρευνας και της καινοτομίας στην Κύπρο είναι ακόμα πολύ χαμηλά. Τι συγκεκριμένα προτίθεστε να κάνετε;
Το πρώτο μέτρο είναι η αλλαγή εκπαιδευτικής κουλτούρας και φιλοσοφίας. Πρέπει να αναπτύξουμε παιδεία σε σχέση με την έρευνα, την κριτική σκέψη, την ανάπτυξη δεξιοτήτων, ανάλυση και σύνθεση από νεαρή ηλικία. Περαιτέρω, μέσα από την ψηφιοποίηση, την ηλεκτρονική διακυβέρνηση και την πρόοδο, οφείλουμε να αναδείξουμε τα οφέλη της τεχνολογίας και κατ’ επέκταση να δημιουργήσουμε, όχι μόνο την ανάγκη, αλλά και το ενδιαφέρον για την έρευνα. Απαραίτητο συστατικό, φυσικά, αποτελεί η επένδυση στο συγκεκριμένο τομέα, εκ μέρους της Πολιτείας, με την παροχή κινήτρων, διευκολύνσεων, αλλά και δημιουργίας υπόβαθρου και υποδομών για να μπορέσει ο τομέας της έρευνας και της τεχνολογίας να ανθίσει στη χώρα μας. Πρέπει το ταχύτερο δυνατό να υλοποιηθεί το Τεχνολογικό Πάρκο που προώθησα από το 2006, ως Υπουργός Εμπορίου και ακόμα να γίνει.
Να δοθούν φορολογικά κίνητρα στις επιχειρήσεις για επένδυση στην έρευνα και στην καινοτομία. Επαναφορά του προγράμματος εκκόλαψης επιχειρήσεων. Προσέγγιση Κυπρίων επιστημόνων που διαπρέπουν στο εξωτερικό για δημιουργία κοινοπραξιών με συμμετοχή του κράτους σε ερευνητικά εργαστήρια. Στόχος στο τέλος της πενταετίας να φτάσουμε σε δαπάνες στον τομέα της έρευνας που να αντιστοιχούν στο 2% του ΑΕΠ.
 
Σας προβληματίζει το μοντέλο που πάει να δημιουργηθεί με επενδύσεις σε ακίνητα στη βάση του σχεδίου πολιτογράφησης επενδυτών; Έχετε να εισηγηθείτε κάποιες αλλαγές;
Αυτό το μέτρο πρέπει να είναι προσωρινό γιατί δεν οδηγεί σε σταθερή ανάπτυξη. Στη βάση μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής, θα πρέπει το σχέδιο πολιτογράφησης να στραφεί στις επενδύσεις στην κατεύθυνση της έρευνας και της καινοτομίας. Αυτό βέβαια προϋποθέτει το κράτος να δημιουργήσει τις απαραίτητες υποδομές και αποτελεσματικές υπηρεσίες, σε συνεργασία με τα Πανεπιστήμια μας, αλλά και κέντρα ερευνών του Ισραήλ για αξιοποίησή τους.
 
Ο Υπουργός Εσωτερικών υπέβαλε πρόσφατα πρόταση νόμου για απεμπλοκή των αναπτυξιακών έργων από γραφειοκρατικές διαδικασίες μέσω νομοσχεδίου. Θεωρείτε πως με αυτόν τον τρόπο θα επιλυθεί το πρόβλημα;
Το νομοσχέδιο είναι προς την ορθή κατεύθυνση. Δεν βελτιώνει όμως, την παιδεία και κουλτούρα που οφείλουμε να αναπτύξουμε για τη χώρα μας, γύρω από θέματα σχεδιασμού και στρατηγικής. Η αξιοποίηση τεχνοκρατών, ειδικά σχετικών οργανισμών όπως το ΕΤΕΚ, πρέπει να μας γίνει συνήθεια. Όπως είπα και πριν, για έργα που δεν απαιτούνται παρεκκλίσεις πρέπει να καταργηθεί η Πολεοδομική Άδεια και η Άδεια Οικοδομής. Θα πρέπει ακόμα να γίνει ολοκληρωμένος πολεοδομικός σχεδιασμός υλοποιώντας το σχέδιο «Νήσος Κύπρος» για να σταματήσει η άναρχη και συχνά αντιπαραγωγική πολεοδομική ανάπτυξη.
 
Συμφωνείτε με την άποψη ότι το τουριστικό προϊόν είναι κορεσμένο, έστω κι αν τις τελευταίες χρονιές καταγράφονται αποδόσεις ρεκόρ; Τι βελτιωτικές ενέργειες προτίθεστε να κάνετε;
Η αύξηση του τουρισμού μας τα τελευταία χρόνια βασίστηκε στις γεωπολιτικές συγκυρίες της περιοχής και όχι σε μια καλά δομημένη και μακροχρόνια στρατηγική. Ως προϊόν, ο τουρισμός είναι αναγκαίος, αλλά οφείλουμε να επενδύσουμε στην ποιότητα των υπηρεσιών μας και πρωτίστως στις υποδομές, ώστε να προσελκύσουμε τουρισμό, που να μπορεί να αποφέρει μεγαλύτερα κέρδη για τη χώρα μας. Ο «φτηνός» τουρισμός είναι μεν ωφέλιμος, κυρίως ποσοτικά, αλλά πλέον με την πληρότητά μας να αγγίζει το 100%, οφείλουμε να εξεύρουμε τρόπους που θα καταστίσουν τη χώρα μας ελκυστικό προορισμό για τουρισμό μεγαλύτερης οικονομικής επιφάνειας. Ταυτόχρονα, οφείλουμε να ενισχύσουμε τον τουρισμό κατά την χειμερινή περίοδο και να επενδύσουμε, μέσα από μεθοδική και μακροχρόνια στρατηγική, σε ειδικά είδη τουρισμού που ταιριάζουν και με τα δεδομένα της χώρας μας, όπως τον αθλητικό τουρισμό, τον τουρισμό υγείας και αποθεραπείας, τον τουρισμό τρίτης ηλικίας και άλλα.
 
Είστε υπέρ ή κατά της φιλελευθεροποίησης των ωραρίων στο λιανικό εμπόριο;
Η φιλελευθεροποίηση των ωραρίων είναι επιζήμια για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και εξυπηρετεί μόνο ένα πολύ μικρό ποσοστό εμπλεκομένων στο λιανικό εμπόριο. Ταυτόχρονα, είμαι υπέρμαχος της διατήρησης της αργίας της Κυριακής και των εορτών, αφού ενισχύει το ισοζύγιο εργασίας-προσωπικής ζωής, ενισχύει το θεσμό της οικογένειας και αποφέρει πολλά κοινωνικά οφέλη, που έμμεσα είναι πολλαπλάσια ωφέλιμα για το ίδιο το κράτος και τους πολίτες.
 
Το εμπορικό ισοζύγιο της χώρας είναι ελλειμματικό κατά περίπου 3 δις ευρώ, ένδειξη πως η εγχώρια παραγωγή είναι πολύ περιορισμένη. Τι πρέπει να γίνει;
Δυστυχώς, καταντήσαμε ένα κράτος που εισάγει τα πάντα, μειώσαμε τις εξαγωγές και αποστραφήκαμε τον πρωτογενή τομέα που στήριξε τη χώρα για δεκαετίες και ειδικά στα δυσκολότερα της χρόνια. Οφείλουμε να ενισχύσουμε τον πρωτογενή τομέα, τις ορεινές περιοχές και την ύπαιθρο με σειρά μέτρων που θα προσφέρουν κίνητρα σε νέους και επιχειρήσεις να εμπλακούν στον τομέα. Ταυτόχρονα, πρέπει να επενδύσουμε στον δευτερογενή τομέα επένδυσης, όπως είπα στην έρευνα και στην καινοτομία, για την παραγωγή προϊόντων υψηλής τεχνολογίας, όπου η ζήτηση δεν εξαρτάται από την τιμή αλλά από την ποιότητα.
 
Τι άλλα μέτρα προτίθεστε να εισαγάγετε για πιο άμεση μείωση της ανεργίας;
Η αντιμετώπιση της ανεργίας θα προέλθει με μια σειρά μέτρων όπως θεσμοθέτηση κατώτατου μισθού για όλα τα επαγγέλματα, θεσμοθέτηση ελάχιστων αποδεκτών προσόντων για κάθε επάγγελμα, επέκταση της χρονικής διάρκειας των προγραμμάτων της ΑΝΑΔ σε δύο χρόνια, δικαίωμα πρόωρης αφυπηρέτησης, χωρίς αποκοπή του 12% των συντάξιμων ωφελημάτων, επαναφορά σε ενισχυμένο βαθμό του σχεδίου νεανικής επιχειρηματικότητας, παροχή φοροαπαλλαγής για περίοδο πέντε ετών σε νέες εταιρείες με μετόχους κατοίκους της Κυπριακής Δημοκρατίας, ηλικίας μέχρι 35 ετών, επαναφορά του θεσμού εκκολαπτηρίων επιχειρήσεων, με ταυτόχρονη επιχορήγηση νέων επιχειρήσεων, διασύνδεση του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος με το Επίδομα Εργασίας και σταδιακή δημιουργία υψηλά αμειβομένων θέσεων εργασίας, βασισμένες στην έρευνα και την καινοτομία.
 
Θα ανοίξετε κλειστά επαγγέλματα και ποια;
Σε περιόδους ύφεσης θα πρέπει να προστατευθούν τα κλειστά επαγγέλματα, ώστε να μην φτάσουμε στο σημείο να δημιουργηθούν ολιγοπώλια.
 
Παίρνουμε ως δεδομένο ότι δεν είστε υπέρ της ιδιωτικοποίησης ημικρατικών οργανισμών. Ο όρος εκσυγχρονισμός τι ακριβώς περιλαμβάνει στο δικό σας μυαλό;
Ο εκσυγχρονισμός ξεκινά με μια εκ βαθέως αξιολόγηση των ημικρατικών, από πλευράς ανθρώπινου δυναμικού, αποτελεσμάτων, διαδικασιών και λειτουργίας, καθώς και κόστους (λειτουργικό κόστος και ανάλυση κόστους-οφέλους). Το πρώτο μέτρο εκσυγχρονισμού αφορά την καταπολέμηση της κομματοκρατίας και τερματισμό κομματικών διορισμών σε διοικητικά συμβούλια. Στα ΔΣ ημικρατικών οργανισμών πρέπει να διορίζονται τεχνοκράτες, με προσωπική αστική ευθύνη για τις πράξεις και παραλήψεις τους, αλλά ταυτόχρονα και τα ανάλογα ωφελήματα για τις υπηρεσίες τους. Επιπλέον, είμαι υπέρ της συμμετοχής στρατηγικού επενδυτή σε ημικρατικούς οργανισμούς, μόνο εφόσον η συμμετοχή τους είναι μειοψηφική και δεν αλλάζει το ιδιοκτησιακό καθεστώς των οργανισμών μας και επίσης, εφόσον αυτοί οι επενδυτές ήδη, δραστηριοποιούνται στον τομέα εξειδίκευσης εκάστου ημικρατικού και άρα κατέχουν αποδεδειγμένη τεχνογνωσία και εμπειρία. Περαιτέρω, ο εκσυγχρονισμός θα πρέπει να περιλαμβάνει μακροχρόνιο στρατηγικό σχεδιασμό βασισμένο στα αποτελέσματα της αξιολόγησης που προανέφερα.
 
Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που εντοπίζονται σε διεθνείς έρευνες για την ανταγωνιστικότητα, είναι η μεγάλη καθυστέρηση που υπάρχει στην απονομή της δικαιοσύνης και στην ολοκλήρωση δικαστικών διαδικασιών. Πως προτίθεστε να επιλύσετε το ζήτημα;
Η γρηγορότερη και πιο αποδοτική δικαιοσύνη μπορεί να επιτευχθεί δια μέσου εξειδικευμένων δικαστηρίων, όπως τα διοικητικά δικαστήρια, αύξησης του αριθμού δικαστών, των σχετικών υπηρεσιών και υποδομών, απλοποίηση διαδικασιών, όπως η εξώδικη ρύθμιση αδικημάτων και έλεγχος υποθέσεων που καταχωρούνται στο δικαστήριο. Περαιτέρω, στοχεύουμε σε διάλογο με το Ανώτατο Δικαστήριο για την εξεύρεση αποτελεσματικών ρυθμίσεων. Οι πολλές και συχνά αδικαιολόγητες αναβολές που αιτούνται διάδικοι πρέπει να περιοριστούν στο ελάχιστο. Δικαιοσύνη που αργεί να αποδοθεί δεν είναι δικαιοσύνη.
 
ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
Τα κόκκινα δάνεια μειώνονται με πολύ αργούς ρυθμούς, παρ’ όλες τις νομοθεσίες που ψηφίστηκαν και τις αναδιαρθρώσεις που επιχειρήθηκαν. Τι προτείνετε;
Τα Μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια (ΜΕΔ) είναι ίσως το μεγαλύτερο πρόβλημα της χώρας μας και η πρόταση μας αποτελεί τη μοναδική εμπεριστατωμένη και υλοποιήσιμη λύση σε αυτά. Πρόθεσή μας είναι η δημιουργία Ταμείου χρηματοπιστωτικών διευκολύνσεων, που θα λειτουργεί στη βάση υφιστάμενης νομοθεσίας για συλλογικές επενδύσεις και θα λειτουργήσει με τη συμμετοχή επενδυτών με κοινό όφελος και για τις τράπεζες και τους δανειολήπτες και τους επενδυτές. Η πρότασή μας θα καλύψει τόσο την πρώτη κατοικία όσο και την επαγγελματική στέγη και στόχο έχει να προστατέψει όσους πλήγηκαν από το κούρεμα ή/και την κατάρρευση της οικονομίας και την ανεργία, τις μειώσεις μισθών και συντάξεων, αλλά όχι τους θεσμικούς κακοπληρωτές. Το Ταμείο αυτό θα αγοράζει από τράπεζες τα υπόλοιπα δανείων σε προνομιακή τιμή, λόγω δυνατότητας ρευστότητας και θα συνάπτει νέα συμφωνία με τους δανειολήπτες, πιο εφικτή και υλοποιήσιμη από την πρωτέρα που είχαν με τις τράπεζες. Δανειολήπτες που θα είναι φερέγγυοι έναντι στο νέο διακανονισμό με το Ταμείο, θα δικαιούνται κούρεμα του δανείου τους. Η πρόταση μας αυτή είναι η πιο σημαντική της προεκλογικής εκστρατείας και ολόκληρη η πρόταση είναι αναρτημένη στο διαδίκτυο στο www.lillikas.com .
 
Έχετε στα σχέδια σας τη δημιουργία της λεγόμενης «κακής τράπεζας»; Πως ακριβώς την οραματίζεστε;
Δεδομένης της πρότασής μας για δημιουργία Ταμείου Χρηματοπιστωτικών Διευκολύνσεων για επίλυση του μεγάλου προβλήματος με τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια και το κούρεμα δανείων για το λαό που πλήγηκε από την καταστροφή της κυπριακής οικονομίας, θεωρούμε ότι δεν υπάρχει ανάγκη για δημιουργία κακής τράπεζας και ενδεχόμενα τέτοια πρόταση να προκαλέσει νέα ζητήματα ανακεφαλαιοποίησης.
 
Ακούμε συνεχώς πως οι ΜμΕ είναι η ραχοκοκαλιά της οικονομίας. Ωστόσο, έχουν και το υψηλότερο επίπεδο μη εξυπηρετούμενων δανείων. Μήπως η αγορά θέλει ξεσκαρτάρισμα και οι τράπεζες να κινηθούν πιο επιθετικά, αφήνοντας εκτός αγοράς όσες επιχειρήσεις δεν είναι βιώσιμες;
Σε καμία περίπτωση δεν ασπάζομαι τη θέση αυτή. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις χρειάζονται θεσμική και νομοθετική στήριξη, ώστε να παραμείνουν βιώσιμες και να συνεχίσουν να συντηρούν χιλιάδες κυπριακά νοικοκυριά. Η ενδυνάμωση της οικονομικής επιφάνειας του λαού, δια μέσου επίλυσης προβλημάτων με μισθούς, συντάξεις, επιδόματα, δάνεια και άλλα είναι ο τρόπος να βοηθήσουμε τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που χρειάζονται τα νοικοκυριά να ευημερούν για να έχουν τη δυνατότητα να ξοδέψουν. Ταυτόχρονα, πρέπει να προστατέψουμε τόσο τον οικογενειακό ιστό όσο και το ισοζύγιο δουλειάς και προσωπικής ζωής με τη διατήρηση της κυριακάτικης αργίας για όλο το παζάρι στην Κύπρο, που είναι άλλο ένα μέτρο οικονομικής, αλλά και κοινωνικής στήριξης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Ταυτόχρονα, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις μπορούν με αυτό τον τρόπο να επιστρέψουν σε εκπλήρωση των δανειοληπτικών τους υποχρεώσεων και να ενταχθούν στο Ταμείο χρηματοπιστωτικών διευκολύνσεων, όπου τα κριτήρια πληρούνται. Το μεγάλο συμπέρασμα είναι ότι καμία λύση δεν είναι υπό τη μορφή θαυματουργού φαρμάκου ή χαπιού που θα εξυγιάνει όλα τα προβλήματα της χώρας. Είναι αλυσίδα αλληλένδετη και χρειάζεται ολοκληρωμένη και συνδυασμένη στρατηγική για συνολική αντιμετώπιση των προβλημάτων της κυπριακής οικονομίας. Πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις βρέθηκαν σε δύσκολη θέση γιατί τους κουρεύτηκε το κεφάλαιο κίνησης. Όσες επιβίωσαν από τη βαθιά ύφεση, πρέπει να στηριχτούν με αναδιάρθρωση των δανείων τους και με χαμηλότερα δάνεια που προσφέρει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα για να επανέλθουν στην κερδοφορία. Αυτό είναι προς όφελος της οικονομίας και των ίδιων των τραπεζών.
 
Η Κύπρος θέλει να είναι διεθνές χρηματοπιστωτικό κέντρο, αλλά δυστυχώς δεν υπάρχουν πολλές ξένες πολυεθνικές τράπεζες στο νησί. Ήδη, οι τοπικές τράπεζες αντιμετωπίζουν πρόβλημα με τις ανταποκρίτριες τράπεζες για συναλλαγές σε δολάριο. Πιστεύετε ότι θα πρέπει να προσελκύσουμε ξένες τράπεζες στην Κύπρο; Αν ναι, πως θα το κάνετε;
Πλην του Συνεργατισμού όλες οι τράπεζες που λειτουργούν στην Κύπρο είναι ξένες. Κανένας δεν μπορεί να εμποδίσει τράπεζες, οι οποίες δραστηριοποιούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αν το επιλέξουν, να δραστηριοποιηθούν και στη χώρα μας. Εκείνο όμως, που προέχει είναι η εξυγίανση των υφιστάμενων τραπεζών για να μπορέσουν να στηρίξουν την πραγματική οικονομία.
 
Να αποζημιωθούν οι επηρεαζόμενοι από την κρίση στις τράπεζες. Αν ναι, ποιοι και πως;
Η αποζημίωση κουρεμένων καταθετών και εξαπατημένων κατόχων αξιογράφων είναι δέσμευση της νυν κυβέρνησης προς τη Βουλή και πρόθεσή μας είναι να υλοποιήσουμε εμείς εκ μέρους τους αυτή τη δέσμευση, αφού δεν κατάφεραν οι ίδιοι να φανούν συνεπείς προς το λαό, αλλά και προς τη Βουλή. Η πρότασή μας αφορά στην αποζημίωση κατά προτεραιότητα, μόνο όσων κατά τα τελευταία οκτώ χρόνια προσφέρουν στην κυπριακή οικονομία. Λέμε όχι στην αποζημίωση των θεσμικών επενδυτών και των μετόχων τραπεζών. Ταυτόχρονα, προτιθέμεθα να αποζημιώσουμε μόνο τα κεφάλαια κίνησης ιδιωτικών εταιρειών και όχι μακροχρόνιες καταθέσεις. Έχουμε κοστολογήσει την πρόταση και έχουμε προτείνει εφτά (7) συγκεκριμένους τρόπους για άντληση κεφαλαίων για την αποζημίωση κουρεμένων. Αυτή είναι από τις πιο σημαντικές προτάσεις της προεκλογικής εκστρατείας και καλούμε τους αναγνώστες να διαβάσουν ολόκληρη την πρόταση στην ιστοσελίδα μας www.lillikas.com .
 
Θα προωθήσετε αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας της Κεντρικής Τράπεζας;
Η λειτουργία της Κεντρικής Τράπεζας ρυθμίζεται εν πολλοίς από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Εκείνο που χρειάζεται είναι ο αυστηρότερος έλεγχος και λιγότερη γραφειοκρατία. Η Κεντρική Τράπεζα πρέπει να φροντίζει και να διασφαλίζει και τα δικαιώματα των δανειοληπτών και όχι μόνο των τραπεζών. Θεωρούμε επίσης, ότι θα πρέπει να αναθεωρηθεί και η νομοθεσία περί της Αρχής Αναθεώρησης, αφού με το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο συγκεντρώνεται πολλή εξουσία σε ένα και μόνο πρόσωπο. Διαφωνούμε επίσης, με τη θέση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας ότι οι Κεντρικοί Τραπεζίτες δεν πρέπει να φέρουν αστική προσωπική ευθύνη για τις αποφάσεις τους.
 
Who is Who
Ημερομηνία γέννησης
1η Ιουνίου 1960
 
Σπουδές και επαγγελματική σταδιοδρομία
Μετά την στρατιωτική μου θητεία, έφυγα για σπουδές στη Γαλλία. Δουλεύοντας παράλληλα, καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής μου στη Γαλλία, ολοκλήρωσα τις σπουδές μου στις Πολιτικές Επιστήμες και πήρα δίπλωμα διδακτορικού κύκλου και εξειδίκευση στον αραβικό κόσμο. Στην ηλικία των 28 χρόνων διετέλεσα ειδικός σύμβουλος του Προέδρου Βασιλείου (1988-1990) και στη συνέχεια, γενικός γραµµατέας Νέας Γενιάς (1989 - 1992). Ανέδειξα τον κίνδυνο των ναρκωτικών και δηµιούργησα την Εθνική Επιτροπή καταπολέμησης των ναρκωτικών. Εκλέγηκα τρεις φορές βουλευτής Λευκωσίας (1996 και 2001 µε το ψηφοδέλτιο του ΑΚΕΛ - Αριστερά, Νέες Δυνάµεις) και το 2016 ως Πρόεδρος της Συµµαχίας Πολιτών. Το 2000, εκλέγηκα αντιπρόεδρος της Επιτροπής Πολιτικών Υποθέσεων και Ασφαλείας της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Οργανισµού για την Ασφάλεια και Συνεργασία στην Ευρώπη. Διετέλεσα Υπουργός Εµπορίου, Βιοµηχανίας και Τουρισµού (2003 - 2006). Σχεδίασα και υλοποίησα την στρατηγική έρευνας και εκμετάλλευσης των υδρογονανθράκων, πρωτοστάτησα στην ανακήρυξη της Κυπριακής ΑΟΖ, διοργάνωσα τις πρώτες έρευνες στην κυπριακή ΑΟΖ και τον πρώτο διαγωνισµό αδειοδότησης για ξένους κολοσσούς. Υπηρέτησα την Κύπρο, επιπλέον, από τη θέση του Υπουργού Εξωτερικών όπου εφάρµοσα διεκδικητική πολιτική. Πάγωσα εννιά ενταξιακά κεφάλαια της Τουρκίας και υπέγραψα µε τη Γαλλία συµφωνία Αμυντικής Συνεργασίας.
 
Οικογενειακή κατάσταση
Έγγαμος με 1 παιδί
 
Οικονομική κατάσταση (περιουσιακά στοιχεία, υποχρεώσεις, έσοδα, έξοδα)
Έχω καταθέσει πλήρες και λεπτομερές πόθεν έσχες, το οποίο έχει ήδη δημοσιοποιηθεί, ως απαιτεί ο Νόμος, το οποίο μάλιστα ετοιμάστηκε από ελεγκτικό οίκο.
 
Κοινωνικο-οικονομική θεωρία που ασπάζεστε περισσότερο
Βασική μου θέση είναι ο ριζοσπαστισμός με την κατάθεση προτάσεων που επιφέρουν τομές στα δημόσια πράγματα του τόπου. Μικτή οικονομία, με αποτελεσματικό κράτος που να στηρίζει και να διευκολύνει την ιδιωτική πρωτοβουλία, τις κοινοπραξίες με ιδιώτες, αλλά και να διαθέτει και ισχυρές κοινωνικές υπηρεσίες που να εξυπηρετούν τις ανάγκες των ανθρώπων.
 
ΕΠΙΤΕΛΕΙΟ
Άτομα (έμμισθοι και εθελοντές)
Επικεφαλής του επιτελείου: Ανδρέας Αποστόλου
Εκπρόσωπος Τύπου: Κωνσταντίνος Ζένιος
Υπεύθυνος γραφείου Τύπου: Ρένα Γιαβάση
Υπεύθυνος γραφείου υποψηφίου: Κωνσταντίνος Φιλαρέτου
Συντονιστής Οικονομικών θεμάτων: Άννα Θεολόγου, Παναγιώτης Σαββίδης, Ανδρέας Κουμενίδης
Υπεύθυνος Προεκλογικού Προγράμματος: Ανδρέας Θεμιστοκλέους
Υπεύθυνος προγράμματος- συναντήσεων υποψηφίου: Νάσια Φελλά
Οργανωτικός υπεύθυνος: Αχιλλέας Μαλαχουρίδης
Υπεύθυνος social media: Ντίνος Παστός
 
Τα στελέχη αυτά πλαισιώνονται και υποστηρίζονται από το προσωπικό του Κινήματος Συμμαχίας Πολιτών, καθώς και πολλούς πολίτες της καθημερινότητας και κοινωνούς του οράματος μας «Για μια Κύπρο Που Αλλάζει». Στηριζόμαστε στους εθελοντές.
 
Σύμβουλοι
Επαγγελματίες και τεχνοκράτες απ όλους τους τομείς της Δημόσιας ζωής που απασχολούνται στον ιδιωτικό τομέα
 
Προϋπολογισμός και πως θα δαπανηθεί
Ο προϋπολογισμός μας κυμαίνεται γύρω στο μισό του ποσού που προβλέπεται από το νόμο. Ενδεχομένως να μην φτάσει ούτε καν στο μισό.
 
Πηγές εσόδων
Κρατική χορηγία και εισφορές φίλων και υποστηρικτών.
 
Σλόγκαν
Αλλάζουμε την Κύπρο - Ασφαλής επιλογή.
 
Μέσα επικοινωνίας: Social, ηλεκτρονικά, έντυπα
Facebook, twiter, youtube, www.lillikas.com, application Lillikas 24/7

Δειτε Επισης

Επιχειρηματικό φόρουμ Κύπρου-Αυστρίας από ΚΕΒΕ... Στην χώρα μας αντιπροσωπεία με δέκα αυστριακές εταιρείες
Μειωμένες οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι Λεμεσού, αλλά εξαιρετικές οι προοπτικές για ανάκαμψη
'Ερευνα IMR: Οι δημοφιλείς retailers-Από πού ψωνίζουν πιο συχνά online οι Κύπριοι και πόσα ξοδεύουν
Nicola Zamboni: Το The Landmark Nicosia έρχεται για να φέρει ένα νέο επίπεδο πολυτέλειας στην πρωτεύουσα
Αρχίζει η αποπληρωμή του δανείου 6,3 δις από την Τρόϊκα-Καταβάλλεται το 2025 η πρώτη δόση ύψους 1,3 δις
Συζητούν την κατάσταση της αγοράς γεωργικών προϊόντων οι υπουργοί Γεωργίας και Αλιείας της Ε.Ε.
Ποιοι είναι έξι μέτοχοι του Nicosia Mall και τι λένε για το success story του μεγαλύτερου εμπορικού κέντρου της Κύπρου
Τεράστιο ενδιαφέρον για τα νέα στεγαστικά του ΥΠΕΣ-Πόσες αιτήσεις υποβλήθηκαν σε 24 ώρες
«Πάγωσε» η ανέγερση του νέου χιονοδρομικού κέντρου στο Τρόοδος-Πώς απαντά ο Χαράλαμπος Χριστοφίνας
Στο τεύχος Νοεμβρίου του περιοδικού GOLD: The accounting revolution