Εγχειρίδιο για την Προεπιλογή και Αξιολόγηση Δημοσίων Επενδυτικών Έργων
14:40 - 24 Ιανουαρίου 2018
Τα εννέα βήματα για την προεπιλογή και αξιολόγηση δημοσίων επενδυτικών έργων, πέραν των €5 εκατομμυρίων, τα οποία περιλαμβάνονται στο μεθοδολογικό εγχειρίδιο για την «Προεπιλογή και Αξιολόγηση Δημοσίων Επενδυτικών Έργων» το οποίο ετοιμάστηκε από την Παγκόσμια Τράπεζα με χρηματοδότηση της Υπηρεσίας Στήριξης Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων της ΕΕ, παρουσιάστηκε, μεταξύ άλλων, σε επιχειρηματίες, λογιστές και εκπροσώπους επενδυτικών ταμείων σε σημερινή ημερίδα στο Υπουργείο Οικονομικών.
Στόχος της ημερίδας, την οποία διοργάνωσε η Γενική Διεύθυνση Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, Συντονισμού και Ανάπτυξης (πρώην Γραφείο Προγραμματισμού), ήταν αφενός η επεξήγηση της νέας διαδικασίας επιλογής δημοσίων επενδυτικών έργων για ένταξη στον κρατικό προϋπολογισμό και η παρουσίαση της ακολουθητέας μεθοδολογίας για μελέτες βιωσιμότητας (σύμφωνα με τη νέα διαδικασία προεπιλογής έργων που προβλέπεται από τα άρθρα 82-89 του περί Δημοσιονομικής Ευθύνης και Δημοσιονομικού Πλαισίου νόμου) και αφετέρου η δημιουργία αρχείου με τους διαθέσιμους εμπειρογνώμονες που υπάρχουν σήμερα στην Κύπρο.
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρθηκε στην Ημερίδα, το Εγχειρίδιο για την «Προεπιλογή και Αξιολόγηση Δημοσίων Επενδυτικών Έργων» συμπληρώνει και εξειδικεύει τις οδηγίες για την προεπιλογή και αξιολόγηση δημοσίων επενδυτικών έργων παραθέτοντας με λεπτομέρεια τις ακολουθητέες διαδικασίες και μεθοδολογίες αξιολόγησης έργων και παρέχοντας πρότυπα έγγραφα προς χρήση τόσο για το στάδιο της προεπιλογής όσο για το στάδιο της αξιολόγησης έργων.
Από την άλλη η μελέτη βιωσιμότητας αποτελεί το βασικό αναλυτικό έγγραφο για την αξιολόγηση του έργου και θα πρέπει να υποστηρίζεται από τεχνικές μελέτες και αξιολογήσεις επιπτώσεων (που συνήθως επισυνάπτονται στη μελέτη βιωσιμότητας).
Επιπλέον, πέρα της μελέτης βιωσιμότητας η οποία αποτελεί πολύ λεπτομερές έγγραφο για τη λήψη αποφάσεων, θα πρέπει επίσης να ετοιμάζεται μια συνοπτική Έκθεση Αξιολόγησης Έργου, η οποία θα πρέπει να βασίζεται στην περίληψη της μελέτης βιωσιμότητας και θα πρέπει να ανταποκρίνεται στα κριτήρια που περιλαμβάνονται στο Εγχειρίδιο για την «Προεπιλογή και Αξιολόγηση Δημοσίων Επενδυτικών Έργων».
Όσον αφορά τα εννέα βήματα για την «Προεπιλογή και Αξιολόγηση Δημοσίων Επενδυτικών Έργων», που περιλαμβάνονται στο Εγχειρίδιο, αυτά είναι τα ακόλουθα: Καθορισμός των Σκοπών και των Πεδίων Εφαρμογής των Έργων Βήμα, Προσδιορισμός και Επιλογή Εναλλακτικών Λύσεων για Αξιολόγηση, Απόδειξη της ζήτησης για τις υπηρεσίες του έργου και των εναλλακτικών λύσεων, Προσδιορισμός Συναφών και Ουσιωδών Οφειλών και Κόστους, Εκτίμηση οικονομικών οφελών και κόστους, Υπολογισμός Kαθαρής Παρούσας Αξίας για Εναλλακτικές Λύσεις Έργου, Ανάλυση Κινδύνων και Σχέδιο Διαχείρισης τους, Αξιολόγηση της οικονομικής προσιτότητας και βιωσιμότητας και Προσδιορισμός της Προσιτότητας Εναλλακτικής Λύσης - Εισήγηση στους υπεύθυνους για κάλυψη αποφάσεων.
Μιλώντας στην Ημερίδα, ο Γενικός Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνση Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, Συντονισμού και Ανάπτυξης (ΕΠΣΑ) Γιώργος Γεωργίου αναφέρθηκε στο νόμο, στις οδηγίες και στο εγχειρίδιο για την προεπιλογή και αξιολόγηση δημοσίων επενδυτικών έργων και τόνισε ότι «το κράτος εστιάζει στην υλοποίηση έργων μεγάλης στρατηγικής σημασίας που να είναι οικονομικά βιώσιμα και προσιτά» και πληρούν τις αναγκαίες προϋποθέσεις περιβαλλοντικού αντίκτυπου και «παράλληλα στοχεύει στον περιορισμό της σπατάλης δημόσιων πόρων».
«Ο νόμος, οι οδηγίες και το εγχειρίδιο προνοούν ότι για όλα τα δημόσια επενδυτικά έργα με κόστος €5 εκ. και πάνω τα Υπουργεία και άλλες δημόσιες υπηρεσίες θα πρέπει να εκχωρούν μελέτες βιωσιμότητας στην βάση της μεθοδολογίας που αναλύεται στο εγχειρίδιο», υπογράμμισε ο ΓΔ της ΕΠΣΑ.
Αναφορικά με το νόμο, ο κ. Γεωργίου είπε ότι ο περί Δημοσιονομικής Ευθύνης και Δημοσιονομικού Πλαισίου νόμος, ο οποίος τέθηκε σε ισχύ το 2014, αποτελεί το επίκεντρο της μεταρρύθμισης του συστήματος δημοσίων οικονομικών και καλύπτει μεταξύ άλλων και το θέμα της ανάπτυξης και διαχείρισης του επενδυτικού προγράμματος του κράτους.
Στα άρθρα 82 και 89 του νόμου καθορίζεται το γενικό πλαίσιο για τον τρόπο επιλογής και εφαρμογής δημόσιων επενδυτικών έργων που αποτελείται από τα στάδια προεπιλογής, αξιολόγησης, επιλογής, εφαρμογής και παρακολούθησης των έργων, σημείωσε.
Αναφορικά με τις οδηγίες, ο κ. Γεωργίου είπε ότι η Διεύθυνση Δημοσίων Επενδύσεων της Γενικής Διεύθυνση Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, Συντονισμού και Ανάπτυξης, η οποία είναι αρμόδια για την ανάπτυξη και εφαρμογή του θεσμικού πλαισίου που διέπει την αξιολόγησης των δημοσίων επενδύσεων, έχει προχωρήσει στην ολοκλήρωση της θεσμοθέτησης της διαδικασίας αξιολόγησης δημόσιων επενδυτικών έργων με την εκπόνηση των οδηγιών και του εγχειριδίου για την προεπιλογή και αξιολόγηση δημοσίων επενδυτικών έργων.
Εξήγησε ότι οι οδηγίες για την προεπιλογή και αξιολόγηση δημοσίων επενδυτικών έργων αποτελούν το ενδιάμεσο στάδιο του κανονιστικού πλαισίου που διέπει τη διαχείριση δημοσίων επενδύσεων, ενισχύοντας τον Νόμο μέσω του καθορισμού των διαδικασιών καθώς και των ρόλων και αρμοδιοτήτων των φορέων που εμπλέκονται στα στάδια της προ-επιλογής και αξιολόγησης των δημοσίων επενδυτικών έργων.
Πρόσθεσε ότι οι οδηγίες για προεπιλογή και αξιολόγηση δημοσίων επενδυτικών έργων εγκρίθηκαν από το Υπουργικό Συμβούλιο τον Ιούλιο του 2015 και επικαιροποιήθηκαν τον Ιούλιο του 2016.
Στόχος της ημερίδας, την οποία διοργάνωσε η Γενική Διεύθυνση Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, Συντονισμού και Ανάπτυξης (πρώην Γραφείο Προγραμματισμού), ήταν αφενός η επεξήγηση της νέας διαδικασίας επιλογής δημοσίων επενδυτικών έργων για ένταξη στον κρατικό προϋπολογισμό και η παρουσίαση της ακολουθητέας μεθοδολογίας για μελέτες βιωσιμότητας (σύμφωνα με τη νέα διαδικασία προεπιλογής έργων που προβλέπεται από τα άρθρα 82-89 του περί Δημοσιονομικής Ευθύνης και Δημοσιονομικού Πλαισίου νόμου) και αφετέρου η δημιουργία αρχείου με τους διαθέσιμους εμπειρογνώμονες που υπάρχουν σήμερα στην Κύπρο.
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρθηκε στην Ημερίδα, το Εγχειρίδιο για την «Προεπιλογή και Αξιολόγηση Δημοσίων Επενδυτικών Έργων» συμπληρώνει και εξειδικεύει τις οδηγίες για την προεπιλογή και αξιολόγηση δημοσίων επενδυτικών έργων παραθέτοντας με λεπτομέρεια τις ακολουθητέες διαδικασίες και μεθοδολογίες αξιολόγησης έργων και παρέχοντας πρότυπα έγγραφα προς χρήση τόσο για το στάδιο της προεπιλογής όσο για το στάδιο της αξιολόγησης έργων.
Από την άλλη η μελέτη βιωσιμότητας αποτελεί το βασικό αναλυτικό έγγραφο για την αξιολόγηση του έργου και θα πρέπει να υποστηρίζεται από τεχνικές μελέτες και αξιολογήσεις επιπτώσεων (που συνήθως επισυνάπτονται στη μελέτη βιωσιμότητας).
Επιπλέον, πέρα της μελέτης βιωσιμότητας η οποία αποτελεί πολύ λεπτομερές έγγραφο για τη λήψη αποφάσεων, θα πρέπει επίσης να ετοιμάζεται μια συνοπτική Έκθεση Αξιολόγησης Έργου, η οποία θα πρέπει να βασίζεται στην περίληψη της μελέτης βιωσιμότητας και θα πρέπει να ανταποκρίνεται στα κριτήρια που περιλαμβάνονται στο Εγχειρίδιο για την «Προεπιλογή και Αξιολόγηση Δημοσίων Επενδυτικών Έργων».
Όσον αφορά τα εννέα βήματα για την «Προεπιλογή και Αξιολόγηση Δημοσίων Επενδυτικών Έργων», που περιλαμβάνονται στο Εγχειρίδιο, αυτά είναι τα ακόλουθα: Καθορισμός των Σκοπών και των Πεδίων Εφαρμογής των Έργων Βήμα, Προσδιορισμός και Επιλογή Εναλλακτικών Λύσεων για Αξιολόγηση, Απόδειξη της ζήτησης για τις υπηρεσίες του έργου και των εναλλακτικών λύσεων, Προσδιορισμός Συναφών και Ουσιωδών Οφειλών και Κόστους, Εκτίμηση οικονομικών οφελών και κόστους, Υπολογισμός Kαθαρής Παρούσας Αξίας για Εναλλακτικές Λύσεις Έργου, Ανάλυση Κινδύνων και Σχέδιο Διαχείρισης τους, Αξιολόγηση της οικονομικής προσιτότητας και βιωσιμότητας και Προσδιορισμός της Προσιτότητας Εναλλακτικής Λύσης - Εισήγηση στους υπεύθυνους για κάλυψη αποφάσεων.
Μιλώντας στην Ημερίδα, ο Γενικός Διευθυντής της Γενικής Διεύθυνση Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, Συντονισμού και Ανάπτυξης (ΕΠΣΑ) Γιώργος Γεωργίου αναφέρθηκε στο νόμο, στις οδηγίες και στο εγχειρίδιο για την προεπιλογή και αξιολόγηση δημοσίων επενδυτικών έργων και τόνισε ότι «το κράτος εστιάζει στην υλοποίηση έργων μεγάλης στρατηγικής σημασίας που να είναι οικονομικά βιώσιμα και προσιτά» και πληρούν τις αναγκαίες προϋποθέσεις περιβαλλοντικού αντίκτυπου και «παράλληλα στοχεύει στον περιορισμό της σπατάλης δημόσιων πόρων».
«Ο νόμος, οι οδηγίες και το εγχειρίδιο προνοούν ότι για όλα τα δημόσια επενδυτικά έργα με κόστος €5 εκ. και πάνω τα Υπουργεία και άλλες δημόσιες υπηρεσίες θα πρέπει να εκχωρούν μελέτες βιωσιμότητας στην βάση της μεθοδολογίας που αναλύεται στο εγχειρίδιο», υπογράμμισε ο ΓΔ της ΕΠΣΑ.
Αναφορικά με το νόμο, ο κ. Γεωργίου είπε ότι ο περί Δημοσιονομικής Ευθύνης και Δημοσιονομικού Πλαισίου νόμος, ο οποίος τέθηκε σε ισχύ το 2014, αποτελεί το επίκεντρο της μεταρρύθμισης του συστήματος δημοσίων οικονομικών και καλύπτει μεταξύ άλλων και το θέμα της ανάπτυξης και διαχείρισης του επενδυτικού προγράμματος του κράτους.
Στα άρθρα 82 και 89 του νόμου καθορίζεται το γενικό πλαίσιο για τον τρόπο επιλογής και εφαρμογής δημόσιων επενδυτικών έργων που αποτελείται από τα στάδια προεπιλογής, αξιολόγησης, επιλογής, εφαρμογής και παρακολούθησης των έργων, σημείωσε.
Αναφορικά με τις οδηγίες, ο κ. Γεωργίου είπε ότι η Διεύθυνση Δημοσίων Επενδύσεων της Γενικής Διεύθυνση Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, Συντονισμού και Ανάπτυξης, η οποία είναι αρμόδια για την ανάπτυξη και εφαρμογή του θεσμικού πλαισίου που διέπει την αξιολόγησης των δημοσίων επενδύσεων, έχει προχωρήσει στην ολοκλήρωση της θεσμοθέτησης της διαδικασίας αξιολόγησης δημόσιων επενδυτικών έργων με την εκπόνηση των οδηγιών και του εγχειριδίου για την προεπιλογή και αξιολόγηση δημοσίων επενδυτικών έργων.
Εξήγησε ότι οι οδηγίες για την προεπιλογή και αξιολόγηση δημοσίων επενδυτικών έργων αποτελούν το ενδιάμεσο στάδιο του κανονιστικού πλαισίου που διέπει τη διαχείριση δημοσίων επενδύσεων, ενισχύοντας τον Νόμο μέσω του καθορισμού των διαδικασιών καθώς και των ρόλων και αρμοδιοτήτων των φορέων που εμπλέκονται στα στάδια της προ-επιλογής και αξιολόγησης των δημοσίων επενδυτικών έργων.
Πρόσθεσε ότι οι οδηγίες για προεπιλογή και αξιολόγηση δημοσίων επενδυτικών έργων εγκρίθηκαν από το Υπουργικό Συμβούλιο τον Ιούλιο του 2015 και επικαιροποιήθηκαν τον Ιούλιο του 2016.
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ