ΕΥ: Προς γενικευμένη χρήση οι υπηρεσίες χρηματοοικονομικής τεχνολογίας
14:12 - 11 Ιανουαρίου 2018
Αυξήθηκαν παγκοσμίως τους τελευταίους 18 μήνες τα επίπεδα υιοθέτησης των υπηρεσιών χρηματοοικονομικής τεχνολογίας (FinTech) από τους καταναλωτές, ενώ αναμένεται να επικρατήσουν ως η κυρίαρχη τάση στην αγορά. Σύμφωνα με την τελευταία έκδοση της τακτικής μελέτης της ΕΥ, FinTech Adoption Index, το FinTech ήδη χρησιμοποιείται από το 33% των ψηφιακά ενεργών καταναλωτών στις 20 αγορές που παρακολουθεί η μελέτη.
Η μελέτη, η οποία βασίζεται σε 22.000 ηλεκτρονικές συνεντεύξεις με ψηφιακά ενεργούς καταναλωτές σε 20 αγορές, δείχνει ότι οι αναδυόμενες αγορές προηγούνται ως προς το βαθμό υιοθέτησης FinTech, με την Κίνα, την Ινδία, τη Νότια Αφρική, τη Βραζιλία και το Μεξικό να αγγίζουν το 46% κατά μέσο όρο.
Ειδικότερα, στην Κίνα και την Ινδία καταγράφονται τα υψηλότερα ποσοστά υιοθέτησης FinTech, φθάνοντας το 69% και 52% αντίστοιχα. Σύμφωνα με τη μελέτη, οι εταιρείες FinTech στις χώρες αυτές υπήρξαν ιδιαίτερα αποτελεσματικές στην προσέγγιση κοινού εξοικειωμένου με την τεχνολογία, το οποίο, ωστόσο, δεν εξυπηρετείται επαρκώς από τους παρόχους παραδοσιακών τραπεζικών υπηρεσιών.
Σημαντική ανάπτυξη έχει σημειωθεί, επίσης, στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου το ποσοστό διείσδυσης βρίσκεται στο 42%.
Οι υπηρεσίες πληρωμών και ασφάλισης ενισχύουν τους ρυθμούς υιοθέτησης FinTech
To FinTech Adoption Index της ΕΥ κατατάσσει και αξιολογεί τις υπηρεσίες που προσφέρουν οι πάροχοι FinTech σε πέντε ευρείες κατηγορίες: υπηρεσίες μεταφοράς χρημάτων και πληρωμών, χρηματοοικονομικός σχεδιασμός, αποταμιεύσεις και επενδύσεις, δανεισμός και ασφάλιση. Σύμφωνα με τη μελέτη, οι υπηρεσίες μεταφοράς χρημάτων και πληρωμών εξακολουθούν να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της διείσδυσης FinTech, με το βαθμό υιοθέτησής τους να αγγίζει το 50% το 2017, με βάση τις απαντήσεις των καταναλωτών που ερωτήθηκαν. Επιπλέον, το 88% των ερωτηθέντων εκτιμά ότι θα κάνει χρήση FinTech για τους σκοπούς αυτούς στο μέλλον. Στην έξαρση αυτή έχουν συμβάλει νέες υπηρεσίες, όπως οι αποκλειστικά διαδικτυακές ψηφιακές τράπεζες και οι πληρωμές μέσω κινητού τηλεφώνου.
Μεγάλη ανάπτυξη καταγράφουν, παράλληλα, και οι ασφαλιστικές υπηρεσίες, οι οποίες εκτοξεύθηκαν από τη λιγότερο χρησιμοποιούμενη υπηρεσία FinTech το 2015, στη δεύτερη πιο δημοφιλή το 2017, με ποσοστό υιοθέτησης 24%. Σύμφωνα με τη μελέτη, αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην επέκταση σε τεχνολογίες, όπως η τηλεματική, που επιτρέπουν στις εταιρείες να προβλέψουν καλύτερα την πιθανότητα αξιώσεων αποζημίωσης, αλλά και ειδικότερα στην ανάπτυξη διαδικτυακών σελίδων σύγκρισης ασφαλίστρων.
Η μελέτη εντόπισε, επίσης, μία νέα ομάδα χρηστών, τους «υπέρ-χρήστες». Αυτά τα άτομα χρησιμοποιούν πέντε ή και περισσότερες υπηρεσίες FinTech, αντιπροσωπεύοντας το 13% του συνόλου των καταναλωτών. Οι «υπέρ-χρήστες» αντιμετωπίζουν τις εταιρείες FinTech ως τους κύριους παρόχους τους για χρηματοοικονομικές υπηρεσίες.
Η υιοθέτηση FinTech αναμένεται να αγγίξει το 52% παγκοσμίως
Σύμφωνα με το FinTech Adoption Index της ΕΥ, η διείσδυση του FinTech αναμένεται να αυξηθεί και στις 20 αγορές που καλύπτει η μελέτη. Με βάση την πρόθεση των καταναλωτών για μελλοντική χρήση, η υιοθέτηση FinTech θα μπορούσε να αγγίξει το 52% κατά μέσο όρο παγκοσμίως. Οι υψηλότερες αναλογικά αυξήσεις πρόθεσης χρήσης μεταξύ των καταναλωτών προβλέπονται στη Νότια Αφρική, το Μεξικό και τη Σιγκαπούρη.
Ο Σπύρος Λοΐζου, Επικεφαλής Συμβουλευτικών Υπηρεσιών σε θέματα Πληροφορικής και Ασφάλειας Κυβερνοχώρου της ΕΥ Κύπρου, σημειώνει:
«Η βιομηχανία του FinTech αναπτύσσεται ραγδαία και η διείσδυση βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο σε όλο τον κόσμο και ειδικά στην Ευρώπη και τις αναδυόμενες αγορές. Οι καταναλωτές απαιτούν εναλλακτικά ψηφιακά κανάλια για να καταστήσουν τις δραστηριότητες χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών όσο το δυνατόν πιο απρόσκοπτες μέσω καινοτόμων χρήσεων αναδυόμενων τεχνολογιών. Σύμφωνα και με τις παγκόσμιες τάσεις, οι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες στην Κύπρο θα πρέπει να υιοθετήσουν και να αποδεχθούν τις αλλαγές, προκειμένου να παραμείνουν αποτελεσματικές και να διατηρήσουν την εγγύτητα των πελατών μέσω ψηφιακών καναλιών. Η υιοθέτηση του FinTech είναι η μόνη ρεαλιστική επιλογή για έντονα εστιασμένες, έξυπνες και αποτελεσματικές χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, ηλεκτρονικές και μέσω του Διαδικτύου των Πραγμάτων (IoT). Οι παραδοσιακές τράπεζες, σιγά-σιγά, αντιλαμβάνονται ότι οι πρωτοβουλίες του FinTech αποτελούν στρατηγικές ευκαιρίες και όχι απειλή. Η υιοθέτηση σημαίνει ότι οι τράπεζες μπορούν να επικεντρωθούν στις τραπεζικές υπηρεσίες, ενώ οι εμπειρογνώμονες στη χρήση νέων τεχνολογιών στον χρηματοπιστωτικό κλάδο μπορούν να επικεντρωθούν στην άμεση προσέγγιση και εξυπηρέτηση του πελάτη βελτιώνοντας την εμπειρία των πελατών και διευκολύνοντας την εποχή των ανοιχτών τραπεζικών συναλλαγών.»
Η μελέτη, η οποία βασίζεται σε 22.000 ηλεκτρονικές συνεντεύξεις με ψηφιακά ενεργούς καταναλωτές σε 20 αγορές, δείχνει ότι οι αναδυόμενες αγορές προηγούνται ως προς το βαθμό υιοθέτησης FinTech, με την Κίνα, την Ινδία, τη Νότια Αφρική, τη Βραζιλία και το Μεξικό να αγγίζουν το 46% κατά μέσο όρο.
Ειδικότερα, στην Κίνα και την Ινδία καταγράφονται τα υψηλότερα ποσοστά υιοθέτησης FinTech, φθάνοντας το 69% και 52% αντίστοιχα. Σύμφωνα με τη μελέτη, οι εταιρείες FinTech στις χώρες αυτές υπήρξαν ιδιαίτερα αποτελεσματικές στην προσέγγιση κοινού εξοικειωμένου με την τεχνολογία, το οποίο, ωστόσο, δεν εξυπηρετείται επαρκώς από τους παρόχους παραδοσιακών τραπεζικών υπηρεσιών.
Σημαντική ανάπτυξη έχει σημειωθεί, επίσης, στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου το ποσοστό διείσδυσης βρίσκεται στο 42%.
Οι υπηρεσίες πληρωμών και ασφάλισης ενισχύουν τους ρυθμούς υιοθέτησης FinTech
To FinTech Adoption Index της ΕΥ κατατάσσει και αξιολογεί τις υπηρεσίες που προσφέρουν οι πάροχοι FinTech σε πέντε ευρείες κατηγορίες: υπηρεσίες μεταφοράς χρημάτων και πληρωμών, χρηματοοικονομικός σχεδιασμός, αποταμιεύσεις και επενδύσεις, δανεισμός και ασφάλιση. Σύμφωνα με τη μελέτη, οι υπηρεσίες μεταφοράς χρημάτων και πληρωμών εξακολουθούν να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της διείσδυσης FinTech, με το βαθμό υιοθέτησής τους να αγγίζει το 50% το 2017, με βάση τις απαντήσεις των καταναλωτών που ερωτήθηκαν. Επιπλέον, το 88% των ερωτηθέντων εκτιμά ότι θα κάνει χρήση FinTech για τους σκοπούς αυτούς στο μέλλον. Στην έξαρση αυτή έχουν συμβάλει νέες υπηρεσίες, όπως οι αποκλειστικά διαδικτυακές ψηφιακές τράπεζες και οι πληρωμές μέσω κινητού τηλεφώνου.
Μεγάλη ανάπτυξη καταγράφουν, παράλληλα, και οι ασφαλιστικές υπηρεσίες, οι οποίες εκτοξεύθηκαν από τη λιγότερο χρησιμοποιούμενη υπηρεσία FinTech το 2015, στη δεύτερη πιο δημοφιλή το 2017, με ποσοστό υιοθέτησης 24%. Σύμφωνα με τη μελέτη, αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην επέκταση σε τεχνολογίες, όπως η τηλεματική, που επιτρέπουν στις εταιρείες να προβλέψουν καλύτερα την πιθανότητα αξιώσεων αποζημίωσης, αλλά και ειδικότερα στην ανάπτυξη διαδικτυακών σελίδων σύγκρισης ασφαλίστρων.
Η μελέτη εντόπισε, επίσης, μία νέα ομάδα χρηστών, τους «υπέρ-χρήστες». Αυτά τα άτομα χρησιμοποιούν πέντε ή και περισσότερες υπηρεσίες FinTech, αντιπροσωπεύοντας το 13% του συνόλου των καταναλωτών. Οι «υπέρ-χρήστες» αντιμετωπίζουν τις εταιρείες FinTech ως τους κύριους παρόχους τους για χρηματοοικονομικές υπηρεσίες.
Η υιοθέτηση FinTech αναμένεται να αγγίξει το 52% παγκοσμίως
Σύμφωνα με το FinTech Adoption Index της ΕΥ, η διείσδυση του FinTech αναμένεται να αυξηθεί και στις 20 αγορές που καλύπτει η μελέτη. Με βάση την πρόθεση των καταναλωτών για μελλοντική χρήση, η υιοθέτηση FinTech θα μπορούσε να αγγίξει το 52% κατά μέσο όρο παγκοσμίως. Οι υψηλότερες αναλογικά αυξήσεις πρόθεσης χρήσης μεταξύ των καταναλωτών προβλέπονται στη Νότια Αφρική, το Μεξικό και τη Σιγκαπούρη.
Ο Σπύρος Λοΐζου, Επικεφαλής Συμβουλευτικών Υπηρεσιών σε θέματα Πληροφορικής και Ασφάλειας Κυβερνοχώρου της ΕΥ Κύπρου, σημειώνει:
«Η βιομηχανία του FinTech αναπτύσσεται ραγδαία και η διείσδυση βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο σε όλο τον κόσμο και ειδικά στην Ευρώπη και τις αναδυόμενες αγορές. Οι καταναλωτές απαιτούν εναλλακτικά ψηφιακά κανάλια για να καταστήσουν τις δραστηριότητες χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών όσο το δυνατόν πιο απρόσκοπτες μέσω καινοτόμων χρήσεων αναδυόμενων τεχνολογιών. Σύμφωνα και με τις παγκόσμιες τάσεις, οι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες στην Κύπρο θα πρέπει να υιοθετήσουν και να αποδεχθούν τις αλλαγές, προκειμένου να παραμείνουν αποτελεσματικές και να διατηρήσουν την εγγύτητα των πελατών μέσω ψηφιακών καναλιών. Η υιοθέτηση του FinTech είναι η μόνη ρεαλιστική επιλογή για έντονα εστιασμένες, έξυπνες και αποτελεσματικές χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, ηλεκτρονικές και μέσω του Διαδικτύου των Πραγμάτων (IoT). Οι παραδοσιακές τράπεζες, σιγά-σιγά, αντιλαμβάνονται ότι οι πρωτοβουλίες του FinTech αποτελούν στρατηγικές ευκαιρίες και όχι απειλή. Η υιοθέτηση σημαίνει ότι οι τράπεζες μπορούν να επικεντρωθούν στις τραπεζικές υπηρεσίες, ενώ οι εμπειρογνώμονες στη χρήση νέων τεχνολογιών στον χρηματοπιστωτικό κλάδο μπορούν να επικεντρωθούν στην άμεση προσέγγιση και εξυπηρέτηση του πελάτη βελτιώνοντας την εμπειρία των πελατών και διευκολύνοντας την εποχή των ανοιχτών τραπεζικών συναλλαγών.»