Στη δύνη της προεκλογικής και ο ειδικός φόρος τραπεζών;
07:15 - 29 Σεπτεμβρίου 2017
Για ακόμα μια φορά η Ολομέλεια της Βουλής καλείται να λειτουργήσει με νηφαλιότητα σε ό,τι αφορά το θέμα της επιβολής ειδικού φόρου στα πιστωτικά ιδρύματα. Το εν λόγω νομοσχέδιο τίθεται ενώπιον της Ολομέλειας για δεύτερη φορά μέσα σε ένα χρόνο καθώς την πρώτη φορά στις 11 Νοεμβρίου 2016, καταψηφίστηκε από τα πολιτικά κόμματα τα οποία ενήργησαν εν βρασμώ ψυχής αφήνοντας στην ουσία άφωνους τους επηρεαζόμενους, καθώς έπραξαν εκδικητικά μετά το μπάχαλο που προκλήθηκε με τη ψήφιση δύο προτάσεων νόμου για τον έλεγχο στην Συνεργατική Κεντρική Τράπεζα που η δεύτερη πρόταση νόμου ακύρωνε την πρώτη με αποτέλεσμα τον αποκλεισμό της Ελεγκτικής Υπηρεσίας.
Ειδικός φόρος εις διπλούν
Ο Νόμος περί Επιβολής Ειδικού Φόρου Πιστωτικού Ιδρύματος του 2011-2015 επιβάλλει στα τραπεζικά ιδρύματα την καταβολή ειδικού φόρου (0,15%) επί των συνολικών καταθέσεων κάθε πιστωτικού ιδρύματος και περαιτέρω ορίζει ότι μέρος των εσόδων (35/60) από την επιβολή του ειδικού φόρου θα μεταφέρονται στο Ταμείο Ανακεφαλαιοποίησης το οποίο έχει σκοπό την ανακεφαλαιοποίηση Πιστωτικών Ιδρυμάτων και το υπόλοιπο ποσό θα καταβάλλεται στο Πάγιο Ταμείο της Δημοκρατίας.
Επιπρόσθετα, από το 2015 τα τραπεζικά ιδρύματα καταβάλλουν ετήσιες εισφορές στο ευρωπαϊκό Ενιαίο Ταμείο Εξυγίανσης το οποίο έχει σκοπό να συμβάλει στην αποτελεσματική εφαρμογή εργαλείων εξυγίανσης των πιστωτικών ιδρυμάτων στην ευρωζώνη. Ποσό το οποίο ανήλθε συνολικά στα €20 εκατ. για το 2016 και αναμένεται να ανέλθει στα €25 εκατ. το 2017.
Με βάση τα πιο πάνω, τα τραπεζικά ιδρύματα καταβάλλουν ετήσιες εισφορές σε δυο Ταμεία τα οποία έχουν σαν στόχο την κεφαλαιακή ενίσχυση/εξυγίανση των πιστωτικών ιδρυμάτων, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί πως σε περίπτωση που οποιαδήποτε κυπριακή χρειαστεί κεφαλαιακή ενίσχυση, αυτό θα γίνει διαμέσου του ευρωπαϊκού Ενιαίου Ταμείου Εξυγίανσης.
Συμβιβασμός
Μετά την καταψήφιση της πρότασης, τα ενδιαφερόμενα μέρη είχαν επαφές με τα πολιτικά κόμματα που καταψήφισαν το τροποποιητικό νομοσχέδιο και το Υπουργείο Οικονομικών κατήρτισε νέο τροποποιητικό νομοσχέδιο.
Πάντως τα πολιτικά κόμματα δεν επιθυμούν να μειωθούν τα έσοδα προς το Πάγιο Ταμείο της Δημοκρατίας και έτσι φαίνεται πως η συμβιβαστική φόρμουλα να βρίσκεται στην καταβολή των 25/60 από τον ειδικό φόρο στο Πάγιο Ταμείο της Δημοκρατίας και από το υπόλοιπο 35/60 του ειδικού φόρου να καταβάλλεται η εισφορά των τραπεζών προς το Ενιαίο Ταμείο Εξυγίανσης (Single Resolution Fund) και το υπόλοιπο ποσό να πηγαίνει στο κυπριακό ταμείο εξυγίανσης τραπεζών.
Με το νέο νομοσχέδιο, προτείνεται όπως τα €19 εκατ. αφαιρεθούν από τα €70 που οι τράπεζες καταβάλλουν στο κράτος, έτσι ώστε τα κυπριακά πιστωτικά ιδρύματα να μην βρίσκονται σε δυσμενέστερη θέση σε σύγκριση με τα άλλα πιστωτικά ιδρύματα.
Βάσει του νομοσχεδίου, τα €70 εκατομμύρια κατανέμονται ως ακολούθως:
Ειδικός φόρος εις διπλούν
Ο Νόμος περί Επιβολής Ειδικού Φόρου Πιστωτικού Ιδρύματος του 2011-2015 επιβάλλει στα τραπεζικά ιδρύματα την καταβολή ειδικού φόρου (0,15%) επί των συνολικών καταθέσεων κάθε πιστωτικού ιδρύματος και περαιτέρω ορίζει ότι μέρος των εσόδων (35/60) από την επιβολή του ειδικού φόρου θα μεταφέρονται στο Ταμείο Ανακεφαλαιοποίησης το οποίο έχει σκοπό την ανακεφαλαιοποίηση Πιστωτικών Ιδρυμάτων και το υπόλοιπο ποσό θα καταβάλλεται στο Πάγιο Ταμείο της Δημοκρατίας.
Επιπρόσθετα, από το 2015 τα τραπεζικά ιδρύματα καταβάλλουν ετήσιες εισφορές στο ευρωπαϊκό Ενιαίο Ταμείο Εξυγίανσης το οποίο έχει σκοπό να συμβάλει στην αποτελεσματική εφαρμογή εργαλείων εξυγίανσης των πιστωτικών ιδρυμάτων στην ευρωζώνη. Ποσό το οποίο ανήλθε συνολικά στα €20 εκατ. για το 2016 και αναμένεται να ανέλθει στα €25 εκατ. το 2017.
Με βάση τα πιο πάνω, τα τραπεζικά ιδρύματα καταβάλλουν ετήσιες εισφορές σε δυο Ταμεία τα οποία έχουν σαν στόχο την κεφαλαιακή ενίσχυση/εξυγίανση των πιστωτικών ιδρυμάτων, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί πως σε περίπτωση που οποιαδήποτε κυπριακή χρειαστεί κεφαλαιακή ενίσχυση, αυτό θα γίνει διαμέσου του ευρωπαϊκού Ενιαίου Ταμείου Εξυγίανσης.
Συμβιβασμός
Μετά την καταψήφιση της πρότασης, τα ενδιαφερόμενα μέρη είχαν επαφές με τα πολιτικά κόμματα που καταψήφισαν το τροποποιητικό νομοσχέδιο και το Υπουργείο Οικονομικών κατήρτισε νέο τροποποιητικό νομοσχέδιο.
Πάντως τα πολιτικά κόμματα δεν επιθυμούν να μειωθούν τα έσοδα προς το Πάγιο Ταμείο της Δημοκρατίας και έτσι φαίνεται πως η συμβιβαστική φόρμουλα να βρίσκεται στην καταβολή των 25/60 από τον ειδικό φόρο στο Πάγιο Ταμείο της Δημοκρατίας και από το υπόλοιπο 35/60 του ειδικού φόρου να καταβάλλεται η εισφορά των τραπεζών προς το Ενιαίο Ταμείο Εξυγίανσης (Single Resolution Fund) και το υπόλοιπο ποσό να πηγαίνει στο κυπριακό ταμείο εξυγίανσης τραπεζών.
Με το νέο νομοσχέδιο, προτείνεται όπως τα €19 εκατ. αφαιρεθούν από τα €70 που οι τράπεζες καταβάλλουν στο κράτος, έτσι ώστε τα κυπριακά πιστωτικά ιδρύματα να μην βρίσκονται σε δυσμενέστερη θέση σε σύγκριση με τα άλλα πιστωτικά ιδρύματα.
Βάσει του νομοσχεδίου, τα €70 εκατομμύρια κατανέμονται ως ακολούθως:
- Ενιαίο Ταμείο Εξυγίανσης €19
- Ταμείο Εξυγίανσης €30 ή 25/60 του εναπομείναντος ποσού ήτοι €51 εκατ
- Πάγιο Ταμείο του κράτους €21 εκατ ή 25/60 των €51 εκατ.
Σημειώνεται πως με την υπερψήφιση του νομοσχεδίου φαίνεται να ενισχύεται το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των κυπριακών τραπεζών έναντι των υπολοίπων τραπεζών της ευρωζώνης, ενώ παράλληλα εξοικονομούνται χρήματα για τις τράπεζες γύρω στα €25 εκατ. τα οποία θα μπορούν να διατεθούν τέλη για άλλους σκοπούς, μεταξύ αυτών και της χρηματοδότησης της κυπριακής Οικονομίας.
Πάντως, μόνο ο ΔΗΣΥ εμφανίζεται θετικός ως προς την ψήφιση του νομοσχεδίου ενώ τα υπόλοιπα κόμματα αναμένεται να τοποθετηθούν κατά τη σημερινή ολομέλεια. Αναμένεται, ωστόσο, να διαφανεί κατά πόσον θα κόμματα θα επιδείξουν ωριμότητα και να δώσουν τέρμα σε ένα θέμα που επηρεάζει άμεσα την ανταγωνιστικότητα των πιστωτικών ιδρυμάτων στην Κύπρο ή θα θυσιάσουν ακόμη ένα θέμα στο βωμό της προεκλογικής εκστρατείας ενόψει προεδρικών εκλογών.
Πάντως, μόνο ο ΔΗΣΥ εμφανίζεται θετικός ως προς την ψήφιση του νομοσχεδίου ενώ τα υπόλοιπα κόμματα αναμένεται να τοποθετηθούν κατά τη σημερινή ολομέλεια. Αναμένεται, ωστόσο, να διαφανεί κατά πόσον θα κόμματα θα επιδείξουν ωριμότητα και να δώσουν τέρμα σε ένα θέμα που επηρεάζει άμεσα την ανταγωνιστικότητα των πιστωτικών ιδρυμάτων στην Κύπρο ή θα θυσιάσουν ακόμη ένα θέμα στο βωμό της προεκλογικής εκστρατείας ενόψει προεδρικών εκλογών.