Εννέα μέτρα που θα αλλάξουν την διαχείρισης τ/κ περιουσιών
15:56 - 01 Σεπτεμβρίου 2017

Εννέα μέτρα που θα αποτρέψουν τις αυθαιρεσίες που παρατηρούνται από το 1974 μέχρι σήμερα στη διαχείριση των τουρκοκυπριακών περιουσιών, παρουσίασε ο Υπουργός Εσωτερικών Κωνσταντίνος Πετρίδης, ο οποίος αναγνώρισε πως γίνεται «πλιάτσικο» σε ό,τι αφορά τις μεγαλύτερες περιπτώσεις τουρκοκυπριακών περιουσιών.

Μιλώντας σήμερα σε συνέντευξη Τύπου, ο κ. Πετρίδης είπε πως η Κυβέρνηση υπό την υπουργία του προκάτοχού του, Σωκράτη Χάσικου, «είναι η πρώτη κυβέρνηση η οποία τόλμησε να λάβει ουσιαστικά μέτρα για την αντιμετώπιση των κακώς εχόντων», καθώς προέβη σε συνολικά σε 242 ανακτήσεις, που αφορούν 49 περιπτώσεις στη Λευκωσία, 23 στη Λεμεσό, 30 στη Λάρνακα και 140 στην Πάφο.
Επίσης, σύμφωνα με τον κ. Πετρίδη, τα τελευταία τρία χρόνια λήφθηκαν δικαστικά μέτρα σε 82 περιπτώσεις παγκύπρια, έγιναν 346 διακανονισμοί οφειλών και 43 ιεραρχικές προσφυγές, εκ των οποίων οι 28 απορρίφθηκαν.
Παράλληλα, ανακοίνωσε πως από την επόμενη χρονιά όλες οι αιτήσεις κληρούχων τ/κ γης για επιδοτήσεις προς τον ΚΟΑΠ θα πρέπει να συνοδεύονται με αντίγραφο της σχετικής σύμβασης μίσθωσης. «Ουδεμία επιδότηση θα πληρώνεται πλέον, εάν δεν συνοδεύεται από την αντίστοιχη σύμβαση», συμπλήρωσε.

Μιλώντας σήμερα σε συνέντευξη Τύπου, ο κ. Πετρίδης είπε πως η Κυβέρνηση υπό την υπουργία του προκάτοχού του, Σωκράτη Χάσικου, «είναι η πρώτη κυβέρνηση η οποία τόλμησε να λάβει ουσιαστικά μέτρα για την αντιμετώπιση των κακώς εχόντων», καθώς προέβη σε συνολικά σε 242 ανακτήσεις, που αφορούν 49 περιπτώσεις στη Λευκωσία, 23 στη Λεμεσό, 30 στη Λάρνακα και 140 στην Πάφο.
Επίσης, σύμφωνα με τον κ. Πετρίδη, τα τελευταία τρία χρόνια λήφθηκαν δικαστικά μέτρα σε 82 περιπτώσεις παγκύπρια, έγιναν 346 διακανονισμοί οφειλών και 43 ιεραρχικές προσφυγές, εκ των οποίων οι 28 απορρίφθηκαν.
Παράλληλα, ανακοίνωσε πως από την επόμενη χρονιά όλες οι αιτήσεις κληρούχων τ/κ γης για επιδοτήσεις προς τον ΚΟΑΠ θα πρέπει να συνοδεύονται με αντίγραφο της σχετικής σύμβασης μίσθωσης. «Ουδεμία επιδότηση θα πληρώνεται πλέον, εάν δεν συνοδεύεται από την αντίστοιχη σύμβαση», συμπλήρωσε.
Συγκεκριμένα, ο στρατηγικός σχεδιασμός του ΥΠΕΣ για το επόμενο διάστημα αφορά:
1. Λεπτομερείς απογραφική έρευνα και επανεκτίμηση των τουρκοκυπριακών περιουσιών.
2. Υιοθέτηση νέας, ομοιόμορφης, και ενιαίας πολιτικής μίσθωσης τουρκοκυπριακών περιουσιών σε παγκύπρια βάση για χρήση ως κατοικία, επαγγελματική στέγη, και για γεωργικούς σκοπούς μέσω:
• Εισαγωγής απόλυτα αντικειμενικών κριτηρίων για την αξία της ακίνητης ιδιοκτησίας του αιτητή.
• Εισαγωγής μοριοδότησης για στάθμιση των κριτηρίων.
• Καθορισμού εισοδηματικών κριτηρίων.
• Υιοθέτησης κριτηρίου που να αφορά στην εγγραφή στο Μητρώο Αγροτών του Υπουργείου Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος και θα αφορά στην παραχώρηση γεωργικής κατά προτεραιότητα σε πρόσφυγες. Αν δεν υπάρχουν ενδιαφερόμενοι πρόσφυγες τότε θα υπάρχει πιθανότητα παραχώρησης σε άλλα πρόσωπα που ασχολούνται κατά κύριο λόγο με τη γεωργοκτηνοτροφία
Τα πιο πάνω θα αποτρέψουν την υποκειμενικότητα που ισχύει στη διάθεση των περιουσιών με το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο, το οποίο αφήνει χώρο για αυθαιρεσίες.
3. Εντατικοποίηση και αύξηση των επιτόπιων ελέγχων αλλά και της ικανότητας παρακολούθησης και ελέγχου είσπραξης προσόδων με ανάλογη ενίσχυση της Υπηρεσίας Τουρκοκυπριακών Περιουσιών.
4. Κατά προτεραιότητα διερεύνηση όλων των νομικών προσώπων που κατέχουν σημαντικής αξίας τουρκοκυπριακές περιουσίες. Γι’ αυτό τον σκοπό θα καταρτιστεί «πρόγραμμα ελέγχου», με βάση την αξία των περιουσιών, γιατί η κατάχρηση, η κερδοσκοπία και η κοινωνική αδικία γίνεται και μέσω της διάθεσης δυσανάλογης αξίας περιουσιών σε ορισμένα άτομα.
5. Υποχρεωτική δημοσιοποίηση, μέσω ιστοσελίδας αλλά και των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας, τόσο των διαθέσιμων περιουσιών όσο και των αποφάσεων των Επιτροπών.
6. Δημοσιοποίηση αρχείου χρηστών και την κατηγορία περιουσίας και της χρήσης. Για τον σκοπό αυτό θα πρέπει να γίνει διαβούλευση και με την Επίτροπο Προσωπικών Δεδομένων.
7. Περιορισμός της θητείας των διορισθέντων στις Επιτροπές προς αποφυγή δημιουργίας ή εδραίωσης πελατειακών σχέσεων από τριετή σε διετή
8. Σύσταση Συμβουλευτικής Επιτροπής
Επανακαθορισμός της σύστασης των μελών και καθορισμός κριτηρίων για τα μέλη. Στο πλαίσιο αυτό θα μπορούσε να μελετηθεί η αντικατάσταση των εκπροσώπων των κομμάτων. Θα μπορούσε επίσης να μελετηθεί η συμμετοχή νέων μελών, ούτως ώστε η επιτροπή να διευρυνθεί με άλλους φορείς για σκοπούς και διαφάνειας και ελέγχου. Για την αναθεώρηση της σύστασης της Συμβουλευτικής Επιτροπής θα ακολουθήσει η αναγκαία διαβούλευση.
9. Υιοθέτηση σύγχρονων συστημάτων εσωτερικού ελέγχου για συστηματικό έλεγχο και αντιμετώπιση, παρατυπιών ως προς την τήρηση των όρων των συμβάσεων, υπερβάσεων, μη αξιοποίησης/εγκατάλειψης περιουσίας, υπεκμισθώσεων μη δικαιούχων, ψευδών δηλώσεων και ενίσχυση συνεργασίας με την Ελεγκτική Υπηρεσία.
Τα πιο πάνω αφορούν προτάσεις πολιτικής με βάση τον στρατηγικό σχεδιασμό της Υπηρεσίας και του Υπουργείου. Αποτελούν σημαντικότατες προτάσεις που θα αλλάξουν τον τρόπο διαχείρισης των τουρκοκυπριακών περιουσιών βάσει των αρχών της ισονομίας, της διαφάνειας και της χρηστής διοίκησης. Είναι προτάσεις που θα θέσουν τέρμα στον υποκειμενισμό και αδιαφάνεια, που οδήγησε διαχρονικά σε αυθαιρεσίες, άλλες μικρότερες και άλλες μεγαλύτερες, στη χρήση αυτής της τεράστιας περιουσίας.
2. Υιοθέτηση νέας, ομοιόμορφης, και ενιαίας πολιτικής μίσθωσης τουρκοκυπριακών περιουσιών σε παγκύπρια βάση για χρήση ως κατοικία, επαγγελματική στέγη, και για γεωργικούς σκοπούς μέσω:
• Εισαγωγής απόλυτα αντικειμενικών κριτηρίων για την αξία της ακίνητης ιδιοκτησίας του αιτητή.
• Εισαγωγής μοριοδότησης για στάθμιση των κριτηρίων.
• Καθορισμού εισοδηματικών κριτηρίων.
• Υιοθέτησης κριτηρίου που να αφορά στην εγγραφή στο Μητρώο Αγροτών του Υπουργείου Γεωργίας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος και θα αφορά στην παραχώρηση γεωργικής κατά προτεραιότητα σε πρόσφυγες. Αν δεν υπάρχουν ενδιαφερόμενοι πρόσφυγες τότε θα υπάρχει πιθανότητα παραχώρησης σε άλλα πρόσωπα που ασχολούνται κατά κύριο λόγο με τη γεωργοκτηνοτροφία
Τα πιο πάνω θα αποτρέψουν την υποκειμενικότητα που ισχύει στη διάθεση των περιουσιών με το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο, το οποίο αφήνει χώρο για αυθαιρεσίες.
3. Εντατικοποίηση και αύξηση των επιτόπιων ελέγχων αλλά και της ικανότητας παρακολούθησης και ελέγχου είσπραξης προσόδων με ανάλογη ενίσχυση της Υπηρεσίας Τουρκοκυπριακών Περιουσιών.
4. Κατά προτεραιότητα διερεύνηση όλων των νομικών προσώπων που κατέχουν σημαντικής αξίας τουρκοκυπριακές περιουσίες. Γι’ αυτό τον σκοπό θα καταρτιστεί «πρόγραμμα ελέγχου», με βάση την αξία των περιουσιών, γιατί η κατάχρηση, η κερδοσκοπία και η κοινωνική αδικία γίνεται και μέσω της διάθεσης δυσανάλογης αξίας περιουσιών σε ορισμένα άτομα.
5. Υποχρεωτική δημοσιοποίηση, μέσω ιστοσελίδας αλλά και των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας, τόσο των διαθέσιμων περιουσιών όσο και των αποφάσεων των Επιτροπών.
6. Δημοσιοποίηση αρχείου χρηστών και την κατηγορία περιουσίας και της χρήσης. Για τον σκοπό αυτό θα πρέπει να γίνει διαβούλευση και με την Επίτροπο Προσωπικών Δεδομένων.
7. Περιορισμός της θητείας των διορισθέντων στις Επιτροπές προς αποφυγή δημιουργίας ή εδραίωσης πελατειακών σχέσεων από τριετή σε διετή
8. Σύσταση Συμβουλευτικής Επιτροπής
Επανακαθορισμός της σύστασης των μελών και καθορισμός κριτηρίων για τα μέλη. Στο πλαίσιο αυτό θα μπορούσε να μελετηθεί η αντικατάσταση των εκπροσώπων των κομμάτων. Θα μπορούσε επίσης να μελετηθεί η συμμετοχή νέων μελών, ούτως ώστε η επιτροπή να διευρυνθεί με άλλους φορείς για σκοπούς και διαφάνειας και ελέγχου. Για την αναθεώρηση της σύστασης της Συμβουλευτικής Επιτροπής θα ακολουθήσει η αναγκαία διαβούλευση.
9. Υιοθέτηση σύγχρονων συστημάτων εσωτερικού ελέγχου για συστηματικό έλεγχο και αντιμετώπιση, παρατυπιών ως προς την τήρηση των όρων των συμβάσεων, υπερβάσεων, μη αξιοποίησης/εγκατάλειψης περιουσίας, υπεκμισθώσεων μη δικαιούχων, ψευδών δηλώσεων και ενίσχυση συνεργασίας με την Ελεγκτική Υπηρεσία.
Τα πιο πάνω αφορούν προτάσεις πολιτικής με βάση τον στρατηγικό σχεδιασμό της Υπηρεσίας και του Υπουργείου. Αποτελούν σημαντικότατες προτάσεις που θα αλλάξουν τον τρόπο διαχείρισης των τουρκοκυπριακών περιουσιών βάσει των αρχών της ισονομίας, της διαφάνειας και της χρηστής διοίκησης. Είναι προτάσεις που θα θέσουν τέρμα στον υποκειμενισμό και αδιαφάνεια, που οδήγησε διαχρονικά σε αυθαιρεσίες, άλλες μικρότερες και άλλες μεγαλύτερες, στη χρήση αυτής της τεράστιας περιουσίας.