Οι Έλληνες έκοψαν το γάλα, το τυρί, ακόμα και το χαρτί τουαλέτας
08:42 - 21 Αυγούστου 2017
Ποτέ άλλοτε στην Ελλάδα οι καταναλωτές δεν μείωσαν τις δαπάνες τους στον βαθμό που το έκαναν την τελευταία διετία.
Με τους αριθμούς να επιβεβαιώνουν όλους εκείνους που μιλάνε για τη ζημιά που υποστήκαμε ως χώρα εξαιτίας της «εθνικά υπερήφανης διαπραγμάτευσης», λίγο μετά τη διαπίστωση του προέδρου του ESM για τα χαμένα 100 δισ. ευρώ πρόσφατη έρευνα της εταιρείας μετρήσεων καταναλωτικής πορείας IRI δείχνει ότι ο Έλληνας έσφιξε με πρωτοφανή τρόπο το ζωνάρι στο διάστημα 2014-2016, ανατρέποντας τον τρόπο κατανάλωσης ετών. Πρόκειται για δείγματα απόλυτης φτωχοποίησης που όμοιά της δεν συναντούσε κανείς τα πρώτα πέντε χρόνια των μνημονίων και που οφείλουν να προβληματίσουν την πολιτική ηγεσία του τόπου.
Μέχρι στιγμής γνωρίζαμε από τα σχετικά ρεπορτάζ ότι «οι Έλληνες έκοψαν το γάλα» λόγω της κάμψης των πωλήσεων σε διψήφιο ποσοστό, το ίδιο ακριβώς συμβαίνει όμως σε όλες τις προϊοντικές κατηγορίες των ραφιών. Κόψαμε δηλαδή και το γιαούρτι και τα ζυμαρικά και τις ελιές και το ελαιόλαδο και το κρέας, ακόμα και το χαρτί τουαλέτας...
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Η έρευνα επικεντρώθηκε στο διάστημα 2014-2016, περίοδο κατά την οποία ηγεμονική δύναμη υπήρξε ο ΣΥΡΙΖΑ. Ηδη από το 2014, αν και αρχικά διαφαίνονταν σημάδια ανάκαμψης της αγοράς και της καταναλωτικής δαπάνης, από το δεύτερο εξάμηνο, οπότε ο τότε κυβερνητικός συνασπισμός Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ έχασε τις ευρωεκλογές και ο ΣΥΡΙΖΑ ως κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης έστελνε μηνύματα ανατροπής για τη στιγμή που θα ανέλθει στην εξουσία, τα πράγματα άλλαξαν. Οι καταναλωτές φοβήθηκαν και αυτό αποτυπώθηκε σε όλες τις προϊοντικές κατηγορίες. Ωστόσο, το μεγάλο «κραχ» έγινε το 2015-2016, ανατρέποντας πλήρως τις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων.
Μια ματιά στις βασικές κατηγορίες προϊόντων δείχνει του λόγου το αληθές. Για παράδειγμα, ενώ το 2014 η κατανάλωση λευκού γάλακτος σε όλες τις κατηγορίες, ήταν πτωτική κατά 7,9%, το 2016 και μετά τις γνωστές εθνικές περιπέτειες έφτασε σε πτώση το 15,1%. Σχεδόν δηλαδή διπλάσιο ποσοστό από την προηγούμενη διετία. Ανάλογη μείωση σημειώθηκε και στην κατανάλωση γιαουρτιού, όπου επήλθε πτώση 7,3% το 2016 από 3,5% το 2014. Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι όλα τα στοιχεία αφορούν τις πωλήσεις σε αξία παρότι οι τιμές δεν αυξήθηκαν λόγω της κρίσης. Από τις κατηγορίες τροφίμων που παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον είναι οι ελιές. Η εν λόγω κατηγορία το 2014 γνώρισε αλματώδη ανάπτυξη φτάνοντας σε αύξηση πωλήσεων συγκριτικά με το 2013 το 13,2%. Τη χρονιά των «σκληρών διαπραγματεύσεων», το 2015 δηλαδή, η κατηγορία γνώρισε άμεση κάμψη πωλήσεων κατά 3,8%, ενώ το 2016 συνεχίστηκε η πτώση με μείωση πωλήσεων της τάξης του 13%. Δηλαδή η κατηγορία επανήλθε στα χαμηλά επίπεδα του 2013 ενώ η πτώση, όπως πληροφορούμαστε, εξακολουθεί.
Και στα συσκευασμένα τυριά οι Έλληνες αποφάσισαν να κόψουν τις δαπάνες τους. Η κατηγορία κινήθηκε πτωτικά το 2014 κατά 5,5%, η τάση διατηρήθηκε το 2015 στο 4,1% και έσπασε κάθε ρεκόρ πέρυσι με -7,8%. Θα πρέπει να τονίσουμε ότι σε όσους γνωρίζουν από τρόφιμα ο δείκτης πωλήσεων του τυριού είναι χαρακτηριστικός και θεωρείται έως και συνώνυμος του δείκτη ευημερίας. Ανάλογη πτώση σημειώθηκε και στα ζυμαρικά που έφτασε στο 6,8% πέρυσι, στο συσκευασμένο κρέας (9,8% το 2016), στις πωλήσεις μπίρας (3,8% το ίδιο έτος), στους χυμούς (10% το 2016 ) στα δημητριακά (3,3%), ακόμα και στα αναψυκτικά με -9,3% την τελευταία χρονιά.
Με τους αριθμούς να επιβεβαιώνουν όλους εκείνους που μιλάνε για τη ζημιά που υποστήκαμε ως χώρα εξαιτίας της «εθνικά υπερήφανης διαπραγμάτευσης», λίγο μετά τη διαπίστωση του προέδρου του ESM για τα χαμένα 100 δισ. ευρώ πρόσφατη έρευνα της εταιρείας μετρήσεων καταναλωτικής πορείας IRI δείχνει ότι ο Έλληνας έσφιξε με πρωτοφανή τρόπο το ζωνάρι στο διάστημα 2014-2016, ανατρέποντας τον τρόπο κατανάλωσης ετών. Πρόκειται για δείγματα απόλυτης φτωχοποίησης που όμοιά της δεν συναντούσε κανείς τα πρώτα πέντε χρόνια των μνημονίων και που οφείλουν να προβληματίσουν την πολιτική ηγεσία του τόπου.
Μέχρι στιγμής γνωρίζαμε από τα σχετικά ρεπορτάζ ότι «οι Έλληνες έκοψαν το γάλα» λόγω της κάμψης των πωλήσεων σε διψήφιο ποσοστό, το ίδιο ακριβώς συμβαίνει όμως σε όλες τις προϊοντικές κατηγορίες των ραφιών. Κόψαμε δηλαδή και το γιαούρτι και τα ζυμαρικά και τις ελιές και το ελαιόλαδο και το κρέας, ακόμα και το χαρτί τουαλέτας...
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Η έρευνα επικεντρώθηκε στο διάστημα 2014-2016, περίοδο κατά την οποία ηγεμονική δύναμη υπήρξε ο ΣΥΡΙΖΑ. Ηδη από το 2014, αν και αρχικά διαφαίνονταν σημάδια ανάκαμψης της αγοράς και της καταναλωτικής δαπάνης, από το δεύτερο εξάμηνο, οπότε ο τότε κυβερνητικός συνασπισμός Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ έχασε τις ευρωεκλογές και ο ΣΥΡΙΖΑ ως κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης έστελνε μηνύματα ανατροπής για τη στιγμή που θα ανέλθει στην εξουσία, τα πράγματα άλλαξαν. Οι καταναλωτές φοβήθηκαν και αυτό αποτυπώθηκε σε όλες τις προϊοντικές κατηγορίες. Ωστόσο, το μεγάλο «κραχ» έγινε το 2015-2016, ανατρέποντας πλήρως τις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων.
Μια ματιά στις βασικές κατηγορίες προϊόντων δείχνει του λόγου το αληθές. Για παράδειγμα, ενώ το 2014 η κατανάλωση λευκού γάλακτος σε όλες τις κατηγορίες, ήταν πτωτική κατά 7,9%, το 2016 και μετά τις γνωστές εθνικές περιπέτειες έφτασε σε πτώση το 15,1%. Σχεδόν δηλαδή διπλάσιο ποσοστό από την προηγούμενη διετία. Ανάλογη μείωση σημειώθηκε και στην κατανάλωση γιαουρτιού, όπου επήλθε πτώση 7,3% το 2016 από 3,5% το 2014. Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι όλα τα στοιχεία αφορούν τις πωλήσεις σε αξία παρότι οι τιμές δεν αυξήθηκαν λόγω της κρίσης. Από τις κατηγορίες τροφίμων που παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον είναι οι ελιές. Η εν λόγω κατηγορία το 2014 γνώρισε αλματώδη ανάπτυξη φτάνοντας σε αύξηση πωλήσεων συγκριτικά με το 2013 το 13,2%. Τη χρονιά των «σκληρών διαπραγματεύσεων», το 2015 δηλαδή, η κατηγορία γνώρισε άμεση κάμψη πωλήσεων κατά 3,8%, ενώ το 2016 συνεχίστηκε η πτώση με μείωση πωλήσεων της τάξης του 13%. Δηλαδή η κατηγορία επανήλθε στα χαμηλά επίπεδα του 2013 ενώ η πτώση, όπως πληροφορούμαστε, εξακολουθεί.
Και στα συσκευασμένα τυριά οι Έλληνες αποφάσισαν να κόψουν τις δαπάνες τους. Η κατηγορία κινήθηκε πτωτικά το 2014 κατά 5,5%, η τάση διατηρήθηκε το 2015 στο 4,1% και έσπασε κάθε ρεκόρ πέρυσι με -7,8%. Θα πρέπει να τονίσουμε ότι σε όσους γνωρίζουν από τρόφιμα ο δείκτης πωλήσεων του τυριού είναι χαρακτηριστικός και θεωρείται έως και συνώνυμος του δείκτη ευημερίας. Ανάλογη πτώση σημειώθηκε και στα ζυμαρικά που έφτασε στο 6,8% πέρυσι, στο συσκευασμένο κρέας (9,8% το 2016), στις πωλήσεις μπίρας (3,8% το ίδιο έτος), στους χυμούς (10% το 2016 ) στα δημητριακά (3,3%), ακόμα και στα αναψυκτικά με -9,3% την τελευταία χρονιά.
Ενδιαφέρον στοιχείο, ενδεικτικό του τι θεωρεί πλέον ο Έλληνας καταναλωτής χρήσιμο και τι περιττό, είναι ότι ακόμα και το χαρτί τουαλέτας παρουσίασε το 2016 κάμψη 11,3% από 2,2% που ήταν το 2014. Όπως η ίδια η εταιρεία ερευνών και μελετών στον κλάδο των σούπερ μάρκετ IRI έχει επισημάνει, ενδεικτικό της ζημιάς που έχει υποστεί η αγορά τα τελευταία τρία χρόνια είναι ότι το 2016 στις 20 κορυφαίες κατηγορίες κατανάλωσης παρακολουθούμε να καταγράφεται πλέον διψήφιο ποσοστό μείωσης πωλήσεων σε αξία σε αρκετές περιπτώσεις (λευκό γάλα, χυμοί, χαρτί υγείας, ελαιόλαδο), γεγονός ανησυχητικό. Συνολικά στα τρόφιμα η μείωση των πωλήσεων για το 2015-2016 φτάνει το 6,5%, με μια τάση που, όπως όλα δείχνουν, συνεχίζεται με αμείωτη ένταση και το τρέχον έτος παρά την προσπάθεια να φιλοτεχνηθεί μια εικόνα εξόδου από τον κίνδυνο και από τα προβλήματα για τη χώρα και την αγορά.
Η μείωση της αγοράς τροφίμων είναι πλέον μεγαλύτερη σε ποσοστό ακόμα και από τη μείωση των καθαριστικών (5%), προφανώς επειδή έχει υπάρξει πλήρης επανακαθορισμός του τι τρώμε και πώς.
ΠΗΓΗ: newmoney.gr