Γ. Ελεγκτής: Έμεινε πίσω η Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση
07:35 - 05 Ιουλίου 2017
Καθυστερήσεις και προβλήματα εντοπίζει ο Γενικός Ελεγκτής, σε ότι αφορά τα χρονοδιαγράμματα που τέθηκαν από το Συμβούλιο Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (ΣΗΔ) για προώθηση και υλοποίηση βασικών έργων ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
Διαβάστε επίσης: Οδυσσέας: Δεν πετύχαμε τους στόχους στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην έκθεση του Γενικού Ελεγκτή, που δόθηκε στη δημοσιότητα την Τρίτη, 4 Ιουλίου, «οι στόχοι του τριετούς Σχεδίου Δράσης του Συμβούλιο Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (ΣΗΔ) δεν έχουν επιτευχθεί». Ο Γενικός Ελεγκτής αποδίδει τις καθυστερήσεις αυτές «στον μη ρεαλιστικό προγραμματισμό που έγινε για τον καταρτισμό του 3-ετούς Σχεδίου Δράσης του ΣΗΔ, στην απουσία συστηματικής παρακολούθησης της προόδου των έργων, στον μη έγκαιρο εντοπισμό των προβλημάτων που προκαλούσαν τις καθυστερήσεις και στη μη άμεση επίλυση τους, καθώς και στη μη συχνή σύγκληση συνεδριών του ΣΗΔ (7 συνεδρίες στα 2 χρόνια) για εξέταση της προόδου των έργων και λήψη αποφάσεων, για επίλυση των προβλημάτων που παρουσιάζονταν κατά την υλοποίηση τους». Όπως υποδεικνύει, «η έγκριση των έργων και η έγκαιρη εξέταση των αιτημάτων από μόνες τους, δεν αρκούσαν – όπως αποδείχθηκε στην πράξη – για την υλοποίηση των έργων μέσα στα χρονικά πλαίσια που προβλέφθηκαν, με ότι αυτό συνεπάγεται».
Η πορεία υλοποίησης στην πράξη, των βασικών έργων ηλεκτρονικής διακυβέρνησης παρατίθεται πιο κάτω. Αξίζει να σημειωθεί ότι για πολλά από τα ακόλουθα έργα δεν έχει εντοπιστεί σχετικό Σημείωμα/Έγγραφο/Έκθεση που να πιστοποιεί την παρακολούθηση της προόδου υλοποίησης τους.
Πίσω η ενίσχυση της «Αριάδνης»
Πρόκειται για έργο ψηλής προτεραιότητας για την Κυβέρνηση. Ωστόσο, η Ελεγκτική Υπηρεσία διαπιστώνει μεγάλες καθυστερήσεις την υλοποίηση του πλάνου ενίσχυσης των των e-Υπηρεσιών της «Αριάδνης». Όπως τονίζεται στην έκθεση, είτε το Σχέδιο Δράσης της ΣΗΔ για την ενίσχυση της «Αριάδνης» δεν ήταν ρεαλιστικό και συνεπώς δεν μπορούσε να υλοποιηθεί, είτε δεν υπήρξε η σωστή παρακολούθηση και διαχείριση του. Ενδεικτικά, μερικές από τις προωθούμενες ηλεκτρονικές υπηρεσίες της «Αριάδνης» που έμειναν πίσω είναι οι εξής:
-Προσωπική θυρίδα για φύλαξη εγγράφων/δικαιολογητικών με κόστος €26.500. Αν και έπρεπε να παραδοθεί το Αύγουστο του 2016, σήμερα βρίσκεται στο στάδιο της επανεξέτασης .
-Υπηρεσία m-citizen (application που θα παρέχει την πρόσβαση πολιτών σε ηλεκτρονικές υπηρεσίες), με κόστος €65.000. Αν και έπρεπε να παραδοθεί τον Αύγουστο του 2016, ακόμη δεν έχει ξεκινήσει.
-Υπηρεσίες έκδοσης βεβαίωσης για επιδόματα τέκνου και συνταξιούχων χαμηλών εισοδημάτων. Αν και έπρεπε να ολοκληρωθούν τον Νοέμβριο του 2016, βάσει της αρμόδιας υπηρεσίας θα παραδοθούν τον ερχόμενο Νοέμβριο.
- Άγνωστη παραμένει η περίοδος παράδοσης των ηλεκτρονικών υπηρεσιών έκδοσης μαθητικής άδειας οδήγησης και ακινητοποίησης οχήματος, υπηρεσίες που θα έπρεπε να ολοκληρωθούν τον Οκτώβριο του 2016.
-Επίσης άγνωστη είναι η περίοδος ολοκλήρωσης των ηλεκτρονικών υπηρεσιών για τα πιστοποιητικά φορολογικής κατοικίας και βεβαίωσης εισοδήματος . Η πρώτη υπηρεσία προγραμματιζόταν να ανέβει στην πλατφόρμα «Αριάδνη» τον περασμένο Δεκέμβριο και η δεύτερη τον Φεβρουάριο του 2017
Σε ότι αφορά την παροχή ολοκληρωμένης πληροφόρησης για τις διαδικασίες σε σχέση με τις υπηρεσίες που παρέχει η Δημόσια Υπηρεσία σε πολίτες και επιχειρήσεις, μέχρι στιγμής έχουν δημοσιοποιηθεί περίπου 500 διαδικασίες, ενώ εκκρεμούν άλλες 200, οι οποίες θα πρέπει να οριστικοποιηθούν και να αναρτηθούν στην «Αριάδνη».
Καθυστέρηση στις Ηλεκτρονικές υπογραφές
Σε ότι αφορά το έργο των πιστοποιητικών Ηλεκτρονικής Υπογραφής και Ηλεκτρονικής Αυθεντικοποίησης, το οποίο επίσης είναι ψηλής προτεραιότητας, έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση των παραδοτέων του συμβολαίου με τους Εσθονούς εμπειρογνώμονες και αναμένεται η έγκριση της δεύτερης φάσης, που αφορά την ετοιμασία των Τεχνικών Προδιαγραφών και των εγγράφων του διαγωνισμού. Σύμφωνα με το Σχέδιο Δράσης - μετά την ολοκλήρωση της διερεύνησης – θα προχωρούσαν στην αγορά πιστοποιητικών η-Υπογραφής και η-Αυθεντικοποίησης, με τη διαδικασία των ανοικτών προσφορών, η οποία αναμενόταν να ολοκληρωθεί τον Μάρτιο του 2017.
Στον πάγο η ενοποίηση των μηχανογραφικών Κέντρων στη Δ/Υ
Η μελέτη για την ενοποίηση των Μηχανογραφικών Κέντρων στη Δημόσια Υπηρεσία και τη δημιουργία υποδομής που θα φιλοξενήσει το Κυβερνητικό Υπολογιστικό Σύννεφο (έργο ψηλής προτεραιότητας), απορρίφθηκε από το ΣΗΔ. Για το εν λόγω έργο, αποφασίστηκε όπως διεξαχθεί μελέτη, η οποία να περιλαμβάνει και την επιλογή ενός υβριδικού μοντέλου όπου κάποια δεδομένα θα μπορούν να φυλαχθούν σε δημόσιο και άλλα σε ιδιωτικό cloud. Όταν η μελέτη ολοκληρωθεί, θα παρουσιαστεί εκ νέου στο ΣΗΔ για έγκριση. Έκτοτε, δεν εντοπίστηκε οποιαδήποτε περαιτέρω εξέλιξη για το έργο.
Σε διαγωνισμό για το e-Justice
Για το έργο Ηλεκτρονικής Δικαιοσύνης (e-Justice) (έργο ψηλής προτεραιότητας), προκηρύχθηκε ο σχετικός διαγωνισμός στις 17.3.2017, με τελευταία ημερομηνία υποβολής των προσφορών στις 19.5.2017. Λόγω αρκετών διευκρινήσεων που ζητήθηκαν από ενδιαφερόμενους οικονομικούς φορείς, αποφασίστηκε να δοθεί παράταση στην υποβολή των προσφορών, μέχρι τις 21.07.2017.
Άγνωστο τι γίνεται με το Τμήματος Φορολογίας
Για το έργο του Τμήματος Φορολογίας (έργο ψηλής προτεραιότητας) δεν έχουν εντοπιστεί οποιαδήποτε σχετικά σημειώματα/έγγραφα/εκθέσεις αναφορικά με την παρακολούθηση της προόδου υλοποίησης του.
Διαγωνισμός για το ΚΤΕ
Για το «Κέντρο Τηλεφωνικής Εξυπηρέτησης – ΚΤΕ», το οποίο σύμφωνα με το Σχέδιο Δράσης επρόκειτο να ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2016, προκηρύχθηκε ανοικτός Διαγωνισμός στις 29.8.2016. Ο εν λόγω διαγωνισμός ακυρώθηκε κατόπιν εισήγησης της Επιτροπής Αξιολόγησης, αφού καμία από της προσφορές δεν πληρούσε της προδιαγραφές. Στο παρόν στάδιο ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε εκ νέου στις 24.5.2017 με ημερομηνία λήξης υποβολής προσφορών τις 30.6.2017.
Διαβάστε επίσης: Γεν. Ελεγκτής: Αποτυχία αξιοποίησης κρατικής περιουσίας
Πίσω και η ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων για επιχορηγήσεις ΜμΕ
Αναφορικά με την Πλατφόρμα για Ψηφιοποίηση των Σχεδίων Χορηγιών του Υπουργείου Ενέργειας για τον τομέα των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, η πρώτη πιλοτική ηλεκτρονική υποβολή αίτησης Σχεδίου Χορηγιών, αναμενόταν να γίνει τον Ιούνιο του 2016, και η εφαρμογή του συστήματος σε όλα τα 12 Σχέδια του Υπουργείου προγραμματιζόταν να ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2017. Στην ιστοσελίδα της Προεδρίας αναφέρεται ότι η πρώτη πιλοτική ηλεκτρονική υποβολή αίτησης Σχεδίου Χορηγιών, αναμένεται στις αρχές του 2017. Ωστόσο, φαίνεται ότι το πλάνο για το έργο δεν ακολουθήθηκε όπως είχε αρχικά προγραμματιστεί λόγω διαφόρων προβλημάτων και μη συνεργασίας μεταξύ των υπηρεσιών. Το πρώτο Σχέδιο χορηγιών, θα ανέβει πιλοτικά το Γ΄ τρίμηνο του 2017
Τα προβλήματα
Στα συμπεράσματά της η Ελεγκτική Υπηρεσία αναφέρει ότι ενώ ο σκοπός που συστάθηκε το ΣΗΔ – και αντικατέστησε το προηγούμενο Συμβούλιο Μηχανογράφησης – ήταν βασικά η επίσπευση της υλοποίησης της Μηχανογράφησης της Δημόσιας Υπηρεσίας, εντούτοις κάτι τέτοιο δεν επιτεύχθηκε στην πράξη, στα 2 χρόνια λειτουργίας του. Στις παρατηρήσεις της, η Υπηρεσία εντοπίζει σειρά προβλημάτων, όπως η μη δημιουργία μητρώου έργων για την παρακολούθηση του project, ούτως ώστε νε υπάρχει καλύτερος έλεγχος της προόδου και έγκαιρος εντοπισμός των καθυστερήσεων. Υποδεικνύεται, παράλληλα ότι η μονάδα Διοικητικής μεταρρύθμισης είναι στελεχωμένη, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να ανταποκριθεί επαρκώς στις αυξημένες αρμοδιότητες που της έχουν ανατεθεί.
Συστάσεις για αλλαγή του τρόπου ελέγχου
Στις συστάσεις της η Ελεγκτική Υπηρεσία προτρέπει το Υπουργικό Συμβούλιο, ως όργανο που διόρισε το Συμβούλιο Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, να απαιτεί εκθέσεις προόδου ανά τακτά χρονικά διαστήματα, τόσο για τα έργα Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης που έχουν εγκριθεί, όσο και την πρόοδο υλοποίησης/έγκρισης των έργων, η έγκριση των οποίων μέχρι σήμερα ακόμη εκκρεμεί.
Επίσης για τον έγκαιρο εντοπισμό των προβλημάτων που προκαλούν τις καθυστερήσεις και, την άμεση επίλυση των προβλημάτων αυτών, η Ελεγκτική Υπηρεσία εισηγείται όπως η Ομάδα Υποστήριξης Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του ΣΗΔ τηρεί μητρώο ελέγχου των πιο πάνω έργων και ενημερώνει ανάλογα το ΣΗΔ, το οποίο θα πρέπει επίσης, όπως αναφέρεται, να συνεδριάζει σε πιο τακτά χρονικά διαστήματα για πιο αποτελεσματικό έλεγχο υλοποίησης των έργων.
Διαβάστε επίσης: Ελεγκτής: Προνομιακή μεταχείριση για το γήπεδο Λεμεσού