Ελληνική: Στοίχημα τα NPEs με πρότυπο την Ισπανία
07:33 - 04 Ιουλίου 2017
Αρκετή ήταν η δυσπιστία και οι απορίες σε σχέση με την απόφαση της Ελληνικής Τράπεζας να παραχωρήσει τη διαχείριση των προβληματικών της δανείων σε μία νέα εταιρεία, στην οποία πλειοψηφικό πακέτο έχει η τσέχικη APS.
Δυσπιστία σε σχέση με την ικανότητα της APS να διαχειριστεί ένα τόσο μεγάλο χαρτοφυλάκιο προβληματικών δανείων, αλλά και σε σχέση με το πόσο ουσιαστικές αλλαγές θα μπορούσαν να γίνουν, από τη στιγμή που στην εταιρεία θα εργάζεται το ίδιο προσωπικό με αυτό που χειριζόταν τα NPLs και για λογαριασμό της Ελληνικής.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: APS Cyprus: Διατηρούνται τα δικαιώματα των 130 της Ελληνικής Τράπεζας
Στην Ελληνική Τράπεζα θεωρούν πως η ανάθεση της προσφοράς σε μία εταιρεία του βεληνεκούς της APS παρά σε μία μεγαλύτερη εταιρεία του εξειδικευμένου αυτού τομέα, μπορεί να έχει θετικότερες επιδράσεις. Καταρχάς, θα έχει μεγαλύτερο κίνητρο επιτυχίας θέλοντας να εδραιωθεί ακόμα περισσότερο στην αγορά. Ειδικά σε μία παρθένα αγορά όπως η κυπριακή, που η δευτερογενής αγορά διαχείρισης αλλά και πώλησης δανείων έχει μεγάλες προοπτικές. Κατά δεύτερο, το γεγονός ότι το όποιο οικονομικό όφελος θα προέλθει από το λεγόμενο success fee, θα αναγκάσει την εταιρεία να δώσει έμφαση στη διαχείριση των δανείων αυτών.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Στην APS Cyprus πλέον τα μη-εξυπηρετούμενα της Ελληνικής Τράπεζας
Επίσης, ένα συγκριτικό πλεονέκτημα της ΑΡS είναι πως παρόλο που ο όγκος δανείων που διαχειρίστηκε δεν ήταν ιδιαίτερα μεγάλος, εντούτοις, εργάστηκε σε αρκετές διαφορετικές χώρες, κάτι που της επιτρέπει να έχει μία ευρύτερη εικόνα αλλά και εισηγήσεις που θα συμβάλουν στην αποκλιμάκωση του προβλήματος. Μάλιστα, τα πλείστα δάνεια που κλήθηκε να διαχειριστεί σε άλλες χώρες αφορούσαν σε Μικρομεσαίες επιχειρήσεις και καταναλωτικά.
Ακόμα όμως και σε θέματα προσωπικού, για τα οποία σήμερα η τράπεζα βρίσκεται σε δύσκολη κατάσταση, η ΑPS αποτελούσε την καταλληλότερη λύση. Αποδέχθηκε την παραμονή και χρησιμοποίηση του υφιστάμενου προσωπικού αλλά και της υφιστάμενης διευθυντικής ομάδας, κάτι που άλλοι ενδιαφερόμενοι δεν το έκαναν αποδεκτό. Στην τράπεζα θεωρούν πως με την επιλογή τους διασφάλισαν τις θέσεις του προσωπικού που απασχολείται στον τομέα, καθώς σε αντίθετη περίπτωση θα αναγκάζονταν να μειώσουν περαιτέρω το προσωπικό τους.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Η Ελληνική με το νόμο, η ΕΤΥΚ με τη σύμβαση
Οι προβληματικοί στόχοι
Με τη λειτουργία της εταιρείας, η Ελληνική αισιοδοξεί πως θα καταφέρει επιτέλους να πιάσει τους στόχους μείωσης των προβληματικών δανείων που έχει ορίσει με την Κεντρική Τράπεζα και τους οποίους ως γνωστό δυσκολεύεται να καλύψει.
Η εμπλοκή ενός τρίτου, θα μειώσει τη γραφειοκρατική εργασία, τα πολλά κέντρα λήψης αποφάσεων που καθυστερούν τις διαδικασίες ενώ την ίδια ώρα θα επιτρέψει στην τράπεζα να επικεντρωθεί στις «καλές» εργασίες της αλλά και στην πρόληψη όσων δανείων βρίσκονται σε αρχικό προβληματικό στάδιο. Ακόμα και επικοινωνιακά όμως, η τράπεζα ευελπιστεί πως θα αποτελέσει μία κίνηση που θα τη βοηθήσει επικοινωνιακά τόσο σε επίπεδο εποπτών όσο και σε επίπεδο μετόχων, ειδικά μετά τα όσα ειπώθηκαν από μερίδα τους, κατά την πρόσφατη γενική συνέλευση της τράπεζας.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: H APS, η Bain και στο βάθος πώληση δανείων
Κέρδος και στο μέλλον
Πέραν από τα 20 εκατ. ευρώ που έβαλε άμεσα στα ταμεία της η Ελληνική από την πώληση της επιχείρησης διαχείρισης των δανείων, η αισιοδοξία της αφορά και στο εγγύς μέλλον. Έχοντας το 49% της πρώτης πλατφόρμας διαχείρισης προβληματικών δανείων, ευελπιστεί πως εκτός από τα δικά της δάνεια, θα προκύψει και ενδιαφέρον από άλλες τράπεζες για να δώσουν τη διαχείριση των δικών τους κόκκινων δανείων. Ειδικά σε περιπτώσεις κάποιων μικρών τραπεζών που δεν έχουν τη δυνατότητα και τους οικονομικούς πόρους να δημιουργήσουν εξειδικευμένα τμήματα και διαδικασίες, τυχόν θετικά αποτελέσματα από τη λειτουργία της APS Cyprus, είναι πολύ πιθανόν να φέρουν κι άλλα δάνεια στη πλατφόρμα. Όπως επίσης και κάποιους επενδυτές οι οποίοι θα βρεθούν κάποια στιγμή με κόκκινα δάνεια στα χέρια τους μέσω διαδικασίας πώλησης, και οι οποίοι θα αναζητήσουν κάποιον να τα διαχειριστεί.
Τα σχέδια για την Ελληνική μπορεί να περιλαμβάνουν μέχρι και πώληση του ποσοστού συμμετοχής της στην εταιρεία.
Το παράδειγμα της Ισπανίας
Η χώρα στην οποία εφαρμόστηκε περισσότερο το μοντέλο της παραχώρησης της διαχείρισης σε τρίτους, ήταν η Ισπανία και μάλιστα με αρκετά καλά αποτελέσματα. Στελέχη της Ελληνικής βρέθηκαν αρκετές φορές τη χώρα όπου είχαν συναντήσεις τόσο με τράπεζες, όσο και με εταιρείες διαχείρισης αλλά και με προσωπικό που μεταφέρθηκε σ’ αυτές τις εταιρείες. Στην Ισπανία, όπου καταγράφεται μείωση των προβληματικών δανείων, υπήρξαν περιπτώσεις που καταγράφηκε βελτίωση των εισπράξεων μέχρι και 5-7 φορές σε σχέση με προηγουμένως.
Είναι ενδεικτικό πως εξειδικευμένες εταιρείες όπως η Aliseda, η Altamira και η Haya RE αύξησαν σε ετήσια βάση τόσο τα υπό διαχείριση δάνεια, όσο και τα έσοδα τους αλλά και των αριθμό υπαλλήλων που εργοδοτούν. Το ότι πρόκειται για μία νέα αγορά που τώρα ανοίγει στην Κύπρο, χρησιμοποιείται και ως ένα δέλεαρ για να πεισθούν οι υπάλληλοι της Ελληνικής να αποδεχθούν τη μετακίνηση. Ότι δηλαδή θα τύχουν εξειδίκευσης σε ένα τομέα που τα επόμενα χρόνια αναμένεται να μεγαλώσει αλλά και στο γεγονός πως θα δικαιούνται σημαντικού μπόνους σε περίπτωση επίτευξης των στόχων που θα έχουν.
Στην Ισπανία το 2015, η απόδοση σε σχέση με τα περιουσιακά στοιχεία (Return on Assets) κυμάνθηκε από 6.6% μέχρι 20.6%, γεγονός που καταδεικνύει πως οι συγκεκριμένες πλατφόρμες έχουν θετικά οικονομικά αποτελέσματα, όλα αυτά βέβαια στην Ισπανία. Αν κάτι αντίστοιχο θα ισχύσει και στην Κύπρο, θα διαφανεί μεσοπρόθεσμα. Σε μεγάλο βαθμό αυτό θα εξαρτηθεί από την APS η οποία σταδιακά τα τελευταία χρόνια αυξάνει τα μεγέθη της με τελευταία κίνηση την αγορά πακέτου μη εξυπηρετούμενων δανείων ύψους 1.1 δις ευρώ από κοινού με την Deutsche Bank και το IFC.
Από την έναρξη λειτουργίας της έχει ξεκαθαρίσει δάνεια αξίας 1,5-2 δις ευρώ και έχει επιτύχει εισπράξεις 500 εκατ. ευρώ. Όπως γράψαμε και προηγουμένως τα cash collections θα αποτελούσαν και τον καθοριστικότερο παράγοντα επιτυχίας του εγχειρήματος. Η αποδοτικότητα στη διαχείριση περίπου 10 χιλ. διαφορετικών δανειοληπτών θα είναι το κλειδί. Γι’ αυτό και στους υπαλλήλους θα δίδονται τα λεγόμενα incentive payments, ενώ ένα ποσοστό 10-20% των κερδών της εταιρείας θα καταβάλετε στους υπαλλήλους ως κίνητρο αναλόγως της απόδοσής τους.
Παράλληλα, η εταιρεία ετοιμάζεται να κάνει κάποιες εξειδικευμένες προσλήψεις κυρίως σε σχέση με δημιουργία νομικού τμήματος, διαχείρισης ακινήτων αλλά και για το call centre η λειτουργία του οποίου θα είναι πολύ διαφορετική από αυτήν του αντίστοιχου της Ελληνικής Τράπεζας. Η τράπεζα σε όλα αυτά θα έχει ρόλο παρατηρητή μέσω δημιουργίας ειδικής επιτροπής παρακολούθησης της πορείας των δανείων και της όλης λειτουργίας της νέας επιχείρησης.