Καυτά θέματα στην τελευταία Ολομέλεια
07:20 - 14 Ιουλίου 2017
Πέραν των 40 νομοσχεδίων και προτάσεων νόμων τίθενται προς ψήφιση ενώπιον της τελευταίας συνεδρίασης της Ολομέλειας της Βουλής και όπως μας έχει άλλωστε συνηθίσει η Βουλή, η τύχη αρκετών «καυτών» θεμάτων κρίνεται λίγο πριν από το κλείσιμο της Βουλής για τις θερινές διακοπές. Συγκεκριμένα κρίνεται το μέλλον της Μονάδας Αποκρατικοποιήσεων, η δημιουργία Υφυπουργείου Ναυτιλίας, ο ειδικός φόρος για τα τραπεζικά ιδρύματα καθώς και η αξιοποίηση της κρατικής περιουσίας.
Διαβάστε ακόμα: Με διάταγμα η ταρίφα για κενά εμπορευματοκιβώτια στο λιμάνι Λεμεσού
Μονάδα Αποκρατικοποιήσεων
Δύο προτάσεις νόμων κατατίθενται ενώπιον της Ολομέλειας με την πρώτη να επιδιώκει την κατάργηση της Μονάδας Αποκρατικοποιήσεων και την δεύτερη να την μετονομάζει σε Μονάδα Αξιοποίησης Κρατικής Περιουσίας. Σκοπός της πρώτης πρότασης νόμου είναι τόσο η κατάργηση της Μονάδας όσο και η κατάργηση της ίδιας της νομοθεσίας για την αποκρατικοποίηση δημόσιων οργανισμών και δημόσιας περιουσίας. Σύμφωνα με το αιτιολογικό με την ψήφιση της πρότασης νόμου η Βουλή των Αντιπροσώπων θα αποτυπώσει νομοθετικά τη βούλησή της για τερματισμό των όποιων προσπαθειών και/ή διαδικασιών αποκρατικοποίησης δημόσιων οργανισμών και/ή αποξένωσης/διαχείρισης κρατικής περιουσίας από τρίτα μέρη, καθότι το δημόσιο συμφέρον, τα εργασιακά δικαιώματα και η κοινωνική συνοχή κρίνεται ότι εξυπηρετούνται καλύτερα μέσω του εκσυγχρονισμού και της βελτιστοποίησης της λειτουργίας των δημόσιων οργανισμών.
Διαβάστε ακόμα: ΣΚΤ: Συνάντηση πριν την κλιμάκωση των απεργιακών μέτρων
Με βάση την δεύτερη πρόταση νόμου επιδιώκεται η μετονομασία της υφιστάμενης Μονάδας Αποκρατικοποιήσεων σε “Μονάδα Αξιοποίησης Κρατικής Περιουσίας” και τη διόρθωση και ανάλογη μετονομασία οποιωνδήποτε σχετικών αναφορών και όρων. Περαιτέρω, ως Έφορος Αποκρατικοποιήσεων θα μπορεί να διοριστεί και δημόσιος υπάλληλος, ο οποίος θα εκτελεί τα καθήκοντα του εφόρου παράλληλα με τα καθήκοντα της δημόσιας θέσης στην οποία υπηρετεί. Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση οι σχετικές διατάξεις του περί της Ρύθμισης Θεμάτων Αποκρατικοποίησης Νόμου του 2014 δεν περιορίζουν την αξιοποίηση κρατικής περιουσίας μόνο μέσω της μεθόδου της πώλησης και/ή αποξένωσης, αφού προβλέπεται ρητά η αξιοποίηση της κρατικής περιουσίας και με οποιαδήποτε άλλη μέθοδο αποδεκτή στις συνήθεις εμπορικές πρακτικές, περιλαμβανομένης και της μίσθωσης ή της παραχώρησης δικαιώματος χρήσης, διαχείρισης ή εκμετάλλευσης κινητής ή ακίνητης ιδιοκτησίας.
Υφυπουργείο Ναυτιλίας
Με την ψήφιση της πρότασης νόμου θεσμοθετείται το αξίωμα του Υφυπουργού παρά τω Προέδρω σε θέματα Ναυτιλίας και η μετεξέλιξη και μετονομασία του Τμήματος Εμπορικής Ναυτιλίας σε Υφυπουργείο Ναυτιλίας. Το σχετικό νομοσχέδιο κατατέθηκε στη Βουλή μαζί με δύο άλλα νομοσχέδια, τα οποία προβλέπουν τη θεσμοθέτηση ανάλογων θεσμών και ειδικότερα τη δημιουργία υφυπουργείων σε θέματα τουρισμού και σε θέματα ανάπτυξης και ανταγωνιστικότητας. Ωστόσο η κοινοβουλευτική επιτροπή Οικονομικών αποφάσισε στο παρόν στάδιο να προωθήσει μόνο το νομοσχέδιο που αφορά στη θεσμοθέτηση του Υφυπουργείου Ναυτιλίας και του αντίστοιχου αξιώματος και να παραμείνουν ενώπιόν της για περαιτέρω μελέτη τα άλλα δύο νομοσχέδια.
Αξίζει να σημειωθεί πως ο Υφυπουργός παρά τω Προέδρω σε θέματα Ναυτιλίας θα διορίζεται από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και δε θα υποβάλλει προτάσεις για νομοθετικές ρυθμίσεις και δε θα έχει δικαίωμα ψήφου. Παράλληλα, το Υφυπουργείο θα λειτουργεί με διοικητική αυτονομία με κύρια αρμοδιότητα την χάραξη ολοκληρωμένης εθνικής στρατηγικής στον τομέα της ναυτιλίας για την περαιτέρω ανάπτυξη του κυπριακού νηολογίου και τον επιτελικό σχεδιασμό της ανάπτυξης του ναυτιλιακού συμπλέγματος της Κύπρου.
Cyta
Στην Ολομέλεια της Παρασκευής (14 Ιουλίου) οδηγείται και ο «περί Συμπληρωματικού Προϋπολογισμού της Αρχής Τηλεπικοινωνιών Κύπρου του 2017 Νόμος του 2017» με τον οποίον προτείνεται η έγκριση πληρωμής πιστώσεων ύψους €7, 4 εκατ. Ειδικότερα, προτείνεται η παροχή συμπληρωματικών πιστώσεων που αφορούν τη χρηματοδότηση της θυγατρικής “Cyta Hellas” (€2 εκατ.) και τη συνδυαστική συμφωνία με την Τράπεζα Κύπρου (€5,4 εκατ.).
Σε ό,τι αφορά τη συνδυαστική συμφωνία με την Τράπεζα Κύπρου, οι υφιστάμενες πιστώσεις ύψους €15,6 εκατ. μαζί με το συμπληρωματικό ποσό των €5,4 εκατ. θα χρησιμοποιηθούν, στην περίπτωση που αυτό απαιτείται, για την έγκαιρη εξόφληση των δανείων της Cyta Hellas από την Τράπεζα Κύπρου και τη Marfin Laiki.
Παράλληλα, η ΑΤΗΚ βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την Τράπεζα Κύπρου για οριστική κατάληξη σε συνδυαστική συμφωνία που θα περιλαμβάνει την εξόφληση των δανείων της Cyta Hellas με καταβολή από την ΑΤΗΚ ποσού ύψους €21 εκατ. και την εξαγορά από την Τράπεζα Κύπρου για ποσό ύψους €33 εκατ. της συμμετοχής του Ταμείου Συντάξεων σε επένδυση ανάπτυξης ακινήτου που χρηματοδοτήθηκε από κοινού (Nicosia Mall).
Ειδικός Φόρος για πιστωτικά ιδρύματα
Σκοπός του νόμου είναι η τροποποίηση του περί Επιβολής Ειδικού Φόρου Πιστωτικού Ιδρύματος Νόμου, ώστε να παραχωρηθεί η δυνατότητα στα πιστωτικά ιδρύματα να αφαιρούν από τον ειδικό φόρο πιστωτικού ιδρύματος που τους επιβάλλεται τις ισόποσες εισφορές τους στα ταμεία εξυγίανσης (Εθνικό Ταμείο Εξυγίανσης και Ενιαίο Ταμείο Εξυγίανσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης) για σκοπούς αποφυγής περαιτέρω επιβάρυνσης.
Ειδικότερα, το ισάξιο ποσό των εκ των προτέρων ετήσιων εισφορών των πιστωτικών ιδρυμάτων προς τα ταμεία εξυγίανσης αφαιρείται από το ποσό του ειδικού φόρου που καταβάλλουν τα πιστωτικά ιδρύματα. Επιπλέον, τα 35/60 των εσόδων από την επιβολή του ειδικού φόρου θα μεταφέρονται στο Ταμείο Ανακεφαλαιοποίησης και τα 25/60 των εσόδων θα παραμένουν στο Πάγιο Ταμείο και μετά τη συσσώρευση ποσού ύψους €175 εκατ. στο Ταμείο Ανακεφαλαιοποίησης, οποιοδήποτε ποσό του ειδικού φόρου που καταβάλλεται θα παραμένει στο Πάγιο Ταμείο.
Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις κρίνονται απαραίτητες, ώστε να αποφευχθούν διπλές πληρωμές από τα πιστωτικά ιδρύματα σε δύο διαφορετικά ταμεία που έχουν τον ίδιο σκοπό, δηλαδή την κεφαλαιακή ενίσχυση ή/και εξυγίανση των πιστωτικών ιδρυμάτων. Σε περίπτωση μη προώθησης των προτεινόμενων ρυθμίσεων, τα κυπριακά πιστωτικά ιδρύματα θα βρίσκονται σε δυσμενέστερη θέση σε σχέση με τα υπόλοιπα πιστωτικά ιδρύματα που δραστηριοποιούνται στην Ευρωζώνη.