Γ. Ελεγκτής: Ζητά εξηγήσεις για “δωρεά” μετοχών του Συνεργατισμού
12:02 - 09 Ιουνίου 2017
Ερωτηματικά ως προς τη νομιμότητα της απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου να παραχωρήσει δωρεάν το 25% του μετοχικού κεφαλαίου που κατέχει το Κράτος στον Συνεργατισμό εγείρει ο Γενικός Ελεγκτής. Μάλιστα με επιστολή του προς τον Χάρη Γεωργιάδη ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης ζητά εξηγήσεις ως προς τη νομική βάση πάνω στην οποία στηρίχθηκε η απόφαση του Υπουργικού και κατά πόσον έχει ζητηθεί η νομική γνωμάτευση της Νομικής Υπηρεσίας.
Συγκεκριμένα, στην επιστολή του ο Γενικός Ελεγκτής επισημαίνει πως με βάση τον περί της Ρύθμισης Θεμάτων Αποκρατικοποίησης Νόμο «περιουσιακά στοιχεία» σημαίνει κινητή ιδιοκτησία οποιουδήποτε είδους, περιλαμβανομένων μετοχών επί εταιρειών και «αποκρατικοποίηση» σημαίνει την παραχώρηση ή μεταβίβαση σε νομικό ή φυσικό πρόσωπο, όλων ή ορισμένων δικαιωμάτων δημοσίου οργανισμού ή της Δημοκρατίας, επί των περιουσιακών τους στοιχείων.
Προσθέτει πως το άρθρο 5 προβλέπει ότι η αποκρατικοποίηση οποιουδήποτε φορέα υποκείμενου σε αποκρατικοποίηση, κατ’ εφαρμογή του παρόντος Νόμου, δεν ολοκληρώνεται, εκτός αν προηγηθεί έγκριση σχετικών Κανονισμών από τη Βουλή των Αντιπροσώπων και δημοσίευση τους στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας οι οποίοι ρυθμίζουν:
- το χρόνο έναρξης της ισχύος της αποκρατικοποίησης για κάθε φορέα υποκείμενο σε αποκρατικοποίηση,
- τα περιουσιακά στοιχεία και δικαιώματα που ανήκουν σε φορέα υποκείμενο σε αποκρατικοποίηση ή στη Δημοκρατία, τα οποία θα μεταβιβαστούν ή θα παραχωρηθούν σε νομικό ή φυσικό πρόσωπο,
- το ποσό της αντιπαροχής,
- τη διαδικασία είσπραξης της αντιπαροχής.
Παράλληλα, ο Γενικός Ελεγκτής στην επιστολή του κάνει αναφορά στον Περί της Λογιστικής και Δημοσιονομικής Διαχείρισης και Χρηματοοικονομικού Ελέγχου της Δημοκρατίας Νόμο σύμφωνα με τον οποίον οι χορηγίες είναι κρατικές παροχές, οι οποίες εκταμιεύονται από τον Προϋπολογισμό για τη χρηματοδότηση δράσεων νομικών ή/και φυσικών προσώπων που αποσκοπούν (α) στην προώθηση επίτευξης συγκεκριμένου στόχου ή επιχειρηματικής δραστηριότητας• ή/και (β) στη χρηματοοικονομική ενίσχυση νομικών ή/και φυσικών προσώπων όσον αφορά τις λειτουργικές τους δαπάνες.
Κατά χάριν δωρεές είναι τα χρηματικά ποσά που παραχωρούνται από τον Προϋπολογισμό ως εισφορές προς νομικά ή/και φυσικά πρόσωπα για την κάλυψη συγκεκριμένων αναγκών:
Νοείται ότι, κατά χάριν δωρεές δύνανται να παραχωρούνται μόνο όπου δεν βρίσκεται σε ισχύ οποιαδήποτε νομοθεσία που να διέπει το θέμα και η κάθε περίπτωση, λόγω των δικών της περιστατικών, κρίνεται ως επιβάλλουσα ηθική υποχρέωση στη Δημοκρατία να καταβάλει τέτοια δωρεά και κάθε δωρεά αιτιολογείται γραπτώς και με επάρκεια.
Οι χορηγίες και οι κατά χάριν δωρεές, σύμφωνα με τον πιο πάνω νόμο, (α) διέπονται από τις αρχές της διαφάνειας και της ίσης μεταχείρισης• (β) περιορίζονται στο συνολικό ανώτατο όριο των επιλέξιμων δαπανών, στο πλαίσιο της δραστηριότητας ή του προγράμματος για το οποίο δόθηκαν• και (γ) δημοσιεύονται από το Γενικό Λογιστή, εντός τριών (3) μηνών από τη λήξη του οικονομικού έτους κατά το οποίο παραχωρήθηκαν.
Καταλήγοντας, ο Γενικός Ελεγκτής επισημαίνει ότι ως Υπηρεσία «δεν έχουμε εντοπίσει κάποια άλλη νομοθεσία που ενδεχομένως να είναι σχετική με το θέμα, και με δεδομένη την αναφορά στο άρθρο 54 του Συντάγματος ότι η παρά του Υπουργικού Συμβουλίου ασκουμένη εκτελεστική εξουσία περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την εποπτεία και τη διάθεση της ανηκούσης εις την Δημοκρατία περιουσίας συμφώνως προς τις διατάξεις του Συντάγματος και του νόμου, παρακαλώ όπως μας ενημερώσετε το συντομότερο δυνατό:
(α) ως προς τη νομική βάση της πιο πάνω Απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου, και
(β) κατά πόσο έχετε λάβει νομική γνωμάτευση από τον Γενικό Εισαγγελέα της Δημοκρατίας ως προς τη νομιμότητα της Απόφασης αυτής.»