Παπαέλληνας: Δεν φοβόμαστε τον ανταγωνισμό και δη από discounters

Η διόρθωση αλλά και η σμίκρυνση της αγοράς θα συνεχιστούν και δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι διαρκώς γίνονται συγχωνεύσεις εταιρειών, σε μια εποχή που αλλαγές και εξελίξεις στο λιανεμπόριο αποτελούν καθημερινό φαινόμενο. «Πιστεύω, μάλιστα, ότι θα έλθουν και άλλες διορθώσεις στο μέλλον», σημειώνει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Χ.Α. Παπαέλληνας Εμπορική, Αντρέας Παπαέλληνας.

Το κυπριακό λιανεμπόριο
Οι εξελίξεις είναι πολλές και συνεχείς στο κυπριακό λιανεμπόριο και οι εταιρείες πρέπει να δώσουν έμφαση κυρίως στην τεχνολογία, συμβουλεύει ο κ. Παπαέλληνας.

«Αλλαγές στο λιανικό εμπόριο γίνονται καθημερινά. Τόσο η τεχνολογία όσο και οι συνήθειες των καταναλωτών αλλάζουν. Δουλειά μας είναι να ακολουθήσουμε τόσο την τεχνολογία όσο και τις απαιτήσεις των καταναλωτών. Πριν από τέσσερα χρόνια ήταν άλλοι οι κύριοι παίκτες στο λιανικό εμπόριο, οι οποίοι σήμερα εξαφανίστηκαν, ακριβώς επειδή δεν μπόρεσαν να ακολουθήσουν τον ρυθμό αλλαγής και ανάπτυξης. Στις Υπεραγορές ΑΛΦΑΜΕΓΑ έχουμε ομάδα που παρακολουθεί συνεχώς τις εξελίξεις και προσαρμοζόμαστε άμεσα, για να εξυπηρετήσουμε τους καταναλωτές και τους συνεργάτες μας. 

Οι αλλαγές είναι καθημερινές τόσο σε θέματα τεχνολογίας όσο και σε ζητήματα συνήθειας των καταναλωτών μας. Θεωρώ ότι θα υπήρχε πλήρης κατάρρευση χωρίς τη λειτουργία του τμήματος information - technology (IT). Πώς θα μπορούσε, άλλωστε, να λειτουργήσει το σύστημά μας με τους 40.000 κωδικούς; Πώς μπορεί να λειτουργήσει μια υπεραγορά αν δεν είσαι σύγχρονος και αν δεν αναβαθμίζεις καθημερινά το τεχνολογικό σου κομμάτι; Αν δεν είχαμε την υποδομή δεν θα μπορούσαμε να λειτουργήσουμε τις υπεραγορές που αγοράσαμε το 2013, τρεις από τον Ορφανίδη και μία από την ΕΣΕΛ. Λόγω του ότι την είχαμε, ήμασταν έτοιμοι μέσα σε τρεις μήνες.

Επιπλέον, πολύ σημαντικό για μας είναι το θέμα των χάκερ. Γι’ αυτό επενδύουμε τεράστια ποσά στην τεχνολογία. Το τμήμα ΙΤ των υπεραγορών μας περιλαμβάνει 12 - 15 άτομα. Λειτουργούμε με την τεχνολογία επί καθημερινής βάσεως, όλα είναι online κι όλα παρακολουθούνται μέσω των συστημάτων μας».

Online shopping
Το online shopping είναι μια νέα τάση στο εμπόριο. Δύσκολα μπορεί, όμως, να λειτουργήσει στον τομέα των τροφίμων, σύμφωνα με τον κ. Παπαέλληνα.

«Είναι γεγονός ότι η οικονομία σιγά - σιγά ξεπερνά τις δυσκολίες που δημιουργήθηκαν το 2013 και εισέρχεται σε μια φάση ανάπτυξης και σταθεροποίησης. Δημιουργούνται συνθήκες εμπιστοσύνης και ως επακόλουθο νέες επενδύσεις. Η ανεργία μειώνεται, παρόλο που ακόμα βρίσκεται σε ψηλά επίπεδα. Η ρευστότητα έχει καλυτερεύσει και οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν και να συγκρίνουν προτού προχωρήσουν σε αγορές. 

Tην ίδια ώρα παρατηρούνται καινούριες τάσεις, όπως το online shopping, που στην Κύπρο ακόμη βρίσκεται σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Πιστεύω ότι στην περίπτωση των τροφίμων είναι δύσκολο να εφαρμοστεί και μάλλον οι μεγάλοι παίκτες συγκεντρώνονται σε άλλες κατηγορίες, όπως είδη ένδυσης, υπόδησης, έπιπλα και άλλα. Ως ΑΛΦΑΜΕΓΑ μελετούμε και παρακολουθούμε τις εξελίξεις και τον τρόπο λειτουργίας του online.

Πρόσφατα, διάβασα ένα άρθρο του ιδιοκτήτη της Amazon, Τζεφ Μπέζου, ο οποίος επεσήμανε ότι το online shopping επεκτείνεται. Αλλά, το ποσοστό που έχει και η ίδια η Amazon, ειδικά στην κατηγορία των τροφίμων, είναι ελάχιστο, σε σύγκριση με τον συνολικό της τζίρο. Αξίζει να αναφερθεί ότι η εταιρεία έχει δημιουργήσει ένα καινούργιο κατάστημα - brick & mortar store - στο οποίο ο καταναλωτής εισέρχεται με κάρτα και χρεώνεται ο λογαριασμός του για ό,τι προϊόντα πάρει. Δεν υπάρχουν υπάλληλοι στον χώρο και ο πελάτης αναγνωρίζεται μέσω της κάρτας του. Αυτό είναι το Amazon Go. Θεωρώ πως αυτό το σύστημα είναι δύσκολο να εφαρμοστεί στην Κύπρο ή αλλού ή πως θα εκλείψουν τα σουπερμάρκετ ως χώροι. Εξάλλου, βλέπουμε πως συνεχώς δημιουργούνται νέες υπεραγορές τόσο στην Αμερική όσο και στην Αγγλία. Πρόσφατα, η Lidl έκανε 1.500 νέα καταστήματα στην Αγγλία. Η έκτασή της στη χώρα δεν ήταν μεγάλη αρχικά, αλλά μετά την επιτυχημένη δοκιμαστική περίοδο στην Κύπρο προχώρησε σε επεκτάσεις και σε άλλες χώρες».

Discounters και ανταγωνισμός 
Ο κ. Παπαέλληνας αναφέρει ότι ο ανταγωνισμός είναι ευπρόσδεκτος τόσο από τις άλλες υπεραγορές όσο και από τους discounters, που είναι μια κατηγορία η οποία μεγαλώνει. 

«Παρακολουθούμε την πορεία των discounters πριν ακόμα έρθουν στην Κύπρο. Γνωρίζαμε την Aldi και την Lidl σε Ελλάδα και Αγγλία. Σήμερα τα δεδομένα δείχνουν ότι έρχονται πιο κοντά στις υπεραγορές. Ο κόσμος δεν ικανοποιείται μόνο από τους hard discounters. Αυτό καταδεικνύουν τα μικρά ποσοστά τους στην πίτα της αγοράς. Στην Αγγλία οι Lidl και Aldi κατέχουν 4% με 5% η καθεμιά, ενώ στην Κύπρο η Lidl έχει ψηλότερο ποσοστό, γύρω στο 6%. Είναι μία εναλλακτική αγορά, αλλά όχι, ασφαλώς, η κύρια.

Στις μέρες μας ο καταναλωτής δεν είναι σταθερός, γυρίζει από κατάστημα σε κατάστημα. Παρόλα αυτά, στις Υπεραγορές ΑΛΦΑΜΕΓΑ έχουμε πιστή πελατεία, μέσω του προγράμματος Loyalty και την Social Family Card. Με τον τρόπο αυτό προβάλλουμε τις αξίες μας, προσφέρουμε εμπειρία ψωνίσματος, αλλά και καλό φαγητό στα καφεστιατόριά μας με χαμηλό κόστος. 

Οι καταναλωτές τείνουν να επισκέπτονται και άλλες υπεραγορές, όπως και τους discounters. Αυτό δεν μας ενοχλεί καθόλου, απλώς θέλουμε να διατηρήσουμε ως κύρια υπεραγορά τους τη δική μας. Γι’ αυτό και η νέα μας υπεραγορά στη Λακατάμια θα κτιστεί σε 30 μέτρα απόσταση από τη Lidl. Δεν φοβόμαστε τον ανταγωνισμό και δη από τους discounters, γιατί παρέχουμε πολλές επιλογές στους καταναλωτές. Προσφέρουμε τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ΑΛΦΑΜΕΓΑ σε χαμηλότερες τιμές, τα εξαιρετικής ποιότητας ΑΒ μέσω της συνεργασίας μας με τον Βασιλόπουλο στην Ελλάδα, τα οποία πωλούνται σε χαμηλές τιμές κι επιπλέον τα είδη της Tesco ως ξεχωριστό brand.

Από την πρώτη μέρα λειτουργίας των Υπεραγορών ΑΛΦΑΜΕΓΑ πριν από 20 χρόνια, η εξυπηρέτηση του πελάτη ήταν η μεγάλη μας φροντίδα. Πάντοτε είχαμε ευαισθησία στο να ανταποκριθούμε στις ανάγκες των πελατών μας, τους σεβόμαστε και θέλουμε να τους προσφέρουμε ποιότητα, ποικιλία, ώστε κι οι ίδιοι να νιώθουν ότι τα χρήματα που ξοδεύουν έχουν πάντοτε αντίκρισμα, στο πλαίσιο του value for money. Ψωνίζουν σε ένα ευχάριστο περιβάλλον, αυτό που εμείς αποκαλούμε εμπειρία ψωνίσματος.

Ο ανταγωνισμός είναι ευπρόσδεκτος, πάντοτε ωφελεί κι εμείς τον αντιμετωπίζουμε δίκαια. Θα συνεχίσουμε να βελτιώνουμε τα καταστήματά μας και να αυξάνουμε την εμπιστοσύνη των καταναλωτών μας». 

Συνεχείς διορθώσεις 
Μιλώντας για το κλείσιμο των Υπεραγορών Ορφανίδη και τη διόρθωση της αγοράς, ανέφερε:

«Η διόρθωση της αγοράς άρχισε το 2013, ενώ ταυτόχρονα δημιουργήσαμε καινούργιες, σύγχρονες υπεραγορές, που ανταποκρίνονται στις ανάγκες των απαιτητικών σημερινών καταναλωτών, επενδύοντας εκατομμύρια στην αναβάθμιση των υπηρεσιών μας. 

Υπήρχε πληθώρα υπεραγορών, περισσότερες απ’ όσες χρειάζονταν. Πολλοί ξεχνούν ότι όπως ακριβώς έκλεισαν αρκετά περίπτερα ή μικρομπακάλικα, έκλεισαν και μεγάλες υπεραγορές, με αποτέλεσμα να γίνει διόρθωση της αγοράς. 

Από το 2013 έως το 2015 έκλεισαν 28 υπεραγορές Ορφανίδη, 15 υπεραγορές Σαρρή και 10 της ΕΣΕΛ. Κι αυτό έγινε επειδή υπήρχαν περισσότερες απ’ ότι χρειαζόταν ο τόπος, οπότε επετεύχθη διόρθωση της αγοράς. Κι αυτό θα συνεχιστεί, δεν είναι τυχαία που γίνονται συγχωνεύσεις. Από κει και πέρα ωφεληθήκαμε οι υπόλοιποι παίκτες του παιχνιδιού και συνεχίζουμε. Πιστεύω, μάλιστα, ότι θα γίνουν και άλλες διορθώσεις στο μέλλον».

Οι άμεσοι στόχοι
«Θα προχωρήσουμε με νέες υπεραγορές υψηλών προδιαγραφών, όπως κάνουμε πάντα. Σύντομα ελπίζουμε να λειτουργήσουμε στο Κίτι, ενώ ετοιμάζουμε και μια νέα υπεραγορά στη Λακατάμεια. Όλα αυτά τα προγραμματίζουμε εντός του 2018. Αυτή της Λακατάμιας θα είναι μεγαλύτερη από εκείνη των Λατσιών, αλλά στο ίδιο στιλ. Σ’ αυτό το πρότυπο σχεδιασμού θα προσαρμόσουμε σταδιακά και τις υφιστάμενες υπεραγορές μας». 

Ανοικτά τις Κυριακές
«Η λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές βοήθησε την οικονομία και την ανάπτυξη του λιανικού εμπορίου. Έγιναν χιλιάδες προσλήψεις, αυξήθηκαν τα εισοδήματα των εργαζομένων και επίσης έδωσε στους καταναλωτές το δικαίωμα της επιλογής και της σύγκρισης. Οποιαδήποτε μείωση της λειτουργίας την Κυριακή θα αποτελούσε πλήγμα για την οικονομία, αφού θα αύξανε τους ανέργους και θα αφαιρούσε το δικαίωμα των πολιτών να επιλέγουν τον χρόνο που θέλουν να ψωνίσουν. 

Η οικονομία ξεκινά από την κατανάλωση, η οποία αποτελεί την αφετηρία της ανάκαμψης και το λιανικό εμπόριο συνέτεινε πάρα πολύ στο να πάρει η κυπριακή οικονομία την ανιούσα. Ήταν, ίσως, ο μόνος τομέας που είχε αύξηση, έστω 2%-3%, στην περίοδο της κρίσης.

Πιστεύω ότι η Κυβέρνηση Αναστασιάδη σωστά ενήργησε κι άφησε την Κυριακή ανοικτή. Το παλιό μας σύστημα νοσούσε. Την Τετάρτη και το Σάββατο τα καταστήματα έκλειναν στις 3 μ.μ., ενώ την Κυριακή ήταν κλειστά, την ώρα που όλοι είχαν επενδύσει εκατομμύρια σε κτίρια. Με το άνοιγμα αξιοποιήσαμε το ενεργητικό μας, τους χώρους μας, ήρθε ο κόσμος να μας δει. Οι Κυριακές έγιναν ο πνεύμονας, έδωσαν ζωή στον τόπο και δη στη Λευκωσία, που ειδικά τις Κυριακές ήταν μια νεκρή πόλη. Τώρα, τα malls κι οι υπεραγορές είναι γεμάτα, ο κόσμος τα επισκέπτεται οικογενειακώς για ψώνια και για να γευματίσει, είναι μια έξοδος κι αυτό συνέτεινε στο να επιταχυνθεί η διόρθωση της οικονομίας. Περαιτέρω, έχουν προσληφθεί πέντε με έξι χιλιάδες άνεργοι. Το μέτρο που πήρε η Υπουργός Εργασίας, Ζέτα Αιμιλιανίδου, αύξησε τα εισοδήματα των εργαζομένων και η ρευστότητα επιστρέφει πίσω στην οικονομία.

Μπορεί να άφησε τις Κυριακές ανοικτές, αλλά η εργασία είναι πενθήμερη, που σημαίνει ότι ο εργαζόμενος αμείβεται διπλά, αν εργαστεί πέμπτη και έκτη μέρα. Η κρίση του 2013 πέρασε. Σήμερα μιλούμε για smart diners, ανθρώπους που βγαίνουν έξω να φάνε, να πιούνε το κρασάκι τους, αυτοί είναι που δίνουν ζωή στον τόπο. Η λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές αναζωογόνησε την αγορά, γι’ αυτό πρέπει να περιφρουρηθεί. Το κλείσιμό τους θα σήμαινε στρέβλωση».

Η συνέντευξη του κ. Παπαέλληνα δημοσιεύεται στο περιοδικό IN Business που κυκλοφορεί στο πλαίσιο αφιερώματος «Ο νέος χάρτης του λιανικού εμπορίου».

Δειτε Επισης

Lidl: Στον δρόμο για να γίνει το ισχυρότερο movement brand στην Ευρώπη με νέα ταυτότητα η CRIVIT
Toyota: Κατασκευάζει κορυφαία μοντέλα με ρίζες στον μηχανοκίνητο αθλητισμό
CP Herbalist και Columbia Confectionery επιστρέφουν μόνιμα στο My Mall Limassol
Πολυκαταστήματα ERA: Με ποσοστό 16,67% μπαίνει στην Gencom η Φάις, συμφερόντων της οικογένειας Πολιτικός
Άνοιξε τις πύλες του το νέο κατάστημα HUGO στο King’s Avenue Mall στην Πάφο (pics)
Η Shein μειώνει τις τιμές μετά τη συμφωνία ΗΠΑ με Κίνα-Τι θα κάνει η Temu
Η Nespresso αποκαλύπτει την συλλογή καλοκαίρι 2025
Η επόμενη μέρα της Ermes μετά την πώληση των ERA-Οι επιχειρηματικές δραστηριότητες και τα περιουσιακά στοιχεία
Πήρε το «οκ» και από Apple το e-kalathi… Πότε θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία η εφαρμογή
Σώτος Τρικωμίτης: Πήραμε διαβεβαιώσεις, περιμένουμε πράξεις για την ηλεκτροκίνηση-Παραγωγικός ο διάλογος