Powered by

Βέλη Γ. Ελεγκτή κατά Μ. Δημητριάδη για τους όρους εμπορικοποίησης του λιμανιού

Θέμα εμπλοκής του Υπουργού Μεταφορών Μάριου Δημητριάδη στον καταρτισμό των όρων της συμφωνίας για την εμπορικοποίηση του λιμανιού της Λεμεσού θέτει ο Γενικός Ελεγκτής, Οδυσσέας Μιχαηλίδης.

Μιλώντας σήμερα ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ελέγχου, που συζήτησε την έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας της Δημοκρατίας ημερομηνίας 5 Απριλίου 2017, για την αποκρατικοποίηση των εμπορικών δραστηριοτήτων του λιμανιού Λεμεσού, ο Γενικός Ελεγκτής είπε πως η Ελεγκτική Υπηρεσία (ΕΥ) αμφιβάλλει κατά πόσον είναι νόμιμο ένας Υπουργός να έχει εμπλοκή σε καθορισμό των λεπτομερών όρων της συμφωνίας, η οποία θα ετίθετο ενώπιον των προσφοροδοτών. Είναι «απαράδεκτο», είπε, ο Υπουργός να συμμετέχει στον καταρτισμό οικονομικών και τεχνικών όρων της συμφωνίας.

Ειδικότερα στην έκθεση της ΕΥ διαπιστώνεται ως «εντελώς απαράδεκτο ένας Υπουργός να συμμετέχει σε επιτροπές για θέματα προσφορών κατά τον καταρτισμό οικονομικών και τεχνικών όρων, και μάλιστα στην ίδια Επιτροπή μαζί με δημόσιους υπαλλήλους, αφού είναι καλά γνωστό ότι επιβάλλεται η διάκριση μεταξύ πολιτικής εξουσίας και διοικητικής λειτουργίας του κράτους».

Ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης είπε ακόμα ότι ενώ θεωρητικά είχε αποφασιστεί ότι την απόφαση κατακύρωσης του διαγωνισμού θα την ελάμβανε το ειδικό συμβούλιο προσφορών, διαπιστώθηκε ότι η τελική απόφαση για την κατακύρωση της προσφοράς πάρθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο, το οποίο, σύμφωνα με τον κ. Μιχαηλίδη, δεν θα πρέπει να αναμειγνύεται σε κατακυρώσεις προσφορών. Οι διαγωνισμοί, υπέδειξε, δεν κατακυρώνονται με πολιτικά κριτήρια.

Επισήμανε παράλληλα ότι το Υπουργείο δεν υιοθέτησε όλες τις απόψεις, σχόλια και εισηγήσεις της Νομικής Υπηρεσίας, που είναι ο νομικός σύμβουλος του κράτους.

Με τις θέσεις του Γενικού Ελεγκτή διαφώνησε ο Υπουργός Μεταφορών, σημειώνοντας πως ο ίδιος αναμείχθηκε σε «κάποια πράγματα, τα οποία ήταν κρίσιμα» και στο βαθμό που έπρεπε για να πραγματοποιηθεί η συμφωνία, αφού ο ίδιος, όπως είπε, είχε την τελική ευθύνη για τη σύμβαση.

Ανέφερε ακόμα ότι η απόφαση για το ποια εταιρεία υπέβαλε την ψηλότερη προσφορά λήφθηκε από την αρμόδια επιτροπή που συστάθηκε και ότι το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε την υπογραφή των συμβάσεων.

Σε ό,τι αφορά τις παρατηρήσεις της Νομικής Υπηρεσίας, είπε πως «ακολουθήσαμε τις συμβουλές των διεθνών νομικών συμβούλων του κράτους, που επιλέχθηκαν μέσα από ανοιχτές διαδικασίες και έχουν τεράστια εμπειρία στη συνομολόγηση τέτοιων συμβάσεων».

Εκπρόσωπος της Νομικής Υπηρεσίας είπε ότι το Υπουργείο Μεταφορών είχε υποβάλει στο Υπουργικό τα τελικά κείμενα των συμβάσεων προς έγκριση πριν να δοθεί η ευκαιρία στη Νομική Υπηρεσία να υποβάλει τα δικά της σχόλια και στάληκαν στους προσφοροδότες πριν την ολοκλήρωση του νομοτεχνικού ελέγχου από τη Νομική Υπηρεσία.

«Υποβλήθηκαν στο Υπουργικό χωρίς τις τελικές παρατηρήσεις και τη συναίνεση της Νομικής Υπηρεσίας ως προς τα σημεία που είχαν εγερθεί», σημείωσε, αναφέροντας ότι υπήρχε «εξαιρετική βιασύνη ολοκλήρωσης του έργου».

Είπε ότι κατά το νομοτεχνικό έλεγχο είχαν εντοπιστεί πρόνοιες «σαφέστατα ετεροβαρείς για το κράτος», προσθέτοντας ότι εάν υπάρχει θέμα εφαρμογής αυτών των διατάξεων, τότε θα υπάρξει θέμα διασφάλισης του δημοσίου συμφέροντος.

Όπως ανέφερε, «ως γενικό σχόλιο ο Γενικός Εισαγγελέας θεώρησε σημαντικό να επισημάνει, υπό μορφή γενικής διαπίστωσης, ότι κάποιες πρόνοιες της συμφωνίας παραχώρησης φαίνεται να ευνοούσαν τις αντισυμβαλλόμενες με το κράτος εταιρείες. Αυτές αφορούν την ανάληψη σοβαρότατων υποχρεώσεων και δεσμεύσεων του κράτους, εις όφελος των εταιρειών για ενέργειες τρίτων οι οποίες βρίσκονταν εκτός του ελέγχου του κράτους, όπου ενδεχόμενη παραβίαση τους αναπόφευκτα θα είχε δυσμενέστατες συνέπειες για το κράτος με ορατό τον κίνδυνο διεκδίκησης εκ μέρους των αναδόχων διαχειριστών ανυπολόγιστων στο παρόν στάδιο αποζημιώσεων από το κράτος».

Διαφωνία για τα έσοδα

Ο Γενικός Ελεγκτής Οδυσσέας Μιχαηλίδης δήλωσε ενώπιον της Επιτροπής ότι τα έσοδα της Δημοκρατίας μετά την αποκρατικοποίηση δεν θα διαφέρουν ουσιωδώς από τα έσοδα που θα είχε από τη μη αποκρατικοποίηση. Συγκρίνοντας, εξήγησε, «τα έσοδα της Αρχής Λιμένων του 2016 και λογικώς αυξανόμενα για τα επόμενα χρόνια, με τα έσοδα που θα έχει η Δημοκρατία μετά την αποκρατικοποίηση για τα ίδια χρόνια, τα μεγέθη αυτά είναι πάνω κάτω τα ίδια».

Από πλευράς του ο Υπουργός Μεταφορών είπε πως τα έσοδα του κράτους από τις υπηρεσίες που παραχωρήθηκαν αυξάνονται πέραν του 50% σε σχέση με το προηγούμενο καθεστώς, χωρίς να λαμβάνεται υπόψιν οποιαδήποτε εκτίμηση για περαιτέρω αύξηση του κύκλου εργασιών. Αυτό, είπε, οφείλεται, στην αναδιάρθρωση των εργασιών του λιμανιού, συμπεριλαμβανομένης της απορρόφησης των αχθοφορικών εργασιών. Συγκεκριμένα, πρόσθεσε, η μέση κερδοφορία από τις εργασίες του λιμανιού που παραχωρήθηκαν ήταν γύρω στα 22 εκατομμύρια ευρώ τα τελευταία τέσσερα χρόνια, ενώ αναμένεται ότι τα έσοδα του κράτους θα ξεπεράσουν τα 35 εκατομμύρια ευρώ.

ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ

Δειτε Επισης

Μνημόνιο συνεργασίας με Ελλάδα και Ιορδανία στον τομέα των επενδύσεων-Ενισχύονται οι εμπορικοί δεσμοί
Οριακές απώλειες στο ΧΑΚ
Ακόμη ένα κρίσιμο βήμα για την κατάργηση της βίζας για ΗΠΑ-Το βασικό προαπαιτούμενο που έχει ολοκληρωθεί
Επιδείνωση οικονομικού κλίματος, όμως συνεχίζουν οι ευνοϊκές συνθήκες για την κυπριακή οικονομία
Ανακοινώσεις Χριστοδουλίδη: Παίρνει σάρκα και οστά ο ψηφιακός πολίτης-Οι δυνατότητες που θα παρέχει από 5 Δεκεμβρίου
Επιβεβαίωση οικονομικής και χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, αλλά ανάγκη για επαγρύπνηση
Ευρωβουλή: Ικανοποίηση αλλά και ενστάσεις για το προσχέδιο του προϋπολογισμού της Ε.Ε. για 2025
Η ακτινογραφία της ανεργίας στην Κύπρο-Οι τομείς, η μόρφωση και οι ηλικίες των ανέργων
Στις Βρυξέλλες για το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων επί θεμάτων Πολιτικής Συνοχής ο Κεραυνός
Κέρδη κατέγραψε την Τρίτη το ΧΑΚ