«Γεφύρι της Άρτας» η σύνδεση βιομ. περιοχών Τρεμιθούσας – Μεσόγης
08:00 - 30 Μαΐου 2017
Με γεφύρι της Άρτας μπορεί να παρομοιαστεί το έργο κατασκευής της γέφυρας σύνδεσης της Βιομηχανικής Ζώνης Τρεμιθούσας με τη Βιομηχανική Περιοχή Μεσόγης. Αν και η προσπάθεια για υλοποίηση του άρχισε το 2012, εντούτοις διάφορα προβλήματα που προέκυψαν εμπόδισαν την κατασκευή του έργου, το οποίο πλέον παραμένει στα συρτάρια του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, λόγω έλλειψης οικονομικών πόρων.
Σύμφωνα με απάντηση του αρμόδιου υπουργού, σε ερώτηση του βουλευτή, Ηλία Μυριάθους, το ιστορικό κατασκευής της γέφυρας έχει ως ακολούθως.
Το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού (ΥΕΕΒ&Τ) μετά από αίτημα που υπέβαλε το Κοινοτικό Συμβούλιο Τρεμιθούσας για κατασκευή γέφυρας που θα συνδέει τη Βιομηχανική Ζώνη Τρεμιθούσας με την Βιομηχανική Περιοχή Πάφου (Μεσόγης), προώθησε το εν λόγω έργο και οι εργασίες κατασκευής ξεκίνησαν τον Ιούνιο του 2012.
Το Κοινοτικό Συμβούλιο Τρεμιθούσας είχε μεριμνήσει και ετοιμάσθηκαν τα κατασκευαστικά σχέδια της γέφυρας από ιδιώτη μελετητή. Τα υπό αναφορά σχέδια είχαν εγκριθεί από το Τμήμα Δημοσίων Έργων, το οποίο προκήρυξε προσφορές για την κατασκευή της γέφυρας. Ο επιτυχόν εργολάβος έλαβε οδηγίες από το Τμήμα Δημοσίων Έργων για έναρξη εργασιών στις 20/06/2012 με συνολικό κόστος €740.000 πλέον Φ.Π.Α. (17%) και το ΥΕΕΒ&Τ είχε αναλάβει να καλύψει την δαπάνη του έργου. Συγκεκριμένα, κατά το 2012 είχαν πληρωθεί η προκαταβολή και το πιστοποιητικό αρ. 2 συνολικού ποσού €161.217 περίπου.
Ακολούθως, τον Οκτώβριο του 2012 το Τμήμα Δημοσίων Έργων είχε προσωρινά αναστείλει τις κατασκευαστικές εργασίες λόγω απρόβλεπτων εδαφικών συνθηκών. Συγκεκριμένα, κατά την εκσκαφή των ακροβάθρων της γέφυρας βρέθηκαν μπάζα και ακατάλληλα υλικά στο επίπεδο θεμελίωσης, με αποτέλεσμα να επιβάλλεται η αναθεώρηση και η ετοιμασία νέας μελέτης της θεμελίωσης των ακροβάθρων και έλεγχος της θεμελίωσης των μεσοβάθρων. Λόγω του ότι το έργο βρισκόταν υπό κατασκευή και τυχόν αναστολή του ενδεχομένως θα απαιτούσε αποζημίωση στον εργολάβο, το ΥΕΕΒ&Τ κάλυψε το κόστος της πιο πάνω αναφερόμενης τροποποιητικής μελέτης η οποία εκτός από τις τροποποιήσεις λόγω των απρόβλεπτων εδαφικών αλλαγών αναβαθμίστηκε για να συμπεριλάβει τους νέους ευρωκώδικες για αναβαθμισμένες σεισμικές φορτίσεις, την οποία ανέλαβε ο μελετητής που ετοίμασε την αρχική μελέτη και το κόστος της ανήλθε στο ποσό των €8.500 περίπου.
Στην συνέχεια το Τμήμα Δημοσίων Έργων κατέβαλε προσπάθειες για τροποποίηση του Συμβολαίου και συνέχιση του έργου, αλλά αυτό δεν κατέστη δυνατό λόγω άρνησης του εργολάβου να συνεχίσει και ως εκ τούτου τέθηκε σε εφαρμογή το άρθρο 66 των όρων του Συμβολαίου που προβλέπει τον τερματισμό του. Τελικά το θέμα τερματισμού του Συμβολαίου και των απαιτήσεων του εργολάβου εξετάσθηκε από την Τμηματική Επιτροπή Αλλαγών και Απαιτήσεων και την Κεντρική Επιτροπή Αλλαγών και Απαιτήσεων, η οποία αποφάσισε να πληρωθεί στον εργολάβο αποζημίωση στα πλαίσια φιλικού διακανονισμού για πλήρη και τελική διευθέτηση.
Ενόψει των πιο πάνω, τέλος του 2013 πραγματοποιήθηκαν συσκέψεις μεταξύ του ΥΕΕΒ&Τ και του Τμήματος Δημοσίων Έργων, για εξέταση, μεταξύ άλλων, του θέματος της ετοιμασίας νέων εγγράφων για επαναπροκήρυξη προσφορών για εκτέλεση του έργου, όμως η προώθηση του έργου δεν κατέστη δυνατή λόγω της μη εξασφάλισης πιστώσεων στον Προϋπολογισμό του ΥΕΕΒ&Τ.
Λόγω των περιορισμένων οικονομικών δυνατοτήτων του κράτους, το έργο δεν περιλαμβάνεται στις προτάσεις του ΥΕΕΒ&Τ στο μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό πλαίσιο 2018-2020. Το ΥΕΕΒ&Τ θα εξετάσει το ενδεχόμενο προώθησης του έργου ανάλογα με τις οικονομικές δυνατότητες του κράτους.