Πάγωμα λογαριασμών για διασυνοριακή είσπραξη οφειλών

Τη διευκόλυνση διασυνοριακής είσπραξης οφειλών προωθεί το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξεως, με την κατάθεση νομοσχεδίων στη Βουλή, τα οποία τροποποιούν τους νόμους για την Κεντρική Τράπεζα και τις εργασίες πιστωτικών ιδρυμάτων.

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του Γενικού Εισαγγελέα, σκοπός του νομοσχεδίου είναι η εφαρμογή διατάξεων του κανονισμού του Ευρωκοινοβουλίου που αφορά στη διαδικασία ευρωπαϊκής διαταγής δέσμευσης λογαριασμού προς διευκόλυνση της διασυνοριακής είσπραξης οφειλών σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις.

Σημειώνεται ότι τα εν λόγω νομοσχέδια εγκρίθηκαν από το Υπουργικό Συμβούλιο στις 17 Μαρτίου 2017.

Με βάση την εισηγητική έκθεση του Υπουργείου Δικαιοσύνης, άρθρο του συγκεκριμένου ευρωπαϊκού κανονισμού δίνει τη δυνατότητα σε δανειστή, ο οποίος εξασφάλισε την έκδοση εκτελεστής δικαστικής απόφασης, δικαστικού συμβιβασμού ή δημοσίου εγγράφου εναντίον οφειλέτη για την καταβολή απαίτησης του δανειστή, να υποβάλει αίτημα για τη λήψη στοιχείων λογαριασμού. 

Το αίτημα αυτό αφορά στις περιπτώσεις όπου ο δανειστής έχει λόγους να πιστεύει ότι ο οφειλέτης τηρεί έναν ή περισσότερους λογαριασμούς σε τράπεζα συγκεκριμένου κράτους μέλους πλην, όμως, δεν έχει γνώση των τραπεζικών στοιχείων ή των στοιχείων λογαριασμού προς εντοπισμό της εν λόγω τράπεζας ή του λογαριασμού. 

Προστίθεται ακόμα ότι το αίτημα για λήψη στοιχείων κατατίθεται στο δικαστήριο στο οποίο υποβάλλεται και η αίτηση για έκδοση της διαταγής δέσμευσης λογαριασμού, το οποίο δύναται να καλέσει την «αρχή πληροφόρησης» του κράτους μέλους εκτέλεσης, δηλαδή την Κεντρική Τράπεζα, όπως παρέχει τα απαιτούμενα στοιχεία.

Οι συγκεκριμένοι μηχανισμοί για τη λήψη στοιχείων λογαριασμών που τηρούνται στα τραπεζικά ιδρύματα του κράτους μέλους προνοούνται ρητά σε άρθρο του ευρωπαϊκού κανονισμού.

Η ανάγκη για νομοθετική ρύθμιση προέκυψε μετά από διαβούλευση του αρμόδιου Υπουργείου με την Κεντρική Τράπεζα, τον Σύνδεσμο Τραπεζών, το Υπουργείο Οικονομικών, τη Νομική Υπηρεσία και τη Δικαστική Υπηρεσία, στην οποία διαφάνηκε ότι το εθνικό νομικό σύστημα δεν προβλέπει κανένα από τους μηχανισμούς του σχετικού κανονισμού.

Το Υπουργείο Δικαιοσύνης επισημαίνει ότι ως η απλούστερη και ταχεία μέθοδος λήψης στοιχείων επελέγη ο μηχανισμός που δημιουργεί την υποχρέωση στις τράπεζες να γνωστοποιούν τα στοιχεία στην «αρχή πληροφόρησης» κατόπιν αιτήματος της αρχής.

Ως εκ τούτου, κατέστη αναγκαία η τροποποίηση των περί της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου Νόμων του 2002 έως 2014, με προσθήκη νέου εδαφίου που να ορίζει την ΚΤΚ ως «αρχή πληροφόρησης».

Την ίδια ώρα, κατέστη αναγκαία η τροποποίηση των περί Εργασιών Πιστωτικών Ιδρυμάτων Νόμων του 1997 έως 2015,  που εξασφαλίζει το τραπεζικό απόρρητο, με προσθήκη παραγράφου που επιτρέπει την παροχή στοιχείων λογαριασμού στην ΚΤΚ ως «αρχή πληροφόρησης» για σκοπούς εφαρμογής του Κανονισμού 655/2014, διευρύνοντας τις περιπτώσεις άρσης του τραπεζικού απορρήτου. 

Δειτε Επισης

ING: Αυτές είναι οι εκτιμήσεις για τις μειώσεις των επιτοκίων το 2025 σε ΕΚΤ και Τράπεζα της Αγγλίας
Νάγκελ: Η ΕΚΤ δεν πρέπει να μειώσει τα επιτόκια πολύ γρήγορα
Παρουσιάστηκε ο οδικός χάρτης για επανασύσταση του συνεργατισμού-«Ωρίμασαν οι συνθήκες»
Μηχανές ΑΤΜ της«Astrobank» σε Λιοπέτρι, Αυγόρου και Άχνα έξω από τα κτήρια των Κοινοτικών Συμβουλίων
Κεντρική Τράπεζα: Σημαντική πρόοδος στην στρατηγική για χρηματοοικονομικό αλφαβητισμό στην Κύπρο
Η ψηφιακή ανθεκτικότητα στο επίκεντρο: Προετοιμασία για τη συμμόρφωση με τον κανονισμό DORA (video)
Συμφωνία σταθμός…Deal με Demetra-Logicom και πλώρη για το 100% της Ελληνικής Τράπεζας η Eurobank
Αλλάζει η ατζέντα των διεθνών αναλυτών για τις ελληνικές τράπεζες
Ξ. Κονομής: Η πορεία προς το Net Zero, οι προκλήσεις για τις επιχειρήσεις και ο στόχος του 8ου Business Leaders Summit
Α. Παπαθωμάς: Πόσα μπήκαν στο ταμείο από τις μετοχές της Τρ. Κύπρου και το ύψος των συνολικών εισπράξεων