Γ. Ελεγκτής: Εντοπίζει μεγάλες σπατάλες από τη Βουλή
13:16 - 13 Απριλίου 2017
Σε αυστηρές συστάσεις προς τη Βουλή προβαίνει ο Γενικός Ελεγκτής, Οδυσσέας Μιχαηλίδης. Σε ειδική έκθεση με τίτλο «Έλεγχος λογαριασμών της Βουλής των Αντιπροσώπων για το 2016», η Ελεγκτική Υπηρεσία εντοπίζει σωρεία στρεβλώσεων και δαπανηρών «συνηθειών», οι οποίες έχουν ως αποτέλεσμα μεγάλες σπατάλες από τον προϋπολογισμό της Βουλής και συνεπώς του Κύπριου φορολογούμενου.
Μεταξύ άλλων, ο Γενικός Ελεγκτής, στέκεται σε θέματα όπως η αδικαιολόγητη αύξηση του αριθμού των κοινοβουλευτικών συνεργατών σε λιγότερο από ένα χρόνο, η καταβολή της αντιμισθίας τους από τη Βουλή και όχι από τα κόμματα που αποτελούν επί της ουσίας τους εργοδότες τους και η μεσολάβηση του κρατικού λογιστηρίου στις εισφορές των βουλευτών προς τα κόμματα. Εστιάζει επίσης στις συντάξεις και τα οδοιπορικά των βουλευτών, τη σπατάλη δημοσίου χρήματος που παρατηρείται για σκοπούς έκδοσης αεροπορικών εισιτηρίων, «κεραστικών» και όχι μόνο. Εξ’ ού και προβαίνει σε συστάσεις για καλύτερο έλεγχο, αναίρεση των όποιων ανισορροπιών και μείωση των φαινόμενων αδικαιολόγητης σπατάλης.
«Εισήγηση για κατάργηση Κυβερνητικού Σχεδίου Συντάξεων για τους βουλευτές»
Έντονος είναι ο Γενικός Ελεγκτής και στο θέμα των συντάξεων των Βουλευτών. Πιο αναλυτικά εστιάζει στα εξής:
• Είναι ετεροβαρή τα κριτήρια του νόμου που προβλέπει ότι ένας βουλευτής με δύο θητείες θα απολαμβάνει υπερδιπλάσια συνταξιοδοτικά ωφελήματα σε σχέση με ένα βουλευτή με μια θητεία.
• Το φιλοδώρημα που λαμβάνουν ο Πρόεδρος και τα μέλη της Βουλής (€1.352 μηνιαίως) δεν υπόκειται στην επιβολή φόρου εισοδήματος. Σε αντίθεση με τα ισχύοντα για τους δημόσιους υπαλλήλους
• Η καταβολή της σύνταξης των βουλευτών αρχίζει από το 60ο έτος της ηλικίας τους, νοουμένου ότι δεν εξακολουθούν να είναι βουλευτές ή να ασκούν οποιοδήποτε άλλο λειτούργημα ή αξίωμα στη Δημοκρατία, και το φιλοδώρημα καταβάλλεται με τη λήξη της θητείας τους.
Η Ελεγκτική Υπηρεσία εισηγείται την κατάργηση του Κυβερνητικού Σχεδίου Συντάξεων για τους βουλευτές και όλους τους άλλους κρατικούς αξιωματούχους, όπως εφαρμόζεται για τους νεοεισερχόμενους στη δημόσια υπηρεσία από το 2011.Υπενθυμίζεται ότι το 2012 το επαγγελματικό σχέδιο σύνταξης των νεοεισερχόμενων δημοσίων υπαλλήλων καταργήθηκε και οι νεοεισερχόμενοι υπάλληλοι στο δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα που προσλαμβάνονται από 1.10.2011 και μετά, δεν εντάσσονται σε Κυβερνητικό Σχέδιο Συντάξεων ή όμοιο με αυτό, και ως εκ τούτου θα λαμβάνουν σύνταξη μόνο από το Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Παραταύτα, δεν ίσχυσε κάτι ανάλογο για τους βουλευτές, όπως αναφέρεται στην Έκθεση.
Η Ελεγκτική Υπηρεσία υποδεικνύει ότι όσον αφορά τους βουλευτές που θα εκλεγούν στο μέλλον, δεν είναι αποδοτικό και οικονομικό να διατηρείται επαγγελματικό σχέδιο σύνταξης μόνο για αριθμό κρατικών αξιωματούχων και βουλευτών.
Ειδικά εφόσον οι βουλευτές δεν απαγορεύεται να εξασκούν οποιοδήποτε επάγγελμα κατά τη διάρκεια της θητείας τους, διατυπώνει την άποψη ότι θα πρέπει να λαμβάνουν κρατική σύνταξη κατ΄αναλογία του Νόμου 216(Ι)/2012 και να καταργηθεί και γι αυτούς, όπως και όλους τους άλλους κρατικούς αξιωματούχους (υπουργούς, δημάρχους, εφόρους, επιτρόπους κλπ) που δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Νόμου 216(Ι)/2012.
Τούτο, αναφέρει, θα ισχύει μόνο για μελλοντικούς βουλευτές, όπως συνέβη με τα μέλη της ευρύτερης δημόσιας υπηρεσίας.
Η Ελεγκτική Υπηρεσία θεωρεί ότι αυτό πρέπει να ρυθμιστεί στο άμεσο μέλλον, αρκετά προτού εκπνεύσει η θητεία της παρούσας βουλής.
Αδικαιολόγητη αύξηση των κοινοβουλευτικών συνεργατών
Η αύξηση του αριθμού των κοινοβουλευτικών συνεργατών σε λιγότερο από ένα χρόνο και η «ανάγκη για αύξηση του Προϋπολογισμού για τους κοινοβουλευτικούς συνεργάτες, κατά 37% και του αριθμού των κοινοβουλευτικών συνεργατών κατά 46%, δεν έχει τεκμηριωθεί επαρκώς, όπως θα αναμενόταν, ειδικά στις δυσμενείς οικονομικές συνθήκες που διέρχεται η χώρα μας», υποδεικνύει ο Γενικός Ελεγκτής. Υπενθυμίζεται ότι από 69 στον αριθμό το 2015, οι κοινοβουλευτικοί συνεργάτες αυξήθηκαν σταδιακά με διάφορες αποφάσεις υπό την επίκληση αναγκών στους 101, με ένα ετήσιο προϋπολογισμό στα €3.758.000. Η Ελεγκτική Υπηρεσία εισηγείται όπως οι Υπηρεσίες της Βουλής, σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών και τα κοινοβουλευτικά κόμματα, προχωρήσουν σε μελέτη του θέματος, ώστε η ρύθμιση του στο μέλλον να μην βασίζεται σε συγκυριακά, αλλά σε αντικειμενικά δεδομένα και κριτήρια. «Σε διαφορετική περίπτωση, υπάρχει ορατός κίνδυνος, όταν στις επόμενες βουλευτικές εκλογές φυσιολογικά θα αλλάξει η δύναμη κάποιων κομμάτων, να υπάρχει ανάγκη περαιτέρω αύξησης του συνολικού αριθμού των κοινοβουλευτικών συνεργατών», σημειώνει η Υπηρεσία και εισηγείται όπως η προτεινόμενη μελέτη προχωρήσει άμεσα και ο καθορισμός των κριτηρίων γίνει σύντομα, αλλά τα κριτήρια αυτά να ισχύσουν μετά τις επόμενες βουλευτικές εκλογές, ώστε η όποια ρύθμιση να μην επηρεαστεί από σημερινά συγκυριακά δεδομένα.
Πληρώνει η Βουλή για τους συνεργάτες των βουλευτών
Ο Γενικός Ελεγκτής στέκεται ιδιαίτερα στο θέμα της αντιμισθίας των κοινοβουλευτικών συνεργατών, οι οποίοι αν και εργοδοτούνται από τα κόμματα, εντούτοις πληρώνονται από το λογιστήριο της Βουλής! Συγκεκριμένα το λογιστήριο της Βουλής των Αντιπροσώπων ετοιμάζει το αμοιβολόγιο και αναλαμβάνει την πληρωμή των κοινοβουλευτικών συνεργατών, καθώς επίσης και την καταβολή των εισφορών στο Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων και την καταβολή του ποσού που αφορά στο Φόρο Εισοδήματος. Τονίζεται ότι βάσει πρόνοιας που υπάρχει στα συμβόλαιά τους, οι κοινοβουλευτικοί συνεργάτες λαμβάνουν για κάθε χρόνο προϋπηρεσίας ετήσια προσαύξηση στην κλίμακα Α8 και τιμαριθμικό επίδομα, σύμφωνα με το ποσοστό που εγκρίνεται από την Κυβέρνηση. Ο Γενικός Ελεγκτής επικαλείται γνωμάτευση του Γενικού Εισαγγελέα, βάσει της οποίας η αντιμισθία των συνεργατών θα πρέπει να καταβάλλεται από τον εργοδότη τους, δηλαδή το πολιτικό κόμμα και όχι από τη Βουλή των Αντιπροσώπων, καθότι η όλη διαδικασία που ακολουθείται από τη Βουλή των Αντιπροσώπων δεν έχει νομική στήριξη. Εξ’ ού και εισηγείται συμμόρφωση με τη γνωμάτευση της Νομικής υπηρεσίας.
Εισφορά βουλευτών στα κόμματα μέσω κρατικού λογιστηρίου!
Η Ελεγκτική Υπηρεσία εστιάζει και στη στρέβλωση που παρατηρείται, βάσει της οποίας το κράτος αναλαμβάνει να διενεργεί τις μηνιαίες αποκοπές των εισφορών των βουλευτών στα πολιτικά κόμματα από την αποζημίωση που λαμβάνουν και στη συνέχεια να τις εμβάζει στους αντίστοιχους τραπεζικούς λογαριασμούς των κοινοβουλευτικών κομμάτων. Στην έκθεση τονίζεται ότι αφενός το κράτος δεν υπέχει τέτοιας υποχρέωσης, και αφετέρου η πρακτική αυτή δημιουργεί επιπρόσθετη λογιστική εργασία. «Άλλωστε, η εισφορά των βουλευτών στα κόμματα τους συνιστά ιδιωτική εισφορά η οποία διέπεται από το άρθρο 5 του περί πολιτικών κομμάτων νόμου, και συνεπώς θα πρέπει να γίνεται με τον καθορισμένο τρόπο. Εάν οι βουλευτές επιθυμούν να διενεργούν εισφορές στα πολιτικά κόμματα, θα πρέπει να το πράττουν από μόνοι τους», υποδεικνύει ο Γενικός Ελεγκτής.
Αιχμές για τα οδοιπορικά
Σε ότι αφορά το επίδομα για γραμματειακές υπηρεσίες και το επίδομα παραστάσεως, τα οποία φορολογούνται κανονικά και είναι συντάξιμα, η Ελεγκτική Υπηρεσία εισηγείται όπως για σκοπούς διαφάνειας, ενσωματωθούν στην αποζημίωση των βουλευτών. Τονίζεται ότι ο Γενικός Ελεγκτής ψέγει το γεγονός ότι το επίδομα οδοιπορικών καταβάλλεται κανονικά στους Βουλευτές τόσο την καλοκαιρινή περίοδο που η Βουλή είναι κλειστή όσο και ανεξαρτήτως της παρουσίας ή όχι των μελών της Κοινοβουλευτικές Επιτροπές και στην Ολομέλεια. «Το επίδομα οδοιπορικών προφανώς δεν μπορεί να θεωρείται ότι σχετίζεται με το πραγματικό κόστος οδοιπορικών για τη συμμετοχή των βουλευτών στις συνεδρίες αλλά και σε άλλες εργασίες του σώματος. Γίνεται εισήγηση όπως το ποσό αυτό συσχετιστεί με τα πραγματικά οδοιπορικά έξοδα των βουλευτών. Αν θα παραμείνει υπό τη μορφή κατ’ αποκοπή ποσού, θα πρέπει κατά την άποψη μας να περιοριστεί σημαντικά», υποδεικνύει ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης.
Ανεξέλεγκτες δαπάνες για αεροπορικά εισιτήρια και κεραστικά!
Ιδιαίτερα αυστηρές είναι οι συστάσεις του Γενικού Ελεγκτή σε ότι αφορά τις υψηλές δαπάνες της βουλής για αεροπορικά εισιτήρια και την παραχώρηση κεραστικών, κατά τη διάρκεια των συνεδριών των Κοινοβουλευτικών Υπηρεσιών.
Ειδικότερα, επειδή κατά την περίοδο 2013 μέχρι 2016 καταβλήθηκε για αγορά αεροπορικών εισιτηρίων συνολικό ποσό ύψους €863.402 -ποσό €9.090 αφορά χρεώσεις για ακυρωθέντα εισιτήρια λόγω ακύρωσης ταξιδιών (17 περιπτώσεις) από τους βουλευτές- ο Γενικός Ελεγκτής συστήνει όπως γίνεται, κατά το δυνατό, καλύτερος προγραμματισμός από τους βουλευτές έτσι ώστε τα αεροπορικά εισιτήρια να εκδίδονται έγκαιρα και να επιτυγχάνονται οι πιο συμφέρουσες τιμές, σύμφωνα και με την πιο πάνω εγκύκλιο. Εισηγείται, παράλληλα τη δημιουργία εταιρικού λογαριασμού για τη Βουλή, έτσι που να πιστώνεται με βαθμούς και μίλια για κάθε αεροπορικό ταξίδι που διενεργείται, και συνεπώς με τον απαιτούμενο αριθμό βαθμών και μιλιών, να εξαργυρώνονται από το λογιστήριο της βουλής για τη δωρεάν απόκτηση αεροπορικών εισιτηρίων.
Κανένας έλεγχος δεν διενεργείται, την ίδια ώρα, στις δαπάνες για τα κεραστικά που προσφέρονται κατά τις συνεδρίες των Κοινοβουλευτικών Επιτροπών. Η δαπάνη για τους σκοπούς αυτούς ανήλθε το 2016 σε €71.378 (€63.801 το 2015), με την Ελεγκτική Υπηρεσία να υποδεικνύει ότι δεν φαίνεται να διενεργείται οποιοσδήποτε έλεγχος για διαπίστωση κατά πόσον τα κεραστικά που χρεώνονται από το κυλικείο της Βουλής είναι αυτά που πραγματικά έχουν καταναλωθεί κατά τη διάρκεια των συνεδριάσεων. Εξ’ ού και εισηγείται όπως για σκοπούς ελέγχου, να αποστέλλεται στο Λογιστήριο της Δημοκρατίας αντίγραφο του παρουσιολογίου της κάθε συνεδρίας των Κοινοβουλευτικών Επιτροπών για να ελέγχεται/αντιπαραβάλλεται ο αριθμός των παρευρισκομένων με τον αριθμό των κεραστικών που χρεώθηκαν.