Powered by

«Κενά αέρος» για τις βρετανικές αεροπορικές

Οι βρετανικές αεροπορικές εταιρείες αντιμετωπίζουν τεράστια αναταραχή καθώς η χώρα αποσύρεται από το ευρωπαϊκό μπλοκ.

Η Τερέζα Μέι ενεργοποίησε την Τετάρτη 29 Μαρτίου το Άρθρο 50 και την επίσημη έναρξη της διαδικασίας διαζυγίου, μία κίνηση που θα βγάλει το Ηνωμένο Βασίλειο από τον Ευρωπαϊκό Κοινό Αεροπορικό Χώρο (ΕΚΑΧ - ECAA), μια συμφωνία που επιτρέπει στους αερομεταφορείς να δραστηριοποιούνται σε όλες τις χώρες της ΕΕ.

Βρετανικοί αερομεταφορείς όπως η easyJet, έχουν έρθει αντιμέτωποι με την προοπτική να αναγκαστούν να σταματήσουν να εξυπηρετούν κάποιες αγορές, σε περίπτωση που Ηνωμένο Βασίλειο και ΕΕ δεν καταφέρουν να καταλήξουν σε συμφωνία που θα διατηρήσει το είδος της ελεύθερης πρόσβασης στην αγορά που προσφέρει ο ΕΚΑΧ.

Ταυτόχρονα οι επιβάτες θα δουν τις τιμές των εισιτηρίων να αυξάνονται.

Η Βρετανίδα πρωθυπουργός έχει δηλώσει πως επιθυμεί να συνεχιστεί η ευελιξία στις αεροπορικές μετακινήσεις, ωστόσο ο ΕΚΑΧ είναι αρμοδιότητα του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο οποίο η Βρετανία έχει υπογραμμίσει πως δεν επιθυμεί πλέον να υπόκειται.

Οι βρετανικές αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να δημιουργήσουν εταιρία στην ΕΕ για να καλυφθούν μελλοντικά από τη συμφωνία για τον Κοινό Αεροπορικό Χώρο. Ωστόσο, εδώ υπάρχει σημαντικό εμπόδιο, καθώς το ευρωπαϊκό κανονιστικό πλαίσιο για την αεροπορία προβλέπει πως Ευρωπαίοι επενδυτές θα πρέπει να έχουν στην κατοχή τους μερίδιο πλειοψηφίας σε μετοχές μιας τέτοιας επιχείρησης.

Η easyJet αυτή τη στιγμή έχει ένα ποσοστό 49% μετόχων που εδρεύουν στην ΕΕ. Περίπου το 34% αυτών των μετοχών ανήκει στον ιδρυτή της, Στέλιο Χατζηιωάννου, και στην οικογένειά του. Η εταιρεία, ωστόσο, δεν αποκαλύπτει το μερίδιο που έχουν στην κατοχή τους Βρετανοί επενδυτές.

Η αεροπορική χαμηλού κόστους, η οποία μετρά περίπου 110 σκάφη στις 27 χώρες της ΕΕ εκτός της Βρετανίας, σχεδιάζει να στήσει λειτουργική εταιρία στην ΕΕ και θα ανακοινώσει την έδρα τις ερχόμενες εβδομάδες, τόνισε ο εκπρόσωπος Paul Moore, ο οποίος επιβεβαίωσε το ότι η easyJet θα χρειαστεί πλειοψηφία Ευρωπαίων μετόχων.

Η διαδικασία θα απαιτήσει από την easyJet να αλλάξει και την τοποθεσία εγγραφής (registration location) για κάποια από τα αεροσκάφη της, καθώς τα περισσότερα είναι εγγεγραμμένα στο Ηνωμένο Βασίλειο. Αυτό ενδέχεται να της κοστίσει περίπου 10 εκατ. στερλίνες.

Η εταιρία, η οποία εμφάνισε κέρδη προ φόρων ύψους 495 εκατ. στερλινών το 2016, σχεδιάζει να διατηρήσει τη διαπραγμάτευση των μετοχών της στο London Stock Exchange, καθώς και τα κεντρικά της γραφεία στη Βρετανία.

Πάντως, το MarketWatch επισημαίνει πως το θέμα της ιδιοκτησίας μπορεί να παρακαμφθεί. Ο αναλυτής Robin Byde της Cantor Fitzgerald με έδρα στο Λονδίνο εξηγεί πως θεσμικοί επενδυτές τείνουν να κρατούν μετοχές αερομεταφορέων για μικρές περιόδους, και μπορεί να πουλήσουν τις μετοχές τους ή να τις μεταφέρουν σε κάποια από τις ευρωπαϊκές τους οντότητες. Άλλοι, μακροπρόθεσμοι μέτοχοι, θα κρατήσουν τις μετοχές τους μέσω κάποιου επενδυτικού τμήματος στην ΕΕ.

«Υπάρχει πολύς χρόνος για να εφαρμοστούν αυτές οι αλλαγές», υποστήριξε ο Byde.

Όπως επισημαίνει το δημοσίευμα, η International Consolidated Airlines (IAG), «μαμά» των British Airways, Iberia και Vueling, είναι εγγεγραμμένη στη Μαδρίτη και αυτό θα της προσφέρει περισσότερη ευελιξία μετά το Brexit. Η εταιρία δήλωσε πως δεν προσφέρει λεπτομέρειες για τις εθνικότητες των μετόχων της.

Σε ό,τι αφορά στην Ryanair με έδρα στο Δουβλίνο, τη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρία της Ευρώπης σε όρους αριθμών επιβατών, το 20% των Ευρωπαίων επενδυτών της είναι Βρετανοί, τόνισε ο επικεφαλής μάρκετινγκ της εταιρίας, Kenny Jacobs.

Η Ryanair λειτουργεί αυτή τη στιγμή με ευρωπαϊκή άδεια, αλλά μπορεί να κάνει αίτηση και για μια βρετανική, για τις εγχώριες πτήσεις της μετά το Brexit, ανέφερε χωρίς να αναφερθεί στα κόστη που αναμένει λόγω του Brexit.

ΠΗΓΗ: euro2day.gr

Δειτε Επισης

Βέλγιο: Παραλύουν τα αεροδρόμια, ακυρώνονται οι πτήσεις
Ηνωμένο Βασίλειο: Σε χαμηλό δύο ετών η αύξηση των μισθών
Γερμανία: Οικονομικές προβλέψεις-«καμπανάκι» από κορυφαία οικονομικά ινστιτούτα
Αυτή είναι η πλουσιότερη γυναίκα στον κόσμο-Πόσα χρήματα έχει
Scope: Βελτιώνονται οι μακροπρόθεσμες πιστωτικές προοπτικές της Τουρκίας-Τι προειδοποιεί ο γερμανικός οίκος
Το κόστος δανεισμού της Γαλλίας ξεπέρασε της Ισπανίας για πρώτη φορά από το 2006
Σε υψηλό 12 ετών το ασήμι-Νέο ιστορικό ρεκόρ για χρυσό
Κυρώσεις στον Ρώσο Σεργκέι Σεργκέγιεβιτς Ιβανόφ και στην εταιρεία κρυπτονομισμάτων Cryptex από ΗΠΑ
Καμπανάκι από ING-Κολλημένη σε στασιμότητα η γερμανική οικονομία
Το Κογκρέσο απέτρεψε προεκλογικό «shutdown» στις ΗΠΑ