Ποδήλατο: Μια αγορά με 22 χιλιάδες πωλήσεις
07:30 - 03 Μαρτίου 2017

Ο πρόγονος του σημερινού ποδηλάτου ανιχνεύεται στο 1817, όταν ο Γερμανός βαρόνος, Καρλ Φον Ντράις, κατασκεύασε την draisienne, όπως ονομάστηκε, από ξύλο, με σέλα και δύο τροχούς. Την εφεύρεση αυτή πήρε λίγο παραπέρα το 1839 ο Σκωτσέζος σιδηρουργός, Κιρκπάτρικ Μακμίλαν, εισάγοντας τη χρήση των πεταλιών, τα οποία συνέδεαν ράβδοι με τον πίσω τροχό, ενώ το 1860 ο Γάλλος, Πιέρ Μισώ, ένωσε τα πετάλια απευθείας με την μπροστινή ρόδα. Από τότε μέχρι σήμερα η αγορά είδε μοντέλα και μοντέλα και στην Ευρώπη ειδικά ανθίζει, με τη Γερμανία να προπορεύεται επιτυγχάνοντας πωλήσεις πέραν των 4 εκατ. ποδηλάτων ετησίως. Όσο για την Κύπρο, η αγορά κινείται με ετήσιες πωλήσεις 22.000, σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Ευρωπαϊκής Βιομηχανίας Ποδηλάτων (COLIBI) για το 2015.
Η χώρα μας, σε σύγκριση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές, κατατάσσεται 26η στις πωλήσεις ποδηλάτων. Κάνει, πάντως, βήματα ανάπτυξης, αν και δειλά, συνδέοντας το ποδήλατο με την κουλτούρα μιας πιο υγιεινής, ενισχυόμενης από τα οφέλη της άσκησης καθημερινής ζωής.
Για αρκετούς, πάντως, το ποδήλατο έχει αρχίσει να γίνεται τάση και το διαπιστώνουμε αυτό στον δρόμο καθημερινά. Το ευχάριστο είναι ότι στις διάφορες διαδρομές του έχει οπαδούς όλων των ηλικιών, οι οποίοι το επιλέγουν είτε ως μέσο μεταφοράς είτε ως χόμπι αλλά και μέσο άθλησης. Για να αποτυπώσουμε τις διαδρομές αυτές και κυρίως την πορεία του ποδηλάτου στην κυπριακή αγορά, μιλήσαμε με βασικούς πρωταγωνιστές του τομέα και συγκεκριμένα με τους: Ανδρέα Αγρότη, ιδιοκτήτη του Agrotis Bicycle Centre, Δημήτρη Πεττεμερίδη, managing director του AWOL Adventure WithOut Limits και Steve Tate, ιδιοκτήτη του Bikehub.
Μόδα μεν, συγκρατημένη δε
«Τo πoδήλατo, η ελευθερία, η καλή υγεία και η όμορφη διάθεση συμβαδίζουν. Η ποδηλασία ανακαλεί εικόνες ελευθερίας και ζωντάνιας και η ανάγκη του κόσμου για γυμναστική βοηθάει στην κίνηση της αγοράς του τομέα, στην οποία συμβάλλουν, επίσης, παράγοντες όπως η οικονομική κρίση, η αύξηση της τιμής της βενζίνης και η νέα οικολογική τάση», σημειώνει ο κ. Πεττεμερίδης.
Είναι γεγονός ότι οι διάφοροι εναλλακτικοί τρόποι ζωής κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η μόδα δεν έρχεται, με τη σειρά της, να επηρεάσει την αγορά αυτή, προσθέτει ο κ. Αγρότης:
«Λόγω της τάσης για ποδηλασία, που γίνεται μόδα, ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού, που είχε ήδη ποδήλατο, αποφάσισε να το διορθώσει και να το εξοπλίσει, διπλασιάζοντας τον τζίρο των επιδιορθώσεων».
Επίσης, νέοι που φοιτούν σε πανεπιστήμια ή κολέγια επιλέγουν το ποδήλατο για τις μετακινήσεις στις σχολές τους, όμως στην πλειοψηφία τους ψάχνουν φτηνό ή μεταχειρισμένο, απλώς για να τους καλύψει την προσωρινή τους αυτή ανάγκη. Η τακτική αυτή δεν βρίσκει σύμφωνο τον κ. Tate, γιατί όπως εξηγεί: «Δεν αγοράζουν κάτι ποιοτικό που θ’ αντέξει στον χρόνο, ενώ σε σύντομο χρονικό διάστημα αρχίζουν τα προβλήματα, με αποτέλεσμα να φεύγουν μη ευκαταφρόνητα, για τα φοιτητικά βαλάντια, ποσά για επιδιορθώσεις». Για ένα καλό ποδήλατο ενηλίκων πρέπει κανείς να διαθέσει, είπε, γύρω στα 250 με 300 ευρώ: «Υπάρχουν και πιο φθηνά, όμως υστερούν σε ποιότητα».
Σύμφωνα με τον κ. Πεττεμερίδη, υπολογίζεται αύξηση της τάξεως του 30% στη ζήτηση ποδηλάτων τα τελευταία πέντε χρόνια, αφού το μέσο αυτό έχει, πλέον, μπει στις ζωές των Κυπρίων. Ο κ. Tate προσθέτει, με τη σειρά του, ότι εξαιτίας του μπουμ των πωλήσεων, που σημειώθηκε προ πενταετίας, άνοιξαν πολλά μαγαζιά πώλησης ποδηλάτων, με αποτέλεσμα η πίτα της αγοράς να μοιράζεται σήμερα σε πολλά κομμάτια.
Το 2008 οι πωλήσεις ποδηλάτων στην Κύπρο, σύμφωνα με έρευνα του COLIBI, κυμαίνονταν στις 30.000, ενώ το 2011 η χώρα μας κατατασσόταν 24η στις πωλήσεις, σε σύγκριση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, κάνοντας 35.000 πωλήσεις. Το 2015 τη βρήκε στην 26η θέση με 22.000. Την ίδια ώρα, μικρό είναι στον τόπο μας το ενδιαφέρον για τα ηλεκτρικά ποδήλατα, τα οποία προτιμώνται από ποδηλάτες μεγαλύτερων ηλικιών και κάνουν καλές σχετικά πωλήσεις στην Ευρώπη, αφού προτείνονται για μετακινήσεις μεγάλων αποστάσεων. Η αγορά αυτή όλο και αναδύεται, κυρίως, σε Ολλανδία, Βέλγιο, Αυστρία, Δανία, Ελβετία και Γερμανία, όπου επενδύονται σημαντικά ποσά σε ποδηλατόδρομους και σε άλλες παρεμφερείς υποδομές. Ενδεικτικό είναι ότι στην Ολλανδία σημειώθηκε αύξηση της τάξης του 24% στην πώληση e-bikes το 2015, σε σύγκριση με το 2014.
Ανεπαρκείς οι υποδομές μας
Στην Κύπρο, σε αντίθεση με τις προαναφερθείσες ευρωπαϊκές χώρες, υστερούμε αρκετά σε θέματα υποδομών για ποδηλάτες και σ’ αυτό συμφωνούν και τα τρία στελέχη της αγοράς με τα οποία μιλάμε.
«Οι περισσότερες υποδομές στο νησί μας δεν ανταποκρίνονται στην ανάγκη των ποδηλατιστών για ουσιαστική και ασφαλή χρήση του ποδηλάτου τους», εκτιμά ο κ. Αγρότης, τονίζοντας ότι η έλλειψη οδικής συνείδησης και σεβασμού από τους οδηγούς καθιστά την ποδηλασία στον δρόμο επικίνδυνη για κάποιον που δεν είναι έμπειρος.
Σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση του ποδηλάτου για σκοπούς άθλησης τα πράγματα είναι, πάντως, κάπως καλύτερα, μιας και πέραν των γραμμικών πάρκων, έχουν δημιουργηθεί περιοχές - οάσεις σε Μαχαιρά, Τρόοδος και αλλού, όπου γίνονται ποδηλατοδράσεις που είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς για άτομα μεταξύ των ηλικιών 30 και 40. Παρόλα αυτά: «Είμαστε ακόμα πολύ πίσω από άλλες χώρες, όπως η Γερμανία, όπου βλέπεις ακόμη και άτομα 70 ετών να ποδηλατούν, από τη στιγμή που υπάρχουν ειδικές και ασφαλείς διαδρομές για τον σκοπό αυτό», παρατηρεί ο κ. Tate.
Οι funs του ποδηλάτου
Στην Κύπρο, οι περισσότεροι πελάτες των καταστημάτων πώλησης ποδηλάτων είναι μεταξύ 20 και 40 χρόνων, οι πλείστοι άνδρες μεσαίας και ανώτερης κοινωνικής τάξης, που έχουν μάθει το ποδήλατο και το αγάπησαν στις χώρες όπου σπούδασαν και το αγοράζουν πιο πολύ για λόγους άσκησης παρά για τις μετακινήσεις τους. Η γενιά των millenials το εκτιμά, έχει αρχίσει να αντιλαμβάνεται πως δεν είναι μεγάλο το ποσό των 300 ευρώ που χρειάζεται να διαθέσει για ένα καλό ποδήλατο, ενημερώνεται, συγκρίνει μάρκες και τιμές προτού αγοράσει. Στα ίδια μήκη κύματος δεν κινείται, όμως, η πλειοψηφία του αγοραστικού κοινού, σύμφωνα με τον κ. Tate, που συνηθίζει να αναζητά χαμηλότερη τιμή, κάνοντας συμβιβασμό στην ποιότητα.
Πρωταγωνιστές της αγοράς
BIKE HUB
Η εταιρεία Bike Hub διαθέτει καταστήματα σε Λευκωσία και Λεμεσό. Προσφέρει τον απαραίτητο εξοπλισμό για ποδηλάτες και μερικές από τις γνωστότερες μάρκες ποδηλάτων, όπως, Trek, GT, BMX και Wethepeople. Δίνει έμφαση στην ποιότητα των προϊόντων της και μεγάλη βαρύτητα στο σέρβις, καθώς επικεντρώνεται στην εξυπηρέτηση του πελάτη με τρόπο που να είναι το ίδιο αποτελεσματική πριν αλλά και μετά την πώληση.
AGROTIS BICYCLE CENTRE
Η εταιρεία διαθέτει ευρεία γκάμα σε μάρκες και τύπους ποδηλάτων καθώς και σε εξοπλισμό. Παρέχει υπηρεσίες επιδιόρθωσης, προπονητικά προγράμματα ποδηλασίας για διάφορες ηλικίες και δυνατότητες κι οργανώνει τον ετήσιο ποδηλατικό αγώνα ABC CUP με ανάβαση στο Σταυροβούνι.
AWOL-Adventure WithOut Limits
To κατάστημα AWOL-Adventure WithOut Limits άνοιξε το 2008. Διαθέτει μεγάλη συλλογή σε τύπους και σε γνωστές μάρκες ποδηλάτων, αξεσουάρ κι εξαρτημάτων, καθώς και συστήματα προσαρμογής του ποδηλάτου στον αναβάτη. Προσφέρει, επίσης, τεχνικές και οργανωτικές συμβουλές, πληροφορίες και after sales support.