Ζημιές €3 εκατ. στα ξενοδοχεία λόγω «αδιάθετων» Βρετανών
07:25 - 15 Μαρτίου 2017
Διαβήματα προς τη Μεγάλη Βρετανία για αντιμετώπιση του έντονου φαινομένου διεκδίκησης αποζημιώσεων από Βρετανούς κυρίως τουρίστες, λόγω δήθεν αδιαθεσίας που δηλώνουν ότι υπέστησαν κατά τη διαμονή τους στη χώρα μας, ετοιμάζεται να κάνει η Κύπρος.
Οι ζημιές εκατομμυρίων που υπέστησαν τα τελευταία τρία περίπου χρόνια ξενοδόχοι και τουριστικοί πράκτορες (€3 εκατ. ζημιά μόνο για τους ξενοδόχους) αποτελούν το ισχυρότερο επιχείρημα για άμεσα διαβήματα προς αναχαίτιση του φαινομένου, το οποίο μετά την Ισπανία, έκανε έντονη την εμφάνισή του και στη χώρα μας.
Στο πλαίσιο πρόσφατης σύσκεψης των εμπλεκόμενων φορέων του τουρισμού αποφασίστηκε η δημιουργία μιας Task Force επιτροπής, αποτελούμενης από εκπροσώπους των τουριστικών εταίρων και του Συνδέσμου Ασφαλιστικών Εταιριών, με επικεφαλής τον ΚΟΤ. Τα μέλη της επιτροπής θα εξετάσουν τα μέχρι στιγμής δεδομένα και το μέγεθος του προβλήματος, θα καταθέσουν εισηγήσεις και ακολούθως θα επιχειρήσουν επαφές με εμπλεκόμενους φορείς στη Βρετανία.
Η εν λόγω επιτροπή αναμένεται να συναντήσει τον Ύπατο Αρμοστή του Ηνωμένου Βασιλείου, στον οποίο θα θέσει το θέμα, προτάσσοντας και συγκεκριμένες εισηγήσεις για επίλυσή του.
Επίσης, τα μέλη της επιτροπής, σε συνεργασία με τον Πρέσβη της Κύπρου στη Μεγάλη Βρετανία, θα επιχειρήσουν να μεταβούν στη χώρα για συναντήσεις με την Ένωση Βρετανών Τουριστικών Πρακτόρων (ΑΒΤΑ) και άλλους εμπλεκόμενους. Στόχος, η άσκηση πίεσης προς τη Βρετανία για τροποποίηση της σχετικής νομοθεσίας της, η οποία επιτρέπει στους πολίτες της αλόγιστα να διεκδικούν αποζημιώσεις για δήθεν τροφικές δηλητηριάσεις και άλλα προβλήματα που υπέστησαν κατά την περίοδο των διακοπών τους σε ξένες χώρες, μέχρι και τρία χρόνια μετά την επίμαχη περίοδο.
Τονίζεται πάντως πως το θέμα το γνωρίζει και η Ένωση Βρετανών Τουριστικών Πρακτόρων (ΑΒΤΑ), η οποία σε ενημερωτικό της σημείωμα, επισημαίνει το πρόβλημα και την τάση εταιρειών διαχείρισης αξιώσεων (Claims Management Companies) να ωθούν τουρίστες στην διεκδίκηση αποζημιώσεων, ακόμα και χωρίς να υπάρχει πραγματική ασθένεια. Γι αυτό και, όπως επισημαίνεται, ο ABTA εκφράζει τη θέση ότι η βρετανική Κυβέρνηση πρέπει να δράσει άμεσα για να προστατεύσει τα συμφέροντα του εξερχόμενου τουρισμού και ειδικότερα των Βρετανών τουριστών που πραγματικά ασθενούν ή αντιμετωπίζουν προβλήματα κατά τις διακοπές τους εκτός Ηνωμένου Βασιλείου.
Μόνο με αλλαγή της νομοθεσίας
Σύμφωνα με πληροφορίες, το θέμα συζητήθηκε και ανάμεσα σε οργανωτές ταξιδίων, κατά την πρόσφατη διεθνή έκθεση τουρισμού στο Βερολίνο. Και οι επαγγελματίες του κλάδου υπέδειξαν ότι το πρόβλημα θα αντιμετωπιστεί μόνο με νομοθετική αλλαγή, η οποία θα πρέπει να εστιάζεται στον καθορισμό οροφής επί των αποζημιώσεων, ώστε να αποθαρρύνονται οι προσφυγές. Είναι όμως κοινά παραδεκτό ότι μια τέτοια ρύθμιση είναι ιδιαιτέρως χρονοβόρα, όπως ανέφερε στο InBusinessNews η Γενική Διευθύντρια του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΤΕΚ), Χρυσαίμιλη Ψηλογένη. «Ήδη ο Σύνδεσμος Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΤΕΚ) είχε σειρά συναντήσεων με Οργανωτές Ταξιδίων, τόσο κατά την περσινή τουριστική έκθεση στο Λονδίνο, όσο και φέτος στην τουριστική έκθεση του Βερολίνου όπου συζητήσαμε τρόπους αντιμετώπισης του φαινομένου. Κοινή διαπίστωση ήταν η ανάγκη για νομοθετική ρύθμιση από τη Βρετανική Βουλή που θα θέτει μια "οροφή" στις χρώσεις των δικηγορών ώστε να λειτουργεί αποθαρρυντικά για ψευδείς προσφυγές (κάτι αντίστοιχο που είχε γίνει στο παρελθόν για τα αυχενικά προβλήματα)», δήλωσε στο InBusinessNews η Γενική Διευθύντρια του ΣΤΕΚ, Χρυσαίμιλη Ψηλογένη.
Ζημιές για ξενοδόχους
Την ίδια ώρα, οι ξενοδόχοι μετρούν ζημιές. Όπως ανέφερε στο InBusinessNews o Γενικός Διευθυντής του Παγκύπριου Συνδέσμου Ξενοδόχων (ΠΑΣΥΞΕ), Ζαχαρίας Ιωαννίδης, από τις μέχρι τώρα αναφορές ξενοδόχων, φαίνεται ότι τα τελευταία τρία χρόνια υπήρξαν διεκδικήσεις ύψους €3 εκατ. από Βρετανούς τουρίστες, με την εικόνα να μην είναι ακόμα ολοκληρωμένη.
«Μέχρι στιγμής είμαστε συντονισμένοι με τους άλλους stake holders που επηρεάζονται από το φαινόμενο αυτό, ώστε από κοινού να καταρτίσουμε το πρόγραμμα ενεργοποίησης και δραστηριοποίησης μας προς τις αρμόδιες αρχές του Ηνωμένου Βασιλείου. Στόχος να γίνουν οι διορθώσεις στη νομοθεσία που υπάρχει στο Ηνωμένο Βασίλειο και δίνει την ευκαιρία για εικονικές και άλλες διεκδικήσεις από Βρετανούς τουρίστες», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Ιωαννίδης, προσθέτοντας πως στόχος είναι να αποτραπούν τέτοια φαινόμενα κιόλας από το ερχόμενο καλοκαίρι. «Είμαστε, εξάλλου, σε επαφή και με τους ξενοδόχους της Ισπανίας που είχαν παρόμοια προβλήματα και οι οποίοι βρίσκονται σε διαβουλεύσεις με το Ηνωμένο Βασίλειο», κατέληξε ο κ. Ιωαννίδης.
O κύκλος της απάτης
Όπως καταγγέλλουν εμπλεκόμενοι φορείς, το συγκεκριμένο φαινόμενο παρουσιάστηκε τα τελευταία δύο με τρία χρόνια, ενώ εντάθηκε κατά την τελευταία τουριστική σεζόν. Βρετανοί κάνουν τις διακοπές τους στην Κύπρο και αναχωρούν για τη χώρα τους, απ’ όπου επανέρχονται με καταγγελίες και μηνύσεις κατά των τουριστικών πρακτόρων ή και των ξενοδοχείων, όπου διέμειναν στην Κύπρο. Συνήθως, οι καταγγελίες τους αφορούν ασθένειες (γαστρεντερικά κυρίως προβλήματα) που τάχα προκλήθηκαν κατά τη διαμονή τους στην Κύπρο λόγω διατροφής, τραυματισμών κ.α.
Οι παραπονούμενοι απευθύνονται μέσω των δικηγόρων τους στους διοργανωτές ταξιδιών με τους οποίους συνεργάστηκαν, διεκδικώντας αποζημιώσεις. Οι ίδιοι καταβάλλουν το χρηματικό ποσό που τους ζητείται, πολλές φορές χωρίς να διερευνήσουν περαιτέρω την καταγγελία και ακολούθως διεκδικούν το ίδιο ποσό από τους εδώ τουριστικούς πράκτορες και τα ξενοδοχεία, στα οποία διέμεινε ο κάθε παραπονούμενος.
Απάτη εκατομμυρίων στην Ισπανία
Η συγκεκριμένη τακτική δεν εντοπίζεται μόνο στην Κύπρο, καθώς καταγράφηκε με ακόμα μεγαλύτερη ένταση στην Ισπανία και πάλι από Βρετανούς τουρίστες, με την Μαδρίτη να κινεί τα νήματα για αντιμετώπισή του. Μάλιστα, οι Ισπανοί ξενοδόχοι υπολογίζουν ότι δέχθηκαν περισσότερα από 10 χιλιάδες αιτήματα αποζημιώσεων, με κόστος που ξεπερνά τα €60 εκατομμύρια. Οι Ισπανοί φορείς του τουρισμού έχουν προβεί σε παραστάσεις προς το Βρετανικό υπουργείο δικαιοσύνης, αξιώνοντας νομοθετικές ρυθμίσεις για πάταξη του φαινομένου.