Η γραφειοκρατία παγώνει την υγραεριοκίνηση
12:33 - 14 Μαρτίου 2017
Τεράστιες καθυστερήσεις στις διαδικασίες έγκρισης και αδειοδότησης των αιτήσεων εταιρειών πετρελαιοειδών για δημιουργία εγκαταστάσεων παροχής υγραερίου κίνησης, διαπιστώνει η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εμπορίου, παρά το γεγονός ότι η σχετική νομοθεσία έχει εγκριθεί από τον Μάρτιο του 2016. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι η Κύπρος είναι η μοναδική χώρα, η οποία εισήγαγε νομοθετικά την υγραεριοκίνηση, χωρίς να διαθέτει ακόμα πρατήρια για το συγκεκριμένο καύσιμο.
Εκπρόσωποι των εταιρειών ανέφεραν στους βουλευτές ότι οι αιτήσεις τους εκκρεμούν εδώ και καιρό, ωστόσο με δεδομένη τη γραφειοκρατία και την εμπλοκή διαφόρων υπηρεσιών στα διάφορα στάδια της όλης διαδικασίας αδειοδότησης, είναι άγνωστο το πότε θα καταστεί εφικτή η λειτουργία πρατηρίων για πώληση υγραερίου κίνησης.
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρθηκε ενώπιον της Επιτροπής, έχουν υποβληθεί συνολικά 28 αιτήσεις για άδεια σε παγκύπρια βάση. Εξ αυτών, μόλις 7 έλαβαν έγκριση από το Τμήμα Πολεοδομίας για έκδοση πολεοδομικής άδειας, ενώ ενώπιον των Δήμων εκκρεμούν 11 αιτήσεις.
Όπως επισημάνθηκε για την έκδοση πολεοδομικής άδειας απαιτείται μια περίοδο πέντε με εφτά μηνών, ενώ η μεγαλύτερη καθυστέρηση παρατηρείται για την έκδοση του πιστοποιητικού έγκρισης, καθώς για το σκοπό αυτό απαιτείται η εμπλοκή μεγάλου αριθμού εμπλεκόμενων υπηρεσιών.
• Πιο αναλυτικά, εκπρόσωπος της Petrolina ανέφερε ότι η εταιρεία υπέβαλε εφτά αιτήσεις, εκ των οποίων έλαβε πολεοδομική άδεια μόνο για τις δυο που αφορούν τη Λευκωσία και έχει προχωρήσει σε κατάθεση για εξασφάλιση άδειας οικοδομής.
• Η Lukoil έλαβε μία πολεοδομική άδεια, αλλά δεν έχει ακόμα υποβάλει αίτηση για άδεια οικοδομής
• Η Star Oil μέχρι το Μάιο θα έχει ολοκληρώσει την κατασκευή εγκαταστάσεων υγραεριοκίνησης σε υφιστάμενο πρατήριο της στη Λευκωσία, ωστόσο εκτιμά πως λόγω γραφειοκρατίας δεν θα λάβει το απαραίτητο πιστοποιητικό έγκρισης για διάθεση υγραερίου κίνησης στους καταναλωτές.
• Την ίδια ώρα, η Total έχει ήδη έτοιμο το πρατήριο της στην Πάφο από το Σεπτέμβριο, ωστόσο δεν έχει ακόμα λάβει πιστοποιητικό τελικής έγκρισης.
Ο πρόεδρος της Επιτροπής, Άγγελος Βότσης, εξέφρασε αμφιβολίες για το κατά πόσον η διαδικασία τελικής αδειοδότησης των εταιρειών θα μπορέσει να γίνει σύντομα, προσθέτοντας πως στόχος είναι όπως το συντομότερο υπάρχει ένα τουλάχιστον πρατήριο υγραεριοκίνησης σε κάθε μία επαρχία. Γι αυτό και απηύθυνε έκκληση στο Τμήμα Πολεοδομίας να έρθει σε επαφή με τις εταιρείες, για να καταστεί εφικτή η όσο γίνεται συντομότερα ολοκλήρωση των γραφειοκρατικών διαδικασιών.
Στο μεταξύ, ο Σύνδεσμος Τεχνικών Υγραεριοκίνησης εξέφρασε την αντίθεση του με το γεγονός ότι τα πρατήρια θα διαθέτουν δυο διαφορετικές δεξαμενές για υγραεριοκίνηση δύο ποιοτήτων ( και για υγραέριο οικιακής χρήσης). Όπως ανέφερε εκπρόσωπος του Συνδέσου, το χειμώνα, λόγω της υψηλής ζήτησης του υγραερίου οικιακής χρήσης και του πετρελαίου, θα είναι δύσκολο να υπάρχει χώρος και για το υγραέριο κίνησης, επισημαίνοντας πως λόγω χαμηλής ζήτησης. Η διατήρηση του θα είναι ασύμφορη. Πάντως, η εκπρόσωπος του υπουργείου εμπορίου ανέφερε πως καμία από τις ενδιαφερόμενες εταιρείες δεν εξέφρασε δυστοκία στην ύπαρξη χώρων για τη φύλαξη του συγκεκριμένου καυσίμου.