Α. Βύρας: Μεγάλη κινητικότητα για νέες αναπτύξεις στη Λάρνακα
07:02 - 13 Μαρτίου 2017
Την αισιοδοξία ότι η Λάρνακα μπαίνει σταδιακά σε τροχιά ανάπτυξης εκφράζει ο νεοεκλεγείς Δήμαρχος της πόλης. Σε συνέντευξη του στο InBusinessNews, ο Ανδρέας Βύρας εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η Λάρνακα δεν κατάφερε μέχρι σήμερα να καταγράψει την ανάπτυξη που πέτυχαν άλλες πόλεις της Κύπρου, ενώ επισημαίνει ότι τον τελευταίο καιρό υπάρχει μεγάλη κινητικότητα σε ότι αφορά αιτήσεις ιδιωτών για νέες αναπτύξεις. Παράλληλα, αναφέρεται στα έργα πέραν των €25 εκατ. που προωθούνται από πλευράς του Δήμου.
Ο Ανδρέας Βύρας απαντά και για τις δύο αιτήσεις που έχουν υποβληθεί για κατασκευή εμπορικών κέντρων στη Λάρνακα, ενώ προτείνει αντισταθμιστικά μέτρα ώστε να μην επηρεαστούν άλλες εμπορικές περιοχές της πόλης. Την ίδια ώρα, αναλύει τις σκέψεις του για μετατροπή του παλιού αεροδρομίου Λάρνακας σε airport hotel και για το «ναυάγιο Κίμων».
Για ποιους λόγους η Λάρνακα δεν κατάφερε να πετύχει την ανάπτυξη που πέτυχαν άλλες πόλεις;
Η οικονομική κρίση που επηρέασε την Κύπρο τα τελευταία χρόνια είχε δυσμενή επίδραση στην ανάπτυξη σε όλη την επικράτεια, τόσο στον Δημόσιο όσο και στον Ιδιωτικό τομέα. Έχω την άποψη ότι η κρίση επηρέασε όλες τις πόλεις και περιοχές της Κύπρου σε παρόμοια επίπεδα. Παρόλη όμως την οικονομική στενότητα, τα τελευταία χρόνια ολοκληρώθηκαν ή είναι σε εξέλιξη στη Λάρνακα μεγάλα δημόσια έργα, όπως τα πολεοδομικά έργα της ανάπλασης της Λεωφόρου Γεώργιου Χριστοδουλίδη με κόστος 9 εκ., της ανάπλασης της πλατείας Παλλάς με κόστος 1 εκ. , της ανάπλασης της Πιαλέ Πασά που συγχρηματοδοτήθηκε από τα Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης με κόστος 10 εκ. καθώς και το δημόσιο έργο της επέκτασης του Γενικού Νοσοκομείου Λάρνακας με κόστος 21 εκ.
Στον αντίποδα όμως υπάρχουν και Δημόσια Έργα των οποίων την υλοποίηση ζητά επιτακτικά ο Δήμος για πολλά χρόνια χωρίς να έχουν μέχρι σήμερα προωθηθεί από τις κρατικές υπηρεσίες, όπως ο δρόμος Λάρνακας-Δεκέλειας, η 2η φάση της επέκτασης της Λεωφόρου Αλ. Παναγούλη, η απομάκρυνση των πετρελαιοδεξαμενών , η κατασκευή του Περιβαλλοντικού Κέντρου στην Αλυκή, η ίδρυση Πανεπιστημιακής Σχολής κ.α.
Όσον αφορά τις ιδιωτικές αναπτύξεις υπήρξε κάμψη τα τελευταία χρόνια λόγω οικονομικής δυσπραγίας αλλά και λόγω περιορισμών που επιβάλλονται στην ανάπτυξη μεγάλης περιοχής της πόλης από την οδηγία SEVESO. Παρά ταύτα υπήρξαν σημαντικές ιδιωτικές αναπτύξεις τα τελευταία χρόνια, όπως ξενοδοχεία τύπου city hotels, υπεραγορές, και αρκετές οικιστικές και εμπορικές αναπτύξεις.
Τα δρομολογούμενα έργα
Ποιες ιδιωτικές και δημοτικές αναπτυξιακές πρωτοβουλίες βρίσκονται σε εξέλιξη;
Οι δημοτικές αναπτυξιακές πρωτοβουλίες που βρίσκονται σε εξέλιξη αφορούν σε πολεοδομικά έργα αφενός και σε έργα που υλοποιούνται στα πλαίσια της Ολοκληρωμένης Αστικής Ανάπλασης, τα οποία και συγχρηματοδοτούνται από Ευρωπαϊκά κονδύλια. Στον πολεοδομικό τομέα εμπίπτει η Ανάπλαση της ενορίας του Αγίου Ιωάννη με κόστος 7 εκ. Το έργο είναι ώριμο και αναμένεται να προκηρυχθούν προσφορές μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2017. Για τα έργα της Ολοκληρωμένης Αστικής Ανάπλασης έχουν προεπιλεγεί έργα ύψους 18 εκ. τα οποία αφορούν την ανέγερση νέας Δημοτικής Αγοράς, την ανάπλαση του Δημοτικού Κήπου, αναπαλαίωση της Λέσχης Λάρνακας και δημιουργία πολυχώρου δημιουργικότητας και πολιτισμού, τη ανάπλαση οδών και διευκολύνσεις για ΑΜΕΑ, τη μετατροπή του Κοινοτικού Κέντρου σε Πολυδύναμο Πολυχώρο Κοινωνικής Πρόνοιας και Απασχόλησης, την ανάπλαση της πλατείας Ζουχούρι. Τα έργα της Δημοτικής Αγοράς κόστους 6.2 εκ. και του Δημοτικού Κήπου κόστους 1 εκ. αναμένεται να ξεκινήσουν το τρέχον έτος. Για τα έργα της Λέσχης Λάρνακας κόστους 1.2 εκ. και της ανάπλασης οδών κόστους 3.2 εκ. έχουν ήδη διοριστεί μετά από προσφορές μελετητές οι οποίοι αναμένεται να ολοκληρώσουν τις Μελέτες, πριν το τέλος του έτους με τις κατασκευαστικές εργασίες να αρχίζουν περί το τέλος του 2018. Η ανάπλαση του Κοινοτικού Κέντρου με κόστος 3.9 εκ. αντιμετωπίζει ορισμένα διαδικαστικά προβλήματα που αναμένεται να επιλυθούν σύντομα σε συνεργασία με τον ΚΟΑ, οπότε το έργο αναμένεται να αρχίσει περί τα μέσα του 2018. Η ανάπλαση της περιοχής Ζουχούρι κόστους 3.0 εκ. βρίσκεται στα πρώιμα στάδια καταρτισμού κτιριολογικού προγράμματος, αλλά αναμένεται ότι εντός των επόμενων μηνών θα έχει διοριστεί Μελετητής.
Πέραν των πιο πάνω έργων ο Δήμος έχει ήδη υποβάλει τις προτάσεις του για την αναδιαμόρφωση της περιοχής των πετρελαιοδεξαμενών με βάση τη διαδικασία του Κράτους για εκπόνηση σχεδίου περιοχής που αναμένεται να θεσμοθετηθεί μέσα στο 2017.
Όσον αφορά τις ιδιωτικές πρωτοβουλίες τον τελευταίο καιρό υπάρχει μεγάλη κινητικότητα σε αιτήσεις για νέες αναπτύξεις. Υπάρχει το ξενοδοχείο Radisson Blue, ξενοδοχεία στην πλατεία Ερμού, στην περιοχή του Κοινοτικού Κέντρου, το Εβραϊκό Πολιτιστικό Κέντρο, πολυώροφες πολυκατοικίες στην περιοχή της Πιαλέ Πασά, Μακένζυ και σε άλλες περιοχές, εστιατόρια στην Περιοχή Μακένζυ κ.α. Επίσης επενδυτές έχουν επιδείξει ενδιαφέρον για πολυώροφη ανάπτυξη στο πρώην ξενοδοχείο Κίτιον, στο μέτωπο της Πιαλέ Πασιά, καθώς και για ξενοδοχείο πολυτελείας στην περιοχή Μακένζυ, χωρίς όμως μέχρι στιγμής να έχει υποβληθεί οποιαδήποτε αίτηση για πολεοδομική άδεια.
Το ναυάγιο του Κίμων
Πολύς λόγος έγινε για τα γεγονότα που οδήγησαν στην ακύρωση, εκ μέρους του Δήμου Λάρνακας, του συμβολαίου με τον Ρώσο επενδυτή Νικολάι Ποταπένκο αναφορικά με την ανέγερση του ξενοδοχείου Κίμων. Έγιναν ενέργειες εκ μέρους σας προκειμένου να αλλάξουν τα δεδομένα;
Η συμφωνία που υπέγραψε ο Δήμος με την εταιρεία Lanomex Development Ltd το Σεπτέμβριο 2015 προνοούσε την πώληση του Δημοτικού τεμαχίου στη Λεωφόρο Αθηνών που συνορεύει με μεγάλα τεμάχια ιδιοκτησίας της Εταιρείας, έτσι ώστε να ανεγερθεί μεταξύ άλλων πολυτελές ξενοδοχείο 5 αστέρων, εμπορικό κέντρο, εστιατόρια, οικιστικές μονάδες. Η συμφωνία προνοούσε την καταβολή 1,5 εκ. με την υπογραφή της, όπως και έγινε, και την καταβολή 1 εκ. την 1/11/2016 μαζί με την έκδοση της πολεοδομικής άδειας. Η καταβολή του 1 εκ. το Νοέμβριο 2016 δεν έγινε αλλά ούτε και εκδόθηκε Πολεοδομική άδεια γιατί η εταιρεία δεν υπέβαλε ακόμη αίτηση για Πολεοδομική Άδεια.
Η ανάπτυξη που προβλέπεται από τη συμφωνία είναι μεγάλης σημασίας για τον Δήμο και την πόλη γενικότερα έτσι θα γίνουν προσπάθειες για να μην ακυρωθεί. Ήδη από τις πρώτες μέρες που ανέλαβα σαν Δήμαρχος ζήτησα να έχω επαφή με τον επενδυτή έτσι ώστε να διερευνηθεί κάθε πιθανότητα συνεργασίας για το ευρύτερο καλό.
Air Hotel στο παλιό αεροδρόμιο;
Ποιες οι δικές σας εισηγήσεις για αξιοποίηση του παλιού αεροδρομίου Λάρνακας;
Αναμένουμε εναγωνίως τη θετική κατάληξη των συζητήσεων μεταξύ του Υπουργείου Μεταφορών, Συγκοινωνιών και Έργων με τους επενδυτές, ώστε να μπορέσει το έργο επιτέλους να προχωρήσει. Για να είναι επωφελές το εν λόγω έργο, θα πρέπει απαραίτητα να βοηθά στην ανάπτυξη του τουρισμού και - στην τόσο αναγκαία για τη Λάρνακα - αύξηση των τουριστικών κλινών. Συνεπώς, θα ήταν πολύ χρήσιμη η δημιουργία, μεταξύ άλλων, και ενός airport hotel καθότι τέτοιου είδους ξενοδοχεία υπάρχουν ήδη ευρέως στο εξωτερικό και είναι σημαντικό και η Λάρνακα να αποκτήσει το δικό της. Πέραν της αναγκαιότητας αύξησης των τουριστικών αφίξεων και εισοδημάτων, αλλά και της ενίσχυσης της Λάρνακας ως hub, σημαντικότατο είναι το εν λόγω αναπτυξιακό έργο να επιφέρει αύξηση της απασχόλησης, και κυρίως του ντόπιου πληθυσμού.
Αιτήσεις για 2 mall
Πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας κάνουν λόγο για σχέδια ανέγερσης δύο εμπορικών κέντρων στη Λάρνακα. Σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι διαδικασίες αδειοδότησης;
Πρόσφατα έχουν κατατεθεί δύο αιτήσεις κατά παρέκκλιση για κατασκευή εμπορικών κέντρων στην περιοχή της Λάρνακας. Το ένα βρίσκεται στα δημοτικά όρια του Δήμου Λάρνακας και το άλλο στα δημοτικά όρια του Δήμου Λιβαδιών. Και οι δύο αιτήσεις βρίσκονται στο στάδιο της μελέτης από τα αρμόδια τμήματα και υπηρεσίες. Η κατασκευή τους, αν τελικά υλοποιηθούν, αναμένεται να επηρεάσει σε κάποιο βαθμό άλλες εμπορικές περιοχές της πόλης και κυρίως το Εμπορικό Κέντρο έτσι ο Δήμος θα ζητήσει από το Συμβούλιο Μελέτης Παρεκκλίσεων να επιβάλει αντισταθμιστικά κέντρα στους αιτητές για αναβάθμιση του Εμπορικού Κέντρου έτσι ώστε να καταστεί πόλος έλξης. Επίσης τα έργα της Ολοκληρωμένης Αστικής Ανάπλασης που ανέφερα, πιο πάνω αφορούν όλα το Εμπορικό Κέντρο που με την ολοκλήρωσή τους θα καταστήσουν το κέντρο της πόλης πολύ ελκυστικό τόσο για εμπορικές και πολιτιστικές δραστηριότητες, όσο και για αναψυχή και ψυχαγωγία.
«H μαρίνα πρέπει να εκμοντερνιστεί»
Ποιες οι εισηγήσεις σας για την ανάπτυξη του Λιμανιού της Λάρνακας και την προωθούμενη Μαρίνα της πόλης;
Η ενιαία ανάπτυξη του Λιμανιού και της Μαρίνας αποτελεί εδώ και χρόνια πρωταρχικό στόχο του Δήμου και της τοπικής κοινωνίας και πιστεύω ότι μέσα από τις πρόσφατες διαδικασίες για επίδειξη ενδιαφέροντος επενδυτών από το αρμόδιο Υπουργείο, η στασιμότητα στη ανάπτυξη θα αρθεί. Το όραμα του Δήμου για την περιοχή περιλαμβάνει Λιμάνι με κύρια χρήση την επιβατική κυρίως μέσω κρουαζιέρων πολυτελείας, με ταυτόχρονη εμπορική χρήση του βόρειου κρηπιδώματος για συμβατά μη οχληρά φορτία χωρίς πλαφόν. Το Λιμάνι θα πρέπει να εκβαθυνθεί, να επεκταθεί και να δημιουργηθεί ο κατάλληλος κύκλος στροφής ώστε να μπορεί να φιλοξενεί τα μοντέρνα μεγάλα κρουαζιερόπλοια. Η Μαρίνα θα πρέπει να εκμοντερνιστεί και να παραμείνει ως η κύρια Μαρίνα του Κράτους όπως ήταν διαχρονικά με μεγάλη χωρητικότητα της τάξης των 1000 σκαφών που να ικανοποιεί όλες τις σύγχρονες ανάγκες και να μπορεί να φιλοξενεί mega yachts. Η ανάπτυξη του χερσαίου χώρου θα πρέπει να περιλαμβάνει πέραν των οικιστικών και εμπορικών μονάδων ξενοδοχείο πολυτελείας, μοντέρνες γραφειακές αναπτύξεις, δημόσιους χώρους πρασίνου, αναψυχής και ψυχαγωγίας καθώς και δημόσια κτήρια όπως Εκθεσιακό και Συνεδριακό Κέντρο, Μουσεία, Θέατρο, Βιβλιοθήκη και Δημοτικό Μέγαρο.