MELLONA: Μελένιες εμπνεύσεις

Εδώ και τρία χρόνια η βιοτεχνική των Κάτω Πολεμιδιών απέκτησε τη… νύφη προστάτιδά της. Για την ακρίβεια των μελισσών κατά τη μυθολογία τη νύφη και προστάτιδα, που έδωσε την έμπνευση για την εταιρική ονομασία Mellona, με την οποία είναι γνωστό το άθερμο μέλι της μελισσοκομικής βιοτεχνίας του Στέλιου Στυλιανού. Ο ιδιοκτήτης δεν επέλεξε να εξειδικεύεται μόνο στο άβραστο μέλι. Πρόσθεσε και την ιδιαιτερότητα της ανάμειξής του με άλλα υλικά, όπως το χαρούπι και οι ξηροί καρποί. Οι δημιουργίες άρεσαν, εξού και σήμερα ταξιδεύουν, μέσω εξαγωγών, στις αγορές 11 χωρών.

Όταν η εταιρεία ξεκινούσε τη λειτουργία της το 2010, επέλεξε να επικεντρωθεί στο άβραστο μέλι. Ήταν ένα πρωτότυπο προϊόν για την κυπριακή αγορά και για την παραγωγή του κρίθηκε απαραίτητη η κατασκευή συγκεκριμένου μηχανήματος, αλλά και η εφαρμογή εξειδικευμένης τεχνολογίας από την ίδια την εταιρεία. «Αυτή μας επιτρέπει να έχουμε άβραστο μέλι με το πλεονέκτημα να μη δημιουργεί μεγάλους κρυστάλλους. Μας δίνει ένα άλειμμα ομοιογενές και με απαλή υφή που δεν περνά από οποιαδήποτε επεξεργασία, διατηρώντας την αγνότητα και τη θρεπτική του αξία», εξήγησε ο Στέλιος Στυλιανού.

Η ιδέα για το άθερμο μέλι προήλθε από τον πατέρα του, Μιχάλη, ο οποίος ασχολείτο με το εμπόριο. Όταν το 2008 ο Στέλιος τέλειωσε τις σπουδές του στον τομέα της επιχειρησιακής έρευνας και του μάρκετινγκ και ένα χρόνο μετά επέστρεψε στην Κύπρο, μελέτησαν το ενδεχόμενο ανάπτυξης της ιδέας. Έτσι, το 2010 δημιούργησαν ένα μικρό συσκευαστήριο σε αγρόκτημα που διέθεταν στο Φασούρι και ξεκίνησαν την παραγωγή: «Οι πρώτες μας πωλήσεις ήταν στη Γερμανία, κάτι που μας έδωσε ενέργεια και κουράγιο, γιατί η αρχή ήταν δύσκολη. Θα πρέπει να πω ότι συναντήσαμε πολλά προβλήματα στην κυπριακή αγορά, λόγω του ότι το άθερμο μέλι δεν ήταν γνωστό. Σιγά - σιγά, όμως, καταφέραμε να πείσουμε τον κόσμο και με την επέκταση των εργασιών μας το 2014 μεταφερθήκαμε στις σημερινές μας εγκαταστάσεις στη Βιοτεχνική Κάτω Πολεμιδιών. Εκσυγχρονίσαμε αρκετά τον εξοπλισμό μας και σήμερα μπορούμε να παράγουμε μεγαλύτερες ποσότητες».

Το βασικό προϊόν της Mellona είναι το άβραστο ή άθερμο, όπως λέγεται μέλι, που δεν δέχεται καμία επεξεργασία: «Βγαίνει από την κηρύθρα και συσκευάζεται χωρίς άλλες διαδικασίες, γεγονός που το καθιστά πιο υγιεινό και γευστικό, ενώ παράλληλα διατηρεί πλήρως τη θρεπτική του αξία, η οποία ενισχύεται όταν το αναμειγνύουμε με άλλα φυσικά προϊόντα, όπως είναι οι ξηροί καρποί».

Μελένιες συνταγές και νέες εμπνεύσεις
Η εταιρεία αναμειγνύει το μέλι επιτυγχάνοντας πέντε διαφορετικά είδη μεσογειακών γεύσεων με αμύγδαλο, φουντούκι, φιστίκι, πετιμέζι και χαρούπι, ενώ προσφέρεται και σκέτο, πάντοτε άθερμο: «Πρόκειται για απλές συνταγές, σύμφωνα με τις οποίες οι ξηροί καρποί αλέθονται από εμάς, δεν χρησιμοποιούμε έτοιμη πάστα, οπότε ελέγχουμε καλύτερα την ποιότητα του προϊόντος, αφού δεν περνά από καμιά επεξεργασία, δεν ψήνεται και δεν αναμειγνύεται με οτιδήποτε άλλο που δεν είναι φυσικό», τόνισε ο κ. Στυλιανού. Πρόσθεσε ότι τα αλείμματα αυτά είναι καινοτόμα, γιατί έχουν ως κύριο συστατικό το ομοιογενές μέλι. 

Το πρώτο είδος που επιχείρησε η εταιρεία να αναμείξει με το άθερμο μέλι ήταν το χαρούπι, ένα παραδοσιακό κυπριακό προϊόν με πολλά οφέλη για την υγεία. Πρόκειται για ένα εναλλακτικό άλειμμα, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο ψωμί ως πρωινό ή στο γιαούρτι ως απογεματινό σνακ. Ακολούθησε η σειρά με τους ξηρούς καρπούς: «Πολλοί παρομοιάζουν τη γεύση φουντούκι με τις πραλίνες σοκολάτας. Παρόλα αυτά δεν συγκρίνονται σε θρεπτική αξία οφέλη». 

Σύντομα η εταιρεία θα λανσάρει νέες γεύσεις. Έχει, μάλιστα, συνάψει συμφωνία με το ΤΕΠΑΚ για έρευνα σχετικά με τις βιολειτουργίες προϊόντων που θα προωθήσει και πώς αυτά μπορούν να βοηθήσουν σε θέματα υγείας: «Ψάχνουμε συγκεκριμένες λύσεις για διάφορα προβλήματα. Ένα προϊόν που ετοιμάζουμε θα προσφέρει λύσεις για τη δυσκοιλιότητα, ένα άλλο θα είναι πλούσιο σε πρωτεΐνη, ενώ άλλα δυο θα έχουν, αντίστοιχα, αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες. Το ΤΕΠΑΚ έχει διενεργήσει ήδη μετρήσεις, έγιναν κάποια πρωτότυπα και είχαμε θετικά αποτελέσματα. Χρειάζεται ακόμα δουλειά, αλλά ευελπιστούμε ότι μέσα στο 2017 θα έχουμε έτοιμα τα προϊόντα. Μέρος της έρευνας του ΤΕΠΑΚ συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Στο μέλλον έχουμε σχέδια να συνεργαστούμε με εταιρείες και εκτός Κύπρου, διεκδικώντας και κονδύλια της ΕΕ, με στόχο να ενισχύσουμε την παρουσία παραδοσιακών προϊόντων του τόπου μας στο εξωτερικό». 



Σε εξαγωγές το 50% της παραγωγής 

Η Mellona παράγει, συσκευάζει και πωλεί γύρω στους 50 τόνους τον χρόνο και το 50% της παραγωγής εξάγεται σε 11 χώρες παγκοσμίως: Ελλάδα, Γαλλία, Αγγλία, Γερμανία, Ιταλία, Ηνωμένες Πολιτείες, Ρωσία, Κουβέιτ, Ντουμπάι, Ιαπωνία και Χονγκ Κογκ. Η Γαλλία αποτελεί σήμερα τον μεγαλύτερο πελάτη της εταιρείας στο εξωτερικό. Ο κ. Στυλιανού ανέφερε σχετικά:

«Όταν το 2010 αρχίσαμε τις εξαγωγές, μία από τις πρώτες προσπάθειες ήταν εκτός Ευρώπης, στην Αμερική συγκεκριμένα, όπου λάβαμε μέρος στη Fancy Food Show, την έκθεση τροφίμων της Νέας Υόρκης. Είχαμε καλή ανταπόκριση, γεγονός που με ενεθάρρυνε, με αποτέλεσμα να γυρνώ στους δρόμους του Μανχάταν, με ένα μικρό βαλιτσάκι γεμάτο δείγματα, για να προωθήσω το προϊόν μας. Με τον τρόπο αυτό κατάφερα να μπω σε έξι νέα σημεία, βοηθούμενος από τον αρχικό ενθουσιασμό μου και την… ισχυρή δόση αφέλειας που με διακατείχε. Βρήκα κάποιον για τη διανομή, αλλά τελικά αποδείχθηκε αναξιόπιστος, η συνεργασία μας κράτησε μόνο ένα χρόνο κι έτσι χάσαμε τους πελάτες μας. Το γεγονός αυτό, όμως, απετέλεσε μια πολύτιμη εμπειρία για την πορεία μου». 

Στο πέρασμα του χρόνου η εταιρεία κατάφερε, με πιο αξιόπιστους συνεργάτες, να ξαναμπεί στην αγορά της Νέας Υόρκης και του Σιάτλ, ενώ τώρα προσπαθεί να εισχωρήσει και σε άλλες πολιτείες. «Οι εξαγωγές είναι ένα κομμάτι που αναπτύσσουμε συνεχώς. Αρχίσαμε με πολύ μικρές ποσότητες, όμως μεγαλώνουν σιγά - σιγά, ενώ ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι ο πελάτης μας στη Γαλλία επανεξάγει τα προϊόντα μας σε άλλες χώρες».

Από την κηρύθρα στα βαζάκια
Το μέλι συλλέγεται κάθε άνοιξη και καλοκαίρι και καθαρίζεται από τις ακαθαρσίες που προέρχονται από τις κηρύθρες. Η διαδικασία αυτή επιβάλλεται από τη στιγμή που δεν βράζεται και δεν φιλτράρεται. Αφού καθαριστεί, τοποθετείται σε μεγάλα δοχεία μέχρι την ώρα που θα συσκευαστεί. Οι ξηροί καρποί αλέθονται μία - δύο μέρες πριν από την ανάμειξη για να διατηρηθεί η ποιότητά τους. Το μέλι, λόγω του ότι έχει πολύ χαμηλή υγρασία, διαθέτει ένα πολύ καλό φυσικό συντηρητικό. Από την πλευρά τους, οι ξηροί καρποί είναι ευάλωτο προϊόν, όμως, όταν αναμειχθούν με το μέλι συντηρούνται κι αυτοί. 

Το μέλι συσκευάζεται πάντα σε γυάλινα βαζάκια, τα οποία είναι πιο ασφαλή από άποψη υγιεινής και ποιότητας, ενώ παράλληλα διατηρούν καλύτερα το προϊόν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Εισάγονται από τη Γερμανία σε συγκεκριμένο σχέδιο που έχει επιλέξει η Mellona. 

Η εταιρεία δεν διαθέτει δικά της μελίσσια, αλλά συνεργάζεται αποκλειστικά με δύο μελισσοκόμους. Αν οι χρονιές είναι δύσκολες και το μέλι λίγο, τότε προχωρεί σε εισαγωγές μελιού από την Ελλάδα: «Προσπαθούμε, όμως, πάντα να έχουμε μέλι από την Κύπρο, με σωστές προδιαγραφές, που να μην έχει υποστεί οποιαδήποτε επεξεργασία ή βράσιμο και γι’ αυτό διενεργούμε συχνά αναλύσεις και ελέγχους σε κυπριακά και γερμανικά εργαστήρια».

Τα τελευταία τρία χρόνια η εταιρεία προχώρησε και σε ένα νέο προϊόν, το βαλσάμικο ξύδι με χαρούπι: «Είναι μοναδικό στο είδος του. Το κύριο χαρακτηριστικό του είναι, πέρα από τη γεύση χαρουπιού, το ότι δεν περιλαμβάνει συντηρητικά, γλυκαντικά και χρώμα. Είναι 100% φυσικό, από ξύδι κρασιού που αναμειγνύεται με χαρουπόμελο, παλαιώνεται τουλάχιστον 12 μήνες σε βαρέλι και είναι πολύ θρεπτικό. Τα περισσότερα βαλσάμικα ξύδια της αγοράς, δυστυχώς, περιέχουν είτε συντηρητικά είτε χρώμα είτε ζάχαρη η οποία πολλές φορές αναγράφεται στη συσκευασία ως καραμέλα».

Η Mellona έχει αναπτύξει συνεργασία για την  παγκύπρια διανομή των προϊόντων της, τα οποία ο καταναλωτής μπορεί να βρει στις υπεραγορές, σε καταστήματα βιολογικών ειδών, λαχαναγορές, φρουταρίες και εξειδικευμένα σημεία πώλησης παραδοσιακών ειδών υγιεινής διατροφής. 

Άρεσαν και βραβεύτηκαν
Το 2012 η εταιρεία συμμετείχε στη Sial, την έκθεση τροφίμων που γίνεται κάθε δύο χρόνια στο Παρίσι. Εκεί διακρίθηκε το άθερμο μέλι με φουντούκι της Mellona στην κατηγορία Trends and Innovations.

Παράλληλα, στις 5 Δεκεμβρίου του 2016, στα Βραβεία Ποιότητας Γαστρονόμος 2016, η εταιρεία κέρδισε το Βραβείο Καινοτομίας για τα προϊόντα από άθερμο μέλι και χαρούπι. 
  
ΜΕ ΜΙΑ ΜΙΑΤΙΑ
•    Το μέλι Mellona πωλείται γύρω στα €5 το βάζο των 250 γραμμαρίων. Διατίθεται και σε συσκευασίες του ενός κιλού στην τιμή των €12, σε ατομικές των 28 γραμμαρίων αλλά και των τριών κιλών για εστιατόρια και ξενοδοχεία της Κύπρου και του εξωτερικού. Επισημαίνεται ότι προτιμείται από τα πέντε αστέρων ξενοδοχεία της Κύπρου.
•    Η εταιρεία εργοδοτεί έξι άτομα.
•    Για την καλύτερη προώθηση του προϊόντος πραγματοποιούνται γευστικές δοκιμές στα σημεία πώλησης, μια πρακτική που αποδεικνύεται ιδιαίτερα αποτελεσματική για την εταιρεία. 

Δειτε Επισης

Έτρεξε με υπερδιπλάσιο ρυθμό από Ε.Ε. και Ευρωζώνη η κυπριακή οικονομία το πρώτο τρίμηνο-Άγγιξε το 3%
Α. Πολεμίτης: Αναπτυσσόμενη δύναμη στο ευρωπαϊκό τεχνολογικό τοπίο η Κύπρος, εντυπωσιακή η συνεισφορά του τομέα στην οικονομία
Άνοιξε τις πύλες του το νέο κατάστημα HUGO στο King’s Avenue Mall στην Πάφο (pics)
Το ευ επιχειρείν στο βάθρο...Οι βραβευθέντες και η εντυπωσιακή τελετή απονομής των 17ων IN Business Awards (pics)
Η Shein μειώνει τις τιμές μετά τη συμφωνία ΗΠΑ με Κίνα-Τι θα κάνει η Temu
Επεκτείνουν την συνεργασία τους και ενώνουν τις δυνάμεις τους PwC Κύπρου και CIM-Cyprus Business School
Ξεκίνησε η κάθοδος ινδικών κολοσσών…Thomas Cook India και LTIMindtree έρχονται στην Κύπρο
Αυτοί είναι οι βραβευθέντες των 17ων IN Business Awards(pics)
Ν. Χριστοδουλίδης: Επανακτά την αξιοπιστία της, κερδίζει έδαφος στον παγκόσμιο χάρτη των επενδύσεων η Κύπρος
Δρ. Χριστόφορος Χατζηκυπριανού: Περισσότερα Πανεπιστήμια δεν σημαίνουν αυτόματα πρόοδο