Στάσιμη η Κύπρος στην εφαρμογή συστάσεων
07:04 - 28 Φεβρουαρίου 2017
Ελάχιστη πρόοδο κατέγραψε η Κύπρος σε ό,τι αφορά την υιοθέτηση των ειδικών συστάσεων της Κομισιόν το 2016, ενώ κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης επέδειξε περισσότερη συμμόρφωση στις συστάσεις που έγιναν το 2011 και το 2012. Αυτό καταγράφει η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις μακροοικονομικές ανισορροπίες της Κύπρου, επισημαίνοντας πως η πρόοδος που έχει επιτευχθεί πρέπει να θεωρηθεί ως μέρος μιας μακρόχρονης διαδικασίας που ξεκίνησε με την εισαγωγή του ευρωπαϊκού εξαμήνου το 2011. Τον Μάρτιο του 2016, προσθέτει, η Κύπρος ολοκλήρωσε ένα τριετές πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής το οποίο συνέβαλε στην υιοθέτηση χρηματοοικονομικών, δημοσιονομικών και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.
Συγκεκριμένα, η έκθεση σημειώνει πως περιορισμένη υπήρξε πρόοδος στην εφαρμογή των δημοσιονομικών διαρθρωτικών μέτρων, παρά την ολοκλήρωση του φορολογικού πλαισίου, ενώ ελάχιστη ήταν και η πρόοδος ως προς την υιοθέτηση μέτρων που θα υποβοηθήσουν στην μείωση του υψηλού ιδιωτικού χρέους. Υπογραμμίζεται, ωστόσο, ότι σημειώθηκε κάποια πρόοδος σχετικά με τις συστάσεις που αφορούν τη μείωση του υψηλού επιπέδου των μη εξυπηρετούμενων δανείων, με βελτιώσεις στο πιστωτικό μητρώο και τα μέτρα για την επιτάχυνση της αναδιάρθρωσης δανείου. Κάποια πρόοδος σημειώθηκε, επίσης, ως προς την σύσταση για την προώθηση των επενδύσεων.
Αναφορικά με το σχέδιο δράσης για την ανάπτυξη, η έκθεση σημειώνει ότι αυτό υλοποιείται σταδιακά, αν και με καθυστερήσεις και ορισμένα μέτρα ανακοινώθηκαν για τη βελτίωση της πρόσβασης σε χρηματοδότηση, αλλά οι προσπάθειες ιδιωτικοποιήσεων και εφαρμογής μέτρων για διευκόλυνση στρατηγικών επενδύσεων παρουσιάζουν σοβαρές καθυστερήσεις.
Παράλληλα, ελάχιστη πρόοδο καταγράφηκε σε ό,τι αφορά τις συστάσεις για υπηρεσίες απασχόλησης και τη μεταρρύθμιση του συστήματος υγείας. Δεν έχουν εφαρμοστεί τα μέτρα για αύξηση της παραγωγικότητας της Δημόσιας Υπηρεσίας, ενώ τα νομοσχέδια για εφαρμογή Γενικού Συστήματος Υγείας εκκρεμούν, ακόμη, ενώπιον της Βουλής.
Την ίδια ώρα, η έκθεση της Κομισιόν επισημαίνει πως η Κύπρος επωφελείται της αναγκαίας τεχνικής υποστήριξης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να βοηθήσει στην εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων σε διάφορους τομείς, συμπεριλαμβανομένων της Δημόσιας Διοίκησης και της Δικαιοσύνης, της ανάπτυξης και του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, την υγειονομική περίθαλψη, την εκπαίδευση, την διαχείριση των δημόσιων οικονομικών, τη φορολογία, και του χρηματοπιστωτικού τομέα.
Συστάσεις και πρόοδος
Σύσταση 1 – Μέχρι το τέλος του 2016 η Κύπρος θα έπρεπε να είχε εγκρίνει τον μηχανισμό τον ρυθμό αύξησης του κρατικού μισθολογίου, να εγκρίνει την οριζόντια μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης και του νόμου σχετικά με τη διακυβέρνηση των κρατικών οντοτήτων, καθώς και την εφαρμογή της μεταρρύθμισης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Παράλληλα, θα έπρεπε να υιοθετηθεί τις σχετικές νομοθεσία για ολοκλήρωση του νέου δημοσιονομικού πλαισίου.
Με βάση την πιο πάνω σύσταση, υπήρξε ουσιαστική πρόοδος για ολοκλήρωση του νέου δημοσιονομικού πλαισίου, αλλά ελάχιστη ήταν η πρόοδος για ρύθμιση του κρατικού μισθολογίου, ενώ καμία πρόοδος δεν σημειώθηκε για την μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης, τη διακυβέρνηση των κρατικών οντοτήτων και την μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Σύσταση 2 - Μέχρι τον Ιούνιο του 2017 θα πρέπει να εξαλειφθούν όλα τα εμπόδια για πλήρη εφαρμογή του πλαισίου αφερεγγυότητας και της νομοθεσίας για τις εκποιήσεις ώστε να υπάρχουν επαρκείς πόροι για την Υπηρεσία Αφερεγγυότητας. Εξασφάλιση αξιόπιστου και γρήγορου συστήματος έκδοσης τίτλων ακίνητης ιδιοκτησίας, αύξηση της αποτελεσματικότητας και της ικανότητας του δικαστικού συστήματος.
Πρόοδος καταγράφεται στην εξάλειψη των εμποδίων για την πλήρη εφαρμογή του πλαισίου αφερεγγυότητας, ενώ ελάχιστη πρόοδος σημειώνεται στην δημιουργία αξιόπιστου και γρήγορου συστήματος έκδοσης τίτλων ακίνητης ιδιοκτησίας και μεταφοράς δικαιωμάτων ιδιοκτησίας. Περιορισμένη είναι και η πρόοδος που καταγράφεται στην βελτίωση της αποτελεσματικότητας του δικαστικού συστήματος της Κύπρου.
Σύσταση 3 - Μέχρι το τέλος του 2016 η Κύπρος θα έπρεπε να λάβει μέτρα για μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων και υπάρξει ακριβής εκτίμηση των εξασφαλίσεων για σκοπούς προβλέψεων, ενώ θα έπρεπε να αυξήσει το εύρος των διαθέσιμων πληροφοριών για τους πιστωτές ώστε να καταστεί πλήρως λειτουργικό το μητρώο πιστωτών.
Στην πιο πάνω σύσταση η έκθεση σημειώνει ότι καταγράφηκε σημαντική πρόοδος τόσο για τη λήψη μέτρων μείωσης των ΜΕΔ καθώς και για τις διαθέσιμες πληροφορίες για τους πιστωτές.
Σύσταση 4 – Θα έπρεπε να εξαλειφθούν τα εμπόδια για επενδύσεις, ιδίως με την εφαρμογή του σχεδίου δράσης για την ανάπτυξη, την επιδίωξη του σχεδίου ιδιωτικοποιήσεων και την ενίσχυση των εθνικών ρυθμιστικών αρχών. Λήψη μέτρων για αύξηση της πρόσβασης στη χρηματοδότηση για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
Πρόοδος σημειώνεται στην εφαρμογή του σχεδίου δράσης για την ανάπτυξη, ενώ ελάχιστα έχουν γίνει για την υλοποίηση των ιδιωτικοποιήσεων και την αύξηση της προσβασιμότητας ΜμΕ σε χρηματοδότηση.
Σύσταση 5 - Ενίσχυση της παραγωγικότητας της Δημόσιας Υπηρεσίας και θέσπιση νομοθετικού πλαισίου για μεταρρύθμιση των κρατικών νοσηλευτηρίων και υιοθέτησης Γενικού Σχεδίου Υγείας.
Η πρόοδος που καταγράφει στην έκθεση της η Κομισιόν για την πιο πάνω σύσταση είναι ελάχιστη έως μηδαμινή.