Powered by

Παμπορίδης: εφαρμογή ΓΕΣΥ μέχρι το 2020

Τα χρονοδιαγράμματα εφαρμογής του Γενικού Σχεδίου Υγείας (ΓΕΣΥ) που θα αναφέρονται σε σταδιακή εφαρμογή του ΓΕΣΥ, με καταληκτική ημερομηνία το 2020, θα υποβάλει ο Υπουργός Υγείας Γιώργος Παμπορίδης σε επόμενη συνεδρία της Επιτροπής Υγείας της Βουλής, η οποία θα συζητήσει το θέμα.

Αυτό ανέφερε ενώπιον της Επιτροπής, η οποία συζήτησε τα νομοσχέδια για το ΓΕΣΥ και για την αυτονόμηση των δημοσίων νοσηλευτηρίων καθώς και τον προϋπολογισμό του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας (ΟΑΥ) για το 2017, η Α΄ Ιατρική Λειτουργός του Υπουργείου Υγείας Ελισάβετ Κωνσταντίνου, μεταφέροντας παράλληλα την παράκληση του Υπουργού Υγείας να διευθετηθεί νέα συνεδρία της Επιτροπής στις επόμενες εβδομάδες, στην οποία να κληθούν οι κοινωνικοί εταίροι με στόχο να παρουσιάσουν τις θέσεις τους σε σχέση με τις εισφορές και τις συνεισφορές.

Στη συνεδρία της Επιτροπής ήταν καλεσμένος ο Υπουργός Υγείας, ο οποίος ωστόσο, δεν παρέστη λόγω σύσκεψης στο Προεδρικό με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Νίκο Αναστασιάδη και τον Υπουργό Οικονομικών Χάρη Γεωργιάδη για το θέμα του ΓΕΣΥ.

Η κ. Κωνσταντίνου είπε ότι ο Υπουργός Υγείας προβαίνει αυτή την στιγμή σε αναδιατύπωση του τελευταίου άρθρου του νομοσχεδίου (68) για το ΓΕΣΥ που αφορά τα χρονοδιαγράμματα εφαρμογής του Σχεδίου και θα υποβάλει στην επόμενη συνεδρία της Επιτροπής την πρόταση του, η οποία θα αναφέρεται “πλέον για σταδιακή εφαρμογή του ΓΕΣΥ με καταληκτική ημερομηνία το 2020 αλλά θα ξεκινάει νωρίτερα η εφαρμογή του κατά στάδια”.

Σύμφωνα με την πρόταση, η εξωνοσοκομειακή περίθαλψη θα ξεκινήσει τον Ιούνιο του 2019 και η ενδονοσοκομειακή το δεύτερο εξάμηνο του 2020.

Ο προϋπολογισμός του ΟΑΥ για το 2017 προβλέπει έσοδα ύψους €8.411.555, εκ των οποίων τα €8.000.000 αποτελούν κρατική χορηγία και τα €411 άλλα έσοδα.

Επίσης προβλέπεται η δημιουργία 20 νέων θέσεων εργασίας οι οποίες αυξάνουν τις συνολικές θέσεις του ΟΑΥ στις 72. Οι 20 νέες θέσεις αφορούν 14 λειτουργούς, 4 νοσηλευτικούς λειτουργούς και 2 τεχνικούς πληροφορικής.

Επιπλέον, αναφέρθηκε στην επιτροπή ότι υπάρχουν πέντε μελέτες, εκ των οποίων η μία είναι η αναλογιστική μελέτη που την διενεργεί ο ΟΑΥ και αφορά την βιωσιμότητα του Ταμείου για το ΓΕΣΥ. Άλλη μελέτη είναι η βιωσιμότητα των δημόσιων νοσηλευτηρίων που θα πρέπει να την κάνει ο αυτόνομος οργανισμός ο οποίος θα πρέπει να δείξει πως θα είναι οικονομικά βιώσιμος.

Αναφέρθηκε επίσης ότι η τρίτη μελέτη θα είναι η κοστολόγηση των υπηρεσιών των δημόσιων νοσηλευτηρίων που θα βοηθήσει και την μελέτη για την βιωσιμότητα των δημόσιων νοσηλευτηρίων.

Επιπλέον, υπάρχουν δύο μελέτες που θα διενεργήσει το Υπουργείο Οικονομικών που είναι η μελέτη για την επίδραση στα δημόσια οικονομικά από την εφαρμογή του ΓΕΣΥ και η επίδραση στην οικονομία γενικότερα.

Σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία, ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Γιώργος Λουκαϊδης είπε ότι η υπερψήφιση του προϋπολογισμού του ΟΑΥ δημιουργεί εκ των πραγμάτων αυξημένη δέσμευση αλλά και αυξημένη ευθύνη στις πολιτικές δυνάμεις και τους κοινωνικούς εταίρους σε ό,τι αφορά στην εφαρμογή του ΓΕΣΥ, δεδομένου ότι συμπεριλαμβάνεται στους προϋπολογισμούς πρόνοια για το λογισμικό μέσα από το οποίο θα υλοποιηθεί το ΓΕΣΥ αλλά πρόσθετος αριθμός υπαλλήλων για τον ΟΑΥ.

Ανέφερε ότι το ΑΚΕΛ παραμένει έτοιμο για να αναλάβει αυτή την αυξημένη ευθύνη για να προχωρήσουμε με αυτή την πολύ σημαντική μεταρρύθμιση στον τομέα της υγείας που έχει ανάγκη η κοινωνία.

Όσον αφορά τα νομοσχέδια για το ΓΕΣΥ και την αυτονόμηση, ο κ. Λουκαϊδης είπε ότι το ΑΚΕΛ έθεσε “την ανάγκη να υπάρξει σαφής οδικός χάρτης με χρονοδιαγράμματα και ενέργειες ώστε να τερματίσουμε την πορεία κατάρρευσης του δημόσιου τομέα υγείας”.

“Να ανακόψουμε αλλά και να οδηγήσουμε τα πράγματα σε αντίθετη κατεύθυνση ώστε να στηρίξουμε με ουσιαστικό τρόπο τον δημόσιο τομέα υγείας”, πρόσθεσε.

Είπε ακόμη ότι το ΑΚΕΛ έθεσε επίσης “την ανάγκη στα πρώτα χρόνια λειτουργίας του ΓΕΣΥ, με δεδομένο την κοινή θέση όλων ότι ο δημόσιος τομέας θα αποτελεί την ραχοκοκαλιά του ΓΕΣΥ, όπως υπάρξει διασφαλισμένη μέσα από τη νομοθεσία, η στήριξη του δημόσιου τομέα με την κάλυψη των όποιων ελλειμμάτων φυσιολογικά θα παρουσιαστούν στα πρώτα χρόνια λειτουργίας του ΓΕΣΥ”.

Ο κ. Λουκαϊδης είπε ότι το ΑΚΕΛ επανέλαβε τη θέση του σε ό,τι αφορά τις συνεισφορές ότι με κανένα τρόπο δεν δικαιολογείται η ανατροπή της αναλογίας που είχε συμφωνηθεί το 2001”.

“Αν προκύπτουν καινούργια στοιχεία, αυτά τα στοιχεία συνηγορούν στην ανάγκη διατήρησης της αναλογίας δεδομένου ότι στα χρόνια που μεσολάβησαν και ειδικότερα στα τελευταία χρόνια της οικονομικής κρίσης έχουμε διεύρυνση των εισοδηματικών ανισοτήτων σε βάρος του κόσμους της εργασίας”, πρόσθεσε.

Ανέφερε επίσης ότι το ΑΚΕΛ έθεσε προς συζήτηση τον προβληματισμό σε σχέση με την ανάγκη αποφυγής καταβολής συμπληρωμής σε ό,τι αφορά τον προσωπικό οικογενειακό γιατρό.

Θεωρούμε ότι εφόσον υιοθετηθεί αυτή μας η θέση θα λειτουργήσει θετικά στην κατεύθυνση της πρόληψης δεδομένου ότι δεν υπάρχει κανένας αποτρεπτικός λόγος για κάποιον να προσφύγει στον προσωπικό του γιατρό και άρα αυτή η διαδικασία θα διασφαλίζει ότι έγκαιρα θα μπορούν να εντοπίζονται πιθανές ασθένειες και άρα να ενεργούμε προληπτικά, πρόσθεσε.

Επίσης, ο κ. Λουκαϊδης είπε ότι ο Υπουργός Οικονομικών ποτέ δεν συμφώνησε με την προώθηση του μονοασφαλιστικού αλλά υπέρ του πολυασφαλιστικού, προσθέτοντας ότι το γεγονός ότι το ΥΠΟΙΚ επέλεξε σε αντίθεση με αυτό που προέβλεπε η απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου να προχωρήσει πέρα της μελέτης οικονομικού αντίκτυπού, και σε μελέτη αναλογιστική αλλά και σε μελέτη που αφορά την αυτονόμηση και τα εργασιακά δημιουργεί εύλογες ανησυχίες για τις πραγματικές προθέσεις διενέργησης αυτής της μελέτης.

Η αναλογιστική μελέτη αποτελεί ευθύνη και αρμοδιότητα του ΟΑΥ και έχουμε μια τέτοια μελέτη του 2013 από τον οίκο Mercel η οποία επικαιροποιείται, ανέφερε, προσθέτοντας ότι αυτό δεν αφορά το ΥΠΟΙΚ και δεν θα έπρεπε το ΥΠΟΙΚ να συμπεριλάβει και μια τέτοια μελέτη στους όρους της προσφοράς που έχει ετοιμάσει.

Είπε ακόμη ότι η μελέτη που αφορά την αυτονόμηση, τα εργασιακά αφορά το Υπουργείο Υγείας και όχι το ΥΠΟΙΚ, προσθέτοντας ότι το ΥΠΟΙΚ μπαίνει στις αρμοδιότητες άλλων και αυτό δημιουργεί εύλογες ανησυχίες ως προς τις πραγματικές προθέσεις του ΥΠΟΙΚ και το ΑΚΕΛ δεν πρόκειται να στηρίξει μια τέτοια εξέλιξη.

Ανέφερε ότι στην Επιτροπή Οικονομικών που συζητείται η απελευθέρωση του κονδυλιού, το ΑΚΕΛ δεν πρόκειται να εγκρίνει κονδύλι για αναλογιστική μελέτη ή για μελέτη που θα αφορά την αυτονόμηση και τα εργασιακά αλλά θα περιοριστούμε στην έγκριση του κονδυλιού που αφορά την μελέτη οικονομικού αντίκτυπου όπως συμφωνήθηκε και στη σύσκεψη στο προεδρικό.

Ο Πρόεδρος του ΟΑΥ Θωμάς Αντωνίου είπε ότι διαπιστώθηκε ότι υπάρχει και πολιτική συναίνεση και βούληση από όλες τις πολιτικές δυνάμεις για να προχωρήσουμε στην γραμμή που αποφάσισαν τα κόμματα μαζί με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας.

Αναφορικά με τον προϋπολογισμό του Οργανισμού για το 2017, ο κ. Αντωνίου είπε ότι με την ψήφιση του προϋπολογισμού θα προχωρήσουμε στην υπογραφή των συμβολαίων για το σύστημα πληροφορικής, το οποίο αναμένεται να είναι έτοιμο σε 18 – 24 μήνες.

Αυτό το χρονοδιάγραμμα συμπίπτει με τις ομόφωνες αποφάσεις των πολιτικών αρχηγών και του Προέδρου της Δημοκρατίας, πρόσθεσε.

Αναφορικά με το νομοσχέδιο για το ΓΕΣΥ, ο κ. Αντωνίου είπε ότι έχει σχεδόν ολοκληρωθεί η συζήτηση και μένουν δύο σημαντικά ζητήματα τα οποία αναμένουμε να ολοκληρωθούν τις επόμενες δύο εβδομάδες.

Ανέφερε ότι το πρώτο είναι τα χρονοδιαγράμματα για σταδιακή εφαρμογή, ξεκινώντας από τα μέσα του 2019 για την εξωνοσοκομειακή και την πλήρη εφαρμογή στα μέσα του 2020.

Το δεύτερο που παραμένει ανοικτό είναι σε σχέση με τις εισφορές και τις συμπληρωμές το οποίο αποτελεί και πάλι πολιτική απόφαση, ανέφερε.

Ανέφερε επίσης ότι έγινε το 2013 η αναλογιστική μελέτη από τον διεθνή οίκο Mercel ο οποίος έλαβε υπόψη τις παραδοχές και τα δεδομένα της κρίσης και έκανε μια πρόβλεψη η οποία παρακολουθείται από τον ΟΑΥ και επιβεβαιώνεται με τα πραγματικά δεδομένα.

Είπε ότι ίσως θα ήταν δόκιμο την περίοδο αμέσως πριν την πλήρη εφαρμογή του ΓΕΣΥ να γίνει μια επικαιροποίηση της αναλογιστικής μελέτης, σημειώνοντας ότι η επικαιροποίηση της μελέτης θα είναι μια συνεχής διαδικασία.

ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ

Δειτε Επισης

Μνημόνιο συνεργασίας με Ελλάδα και Ιορδανία στον τομέα των επενδύσεων-Ενισχύονται οι εμπορικοί δεσμοί
Οριακές απώλειες στο ΧΑΚ
Ακόμη ένα κρίσιμο βήμα για την κατάργηση της βίζας για ΗΠΑ-Το βασικό προαπαιτούμενο που έχει ολοκληρωθεί
Επιδείνωση οικονομικού κλίματος, όμως συνεχίζουν οι ευνοϊκές συνθήκες για την κυπριακή οικονομία
Ανακοινώσεις Χριστοδουλίδη: Παίρνει σάρκα και οστά ο ψηφιακός πολίτης-Οι δυνατότητες που θα παρέχει από 5 Δεκεμβρίου
Επιβεβαίωση οικονομικής και χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, αλλά ανάγκη για επαγρύπνηση
Ευρωβουλή: Ικανοποίηση αλλά και ενστάσεις για το προσχέδιο του προϋπολογισμού της Ε.Ε. για 2025
Η ακτινογραφία της ανεργίας στην Κύπρο-Οι τομείς, η μόρφωση και οι ηλικίες των ανέργων
Στις Βρυξέλλες για το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων επί θεμάτων Πολιτικής Συνοχής ο Κεραυνός
Κέρδη κατέγραψε την Τρίτη το ΧΑΚ